Fjording i distans & andra frågor..

roxanne

Trådstartare
Hej!
Har lite nybörjarfunderingar som jag tänkte att ni som rider/tävlar distans kankse kunde svara på! :)

*Är det någon som rider distans med fjording? Jag vet en, men vet inte om hon har något nick här..

*Hur långt har fjording gått i distans?

*Har ni någon form av benskydd när ni tränar/tävlar? Isf vilken typ?

*Tränar ni er själva speciellt för att orka? Springer, gym odyl?

*Hur långt rider ni när ni tränar inför ritt?

*På träning och tävling, hur långt i sträck travar ni? Eller kör ni intervaller?


Jag hade massa mer undringar när jag var ute och red, men nu kom jag bara på dessa.. återkommer! :D :smirk:
 
Sv: Fjording i distans & andra frågor..

En fjording har gått tom 12-milare i distans. Sen finns det en fjordkorsning som gick tom 16-mil.
Hemma behöver man inte rida hur långa ritter som helst. Halva sträckan man ska tävla och max ca 4mil. Resten övar man upp via tävlingar.
På träning kör man intervaller men på tävling vill du hålla ett så jämnt tempo som möjligt. Det jobbigaste du kan göra på tävling är skritt-trav-galopp-skritt-trav-galopp hela tiden. Håll en jämn trav som du varierar med skritt o galopp. Trava gärna efter galoppen så svettas hästen mindre.
// Linda
 
Sv: Fjording i distans & andra frågor..

Tack för svaret!

Är det ingen annan som har några svar/tips?

Hur många dagar i veckan rider ni under tävlingssäsong?

Hur ofta tar ni längre träningsturer? Hur långt rider ni i vanliga fall? Och på vilken tid?

mvh
Camilla :D
 
Sv: Fjording i distans & andra frågor..

Du har PM...

* Jag rider oftast varannan dag.

* Jag brukar ha boots på fram och ev. stödjande skydd på frambenen.

* Min egna träning består av dagliga promenader med hunden på minst 1 timme i rask takt.Annars ingen direkt träning då jag tycker ridturerna ger så mycket.

* Varierar min träning med:
Skrittrundor
Klättring
Hoppning, mest gymnastik och för att det är kul.
Dressyr, rider det mycket för att få en god kontroll på hästen och för att den ska orka att bära sig bra under ridningen.
Uteritter, i varierad längd och intensitet.Mellan 5-20 km.

* Brukar rida längre ritter ca. 2 ggr / månad under uppträning och 1 gång på säsongen.Rittens längd då mellan 2-4 mil.

Har ännu barat tränat för 5 mil men ska om nu allt klaffar upp på 8 nästa år, hoppas jag.

Mitt bästa tips är att kolla runt på klubbarnas hemsidor så är inriktade på distans eller gå studiecirklar man lär sig massor av erfaret folk och de kan svar på alla frågor man har och de gör de gärna!

Finns en tjej i NRDK som har tävlat upp till 8 mil på fjording, tror just nu har har uppehåll men hon dyker säkert upp på banorna igen.

// Jessica
 
Sv: Fjording i distans & andra frågor..

*Har ni någon form av benskydd när ni tränar/tävlar? Isf vilken typ?
Jag har strykkappor bak, eftersom hästen behöver det. Om han aldrig strök sig skulle jag inte rida med skydd, eftersom det ökar risken för skavsår.

*Tränar ni er själva speciellt för att orka? Springer, gym odyl?
Jag springer lite. Jag önskar att jag iddes träna mer styrka, men man är ju bara människa :crazy: Jag ska köpa en balansboll att träna lite med hemma tänkte jag.

*Hur långt rider ni när ni tränar inför ritt?
Oftast inte längre än 30 km, men i år då jag red 80 km som första ritt tog jag en träningstur på 50 km tidigt.

*På träning och tävling, hur långt i sträck travar ni? Eller kör ni intervaller?
Jag föredrar att inte hålla på med intervaller av typen "10 min trav, 5 min skritt, 10 trav... osv" utan försöker hålla en jämn rytm där underlaget tillåter. Skritt annars mest när hästen (eller jag :angel: ) behöver vila, och en del galopp också. När jag distanstränar då.

Under säsongen rider jag inga direkt längre ritter mellan tävlingarna, om det inte är alltför långt mellan ritterna. Jag försöker istället jobba lite på ridbanan och galoppbanan.
 
Sv: Fjording i distans & andra frågor..

Tack för era svar!

Kom på en till grej...

När man rider lätt på en del hästar känns det att man sitter ner "fel" fast man rider rakt fram.. förstår ni vad jag menar? Om ni som rider distans känner så, sitter ni bara där det känns rätt eller..?

Hoppas någon förstod! :smirk:
 
Sv: Fjording i distans & andra frågor..

Det är hästens svaga sida som känns fel. Men det behöver man träna upp. Man måste variera sittben annars sliter man ut ena benparet.
// Linda
 
Sv: Fjording i distans & andra frågor..

I raskare takt väljer jag bort det "svåra" sittbenet, och väljer oftast att stå upp i stigbyglarna i stället. Det känns som att rörelsen som blir när jag rider på "fel" sittben inte är så optimal för hästen under längre tid. I lugn trav är inte skillnaden mellan sittbenen markant, så där varierar jag mitt sittben.
 
Sv: Fjording i distans & andra frågor..

*Är det någon som rider distans med fjording? Jag vet en, men vet inte om hon har något nick här..

Jag kommer att debutera i distans med min fjording 2012. Det gäller att ha framförhållning. :angel:

*Tränar ni er själva speciellt för att orka? Springer, gym odyl?

Just nu, eftersom jag har tid (ingen häst), tränar jag löpning 2 ggr/vecka, simmar 1 ggr/vecka, spinner 1 ggr/vecka och styrketränar 2 ggr/vecka (i samband med simningen och spinningen). Dock inser jag att jag INTE kommer att hinna all träning när jag skaffat häst, fast då får jag ju å andra sidan cykla till och från stallet 60 minuter varje dag. :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: Hanna2021
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 577
Senast: Vogue
·
Ridning Jag vet med mig att jag rider långt ifrån bra eller så är det snarare så jag själv känner. Jag har börjat ta några privatlektioner för...
2
Svar
32
· Visningar
2 282
Senast: Gnapp
·
Distans Hej distansfolk! Nu behöver jag lite hjälp här, det handlar om en första distansstart och hur jag kommer dit! Efter att ha tävlat...
Svar
11
· Visningar
1 631
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp