Fixa läderskador på sadeln

Jezzie

Trådstartare
Någon läderkunnig? Min sadel har både varit med om omkullridning några gånger, åkt i golvet och blivit utsatt för dåliga stigläder och vassa stigbyglar. Det har blivit en hel del repor/skav på lädret. Någon som vet om man kan putsa till sånt själv så att lädret blir blankt igen? Vad ska man använda isf? Jag har narvsvärta men tänkte om det går att putsa på något sätt.
 
Någon läderkunnig? Min sadel har både varit med om omkullridning några gånger, åkt i golvet och blivit utsatt för dåliga stigläder och vassa stigbyglar. Det har blivit en hel del repor/skav på lädret. Någon som vet om man kan putsa till sånt själv så att lädret blir blankt igen? Vad ska man använda isf? Jag har narvsvärta men tänkte om det går att putsa på något sätt.
Du kan köpa ett kit från Furniture Clinic. Med det kommer en liten tub med spackel och så väljer du läderfärg.

Jag fixade min sadel som hade ett fult jack på bakvalvet förra sommaren.

Det tog tid och krävde en del tålamod (det är ett pilligt jobb), men det blev jättebra.

Jag har en del före, och efter bilder. Om jag hittar dem kan jag visa!
 
Du kan köpa ett kit från Furniture Clinic. Med det kommer en liten tub med spackel och så väljer du läderfärg.

Jag fixade min sadel som hade ett fult jack på bakvalvet förra sommaren.

Det tog tid och krävde en del tålamod (det är ett pilligt jobb), men det blev jättebra.

Jag har en del före, och efter bilder. Om jag hittar dem kan jag visa!
Sitter spacklet bra? Har tittat lite på läderspackel men var lite osäker om det skulle funka på en sadel?
 
Ja det blev riktigt bra. Jag skall kolla när jag skrev om det, för vi hade en tråd förra året.

Här är tråden:
Thread 'Reparera skada på bakvalvet?' https://www.bukefalos.se/threads/reparera-skada-pa-bakvalvet.1492998/
20210612_140148.jpg

Nu gjorde ett jag ett nytt litet collage på arbetet förra året. Tycker faktiskt att det blev ganska bra till sist.
(Nu när det går ett år. Jag var superpetig förra året och blev aldrig nöjd!)
:angel:
 
Visa bifogad fil 71569
Nu gjorde ett jag ett nytt litet collage på arbetet förra året. Tycker faktiskt att det blev ganska bra till sist.
(Nu när det går ett år. Jag var superpetig förra året och blev aldrig nöjd!)
:angel:
Det ser bra ut, tror du att det skulle funka även där det bara är skavt/mattat ? Min sadel är svart så färgen borde inte vara så svår att få till iaf. Ska kolla på dom där reparationskitten 😀👍
 
Det ser bra ut, tror du att det skulle funka även där det bara är skavt/mattat ? Min sadel är svart så färgen borde inte vara så svår att få till iaf. Ska kolla på dom där reparationskitten 😀👍
Det tror jag säkert! Pastan som man fyller i är tacksam att spackla. Det är dock ett pilligt jobb, så utrusta dig med tålamod.

Färgerna blandar man till själv och även det är lite tålamodskrävande. Svart tror jag är mindre känsligt för rätt nyans än brun, så kanske det funkar bra?

Skall se om jag hittar en bild på min spackelövning.
20210614_082855.jpg
 
Det tror jag säkert! Pastan som man fyller i är tacksam att spackla. Det är dock ett pilligt jobb, så utrusta dig med tålamod.

Färgerna blandar man till själv och även det är lite tålamodskrävande. Svart tror jag är mindre känsligt för rätt nyans än brun, så kanske det funkar bra?

Skall se om jag hittar en bild på min spackelövning.Visa bifogad fil 71711
Vet du om det även kan fungera på äldre skador? 😊
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
5 957
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 615
Senast: tuaphua
·
Utrustning låter ni stigläder + stigbyglar sitta kvar på sadeln eller tar ni av dem helt när sadeln inte används? stigbyglarna går ju inte att ta...
Svar
15
· Visningar
1 857
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp