Bukefalos 28 år!

Asa_S

Trådstartare
Vi är markägare i en sjö och har precis förstått att det innebär att vi får lägga ut nät. Var i mellanstadieåldern när jag var med om det sist och när jag glatt försöker googla efter tips verkar det som att man riskerar bli paria om man lägger ut nät?

Är det någon här som brukar fiska med nät och kan tipsa om vad man ska leta efter för ställen för bästa fiskelycka samt hur man bäst undviker sura miner när man gör det? Vill ju inte stöta mig med ortsbefolkningen (även om vi nu tillhör den vi också).
 
Sv: Fiskare?

du har förstått?! du bör vara säker på din sak innan du gör något, det kan bli påföljder.

fiska med spö brukar man få göra i de flesta vatten (Bortsett odlingar o dyl) om man är med i aktuell fiskesamfällighet/har fiskekort för vattnet.

att lägga nät och burar är känsligare och i många vatten förbjudet...

du kan ju ringa lämplig instans och kontrollera saken, för att åka dit på olovligt fiske är ju lite onödigt..

får man sedan fråga vad nöjet är med att lägga ut nät? det är ju bra mycket roligare att fiska med spö och få njuta av 4-5timmar i båten.

vart du skall söka dig beror ju på vad du vill få för fisk? du bör ju därefter välja nät av lämplig modell.

jag skulle iaf leta mig till grynnor, vasskanter med näckrosor och branter... således bör ekolodet vara en god vägvisare.

kom ihåg att ta inte upp mer fisk än du äter för tillfället!
 
Sv: Fiskare?

"Jag har precis förstått" = en kompis påpekade varefter jag ringde fiskekortsförsäljaren och frågade :laugh:. Vi har köpt markägarkort i flera år men bara fiskat med spö.

Nöjet med att fiska med nät är att jag förhoppningsvis på kortare tid än 4-5 timmar per fisk (om ens det hittills :crazy:) kan få ihop till en middag som räcker till hela familjen. Jag använder både abborre och smågädda.

Tack för bra tips om ställen! Menar du att jag inte får ta upp så att jag kan spara i frysen *nyfiken*? Det handlar isåfall om att lägga nät några ggr/sommar, inte någon omfattande verksamhet.
 
Sv: Fiskare?

får och får, det brukar kallas vanligt fiskarvett.. ta inte upp mer än du äter, det är dumt att ta upp för mycket, det stör balansen i sjön..

min erfarenhet är också att det inte är någevidare med varesig fryst aborre eller gädda.. således så tar jag mig gärna en tur och får jag nog för middag så blir det fisk till middag... såväl aborre som gädda bör ligga i salt över natten innan den tillagas och således hinner man planera :)

får du lägga nät så är det ju bara att lägga, men man ska ju inte överdriva.. man kanske inte ská ta upp 10kg fisk varje dag om du förstår vad jag menar.
 
Sv: Fiskare?

Nej, jag vill ju absolut inte ta upp för mycket - vill ju kunna göra det mer än en gång... Att de inte var så goda frysta visste jag inte, då får jag nog fundera hur jag gör. Det är ju inte så roligt om de skadas i näten så att de inte mår bra när man släpper tillbaka dem.

Tack för din tid!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 386
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 327
Senast: supercassie
·
Bukefalos Hej, Nyss försvann ett par av min ainlägg då jag hade länkat till bilder på två olika sadlar, likadant utseende men olika märkesnamn...
Svar
10
· Visningar
1 547
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp