P

plastik

Ska börja om med mitt akvarium nu och funderar därför lite på vad jag ska ha för fiskar.

Akvariet i fråga är ett sexkantat 31-litersakvarium. Alltså rätt litet. Som mest har det bott fem kardinaltetror, två black mollys och två svärdbärare i det. Jag har även haft en mal och en scalare.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska ha för fiskar. Fast jag har gärna några (fem-sex st?) kardinaltetror och en mal.

Malen jag tidigare haft var lite liknande pansarmal och tyvärr tyckte jag inte den var särskilt effektiv mot algerna utan mer som dammsugare av gruset... Är det någon här som vet någon bra mal (ej stimfisk, pansarmal är väl egentligen det?) som äter ALGER eller vad ska jag ha för något?

Förutom de fem kardinaltetrorna och malen vill jag gärna ha åtminstone ett par andra, lite större (jämfört med tetrorna), fiskar. Helst inte black molly eller svärdbärare eftersom jag haft det så mycket innan.

Någon som har något tips?
Och hur många fiskar kan man egentligen ha i ett så litet akvarium (beror väl på fiskarnas storlek och liknande, men på ett ungefär)?

Tacksam för svar!
 
ett litet stim tetror, fem sex stycken, ett par små algätare samt ett par ungfödare typ platy är lagom många fiskar för ett så litet akvarium.
det är svårt att hålla små kar i balans, jag har själv ett 50 liters sexkantigt så jag vet :crazy:.
byt en tredjedel av vattnet varje vecka och se till att ha mycket växter i karet!

apropå algätare så är pansarmalar inga algätare utan allätare, fungerar som akvariets renhållare när det gäller gamla foderrester o dyl men behöver också annat foder, ex vis fodertabletter, och ska hållas i stim.
en liten algätare som jag är mycket förtjust i är otocinclus. mina är ungefär 1,5 cm stora och tar ingen 'plats', två tre stycken i ditt kar är lämpligt.
 
Tack för svaret.

Har sökt lite på olika sidor och jag tror att fem-sex st kardinaltetror, två st otocinclusar och ett par platys vore rätt bra för mig faktiskt? Sen pratade jag med en annan också som sa att även några dvärgpansarmalar kanske kunde gå, vad tror du om det?
Skulle det inte bli för mycket?

För övrigt vet jag att pansarmalar är allätande. Eller nu vet jag det, sas inget om det i affären när jag köpte min (sas inget om att de är stimfisk heller) men det är väl antagligen min uppgift att fråga...

Nåväl, får se vad det blir för något. Åker och köper dem i morgon. Är ju inte alls säkert att affären har de fiskar jag är ute efter heller...
 
Det låter rimligt med de fiskar du valt, men jag skulle nog välja att ha minst 10 st kardinaltetror eftersom de är stimfiskar. Man brukar säga att 1 cm fisk på 1 liter vatten dvs. 31 cm fisk i ditt akvarie, sedan måste man ta hänsyn till filtrets kapacitet om du kan ha fler eller färre fiskar.

Tänk på att inte stoppa ner all fisk på en gång i akvariet utan ta några åt gången, mata dessutom LITE under den första månaden innan bakteriefloran hunnit växa till sig och kan bryta ner avfallsprodukterna.

Lycka till!
 
Se bara upp så det inte finns snäckor i akvarierna där du köper fiskarna(det blir snabbtsnäckinvasion i akvariet)! :crazy: Det råkade vi ut för när vi köpte en khuliål från zoohandeln...Resterande fiskar köpte vi hos en professionell akvaristhandel (Corydoras heter dem), där köpte vi också ett 222-liters akvarium för mycket mindre :- än i den vanliga zoohandeln!! :) Kolla i telefonkatalogen om ni har någon akvarist eller liknande i närheten! Där har de mycket bättre sortiment av fiskarter dessutom, och kan ofta beställa hem ovanliga sorter! :)
 
Jag tror inte att det är så farligt om det är sniglar i samma akvarie som fiskarna i affären däremot i samma kar som växterna, de brukar vara orsaken till att man får snigelinvasion.

Jag köpte jättefina dracenor som jag hade i akvariet, problemet var att de var rena barnkammaren till sniglarna och innan jag kom på det var filtret också en barnkammare. :crazy:

Min gissning är att han som sålde din Khuliål till dig inte tittade efter riktigt och du fick med en snigel i påsen "på köpet".
 
Vi kollade noga och såg ingen snäcka, men den kan ju ha varit väldigt liten. Jag tror att det är lätt att få med sig sådana tyvärr...men som du säger är det nog vanligare att få med växterna! Men man måste ju köpa växter någonstans också... :smirk:
 
min morbror köper växter i blombutik istället som ser likadana ut,ogiftiga o tål vatten men kostar en bråkdel av vad de gör i zoo-butiken.Verkar väldigt smart för fiskarna tuggar ju lite på dem o då kan han byta var 3:e , 4:e vecka.
 
Oj, här var det full rulle. ;)
Men jag har köpt fiskarna nu och det har gått bra hittills. Bara en snäcka skymtad än så länge (glömde ju totalt av att kolla igenom de nya växterna) och växterna är hela och fina. :smirk:

Så hittills är allt bra.
 
kardinaltetror är stimfisk och mår inte bra av att bara vara 5 st. för att ge dom en så naturlig miljö som möjligt vill dom vara MINST 10 st.

varför inte ha en kampfisk? fina ett titta på, eller ett dvärggurami par?
guppys?
surfa in på Akvarieguiden
och kolla så hittar du massor av förslag :)

lycka till ;)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Jag har haft stort antal vanliga akvarium men varit utan i ca ett år och börjar snegla åt ett nanoakvarium. Jag har försökt googla...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 509
Senast: Lingon
·
Övr. Djur Min pappa fyller år den 22 jan, och jag tänkte köpa en fisk till honom i födelsedagspresent. Fast jag är inte direkt påläst om fiskar...
Svar
1
· Visningar
1 524
Senast: Silver Girl
·
Övr. Djur Jag har fått erbjudandet om att ta över ett akvarium från en vän. Älskar akvarier och tycker det är väldigt fint. Men det finns ju...
Svar
3
· Visningar
1 057
Övr. Djur Hej! Har ett litet akvarie (42L) som jag (vi) slukke vilja starta upp. Har bara haft guppy och lite platy tidigare. Jag undrar vad...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 978
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp