Fjordingtråd nr 3

Ni som kan det här med utställning: Jag friserar hovskägget på min fjording och ansar vid ganascherna/undersidan av huvudet, är det ett big no-no på utställning? Har funderat på att ställa ut min men bra att veta om jag behöver låta håret växa ut lite innan.
 
Ni som kan det här med utställning: Jag friserar hovskägget på min fjording och ansar vid ganascherna/undersidan av huvudet, är det ett big no-no på utställning? Har funderat på att ställa ut min men bra att veta om jag behöver låta håret växa ut lite innan.

Svans, pannluggen och hovskägg ska inte röras!
Det enda jag kan tänka mig att göra är att bara ansa svansen så den inte går i backen och klippa kronranden.

Skägg under hakan och ganashen ska tas bort däremot, är min åsikt. Den tar bort uttrycket i fjordhästens huvud, som är så viktig.
 
Svans, pannluggen och hovskägg ska inte röras!
Det enda jag kan tänka mig att göra är att bara ansa svansen så den inte går i backen och klippa kronranden.

Skägg under hakan och ganashen ska tas bort däremot, är min åsikt. Den tar bort uttrycket i fjordhästens huvud, som är så viktig.

Svansen klipps bara så att den inte går i backen och pannluggen rör jag inte - är så glad att äntligen ha en häst med ordentlig pannlugg:love:! Tycker bara att det är lättare att hålla rent om det inte är för mycket hovskägg. Misstänkte att hovskägget skulle vara orört, men då vet jag -tackar för det:)
 
Hur har ni andra det? Har ni kommit ihåg att kolla hullet på hästarna, det börjar väl bli dags igen nu?

Tintin har varit väldigt trevlig den senaste tiden. Mer regelbunden motion har gett en betydligt mer positiv och nöjd häst. Fortsätter på samma sätt har jag tänkt. Hullmässigt tycker jag det går åt rätt håll, fortfarande lite för rund men tycker att man känner revbenen lättare och depån runt manken/bogbladet har minskat. Håller koll på nacken då ännu en häst fått känning av fång i stallet (slarv av ägaren helt enkelt..).

Men jag tycker jag är så himla nojig just nu, känns nästan som man letar fel. Är mest rädd för fång förstås, men där gör jag vad jag kan med regelbunden motion nästan varje dag och Tintin går i hagen med minimalt med gräs. Eller så letar jag svullnader eller hältor/orenheter som jag inte ens är säker på att finns. Men hästen är nöjd och glad precis som vanligt och vill vara med på det man gör. Det tar jag som ett gott tecken och skriver över resten på lätt hypokondrisk hästägare. Ju mer man lär sig desto mer nojor får jag :angel:
 
Hur har ni andra det? Har ni kommit ihåg att kolla hullet på hästarna, det börjar väl bli dags igen nu?

Tintin har varit väldigt trevlig den senaste tiden. Mer regelbunden motion har gett en betydligt mer positiv och nöjd häst. Fortsätter på samma sätt har jag tänkt. Hullmässigt tycker jag det går åt rätt håll, fortfarande lite för rund men tycker att man känner revbenen lättare och depån runt manken/bogbladet har minskat. Håller koll på nacken då ännu en häst fått känning av fång i stallet (slarv av ägaren helt enkelt..).

Men jag tycker jag är så himla nojig just nu, känns nästan som man letar fel. Är mest rädd för fång förstås, men där gör jag vad jag kan med regelbunden motion nästan varje dag och Tintin går i hagen med minimalt med gräs. Eller letar svullnader eller hältor/orenheter som jag inte ens är säker på att finns. Men hästen är nöjd och glad precis som vanligt och vill vara med på det man gör. Det tar jag som ett gott tecken och skriver över resten på lätt hypokondrisk hästägare. Ju mer man lär sig desto mer nojor får jag :angel:

äh, som vanligt.
Myran lite bättre, fortsatt något överhull men lindrigare.
Jenta och Lester lika tjocka som förut. Dragit ner lite till på hösilaget eftersom de lyckas med bedriften att hitta lite gräs att gnaga på.
 
Hullmässigt ser det ut så här just nu.

När Bruno (och Burret) var nere i landet sprang han som en dåre de första två dygnen. Det slutade med att han fick gå på gräs av två anledningar. Den ena för att han skulle bli lugnare och för att äta upp sig lite till utställningen. Han ser ganska perfekt ut idag. Så där så man kan vända åt vilket håll som helst.

Burret går ner hela tiden. Han börjar se ut som en häst istället för en tjock ponny och så smått återgå till det hull vi kommer ihåg honom som förr när vi såg honom som hingst.
Det är otroligt vad annorlunda han rör sig, bara när han går genom hagen ser han annorlunda ut mot när han kom. Bättre skritt, mer som en stor häst, vilket egentligen borde vara tvärtom när han blir mindre men det är resning, halsansättning, längre ben och det avslappnade (inte fettspänd nacke och huvudet rakt ut från kroppen) som verkar vara det som gör att de både ser och rör sig annorlunda.
Det är dock en del kvar men det går ju stadigt neråt så vi är inte oroliga. Det får inte gå för fort.

De var lite förvånade neråt landet när de såg hur mycket mat mina hästar får. De undrade hur de kunde gå ner i vikt när de åt så mycket.
Men, det är ju sällan mängden mat utan rätt mat och kunskap om energi och protein. De hade inte heller fällt helt där nere.

Sedan har de ju inget gräs i hagarna alls. Jag vill ju ha lite men just nu har jag för små hagar för att det ska kunna komma upp något alls. När de stora skogshagarna kommer upp så finns det lite pill och gott men då blir det mindre av annat.
 
Kul att höra hur det går för er. Skall någon av er till SM? @kryddelydd va? När är det?

Jag skall inte gnälla alltför mycket, men här är det väl sådär. Hästen går verkligen jättebra, men stallet och hästhållningen gör mig fortfarande oerhört frustrerad. Och det kommer jag liksom inte ur. Har nu klurat ut en grov plan för när jag återvänder till Svea, återstår "bara" att komma fram till när det blir.
 
Kul att höra hur det går för er. Skall någon av er till SM? @kryddelydd va? När är det?

Jag skall inte gnälla alltför mycket, men här är det väl sådär. Hästen går verkligen jättebra, men stallet och hästhållningen gör mig fortfarande oerhört frustrerad. Och det kommer jag liksom inte ur. Har nu klurat ut en grov plan för när jag återvänder till Svea, återstår "bara" att komma fram till när det blir.

Jo, jag ska till SM men det är inte helt klart än vilka klasser vi ska vara med i.
Det som är säkert är precisionskörningen på torsdagen med Yngve,
femårsdressyren och bruksridningen (femårs och SM-klass) med Reggie på lördagen, bruksridningen på lördagen med Yngve, Reggie (som sagt), Jenta och Lester.

Det som är frågetecken är om Jenta och Yngve lyckas klara ett eller två resultat i dressyren också, de är anmälda till två tävlingar och de ligger på gränsen (över gränsen en rimligt bra dag, enligt dressyrdomare).

SM går 12-15 juli.
 
Jo, jag ska till SM men det är inte helt klart än vilka klasser vi ska vara med i.
Det som är säkert är precisionskörningen på torsdagen med Yngve,
femårsdressyren och bruksridningen (femårs och SM-klass) med Reggie på lördagen, bruksridningen på lördagen med Yngve, Reggie (som sagt), Jenta och Lester.

Det som är frågetecken är om Jenta och Yngve lyckas klara ett eller två resultat i dressyren också, de är anmälda till två tävlingar och de ligger på gränsen (över gränsen en rimligt bra dag, enligt dressyrdomare).

SM går 12-15 juli.

Vad kul! Då skall jag hålla tummarna! Tyvärr är det veckan efter min semestervecka, den helgen får jag nog inte ledigt. :cautious: Hade varit kul att kika, men får bli nästa år.

Nu i helgen har jag fortsättningskurs i den häringa akupressurtekniken, Emmett therapy. Känner mig lagom oförberedd men det får gå. Får väl gå igenom alla punkter en gång på Alva imorgon. Hovis kommer också, och kanske är det äntligen dags för skor fram.
 
Vad kul! Då skall jag hålla tummarna! Tyvärr är det veckan efter min semestervecka, den helgen får jag nog inte ledigt. :cautious: Hade varit kul att kika, men får bli nästa år.

Nu i helgen har jag fortsättningskurs i den häringa akupressurtekniken, Emmett therapy. Känner mig lagom oförberedd men det får gå. Får väl gå igenom alla punkter en gång på Alva imorgon. Hovis kommer också, och kanske är det äntligen dags för skor fram.

Vi får väl se hur kul det blir...
Fast jo, det ska bli roligt även om lördagen kan tänkas bli ganska härjig och Jenta och Yngve kan få vara med i dressyren,
 
Tänkte just på det, det blir ju en herrans massa hästar du har med dig då. :D Hoppas du bor nära..

Knappt 20 mil.
Men jag har en väldigt hjälpsam kompis som kommer att köra bil och transport åt mig.
Jag kommer att åka över dagen torsdag och lördag.
För mig är det behagligare än att övernatta och krångla med djurpassning därhemma över hel helg.
 
Nu har häst skor fram, tjoho! Hovis jublade också över hur snabbt hovarna ändå hämtat sig, himla bra. Börjar med 6-veckorsintervaller nu, så får vi se sedan.
On a side note var hovis även mycket pepp på min plan att själv bli hovis, hen deklarerade att hen följer med till Sverige och anställer mig direkt, haha. Men skämt åsido kan jag högst troligt göra en förberedande praktik hos hen innan jag flyttar hem. :up:
 
Var på dressyrtävling med Jenta och Yngve i förrgår.

En start per häst, LA:!.

Jenta var inte så rolig: ofokuserad, lite seg och omotiverad. Tjafsig i munnen.
Ganska dålig ritt med en del tjurigt gapande även vid lätta tygeltag eftersom hon ville svänga åt ett annat håll än jag tänkt mig. Dessutom avbrott i ena galoppen - det ska hon inte göra. Väldigt lama ökningar i både trav och galopp.
57.3%, rättvist men inte så kul.

Yngve och jag tog oss för första gången igenom ett LA:1 program.
Han var ganska lydig för det mesta men gjorde en katastrofal sista galoppfattning flera steg efter att jag bad honom och jag fick ta i ordentligt för att få svar...
Jag fuskade med yttersidan i skänkelvikningarna, och ökningarna i traven och galoppen var för mesiga. Han tappade lite för tidigt i båda förvända galopperna vilket kostar rätt mycket poäng.
Fick 59.2% vilket får ses i perspektivet av "första genomförda programmet" och med en hel del missar som det alltså går skapligt enkelt att korrigera.
Med tanke på att galoppen är hans svaga gångart så är jag nöjd att vi lyckades genomföra tiometersvolterna utan större missar och utan avbrott. 6.5 för första galoppfattningen känns ju också trevlig.
Ligger, precis som jag vet, på gränsen till SM-kval.
Vi har en start planerad på midsommarhelgen, får se om vi klarar att halka över kvalgränsen. Inte ogörligt trots allt.
 
Äntligen har vi skor fram! Tjoho! De är utlagda en bit på insidan, hovis beordrade boots. Köpte de fulaste jag kunde hitta och namnade dem ännu fulare så att de inte "lånas" av någon. Tror jag har fem olika pennor i olika färger och för olika material för detta jäkla namnande. Grimskaft och liknande går trots det gärna på utflykt, men så kan jag iaf hämta tillbaka dem. :devil:
Bak får hon gå utan tills vidare, har ju joggingskorna för obekväma underlag.

Imorgon har vi träning. Det är lite svalare nu, så kanske rider vi ute på hoppbanan. Ett par skutt vore kul!
 

Bifogade filer

  • tmp-cam-680283278.jpg
    tmp-cam-680283278.jpg
    72,7 KB · Visningar: 28
Efter ca 4 dagar har jag väl hämtat mig måttligt från utställningen. Nu beror det ju mest på att jag haft 2 träningshelger före och utställningen efter samt att jag ju är sköldkörtelsjuk vilket ibland gör att det tar ett stort antal dagar innan jag hämtat mig. Nu mer mindre än en vecka sedan jag fick levaxin. Förr kunde det ju ta ca 2 veckor men man kom liksom aldrig tillbaka.
Att vara trött är mitt liv men nu mycket, mycket, mycket bättre. :)

Jag hoppas folk tyckte det var lika roligt, välordnat och fint som vi tyckte. Det enda jag schabblat med var protokollen där jag missat en bedömningspunkt. Tur då att domaren är en luttrad och erfaren person, så han löste det med sekreteraren. Jag har dock skickat nya till honom att skriva på så SH och de som ställde ut kan få protokoll de kan läsa om några år utan att bli förvirrade.

Vi hade 16 hästar för bedömning när 5 hästar lämnat återbud av olika skäl. Det var lite skador och kvarka i gårdsstallet och lite annat.
Domaren sa att det var ganska många för att vara första gången på nytt ställe så vi var nöjda.

Att sedan mer än hälften av dem gick till BIS-ringen är ju helt fantastiskt. Domaren sa vid många tillfällen att han var mycket nöjd med kvaliteten. Inte en häst under 37 poäng och alla hästar glänste och var rena till tusen. Annat var det förr runt 80-90-talet på föreningens utställningar. Då kom det hästar i grimma och manarna klippta i sista sekunden samt bajsskitiga sedan några veckor tillbaka. Det slipper man verkligen uppleva nu för tiden.

Vill ni läsa lite mer så kan ni PM:a mig så får ni adressen till min blogg. Där har jag skrivit lite om resultat och vad jag tyckte om det hela, vilka som vann och lite annat.
 
@Efwa Jag har inte hämtat mig än. :angel: Var helt klart dumt med två utställningar med tre hästar på totalt tre dagar... Men ett litet steg i taget börjar jag få ordning på grejerna och så småningom är jag väl ikapp mentalt också. Ser fram emot helgen så jag får vila. ;)
 
Har hittat en så fantastisk coach i min hovslagare:heart han har nu ridit Lasso och sedan låtit mig sitta upp och hjälpt mig göra samma sak vid några tillfällen och vilka framsteg vi gjort! Min ridrädsla har varit extrem senaste tiden och jag hade verkligen börjat känna för att ge upp. Men tack vare denna hjälp kunde jag idag sitta upp och rida utan dödsångest och dessutom har ridningen blivit så mycket bättre och det är väl också det som gör att jag känner mig tryggare, jag har kontroll nu.
Min man sa att idag var första gången på väldigt länge som han sett mig riktigt glad på hästryggen :love:
Men har också fått gjort en helomvändning dessa dagar och ändrat inriktning, men westernridningen känns faktiskt väldigt lockande så kanske stannar där, vem vet. Med den här coachen så :love:
AE689054-0FF7-43AD-8320-1044DF5D59C3.jpeg
 
Idag har jag shoppat vikt-måttband.
är visserligen aningen tveksam till om det där med vikt och mankhöjd stämmer, Ärlig har bukomfång som en normalviktig häst på 158cm enligt det måttbandet. Han är 144 cm i mankhöjd - men visst, det finns en del extra fett på honom också (trots sparsam grästillväxt har han lagt på sig på betet; uppskattningsvis 1.5-2 cm tjockt fettlager runt hela hästen... inte längre korrekt vikt med andra ord). Suck.
Isak är dock korrekt i hull, liksom Yngve och Reggie. Får se hur länge det håller nu när det kommit lite regn och ska fortsätta vara varmt och därmed sannolikhet att betesmängden ökar i hagen.
Lester har nog faktiskt gått ner lite men det blir så mycket enklare att följa nu när jag har köpt ett måttband.
Tror jag ska göra i ordning ett dokument på google docs, som jag använder, och skriva in siffror och följa.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 059
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 916
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 325
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 525
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp