Fiskar i Damm

M

maiden

Vi ska ev fixa en damm på tomten och där skulle det ju vara trevligt att ha guldfiskar. Men jag kan ingenting om fiskar :crazy: Så nu vill jag veta lite mer, hur varmt ska det vara hos dom? Nån bra sida med skötsel, gärna med info om just att ha dom i damm.
 
om du skall ha fiskar i damm,kan du inte ha det nu,nu är det för kallt,det skall startas på sommaren,helst tidligt på sommaren,dom behöver inge vidare skötsel der,värmen vänjer dom sig med,då det är karp och guldfisk som kan has i en utedamm.det finnes speciell mat för dom fiskarna.
karnsje en pump måste du ha,det finnes särliga pumpar för damm.när sommaren är över väljer man om dom skall övervintra i dammen eller tas in,dom flesta tar dom in då det blir kallt.man kan dock lägga värme i dammen,men mer ambefallt är att ta in dom över vinteren.
gå till din lokala djurbutik å hemta brosjyrer om det,eller du kan gå in på en hemsida å läsa om det.
den enda hemsidan jag kan är www.zoovaruhuset.se
der hittar du länkar till andra butiker som har anläggning och info om utedammar
 
okej, nä dammen kommer vi nog inte göra förrän näst-nästa sommar *ute i god tid* hur stor del av året kan dom då vara ute?
 
när det är plussgrad ute,kan dom vara i dammen.
blir det minus måste dom in eller få värme i dammen
 
Titta in på www.zoopet.com så kommer du få många och bra svar på dina frågor om dammfiskar.

Och, jo fiskarna kan vara ute över vintern MEN dammen måste då vara tillräckligt djup så att dammen inte bottenfryser, vattet vid bottnen håller en temperatur på +4 grader (vattnets högsta densitet är vid +4 grader).
 
ser du har svarat henne,
jag har inte sagt att fiskarna INTE kan vara ute,
men man måste sörja för att fiskarna har värme,alltså menar jag med det att den inte fryser.
tänkte dock inte på att den måste vara djup,det var bra du skrev. :D
 
hur gör man med mat när dammen är frusen överst? Bara att hacka eller :p?
 
Fiskarna ska inte matas under den kalla perioden.

Det finns jättebra böcker om trädgårdsdammar samt en del bra internetsidor med fakta om dammar och fiskar.
 
Oj sorry, hoppade visst över några ord i ditt inlägg. :o
 
dom äter pellets.

vet ej om dom går i ide,kolla sidan som en skrev her
 
Dom äter INTE pellets på vintern! Det var det hon frågade om. Du får absolut inte mata fiskarna när dammvattnet är under en viss temperatur.

Fiskarna går in i en form av dvala (kan man nog kalla det).
 
Okej, verkar intressant det här. Jag trodda verkligen inte att de kunde vara ute året om :p
 
okey,missuppfatta,trodde hon frågade vad dom äter i huvudtaget.
tänkte inte på vinterstid
 
Hur djup ska dammen vara för att kunna hålla den +4 grader i botten?
 
Beror på var du bor och hur kallt det blir där. Jag bor i skåne och min damm (som inte är djup) bottenfryser aldrig.
 
Vi bor i Norrbotten och har en damm som är ungefär 90 cm djup. Det konstiga är att vi har ett armeringsjärn 1-2 dm under vattenytan och det fryser aldrig under det :confused:
På vintrarna tar vi in fiskarna, just nu har vi dom i en galssbox. Det är både koi och guldfisk.
Man kan ha dom ute på vintern (iallafall karpar och den vanliga guldfisken.) Bara dammen är djup nog och det kommer ner syre i den.
Och kom ihåg! Gör den hellre för stor än för liten. Gräv den djup! Vattnet håller sig lättare rent och dammen ser mindre ut när den väl "kommit på plats."
Här är våran damm från ovan. Lite av vattenfallet. Det lilla vattenfallet. Båda vattenfallen ;)
Och om ni vill att koien ska bli stora så gräv en stor damm, för dom växer efter utrymme. Kan bli upp emot 1 m långa :o
 
Jättefina kort på dammen och vilken smart ide att ha dom i en glassbox!
 
Jag (och min mamma som alltid velat ha en liten damm med vattenfall i trädgården) har börjat fundera mer och mer med det här med dammar, så jag måste bara fråga om någon vet på ett ungefär var priserna ligger på en "normalstor" och "normaldjup" damm? Fast det kanske varierar kraftigt beroende på om man gör mycket själv eller hur är det?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 027
Senast: Mauen
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 742
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
9 268
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 242
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp