Asko

Trådstartare
Jag är ingen stor kännare av fjärilar, jag känner bara mest till de mest kända. Men jag blev nyfiken på vilka fjärilar ni tycker om!
I Sverige/Norden tänkte jag men globalt går också bra givetvis 🦋 Lägg gärna in foton samtidigt!

@tanten skrev nyss en tråd som introducerade Sorgmanteln till mig och vilken fin fjäril med ett läckert namn (tycker jag då :D)!
32184_201058_4.jpg

Jag gillar verkligen kontrasten :love:
 
@athena_arabians Du skrev nyligen om någon fjäril som din sambo och kollega såg som du var avundsjuk på att de fick se, kan du påminna mig om vilken sort det var? :o
 
Nu är det egentligen inte någon fjäril alls, men av vackra flygfän är den ändå min favorit. Ängsmetallvingen! När de svärmar här på högsommaren är det så underbart att gå genom ängen och se dessa små metallskimrande skönheter flyga som glitter åt alla håll. Något av det bästa med sommaren.

800px-Adscita_statices_beentree.jpg
 
Nu är det egentligen inte någon fjäril alls, men av vackra flygfän är den ändå min favorit. Ängsmetallvingen! När de svärmar här på högsommaren är det så underbart att gå genom ängen och se dessa små metallskimrande skönheter flyga som glitter åt alla håll. Något av det bästa med sommaren.

800px-Adscita_statices_beentree.jpg
Häftig färg!
Alla bevingade insekter är välkomna!

Förutom de som sticks... :cautious::angel:
 
Kanske någon här vet, men ibland i sommarstugan så kan man se många blåa fjärilar sätta sig på en grusväg, varför det?
Om det är en pöl där så förstår man varför men när det är inget vatten?
 
Jag är ingen stor kännare av fjärilar, jag känner bara mest till de mest kända. Men jag blev nyfiken på vilka fjärilar ni tycker om!
I Sverige/Norden tänkte jag men globalt går också bra givetvis 🦋 Lägg gärna in foton samtidigt!

@tanten skrev nyss en tråd som introducerade Sorgmanteln till mig och vilken fin fjäril med ett läckert namn (tycker jag då :D)!
32184_201058_4.jpg

Jag gillar verkligen kontrasten :love:
wow!!!!
 
De senaste åren har jag sett mer och fler fjärilar än jag någonsin sett förr.

Mängder av fina som jag inte har en aning om vad de är för några. Det är svårt att googla också - det finns inga bra sidor.

Igår skrämde jag upp en svärm senapsgula/orange små fjärilar ur min hortensia. Vackr sirliga vingar och verkligen mängder. Har aldrig sett dem förut tror jag. Förra sommaren fanns det mängder av olika gräsfjärilar här. I år har jag för första gången sett aurora och aspfjäril.

Finns det någon bra bok över fjärilar?
Irriterande att jag inte kan identifiera dem. Jordbruksverket har en app men den är ganska futtig tycker jag.
 
De senaste åren har jag sett mer och fler fjärilar än jag någonsin sett förr.

Mängder av fina som jag inte har en aning om vad de är för några. Det är svårt att googla också - det finns inga bra sidor.

Igår skrämde jag upp en svärm senapsgula/orange små fjärilar ur min hortensia. Vackr sirliga vingar och verkligen mängder. Har aldrig sett dem förut tror jag. Förra sommaren fanns det mängder av olika gräsfjärilar här. I år har jag för första gången sett aurora och aspfjäril.

Finns det någon bra bok över fjärilar?
Irriterande att jag inte kan identifiera dem. Jordbruksverket har en app men den är ganska futtig tycker jag.

Finns en insektsnyckel i fickformat som har de allraflesta fjärilar. Försöker googla fram titeln men hittar ej. Återkommer om jag kommer på
 
De senaste åren har jag sett mer och fler fjärilar än jag någonsin sett förr.

Mängder av fina som jag inte har en aning om vad de är för några. Det är svårt att googla också - det finns inga bra sidor.

Igår skrämde jag upp en svärm senapsgula/orange små fjärilar ur min hortensia. Vackr sirliga vingar och verkligen mängder. Har aldrig sett dem förut tror jag. Förra sommaren fanns det mängder av olika gräsfjärilar här. I år har jag för första gången sett aurora och aspfjäril.

Finns det någon bra bok över fjärilar?
Irriterande att jag inte kan identifiera dem. Jordbruksverket har en app men den är ganska futtig tycker jag.
Hade för mig att jag googlade fram en bok som heter Nordens fjärilar om jag inte minns fel. Vet inte om den är så bra dock.
 
De senaste åren har jag sett mer och fler fjärilar än jag någonsin sett förr.

Mängder av fina som jag inte har en aning om vad de är för några. Det är svårt att googla också - det finns inga bra sidor.

Igår skrämde jag upp en svärm senapsgula/orange små fjärilar ur min hortensia. Vackr sirliga vingar och verkligen mängder. Har aldrig sett dem förut tror jag. Förra sommaren fanns det mängder av olika gräsfjärilar här. I år har jag för första gången sett aurora och aspfjäril.

Finns det någon bra bok över fjärilar?
Irriterande att jag inte kan identifiera dem. Jordbruksverket har en app men den är ganska futtig tycker jag.
Finns många! Jag gillar en av Bo Söderström, sen har jag en från länsstyrelsen över södermanlands fjärilar (hade en liknande från Örebro tror jag också). Finns en som heter fältnyckel också.
 
Jag gillar fjärilar! Har en gång i tiden nördat ner mig rätt rejält också när jag exjobbade med dem.

Favoriter är svårare. Tycker Vinbärsfuks är rätt häftig med vingar som ser nästan "trasiga" ut. Hade besök av sälgskimmerfjäril häromdagen, vacker!
Amiraler är lite häftiga som är flyttfåglar, och svartfläckig blåvinge har nog bland de mest fascinerande livscyklarna med dels värdväxt och dels bli adopterad av rödmyror (inte konstigt att de är rödlistade...).
Bastardsvärmare är ju väldigt fina också! Och guldvingarna- både mindre och vitfläckig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 077
Senast: geting
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 483
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 160
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 447
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp