Fixa gamla lampor med ojordade kontakter själv? (Utbruten från Vad gör vi nu då? Del XCVIII)

bettysmatte

Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

:meh: Fick hem min fina fyndade lampa i måndags.... Går INTE att använda som den är pga ojordad stickkontakt. Vad gör man? Är det "bara" att byta kontakten, eller krävs det mer "omfattande" elbyte???? DUMT att jag inte tänkte på det.... :down: !
 
:meh: Fick hem min fina fyndade lampa i måndags.... Går INTE att använda som den är pga ojordad stickkontakt. Vad gör man? Är det "bara" att byta kontakten, eller krävs det mer "omfattande" elbyte???? DUMT att jag inte tänkte på det.... :down: !
Bara byta kontakten, eller hela sladden det finns att köpa och är inte svårt att byta
 
Själva stickkontakten får du byta själv men inte vägguttaget
ÄR det verkligen så?? Jag hittar nämligen sådant här när jag googlar (punkt 3 alltså):
20190313_215802.jpg

https://www.maklarhuset.se/artikel/elarbeten-du-far-och-inte-far-gora
 
Då lurade min el gubbe mig för han sa att det gick bra
Ja, jag är ju ingen expert, men elsäkerhetsverket säger så här:
"Du får inte byta en ojordad stickpropp, se bild 1, mot en jordad. Enda undantaget är stickpropp till lampor som saknar beröringsbara metalldelar. Om du behöver byta sladd eller stickpropp på en produkt kontakta en fackman eller överväg att köpa nya."
 
ÄR det verkligen så?? Jag hittar nämligen sådant här när jag googlar (punkt 3 alltså):
Visa bifogad fil 26642
https://www.maklarhuset.se/artikel/elarbeten-du-far-och-inte-far-gora
Det där stämmer inte. Jag har bytt till jordade på äldre lampor, iofs går det inte alltid om de är riktigt gamla Men det går att ha en jordad kontakt till de ändå (anledning - kan användas i uttagen) men för den skull är den inte jordad då det är vanligt att äldre lampor saknar jordtråd i sig.

Däremot! - Du ska inte byta ut själv om du inte vet hur du gör och är säker, ha alltid en yrkeskunnig med första gången
 
Men hjälp vad många som ger råd om byte av el utan att ha en aning om vad som gäller?! Det finns inget "om du vet vad du gör" vad gäller byte från ojordad till jordad stickpropp. Finns beröringsbara metalldelar på lampan får inte obehörig göra det. Punkt.
@bettysmatte du har ju själv läst på elsäkerhetsverkets hemsida. Jag hoppas du lyssnar på det hellre än på råden här :)
 
Men hjälp vad många som ger råd om byte av el utan att ha en aning om vad som gäller?! Det finns inget "om du vet vad du gör" vad gäller byte från ojordad till jordad stickpropp. Finns beröringsbara metalldelar på lampan får inte obehörig göra det. Punkt.
@bettysmatte du har ju själv läst på elsäkerhetsverkets hemsida. Jag hoppas du lyssnar på det hellre än på råden här :)
Jadå, ingen fara :) !
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Samhälle En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Men var äääär det här :banghead: Nu har...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
12 903
Senast: yennork
·
Samhälle En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. ANZAC Day idag här down under. För att...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 380
Senast: Mia_R
·
Tjatter En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Emma Carlsson Löfdahl lämnar L men stannar i...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
5 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp