Fit Form sadlar!

E

emci

Är det nån som vet var man kan se bilder och läsa mer om Fit Form sadeln. Har letat men inte hittat nåt!
Sen skulle jag gärna vilja höra lite för och nackedelar om sadeln. Vad passar det på för hästar mm?
 
Antagligen för att Linda som sålde sadlarna har tagit fram en ny modell som hon tycker är bättre, tillsammans med tillverkaren. Dessutom säljer hon ju Barefoot för de som föredrar Torsion-typen av sadel bättre. Den är ju mycket billigare, så då kanske hon inte tycker det är någon mening att fortsätta sälja Fitform.
 
Jag har en sådan till hästen.

Har inte kunnat rida så mycket i den, men mina erfarenheter:

+
Passar så gott som alla hästar eftersom den är mjuk
Känns tryggt med framvalvet och bakvalvet

-
Jobbig att spänna sadelgjorden med (stropparna är någon mm. för breda, men det GÅR, med lite våld ;) )
Padden som de rekommenderar är verkligen svår att få att sitta rätt (så att ryggkanalen ligger ÖVER ryggraden), den flyttar sig när man hoppar upp och när man fixar sadeln tillrätta så att den blir ofta sned och fungerar då inte alls som det är menat
Det är väldigt lite stöd i den sadeln, man kan ha skänklarna vart som helst och det känns likadant! Detta gör mig osäker på hur jag egentligen sitter, för man har ju inte alltid en instruktör som kan säga till en när man har benen för långt fram/för långt bak
Sitsen känns väldigt stor, jag kan sitta långt fram mot framvavlet, eller långt bak mot bakvalvet, eller mitt i sadeln, vilket faktiskt stör mig, för jag vet inte vad som är bäst

Här är bilder på pållen i sin sadel (innan min tid och ryttarinnan är en tränare som förra ägaren red för, så kommentarer kan inte ledas till mig), Bomlös och bettlös:
http://w1.611.telia.com/~u61113915/bitless/bitless107.JPG
http://w1.611.telia.com/~u61113915/bitless/bitless106.JPG
Och som vanligt gäller; RID MED HJÄLM! Även den bäste kan ramla av och skada sig!
 
Tack så mycket för all info!
Har nämligen blivit erbjuden att köpa en sådan begagnad.
 
Det här var svaret jag fick från en sadelmakare angående bomlösa sadlar:

"Bomlösa sadlar är inte ett alternativ till någonting.
De lägger tryck på tornutskotten, balanserar inte ryttaren och fördelar inte ut trycket."

Denna sadelmakare är mäster och har gjort studier på hur hästar musklar sig under olika sadlar.

Jag tycker bomlösa verkar/de bra, men efter ett sådant svar från den personen vet jag inte riktigt längre... De studier som gjorts genom fitform ger ju en fingervisning åt andra hållet, men vem ska man lita på?!
 
De som uttalar sig på det viset har oftast ingen egen erfarenhet av bra bomlösa sadlar och är helt enkelt motståndare till bomlöst.

De flesta som rider i bomlösa sadlar på sin häst har märkt en tydlig positiv skillnad på hästens ryggmuskulatur, gång och beteende under ridning.

Jag tycker att det är bevis nog på att bomlöst kan vara bra när man ser/läser om alla distansryttare som rider mil efter mil i bomlösa sadlar och både häst och ryttare är supernöjda!

Jag personligen är övertygad om att de positiva egenskaperna hos en bra bomlös sadel är är fler än de negativa så jag är villig att testa oavsett vad vissa sadelmakare säger om det hela! :)
 
Angående distansritt och sadlar kan jag tillägga att det tydligen funnits två tävlings-ryttare i England som fick vanliga bomsadlar utpassade till sina hästar. Ett litet tag senare red de en lång ritt som resulterade i att hästarna fick stora problem med ryggen och behövde kiropraktisk hjälp; detta tack vare väl utpassade sadlar (om jag inte minns fel var de t.o.m. utprövade med hjälp av tryckmätare, som visade god tryckfördelning under ett kort pass).

Men det säger sig själv, studera hästens rygg. Den är relativt stel som folk säger, men den är inte helt låst. Om en sadel passar när hästen står och slappnar av, så kommer den inte att passa när hästen använder magmuskulaturen och på så vis rätar ut ryggen under sin ryttare. Kan hända att skelettet är rätt stelt, men allting runtom kan ändra form, och om musklerna kommer ovan ryggraden så ligger en sadel helt plötsligt på dessa, och håller dessa en annan form än ryggraden som sadeln utpassats efter, så kommer den trycka på musklerna som försöker röra sig.
 
Sedan min första bomlösa erfarenhet har jag funderat mycket på det här med bom, bossor och traditionell sadeluppbyggnad. Pratat med människor väl bevandrade i fysik och kommit fram till en hel del som gjort att jag idag inte är särskilt intresserad av att använda bomsadlar. Helt enkelt därför att jag vet för lite om hur de EGENTLIGEN fördelar tryck och därför att jag litar på min häst som tydligt visar vilken sadeltyp hon föredrar.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 157
Senast: JennyLz
·
Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i...
2
Svar
20
· Visningar
2 120
Senast: Oknytt
·
Utrustning Vi ska testa en Ordo Victoria på vår ponny. Jag har bara sett den på bild, så vet inte ens om den passar än.. men.. jag känner inte till...
Svar
7
· Visningar
689
Senast: Robina
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp