Fjäril i lgh

moster

Trådstartare
Hej alla ☺️
Jag har googlat men inte hittat de jag söker...
jag har en fjäril som har ”flyttat in” i mitt badrum. Men vad ska jag göra med den? Kastar jag ut den så lär den ju frysa ihjäl? Men som har förstått så är det ju inte många som övervintrar utan de lever en säsong?
Någon som har något svar på vad man ska göra med den?
 
Är det en mal/mottfjäril så vill du inte ha den inne.
Hursomhelst så kan den ju inte bo inne hela vintern? Jag skulle släppa ut den.
 
Hej alla ☺
Jag har googlat men inte hittat de jag söker...
jag har en fjäril som har ”flyttat in” i mitt badrum. Men vad ska jag göra med den? Kastar jag ut den så lär den ju frysa ihjäl? Men som har förstått så är det ju inte många som övervintrar utan de lever en säsong?
Någon som har något svar på vad man ska göra med den?
En del fjärilar övervintrar och om du kan så låt den sitta där den är, ostört. Den kommer troligen inte överleva då de egentligen vill sitta svalt, men har du fönster och kan ge den lite honungsvatten på en bit papper i ett glas kanske den överlever. Jag har haft en nässelfjäril i hallen en höst, men den försvann spårlöst efter en tid.
 
Nässelfjärilar övervintrar, och gärna inomhus. En vinter hade jag tre stycken i lägenheten. Två i sovrummet och en i hallen, vi har också haft en i hotellet en vinter, den satt på samma plats i korridoren i månader. 😅
Om huset inte är svalt i sig kan du välja en hyfsat mild dag och släppa ut den, med största sannolikhet hittar den ett bättre skrymsle att göra sig bekväm i.
 
Tack för era svar! Efter lite bildgoogling skulle jag säga att det är Nässelfjäril. Men den sitter inte stil utan förflyttar sig, men endast i badrummet, vet inte om den känner sig störd?

Jag skulle nog säga att lägenheten överlag är relativt sval, så kanske ska passa på att släppa ut den nu innan det blir ännu kallare?
 
Tack för era svar! Efter lite bildgoogling skulle jag säga att det är Nässelfjäril. Men den sitter inte stil utan förflyttar sig, men endast i badrummet, vet inte om den känner sig störd?

Jag skulle nog säga att lägenheten överlag är relativt sval, så kanske ska passa på att släppa ut den nu innan det blir ännu kallare?

Om den fortfarande är aktiv och rör på sig och om den inte är nollan eller kallare ute skulle jag släppa ut den så snart som möjligt. :) Kanske i ett uthus eller liknande till och med, om du har ett sådant.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag var ung så samlade jag på ordspråk och citat. En av dessa var: Alla dessa dagar som kom och gick Inte visste jag att de var...
Svar
16
· Visningar
1 660
Senast: Wille
·
Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 150
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: Stinaelin
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 897
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp