Fjordhingstarnas premiering! (ulvlek)

Habina

Trådstartare
Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett par hingstar sparkar irriterat i boxdörren. Katalogen har visat att det finns ett helt gäng fina hingstar. Mest pratas det förstås om Gunnar som hämtat en hingst från Norge som är det vackraste som någonsin skådats (säger de som sett hästen, de flesta har bara sett nåt inlindat/täckat i en box). Det finns de som tycker det är dags att domaren ser igenom Gunnars skrytsamma fasad, för egentligen ser ju hans hästar mer ut som sportponnyer än fjordhästar.

Frågan är om alla kommer uppföra sig eller om någon tänker sabotera så just deras hingst blir godkänd...

OBS! Detta är en lek och även om vissa personer kan ha drag av riktiga person (host, host), så är det LL:s fantasi som varit i farten.

Deltagare:

1. Artline
2. hemlig
3. cirkus
4. mirtai
5. Madalitso
6. quarter4ever
7. LenaH
8. Magnum
9. Snurrfian
10. Loons
11. Niyama

Roller:

Ängel. Stallansvarig som har stenkoll på vilka som rör sig i stallarna och vad som händer, även på natten. Kan varje natt skydda en spelare.

Siare. Domaren kan förstås redan första stunden han ser hingstarna utläsa vilken som kommer att vinna. Kan varje natt sia en spelare.

Spion. Nörden som vet allt om alla... Med databasen i högsta hugg har hon koll på vilken hingsts mormors farmor det var som brallade i treårsringen 1989. Får varje natt veta alla val som görs.

Bybor. Hingstvisare, potentiella stoägare och diverse löst folk finns också med på premieringen.

Ulvar. Gunnar och hans stalltjejer som verkligen vill att nya hingsten Rollo ska vinna hela premieringen. Dvs inte bara bli godkänd, utan även bli Årets hingst! Kan varje natt käka någon spelare.

Vinstvillkor: Goda vinner när alla ulvar är döda, onda vinner när de är fler än goda.

Reglerna har jag helt fräckt snott från @Paddington

REGLER
*Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det är en lek!

*Hintar
Är förbjudna och kan straffa den egna sidan.
Enkelt uttryckt, misstankar som skrivs i tråden skall ha en teori.
Man får inte skriva ’Jag tror att X är ulv’, utan måste skriva ’Jag tror att X är ulv för att hen har skrivit/röstat…’
Man får inte heller hinta om sin egen roll. Man får referera till sig själv som god ex “Jag vet att jag är god så därför vet jag att xx bara har röstat på goda” men inte framställa sig själv som mer eller mindre viktig för goda sidan ex “Med tanke på min roll vore det väldigt dåligt för goda sidan om jag skulle bli lynchad”.

*Röster
*Röster läggs i fetstil typ "Paddington röstar på Paow". Röster får ändras fram till deadline. Man får inte låta bli att rösta för att det ändå ser ut att vara kört för en själv och man får inte rösta på sig själv.

*Efter EN (1) missad röstning kommer du att kickas från leken. Lägg en säkerhetsröst om du vet att det är risk att du inte kommer in före DL. (försök att teoria om 2st varje dag, eller teoria mer de dagar man har mer tid)

*Om ni ser ut att lynchas, skriv inte ut "heja goda/onda" eller liknande innan uppdateringen, samma sak om ni hoppar av: tänk på att inte avslöja din roll!

*Det är tillåtet att spöka i tråden, men begränsa mängden och använd helst OT-färg. Döda spelare får inte kommentera spelet på ett sätt som kan uppfattas som teoriande.

Roller är lottade och PM kommer strax.

Första Dagdl 21:30 7/5.
Första Nattdl 09:00 8/5.
 
Nu har alla fått sin roll, så leken kan börja! :D

image_55f59302e087c35c1a340d74.jpg
 
Hittar leken i en toapaus mitt i 30-årsjubileet.
:D
Återkommer imorgon men inte så tidigt då jag även fölvakar på ett sto.
 
Obligatorisk fråga att svara på innan dagdl imorgon:

Vilket delpoäng är viktigast och varför?

Rastyp
Huvud hals & bål
Extremiteter (alltså benexteriör) & rörelsernas korrekthet
Skritt
Trav

Nu går den dödströtta LL och sover. Återkommer imorgon förmiddag igen!
 
För mig är viktigaste Extremiteter (alltså benexteriör) & rörelsernas korrekthet

Detta särskillt då jag vill ha hållbara hästar detta om man skal välja en sak, så är det något av det viktigaste för en hållbar häst. När man en gång har stått med en häst som inte går att rädda då vill man inte det igen :)
 
Obligatorisk fråga att svara på innan dagdl imorgon:

Vilket delpoäng är viktigast och varför?

Rastyp
Huvud hals & bål
Extremiteter (alltså benexteriör) & rörelsernas korrekthet
Skritt
Trav

Nu går den dödströtta LL och sover. Återkommer imorgon förmiddag igen!
Jag säger som Loons att extremiteter och rörelsernas korrekthet är den viktigaste, hållbara hästar som kan röra på sig är det enda vi ska avla på!
 
Obligatorisk fråga att svara på innan dagdl imorgon:

Vilket delpoäng är viktigast och varför?

Rastyp
Huvud hals & bål
Extremiteter (alltså benexteriör) & rörelsernas korrekthet
Skritt
Trav

Nu går den dödströtta LL och sover. Återkommer imorgon förmiddag igen!
Säger nog rastyp.
Utan rastyp är det ju inte en karaktäristisk fjording (i detta fallet) och den bör ju ändå gå bort att avla på då. Tycker jag.
 
Obligatorisk fråga att svara på innan dagdl imorgon:

Vilket delpoäng är viktigast och varför?

Rastyp
Huvud hals & bål
Extremiteter (alltså benexteriör) & rörelsernas korrekthet
Skritt
Trav

Nu går den dödströtta LL och sover. Återkommer imorgon förmiddag igen!
Rastyp. Tycker alla övriga kategorier faller in under rastyp.
 
Spion. Nörden som vet allt om alla... Med databasen i högsta hugg har hon koll på vilken hingsts mormors farmor det var som brallade i treårsringen 1989. Får varje natt veta alla val som görs.

Jag vet nog vem som döljer sig bakom den här karaktären.... Jag säger bara HOLGER!!! :p :D
OBS! Detta är en lek och även om vissa personer kan ha drag av riktiga person (host, host), så är det LL:s fantasi som varit i farten.
 
Säger nog rastyp.
Utan rastyp är det ju inte en karaktäristisk fjording (i detta fallet) och den bör ju ändå gå bort att avla på då. Tycker jag.

Rastyp. Tycker alla övriga kategorier faller in under rastyp.
Frågan är om det här blir lite OT men jag tycker att det finns så många sönderavlade hundraser som man hänvisar till att de ska se ut så enligt rastypen, men funktionen går förlorad, jag är lite rädd att det blir samma sak även med hästraser. Tittar man på tex en del amerikanska raser så vinner hästar utställningar som ser ut som missfoster med konstiga benställningar eftersom man hävdar att det är rastypen. Slut på ot kanske... :rofl:
 
Även jag tycker att rastyp är det viktigaste. En så karaktäristisk ras som fjordhäst är extra viktig att typen är korrekt. Det finns inte mycket utrymme för utsvävningar vare sig det gäller färg eller form.

Jag ser att Snurrs har funderat lite på rastyp och användbarhet och hon har en poäng, men just med fjordingar tror jag inte att rastypen tullar på användbarheten
 
Frågan är om det här blir lite OT men jag tycker att det finns så många sönderavlade hundraser som man hänvisar till att de ska se ut så enligt rastypen, men funktionen går förlorad, jag är lite rädd att det blir samma sak även med hästraser. Tittar man på tex en del amerikanska raser så vinner hästar utställningar som ser ut som missfoster med konstiga benställningar eftersom man hävdar att det är rastypen. Slut på ot kanske... :rofl:
Fast jag tycker ändå att en viss rastyp är ett måste. Jag menar, även om det finns vallhundar med korta ben så vill inte fårbönder ha det tex. De använder helst bc eller working kelpie. Har du nån gång sett en sån med taxben?

Edit: autocorrect ändrade taxben till tabben :D
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 887
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 608
Senast: Lobelia
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 431
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 197
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp