Fjärilar!

Scandi

Trådstartare
Jag har skaffat fjärilar! :D Eller ja, fjärilslarver är det ju än sålänge. Tanken är att de ska släppas ut när de väl är klara med sin förvandling och blivit fjärilar.

Arten jag har heter Tistelfjäril och den migrerar tydligen ner till afrika när det blir för kallt här i norden.
0_Belle-dame_(Vanessa_cardui)_-_Echinacea_purpurea_-_Havré_(3).jpg


Kanske är det någon mer som sysslar eller har sysslat med att föda upp fjärilar här inne?
 
Gud vad spännande! Detta vill jag följa 😄
Tycker jag med! Tar med mig burken runt omkring i huset och sitter och rå-glor på dem. :rofl: Hoppas det går bra med alla fem! :heart
Vi hade fjärilar på skolan i våras. Alla barn ftån 6 års, till 15 åringarna följde dessa fina fjärilar fram till avslutningsdagen då de släpptes ut i solskenet. Hoppas de kan bli någon sorts tradition!

* Jenny *
Vad kul! Det är ju perfekt för skolor att ha fjärilsuppfödning, där barnen kan engagera sig, lära sig och följa med i utvecklingen. Det är ju ändå någonting helt fantastiskt med metamorfen fjärilar går egenom!
 
Jag är ingen fjärilsmänniska men på dagens ridtur såg jag flera stycken! I mitt huvud heter de nässelfjäril, citronfjäril och vaniljfjäril 😁 Sen såg jag också två som jag inte kan minnas att jag sett förut men enligt mina googlingar så var det en sorgmantel och en skogspärlemorfjäril. Särskilt den sista var fantastiskt fin!
 
Jag är ingen fjärilsmänniska men på dagens ridtur såg jag flera stycken! I mitt huvud heter de nässelfjäril, citronfjäril och vaniljfjäril 😁 Sen såg jag också två som jag inte kan minnas att jag sett förut men enligt mina googlingar så var det en sorgmantel och en skogspärlemorfjäril. Särskilt den sista var fantastiskt fin!
Vad kul att få se så många olika fjärilar! Det märks att de har sjunkit i antal med åren för jag ser dem rätt sällan häromkring nuförtiden :(

Sett skogspärlemorfjärilen en gång och blev helt paff när den fällde ihop vingarna och det var massa pärlemorskimmer på undersidan av dem! :love:
 
Vi har mycket nässlor. Men till min sorg nästan inga nässelfjärilar. Fanns ju i massor när jag var liten. Funderat på vad som är galet. Ser mest de vita som håller till i oljeväxterna.
 
Vad kul att få se så många olika fjärilar! Det märks att de har sjunkit i antal med åren för jag ser dem rätt sällan häromkring nuförtiden :(

Sett skogspärlemorfjärilen en gång och blev helt paff när den fällde ihop vingarna och det var massa pärlemorskimmer på undersidan av dem! :love:
Ja, det var lite sagoaktigt nästan för de var på samma ställe alla sorterna. Kanske 10-15 stycken fjärilar totalt. Brukar mest bara se de vita och gula.
 
Vi har mycket nässlor. Men till min sorg nästan inga nässelfjärilar. Fanns ju i massor när jag var liten. Funderat på vad som är galet. Ser mest de vita som håller till i oljeväxterna.
Ja fjärilarna har minskat väldigt, minns också hur mycket fjärilar det fanns när jag var yngre. Det verkar vara delvis att mark slutar brukas och växer igen och att mark brukas för intensivt och storskaligt som ställer till det för dem.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/minskning-av-fjarilar-i-sverige

Man kan hjälpa till genom att plantera ängsblommor i trädgården, ha fjärilsvänliga blommor på balkongen, hjälpa vilda fjärilslarver på traven hemma eller föda upp och släppa ut fjärilar.
 
Senast ändrad:
Ja! Pappa var helt med på tåget och köpte flera olika stora plastterrarier och hjälpte till. Det var hur mysigt som helst :love:

Nu när jag är äldre förstår jag att de där terrarierna var svindyra och pappa måste ha sparat ganska mycket för att ha råd med dem 🙈
Låter helt underbart och så himla intressant. Vad snällt av din pappa! :heart
 
Så fint! :heart

Jag har inga, men flera av städfamiljerna brukar ha dem varje sommar, samma sort som dina.
Själv har jag tänkt mig ett stort fjärilsprojekt nästa år om jag fortfarande jobbar kvar på hotellet, jag har nämligen bett om lov att få använda ett av de stora växthusen och beställa hem exotiska fjärilspuppor sm får kläckas där! De sa att det fick jag! :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
783
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 975
Senast: Murphy
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 517
Senast: Caoimhe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp