Fixa till usel sand-paddock???

A

ad_hoc_80

Jag har en paddock med sand, och den är så in i vassen djup och tung-riden.
Finns det någon som har tips på vad man kan lägga på för att "styva upp" underlaget lite?
Jag gillar rätt fasta banor, så hellre för hård än för mjuk.

Och så har jag dessvärre begränsat med pengar, så jag skulle behöva förbättra det jag har - inte byta hela underlaget.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fixa till usel sand-paddock???

du ska nog inte lägga på mer underlag. hellre försöka få bort en del av översta lagret. känner du ingen med traktor och skopa som kan dra bort lite sand så det blir bra ?
 
Sv: Fixa till usel sand-paddock???

Håller med tidigare inlägg om att du troligen behöver avlägsna en del sand. Jag skulle nog blanda upp med 0,8-grus men det kanske även skulle fungera med stenmjöl eller en kombination. Precis som du säger så är det bättre med lite för fast än för mjukt. Kolla med entreprenör och kunnigt hästfolk som har anlagt fungerande ridbanor.
 
Sv: Fixa till usel sand-paddock???

Har haft exakt samma problem. Finns bara en lösning: Väck med sanden. Vad du än lägger på, så kommer sanden under aldrig att sätta sig.
 
Sv: Fixa till usel sand-paddock???

Håller med föregående. Jag hade samma problem när jag gjorde min ridbana. Det är bara en enkel variant där övre matjordslagret schaktades bort o sedan fylldes det på med lämpligt ridbanegrus. Men det blev alldeles för djupt, så det var bara till att dra bort hälften av gruset igen och lägga det i några högar invid ridbanan.
Men det är bra att ha det överblivna gruset i reserv, så att man kan fylla på efterhand när det börjar bli för tunt på banan.
 
Sv: Fixa till usel sand-paddock???

paddex ska vara bra för att fixa för mjuka sandbanor, kolla merox.se
 
Sv: Fixa till usel sand-paddock???

Hur mycket kostar Paddex per kbm? Har funderingar på att lägga det på min bana i framtiden..
 
Sv: Fixa till usel sand-paddock???

Ta bort lite sand och på med stenmjöl, viktigt att stenmjölet blir fördelat ordentligt annars är det risk att banan blir väldigt ojämn. Sen är det ju viktigt att sanden man har på banan binder ihop, gör den inte det blir den djup oavsett om man tar bort en massa, stenmjölet kan hjälpa till att åtgärda det till en viss gräns då det innehåller mycket "bindande".
Har sett ett skräckexempel till ridbana där dom fyllt upp med enbart grovkornig sand. Sen när det av förklariga skäl blev för djupt skulle dom åtgärda med stenmjöl problemet var att dom dumpade det fläckvis där dom tyckte det var djupast. Det slutade med att banan på vissa ställen var jättedjup för att sen en meter bort bli stenhård... riktiga döden för hästben....
 
Sv: Fixa till usel sand-paddock???

Jag skickade offert på paddex till våran bana, det är en 20*60m och det skulle gå på ca 70.000kr inkl frakt.
 
Sv: Fixa till usel sand-paddock???

Beror på hur mycket sand det är. Vi lade på stenmjöl på vår mjuka sandpaddock. Hjälpte inte ett smack. Sanden under skönk, så det gjorde stenmjölet också. Nu är all sand väck, så nu är det frid och fröjd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 444
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 493
Senast: warg
·
Anläggning Hej! Vår ridbana har efter x antal år börjat ge upp. Jag misstänker att den var rätt ordentligt anlagd från början med nån typ av...
Svar
2
· Visningar
1 393
Senast: warg
·
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 414
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp