"Fixa" rosa papper??

oxo

Trådstartare
Om man har en avkomma som är efter hingst som är godkänd i ZFDP men ej i ASVH, går det då att få ett godkänt tyskt pass till hästen?? Dvs rosa papper (blir det väl??)
 
Sv: "Fixa" rosa papper??

Du får väl antagligen rosa papper på den om du reggar den i ZfDP, men den måste nog grundreggas där som föl gissar jag på.
 
Sv: "Fixa" rosa papper??

Asså är det så illa? Men varför skulle det inte gå att göra nu? Jag är inte helt hemma på såna här grejjer:)
 
Sv: "Fixa" rosa papper??

Vem är fadern? Hur gammal är hästen du ska registrera?
Är den inte regad någon annanstans?
Det går att registrera äldre hästar, men för att få stam på moderns sida måste även hon visas och DNA tas. Då kan hästen vara äldre och få ett rosa ZfdP-pass (under förutsättning att modern har stam som kan godkännas).
 
Sv: "Fixa" rosa papper??

Fleneur heter fadern. Han är ett år och är nu reggad i ASVH men då med grå papper. Modern har full stam och avelsvärderad med bokstav B. Så det borde ju inte vara helt omöjligt eller??
 
Sv: "Fixa" rosa papper??

Mest med tanke på treårstester och sånt. Men jag frågade mest för att jag undrade om det går öht. Sen om jag kommer att göra det, det vet jag inte eftersom han ändå inte ska visas som hingst.
 
Sv: "Fixa" rosa papper??

Du får nog inte gröna papper ändå. ZfdP-hästar erkänns inte automatiskt av ASVH. Är hingsten bara godkänd i den föreningen kan du glömma det.
 
Sv: "Fixa" rosa papper??

Ne gröna papper kan han väl aldrig få. Det var rosa jag tänkte på, för med rosa får man väl ställa upp i treårs osv? Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Sv: "Fixa" rosa papper??

Nej, du får inte ställa upp med "rosa" papper per automatik. För att starta 3 års så måste hästen vara reggad i ASVH på motsvarande gröna, gula eller vita papper.
Man kan så att säga inte ställa upp utan att göra en tilläggsregistrering av de utländska papperna. Zfpd är inte godkänt av ASVH så även om du första hade reggat där (och fått rosa papper) så hade du ändå fått grå i ASVH = kan inte gå 3 års inom tävlan. Det är bara i de förbund som är godkända av ASVH som man "automatiskt får motsvarande gröna papper på "rätt" utländska.
 
Sv: "Fixa" rosa papper??

Du är ute och cyklar.....;)

från ASVHs reglemente

"Bedömningsbara hästar
3-åriga varmblodiga ridhästar registrerade i ASVH enligt nedan:
Grundstambok avdelning I (gröna papper - löpnr fr o m 1001 och uppåt)
Grundstambok avdelning II (vita papper - löpnr fr o m 6001 och uppåt)
Grundstambok avdelning III (gula papper - med 54 raskod och löpnr fr o m 1001 och uppåt)"
 
Sv: "Fixa" rosa papper??

Haha ja jag var visst det ;)

Jaja, då behöver jag inte ödsla tid med det, utom tävlan kan man väl få gästspela på treårstestet bara för att få en bed. om det finns plats. Eller har jag fel där också?
Hur är det längre fram, det är bara till att kvala in hästen om man vill vara med på nåt eller?

Bäst att vara frågvis när man har kunnigt folk på tråden :)
 

Liknande trådar

Avel På tal om det för med modehingstar, så har jag nog råkat ut för det. Min avkomma är inte efter det hetaste på marknaden, men han...
2
Svar
33
· Visningar
1 457
Senast: Görel
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 163
Senast: Migo
·
Avel (fel tråd?) Iallafall, hur blir papprerna på en häst efter Axell's Camaro? Som bara är godkänd i Zfdp. Helt ny i det här. Han är om jag...
Svar
11
· Visningar
1 278
Senast: Wingates
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 942
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp