"fjällar" päls från benet?

G

Getaway_hon

\"fjällar\" päls från benet?

Pållan har fått något mysko på ena bakbenet. På hasspetsen "fjällar" hon lite päls. Ungefär som det kan se ut efter att hästen har haft ett sår och det håller på att läka, då brukar man ju kunna dra bort små pälstussar. Men jag tror inte att hon har haft något sår där, så är inte säker på om det här är samma sak... Funderade iofs förut på om han kanske hade fått en spark på hasspetsen eftersom hon varit lite mjuk och svampig precis där. Det har dock aldrig varit något öppet sår, och det är bara från öppna sår som jag iallafall har sett att man kan dra bort dem där små pälstussarna när de läker.
Vad kan det här vara?
Tänkte på rasp lite? Men har aldrig sett hur det ser ut.. Har bara hört att det ska vara som skorpor..?
Hon är annars fin i det benet, ingen mugg eller något sådant...
 
Re: \"fjällar\" päls från benet?

min gamla pålle hade ngt liknande, det visade sig vara ett svampangrepp. prova att raka bort pälsen och tvätta med jodopax och smörj ev med fucidinsalva (finns receptfritt på apotek). är det inte betydligt bättre på en vecka ska du kontakta vet för ett odlingsprov.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 829
Senast: Fiorano
·
Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
750
Senast: Bapelsin
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp