Haukur

Trådstartare
Är helt novis på akvariefronten så ger ni mej dom svaren jag vill höra på mina frågor så ska jag läsa på ordentligt, annars lägger jag ner idén;)
Vill ha prydnadsfiskar, alltså fiskar bara för att det är fint, inte för att jag har nåt intresse av dom. Vill ha så lättskötta och snygga fiskar som möjligt. Städa akvarie och slänga till dom mat är inga probs men att vara exakt med vattentemperaturer och PH-värden är jag inte intresserad av. Finns denna lättskötta fisk eller ska jag läggga ner idén? Och finns det öht någon fisk som skulle kunna leva ett värdigt liv i en guldfiskskål t.ex.? Har funderat på ett litet akvarium med ett stimm tetror av nått slag eller liknande, å kanske en sån mal eller dyl för å hålla lite rent, är det en dum idé? Å dessa fina kampfiskar dom håller i minimala burkar en och en i zooaffärerna, hur hålls dom hemma?

Som sagt så kan jag inget alls och är jag fel ute med en "rörlig tavla" som väl är lite d jag är ute efter så säg till, detta är än så länge bara en lös idé som är tämligen lättdödad;)

En fråga till... hur länge lever en firre som sköts ok? Alltså, d e väl olika, men om denna nybörjar "tavelfisk" finns, hur länge måste jag orka med den? :angel:

Edit: om ni har nåt förslag på firre, släng gärna upp en bild och berätta lite kort om rasen (va heter d när det är en fisk? art?). Vad den äter, vad jag behöver för tillbehör i akvariet, om den vill ha nån speciell växt, eller inte gillar alla växter, om den passar med nån annan art(?) och hur stort dom måste ha..
 
Senast ändrad:
Sv: Fisk

Hm en tumregel är att ju större akvarium man har ju mer lättskött är det.

Detta eftersom det är lättare att upprätthålla en biologisk balans i ett stort akvarium.

Det minsta man som nybörjare bör ha är 100 liter men det är faktiskt bättre att fläska på litet och ha ett 150 liters.

Förutom den biologiska balansen så blir de flesta akvarieväxter ganska så stora och i ett större akvaruim är det lättare att göra snygga planteringar som inte gensat blir överväxta och måste ansas. Ett ganska så förbisett faktum om man vill ha ett akvarium som ska bli en "vacker tavla".

Det BEHÖVER inte bli dyrt eftersom begagnade akvarier kan vara ganska så billiga. Jag har köpt tex ett 150 liters för 50:- på loppis och ett 500 liters på annons för 500:-.

Har man många växter och ganska litet fiskar i ett akvarium kan man klara sig utan att ha en filterpump, ( istället kan man då byta ut 10-20% av vattnet varannan vecka eller så för att få bort slaggprodukter).

Nu till fiskar: ( Det här är vad jag skulle kunna tänka mig att ha i ett 100 liters)


20 kardinaltetra ( vackra blåröda fiskar, litet dyrare än neontetran men mycket härdigare)

10 citrontetra eller sorgmanteltetra

2 malar (pansarmalar)

4 ungfödare typ guppy, platy eller svärdbärare

alla tetrorna trivs bäst i ett ganska mjukt vatten, men det är viktigast att ha mjukt vatten om man vill ta ungar efter dom.


Växter, MÅNGA!!!!!!!!

Fiskvarning: Undvik tigerbarber- dom är visserligen vackra men rätt stökiga. Ha INTE skalarer om du har små tetror ( neon, glödbands, kardinal...) för skalarena lever av dessa i naturen och tetrorna blir färre och färre!


Om du komponerar ihop fiskar efter tex en bok så kolla att dom kan leva tillsammans samt, hur stora dom blir, välg också gärna fiskar som lever i olika höjder i akvariet, tex några bottenfiskar, några som trivs i mitten och några som gillar ytområdet!
/KT
 
Sv: Fisk

det svaret du har fått säger det mesta,jag vill bara tillägga lite
lättast gör du rent akvariet utan att behöva slita är att du har en slamsugare med slang som du kopplar direkt på kranen,det finns en mekanisme på den som du kan ändra på från sug till att fylla i nytt vatten.

många tror att guppin är lättaste fisk att ha,men sist då jag var i djurbutiken för att köpa fiskar åt mitt eget akvarium och ville ha färg så fick jag beskjed om att guppin är sönder avlat och otrolig känslig fisk numera.
om dette stämmer vet jag dock inte.

lycka till,akvarium är hur skönt som helst att ha,och fint att titta på.
håller med om att jo större du har,mindre jobb är det.
 
Sv: Fisk

Mina pansarmalar dog mycket snabbare än ancistrusarna. som dessutom ser väldigt häftiga ut när de käkar alger på rutan :) Så jag säger ancistrus-mal! Har väl haft dem i ett par år nu och de lever och mår gott.

Tycker inte det är så mycket jobb med det, fiskarna klarar sig någon dag utan skötsel ifall man åker bort, så det är aldrig något bekymmer med att hitta fiskskötare. Är man borta länge kan man be blomvattnaren byta vatten en gång och ta i mat.

Ett gammalt kredit kort är perfekt att skrapa bort alger med (ancistrusen tycker inte om alla sorter)
 
Sv: Fisk

Säg att du ska ha ett 150liters som någon annan föreslog här då krävs det iaf minst 6 pansarmalar iom att de ska vara i stimm. Jag har 150 liters akvarie med 10ancistrus malar och inte blir det mkt renare för det...de är ganska usla städare haha men om en fisk dör så är den borta inom ett par dagar då de städar upp den fort som attans... Filter måste du alltid ha för att det ska bli någerlunda vattenrörelse och sen är det bara att skaffa lite gömställen för firrarna genom att sätta dit växter, mangrove rötter osv lite stenar kanske.
Vill man få en stadig mängd fiskar hela tiden kan man ju alltid skaffa lite svärdbärare de finns i alla möjliga färger. Eller platty (ska hellst inte sättas ihop med Svärdbärare då det kna bli lite dödande då) ynglar sig lite då och då...Men det är inte alla som pallar emd en massa yngel hela tiden. Och då kan man rekomendera alla möjliga sorters tetror jag har själv fantomtetra(skitsnygga i stimm) http://www.akvariumronneby.se/bilder/sallskapsfisk/fantomtetra_1.jpg
jaja nog om mina åsikter...finns mkt info här
om du vill veta merhttp://www.zoopet.com
 
Sv: Fisk

Tack för svaren! Lät ju bra.. Men, ett 150 l akvarium, hur stort är det "på svenska" ungefär (beror ju givetvis på hur högt men det kanske finns standardiserade mått?) i cm alltså..:angel:
Har rätt pytteliten lägenhet;)

Får nog fundera lite till... Är nämligen inte hemma så mycket på sommaren och firrar e juh inte lika lätta å slänga in i bilen å ta m sej som katterna:angel:

Edit: Vill inte ha firrar som ynglar av sej, har kompisar som fått "igenväxta" akvarier p.g.a produktiva firrar;)
 
Sv: Fisk

Haukur skrev:
Är helt novis på akvariefronten så ger ni mej dom svaren jag vill höra på mina frågor så ska jag läsa på ordentligt, annars lägger jag ner idén;)
Vill ha prydnadsfiskar, alltså fiskar bara för att det är fint, inte för att jag har nåt intresse av dom. Vill ha så lättskötta och snygga fiskar som möjligt. Städa akvarie och slänga till dom mat är inga probs men att vara exakt med vattentemperaturer och PH-värden är jag inte intresserad av.

Om man inte är intresserad av ett djurs välbefinnande tycker inte jag att man ska ha dem.

Finns denna lättskötta fisk eller ska jag läggga ner idén?

Nej, den finns inte, men om du är ungefär som genomsnittsakvaristen och nöjer dig med att den uppnår en fjärdedel av sin normala ålder så kan det funka.

Och finns det öht någon fisk som skulle kunna leva ett värdigt liv i en guldfiskskål t.ex.?

Det beror på hur skålen är utrustad och hur stor fisken är. Den runda formen i sig är inte problemet. Däremot faller idén med skålen på att du inte är intresserad av vattenkemi.

En fråga till... hur länge lever en firre som sköts ok? Alltså, d e väl olika, men om denna nybörjar "tavelfisk" finns, hur länge måste jag orka med den? :angel:

Hm. Byt ut fisk mot "hund" så hör du hur det låter i en akvarists öron. En fisk blir vanligtvis från fyra till trettio år beroende på art.

Edit: om ni har nåt förslag på firre, släng gärna upp en bild och berätta lite kort om rasen (va heter d när det är en fisk? art?).

Det heter art oavsett djurgrupp.
Saxat från susning.nu "Systematik: Organismer / Domän / Rike / Stam / Klass / Ordning / Familj / Släkte / Art / Underart / Ras

Det biologiska artbegreppet uppkom som idé på 1930-talet och är fortfarande den hos allmänheten vanligaste begreppet när det gäller art. Den säger att grupper av individer som under naturliga omständigheter kan fortplanta sig med varandra, producera en fertil avkomma och som är reproduktivt isolerade från andra grupper tillhör samma art."

Eget tillägg: en ras kan sägas vara en variation av en art, och har oftast uppkommit genom att människan lagt i sig lite grann.

jaja, tio tecken
 
Sv: Fisk

Får tacka för ditt svar även om jag tror att du missuppfattade mig lite.. Ska jag ha fiskar skulle jag självklart sköta som så bra som möjligt. Men då jag inte har så mycket kunskap eller överdrivet intresse så ville jag bara veta vilka firrar som kunde vara lättskötta.
 
Sv: Fisk

Ähh.. dom e juh inge snygga;) Får fortsätta m mina katter som gillar vanligt kranvatten;) hehe
 
Sv: Fisk

Haukur skrev:
Får tacka för ditt svar även om jag tror att du missuppfattade mig lite.. Ska jag ha fiskar skulle jag självklart sköta som så bra som möjligt. Men då jag inte har så mycket kunskap eller överdrivet intresse så ville jag bara veta vilka firrar som kunde vara lättskötta.

Isåfall kan du börja med att be en zooaffär kolla upp ditt kranvatten och kolla vilka värden de har från början (tänk på att rötter, kalksten osv i akvariet kan påverka dom) och sedan bara välja fiskar som passar i det. Då behöver du inte fundera på att tex höja eller sänka pH, utan barafokusera på vattenbyten. De allra flesta fiskar är relativt lättskötta. (Självklart finns det undantag) Välj tex fiskar som inte är beroende av levande eller fryst foder, om du inte vill ge det ofta. Tänk också på att det är relativt, bor man på gotland och har ett kalkhaltigt vatten kan en art vara jätteenkel, eftersom man inte behöver mixtra med vattnet, men om du har samma art i jättemjukt vatten med lågt ph blir det slitigare att få ihop det.
 
Sv: Fisk

Smart, tack för tipsen! Kan kolla vattnet i skolan på kemin, har all möjlig utrustning där (läser väg och vattenbyggnad så vattenmiljö är en rätt stor del..).
 
Sv: Fisk

spinner vidare.

har problem med mitt akvarie.

Algerna stortriiiivs :crazy: Måste rengöra det nästan varannan vecka för att mina firrar ska kunna titta ut genom rutan så att säga. Kan man göra någonting för att få vattnet att "hålla sig" bättre? Har varit radikal och slängt ut växten nu (litet akvarie) för att det kändes som att den bara lusade ner med grön färg i vattnet.

Observera att jag inte är bra på termer, menar inte att ringakta mina kära fiskars hem :love: Har två små guldisar. Funderar lite smått på att införskaffa en liten mal, dom är väl bra på att hålla iordning och städa i akvarium?

Hur har ni andra löst det med att hålla algerna borta?
 
Sv: Fisk

Ett litet tips från mig är att inte ha Skalarer. Dem är vackra men så förbaskat elaka. Guramis kan också vara elaka, speciellt hanarna mot honorna. :crazy: Och om man inte vill ha så många fiskar ska man undvika guppys, dem förökar sig som ogräs.
 
Sv: Fisk

Skaffa dig en mal! Dem gör mer nytta än man tror.
Sätter sig algerna på glasrutan? Köp i så fall en liten skrapare.
Köp en ny växt till dina stackars fiskar.. snälla :crazy: fråga i affären om det finns någon som håller sig fin länge.
F.ö. har du en pump? Är säkert helt ute och simmar :angel: men det är bra om vattnet rör på sig och att fiskarna får syre. Kolla även temperaturen, allt som inte stämmer kan ju vara en anledning till varför du har så mycket alger i ditt akvarium.
 
Sv: Fisk

Vi har ett ganska litet akvarium med pump och sådär. Vi hade flera olika sorters fiskar i början, bland annat en kampfisk och en mal. Men imellanåt försvinner det lite fiskar helt spårlöst. :D Det är väl fem stycken på ett par månader, men den ena av dom dog efter tre veckor. Misstänker att en av fiskarna som är kvar har käkat upp dom, för den är nämligen asfet. haha

Och innan det hade vi några fiskar, men dom blev sjuka. Fick prickar på sig så vi fick köpa medicin till dom, men tyvär klarade dom inte sig. hehe. Dom på affären sa att dom antagligen blev stressade av att akvariet tvättades för ofta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fisk

Hej igen

Svarar alla:
Växten blev precis slängd för den såg inte ut att må så himla bra, kändes kletig att ta på och liksom "färgade av sig". Självklart ska ny införskaffas, det har bara inte blivit av.
Det är ett 6-kantigt akvarium , kanske 60x50cm. Lika självklart så har jag pump. Den fungerar ypperligt, sköts efter alla konsten regler (dvs handboken och tjejen i affären) Jag hittar liksom ingen ordentlgit anledning till varför det ska bli så mycket alger. Rutorna skrapas regelbundet.
Nån sa nåt om vattenemperatur? Vad ungefär ska det ligga? Kan man påverka det genom att öka styrkan på lampan kanske? :confused: Kan bara inte komma på vad mer man kan göra för att hålla det gröna borta.
Någon speciell mal man ska fråga efter i affären? Minns att jag hade mal som barn men herrejesus dom var ju 20-30 cm långa! rädd att dom äter upp mina vänner firrarna :cool:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Tänker skaffa akvarium och undrar vad ni har för tips för att det ska bli så bra som möjligt! Planen var en kampfisk i ett mindre...
Svar
18
· Visningar
2 832
Senast: cute_beast
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 341
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min skrivlust går i vågor, och lagom till att jag nu började känna att ebb håller på att vända till flod när det gäller min skrivklåda...
Svar
6
· Visningar
2 860
Senast: cassiopeja
·
Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 191
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp