Fjärilar?

illernettan

Trådstartare
Jag har googlat mig tokig men jag hittar inte fjärilen jag letar efter. Så jag undrar om Bukeoraklet kan hjälpa mig?

Ofta när jag är ute och går så ser jag små, svarta fjärilar utan teckningar, sisådär 1-1,5 cm stora. Finns det någon fjärilsexpert som vet vad dessa heter?

//Illernettan
 
@sthu Googlade men den är alldeles för stor och inte svart.

@Cha9 Inte nån av dom heller.

Tack för att ni försökte :) Vet inte riktigt vart jag ska ta vägen med min fråga, får väl kanske kolla FB.
 
Förra somaren fick jag en mindrfe invasion av gräsfjärilar. Aldrig sett dem förut.

En del av dem har så svaga kontraster i teckningen att de ser nästan jämnfärgade ut. Men de är inte svarta utan grå eller mörkt bruna.
 
Sotmätare? De är svarta och små, om än större än en cm. Nån enstaka cm mellan vingspetsarna låter ju som att det bör vara nåt annat är en dagfjäril, för då är den ju inte större än en vanlig husfluga?

Sorry, såg nu att du redan fått förslag på sotmätare. Men jo, den är svart.
 
@tanten Tack för hjälpen. Jag googlade och det som kommer närmast är den här: http://www.vilkenart.se/Oversikt.aspx?Namn=Satyrinae Fast jag tycker nog att den jag letar efter är mindre och har ingen vit rand på vingarna. Men det är nog det som kommer närmast. Den jag tänker på kan nog vara mörkbrun till färgen medan jag upplever den som svart.

@Hedinn Tack för hjälpen. För mig känns sotmätare mer grå till färgen men vi ska inte starta något världskrig ;)
 
@tanten Tack för hjälpen. Jag googlade och det som kommer närmast är den här: http://www.vilkenart.se/Oversikt.aspx?Namn=Satyrinae Fast jag tycker nog att den jag letar efter är mindre och har ingen vit rand på vingarna. Men det är nog det som kommer närmast. Den jag tänker på kan nog vara mörkbrun till färgen medan jag upplever den som svart.

@Hedinn Tack för hjälpen. För mig känns sotmätare mer grå till färgen men vi ska inte starta något världskrig ;)
Förra sommaren när jag hade massor så tryckte jag nog att de varierade en hel del i färg? Ljusare och mörkare.
 
@tanten Det verkar som att jag får leva vidare med frågan. Har slängt ut den bland vänner och bekanta osv, fått flera förslag men inget har känts helt rätt. Tråkigt nog när jag ser dom fjärilarna så är jag utan mobilen och dom verkar inte heller kunna slå sig tlll ro.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 686
Senast: manda
·
Hemmet Jag har genom köp av fastighet "ärvt" en sommarstuga full med Rörstrands-porslin som jag nu till 90% tänker sälja. Många grejer har jag...
Svar
3
· Visningar
339
Samhälle Finns det någon som har koll på hur det funkar att köpa Resplus-biljetter till små ställen. Jag kan se förbindelserna när jag söker i...
Svar
14
· Visningar
634
Senast: MiaMia
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 112
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp