Fjolårshö

Fredag

Trådstartare
Jag försöker leta i literaturen med hittar inget. Hur räknar man att näringsvärdet i hö förändras på ett års lagring?
Vitaminer (framför allt D) vet jag minskar, men energi och protein?
 
Det ändras inte alls. Vi har låtit göra analys på årsgammalt hö för att jämföra, och värdena var exakt desamma som året innan. Fanns det någon skillnad, låg den inom marginalerna. Obs att vi inte kollade vitaminerna.

Höet låg löspressat på en välluftad skulle. Detta var innan dom fuktiga somrarna för ett par år sedan.

LIA
 
Energi och protein sjunkar BARA om det är mögel i höt, och då ska man ju inte använda det i alla fall. Vitaminerna försvinner, så det är läge att ge extra vitaminer om man har fjolårshö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 966
Senast: Ise
·
Foder & Strö Hej alla kloka och erfarna hästägare! Berätta allt ni vet om vinterbete! Hur mycket energi, protein och mineraler? Till vilka...
2
Svar
22
· Visningar
2 081
Senast: Ise
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 500
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp