Fjording med allergi/magbesvär?

S

Sugarnnic

Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt stall med nytt foder.

Enligt förra ägaren är stoet allergisk/mår inte bra av att äta havre o. ej heller korn. Hon ska inte heller kunna äta hösilage. Utan bara vanligt torrhö o. mineraler o. morötter/äpplen. Stoet ska vara känslig mot foderombyten o. även vissa mediciner. Jag har haft hästar i över 20 år så jag kan nog det mesta. Men har inte varit med om nåt som det här stoet.

Stoets träck har alltid varit lös hos mig. Enligt förra ägaren inga problem hos dem. Träcken började gradvis bli sämre o. luktade illa. Bytte havrehalm till spån (då hon är allergisk mot havre), men inget ändrade. Har prövat ta bort mineralet 2 dl/dag pga. det finns faktiskt havre i mineraler (i och för sig ca 17% i hela säcken, men jag trodde det kanske kunde vara det).
Har prövat ge Tehobakt men det blev ingen riktig förändring.

Åkte till Veterinären o. den tog blodprov o. träck/urin prov. Enligt proverna testades hon positivt för rikligt med mask o. järnvärdet var något lågt. Förra ägaren sade att de tagit träck prov men inte varit nåt o. ej heller gett nån maskmedel. Jag gav stoet ändå maskmedel då jag fick hem henne. Jag gav stoet maskmedel o. hon skulle ha pånytt igen efter en månad, enligt veterinären. Enligt veterinären så kanske det var försent att ge maskmedel när det blir minusgrader. För det skall tydligen göra maskarna slöare o. gå i ”dvala” till våren/sommaren som de nyfödda maskarna blir aktiva.

Gjorde själv sandtestet på hästen o. det fanns sand i träcken. Veterinären sa att det nog är det som är orsaken till dålig mage. Men mitt andra gamla vbl. testades också positivt på sand i träck men har aldrig haft någon lös mage. Köpte ett stort 90 liters ämbar som stoet fick äta sitt hö ur, för att minska på sandintaget. Hagen består av sand o. lera. Har planer på att byta sanden till fint grusbotten kommande sommar.

Jag sa till veterinären att månne det nu inte är magsår? Men vet. tyckte hästen var i för bra skick för det. En magsårshäst blir magrare o. gnisslar med tänderna. Stoet kan ibland tugga men inte tycker jag att hon gnisslar. Hon har dock börjat riva framtänderna på box väggen men tror det är mera pga. irritation eller hunger. Hon är ALLTID hungrig.

Fick ge stoet Laxamusil i ca 2 veckor, men kan inte säga att det blev nån stor förändring. Magen blev lite lugnare men problemet kvarstår ännu, träcken är ibland så lös så det sprutar ut som en grönt o. det rinner emellanåt en ljusbrun vätska ur tarmkanalen som blir till svart färg då stoet är isabellfärgad. En tid sen var det riktigt bra i nästan en vecka men igen pånytt får jag nästan tvätta henne varje dag. Vilket inte är riktigt normalt.

Började misstänka om det har nåt med saltstenen att göra, då hon slickar på den så mycket. Tog även bort den för en tid o. nå lite bättre blev det ju. Men ändå samma sak. Bytte till en annan klöverfri torrhö o. det blev faktiskt lite bättre, träcken fick en finare fastare form. Men efter en stund samma sak. Kan det ändå inte vara magsår eller nånting i tarmarna som är fel eller så tål hon inte höet eller fodret som hon får eller kanske hon får för lite av nåt ex. järn/magnesium? Hon får ca 7,5 kg torrhö o. har nu börjat ge en pellets-allergifoder 1 dl o. morötter kväll. Det enda jag inte har slutat att ge är morötterna, men hon får ju bra 2 st/dag. Det är så svårt att veta vad man ska göra o. det är ju inte så bra att byta foder emellanåt, då stoet är foderkänslig. Är jätte tacksam för all hjälp o. extra kunskap som jag kan få.
 
Sv: Fjording med allergi/magbesvär?

Har själv två fjordingar, men ingen med liknande problem som din. Förstår verkligen din vilsenhet. Jag har lite små teorier om vad du skulle kunna testa, men har egentligen inga ordentliga grunder för teorierna. Tror att du är helt rätt ute då du försöker byta ut grovfodret med klöver i. Här kör vi med ett nästan rent venhö. Alltså ett riktigt "kallblodshö". Jag håller nere energinivån som tusan, för att ändå kunna ge en vettig grovfodergiva. Jag ser oxå till att stona alltid har tillgång till olika träslag att äta bark av och gnaga på. Asp är favorit, men gran och..ja det mesta slinker ner.

Om jag varit du, så hade jag sökt på olika träslag och örters användning förr i tiden. Vet tex att man ger träkol till höns som är lösa i magen. Vet dock inte vad det är i träkolen som är den verksamma substansen. Vet oxå att majs är milt och verkar lugnande på magen. Ingefära kan vara värt att kolla upp och även kummin som är bra för matsmältningen.

Tror absolut att du gör rätt i att ta bort sammansatta foder och försöka ge så rena produkter som möjligt.

Lycka till JAM
 

Liknande trådar

Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: Egonson_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 123
Senast: mackan
·
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
17 390
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Arbetsintervju
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp