Fjordingtråd nr 3

Idag har jag shoppat vikt-måttband.
är visserligen aningen tveksam till om det där med vikt och mankhöjd stämmer, Ärlig har bukomfång som en normalviktig häst på 158cm enligt det måttbandet. Han är 144 cm i mankhöjd - men visst, det finns en del extra fett på honom också (trots sparsam grästillväxt har han lagt på sig på betet; uppskattningsvis 1.5-2 cm tjockt fettlager runt hela hästen... inte längre korrekt vikt med andra ord). Suck.
Isak är dock korrekt i hull, liksom Yngve och Reggie. Får se hur länge det håller nu när det kommit lite regn och ska fortsätta vara varmt och därmed sannolikhet att betesmängden ökar i hagen.
Lester har nog faktiskt gått ner lite men det blir så mycket enklare att följa nu när jag har köpt ett måttband.
Tror jag ska göra i ordning ett dokument på google docs, som jag använder, och skriva in siffror och följa.

Nä, viktbandet har jag testat en gång och sedan inte mer.

Skulle jag använda den på Burret tänke jag att han garanterat skulle vara normalviktig. På honom har jag ju nämligen inga hål kvar i tömkörningsgjorden som det är nu och det har jag alltid haft på herr Grå trots att Burret är överviktig och Herr Grå var normalviktig.

Visst har de olika mankhöjd men skillnaden är inte så stor.
 
Nä, viktbandet har jag testat en gång och sedan inte mer.

Skulle jag använda den på Burret tänke jag att han garanterat skulle vara normalviktig. På honom har jag ju nämligen inga hål kvar i tömkörningsgjorden som det är nu och det har jag alltid haft på herr Grå trots att Burret är överviktig och Herr Grå var normalviktig.

Visst har de olika mankhöjd men skillnaden är inte så stor.

Det beror ju på hur man använder det.
Jag ska inte ha det till att tro att det visar rätt vikt i kilo utan till att följa upp "midjemåttet".
Sedan är det verkligen långt ifrån hela sanningen, säger inget om depåer på hals eller rumpa, men det är enklare att se "ojdå, faktiskt blivit lite rundare" jämfört med att kunna känna små förändringar i fettlager runt bålen.
 
Det beror ju på hur man använder det.
Jag ska inte ha det till att tro att det visar rätt vikt i kilo utan till att följa upp "midjemåttet".
Sedan är det verkligen långt ifrån hela sanningen, säger inget om depåer på hals eller rumpa, men det är enklare att se "ojdå, faktiskt blivit lite rundare" jämfört med att kunna känna små förändringar i fettlager runt bålen.

Jag har tejpat ihop två vanliga måttband, såna för sömnad. Och så mäter jag helt enkelt midjemått med det.
 
Har ni sett att det nu finns en app för både iOs och android för att hullbedöma häst? Utvecklad av universitetet i Glasgow och gratis att ladda ner. Man bedömer hull genom att titta och känna, varje punkt för sig (nacke, manke, bog, länd, revben och svansfäste) och sedan räknar programet ut genomsnittlig skala för hela hästen. Verkar rätt smidigt tycker jag. Enligt den är Tintin en 6:a på skalan och det tycker jag verkar stämma rätt bra. Equi BCS heter appen.
 
Igår fick Reggie följa med på äventyr.
Eller ja, äventyr och äventyr.
men jag hade bokat ett träningspass för en dressytränare/domare, och skulle iväg. Kände mig för stunden inte så inspirerad att ta med Jenta och Yngve för jag har rätt klart för mig vad som behöver vara nästa steg med dem.
Så Reggie fick följa med på sin första dressyrlektion. Visserligen vet jag ju vad som behöver jobbas med honom också, men det är inte alls fel att ta hjälp ibland (nähä...).

vi fick jobba ganska mycket med skänkelvikning undan vänster skänkel (undan höger fungerar bättre) och jag hade en intensiv tränares blick på mig så jag inte fuskade så mycket. Resultatet blev ganska bra, faktiskt. Tror att intermediaire-domaren var nöjd också.
Sedan jobb med högergaloppen. Och mer jobb, mer jobb, mer jobb. Fick till bättre fattning i bättre form och bättre bärighet och lite bättre böjning genom kroppen.
Vänstergaloppen jobbade vi nästan inte alls, för där var tränaren nöjd med hur det såg ut och med övergångarna - både fattning och nedtagning till trav passerade "nålsögat".
Fick också med mig lite mer i hur jag ska jobba Reggie i tempoväxlingarna i traven.

Planen är ju att först starta honom i 5-årsklassen i dressyren på fjordhäst-SM, och sedan träna lite mer. En körtävling inplanerad i början av augusti och det kommer att bli LB men jag har lite vaga idéer som gör att det inte är helt klart i min skalle hur det kommer att gå till (enbet eller möjligen, möjligen par???). Förutom det endast träning med Reggie, och så har jag tänkt att han ska få debutera LB uppsutten dressyr i höst. OM han fortsätter utvecklas så som han gjort de senaste veckorna, vilket möjligen går bättre om jag ser till att boka in oss på lite fler lektioner, så kanske kanske han kan få prova en LA:1 sent i höst?
Han är faktiskt inte så långt efter Jenta och Yngve för dagen: skänkelvikningarna gör han bättre än de där andra två, tempoväxlingarna är trots allt nästan samma kvalitet på, och galopprogrammet gör han nästan lika bra som Yngve. Så kanske, kanske.

Det var lite kul på den där dressyrträningen, för där satt lite publik (andra ryttare). En av dem kommenterade Reggie i mycket positiva ordalag - särskilt med tanke på åldern. Och frågade sedan "men har inte du en vit fjording som heter Pärlby Cingel också? Den är ju väldigt fin!"
Kul att Yngve fick beröm, och också väldigt kul att folk faktiskt kunde komma ihåg namnet av sig själva. Det visar ju att han gjort visst intryck bland "vanligt dressyrfolk". Yngve gjorde ju under 2017 två starter första maj och sedan inget mer på dressyrtävlingsbanan. Att man då direkt kommer ihåg honom när man ser mig på en (annan) fjording talar som sagt för att han gjort intryck.
 
Har ni sett att det nu finns en app för både iOs och android för att hullbedöma häst? Utvecklad av universitetet i Glasgow och gratis att ladda ner. Man bedömer hull genom att titta och känna, varje punkt för sig (nacke, manke, bog, länd, revben och svansfäste) och sedan räknar programet ut genomsnittlig skala för hela hästen. Verkar rätt smidigt tycker jag. Enligt den är Tintin en 6:a på skalan och det tycker jag verkar stämma rätt bra. Equi BCS heter appen.

Intressant!
Dock vill ju RSPCA i filmen att man absolut inte ska ha något medelvärde på hela hästen eftersom det kan ge en felaktig bild där man kanske behöver upp eller ner i vikt.
Men, jag tänker att det kan vara en bra början för de flesta här i Sverige att börja med och det bör ju spridas.
 
Intressant!
Dock vill ju RSPCA i filmen att man absolut inte ska ha något medelvärde på hela hästen eftersom det kan ge en felaktig bild där man kanske behöver upp eller ner i vikt.
Men, jag tänker att det kan vara en bra början för de flesta här i Sverige att börja med och det bör ju spridas.
Absolut. Appen är på engelska men enkel att använda tycker jag. Sen kan man spara resultatet häst för häst, och jämföra hur hästens hull ändras. De rekommenderar att kolla varannan vecka. Ett bra verktyg med både bild och text att jämföra med. Man får ju poäng för varje kroppsdel samtidigt.
 
Igår fick Isak göra vår första "riktiga" uteritt.
Skritt, trav, galopp ute längs vägen.
Vara lagom harig över lite skrot som ligger längs vägen och äter ponnyer och hästar av olika storlek, och gå över bro med (vattenfattig) fors och liknande.
Det är den vägen jag vanligen väljer vid uteritter, och den vägen som är mest lämpad att köra häst och vagn.

Isak är ju tre år i år och ganska liten så egentligen hade jag inte tänkt rida honom i år (tycker att jag blir onödigt tung) men eftersom han är harig ibland, och jag är jämförelsevis osäker i körningen så vill jag att han ska vara väldigt säker på just den väg vi ska köra, innan jag sätter mig i vagn där. Det kan hända läskigare saker om han försöker vända helt om i skaklar jämfört med om jag sitter i sadeln. Läskigare för mig, farligare.

Helt nöjd med gårdagen, jag kunde till och med välja vilken galopp han skulle ta och han tog galopp fåtalet travsteg efter att jag bad om det, och tempot blev lagom och jag kunde gå ner i trav och välja den andra galoppen.
Duktig kille.

Snart dags att skifta från ridning till körning, eftersom han inte blev värst bekymrad över de där farligheterna vi hade att hantera.
Bilar är tack och lov helt ofarliga i Isaks ögon.
 
Var på dressyrtävling med Jenta och Yngve igår kväll, sista försöket att kvala till att kunna åka på föreningskvot i SM-dressyren.

Blev lite dyster när jag såg namnet på domaren; vederbörande dömde Jenta till 58% i LC förra sommaren vilket kändes helt orättvist utifrån övriga deltagare i den klassen och deras resultat.
Så förhoppningarna sjönk drastiskt innan start, kan man säga.

Yngve först ut.
Han kändes inte särskilt kul: bjudningen försvann, och kontakten var ostadig och han var slingrig och svårmotiverad i största allmänhet. Antagligen mitt fel utifrån min attityd med tanke på domare.
Jaja, ett litet skutt i galoppen vid inridningen - och där kände jag bara att det sjönk. Att inleda ritten med att hästen slår mot skänkel kändes sådär.
Jaja. Travprogram med lite svårstyrd häst på volter, rätt OK längningar som han ju har svårt för att hålla rytmen i, skänkelvikningar som inte ville sig (sent igång med förflyttning, små steg, svårt hålla igång traven vid andra skänkelvikningen). Den där halvvolten med längning av formen kändes OK. Halten och ryggningen - tja, som vanligt. Rätt OK med andra ord även om igångsättningen i trav efter ryggningen var seg som attan.
Skritten - trög.
första galoppfattningen - hästen kändes som en ostkrok, alltså böjd och trespårig men det blev ju galopp ändå. Svårdriven. Orkade med viss ansträninging göra en tiometersvolt i galopp. Behövde påminna för att hålla galoppen. Halvt igenom - trögt. Med en ordentlig påminnelse höll vi igång galoppen och orkade hålla förvända galoppen hela vägen.
Andra fattningen - trög. Orkade knappt hålla galoppen runt volten som blev skrutt. Vid halvt igenom tog det stopp, så jag avbröt ritten.
Det hade ju inte alls känts bra.
Och så domaren, då.
Som ropade så det ekade, typ.
"Men VARFÖR?"
Så jag red fram till domaren och konstaterade lite surt att "det hade ju varit trevligt med någon form av samarbetsvilja från hästens sida, och jag hade inte kunnat få igång honom i galopp utan att bli väldigt hård."
Och domaren tyckte att "jaja, men jag tycker ändå du ska läsa protokollet."
Vilket jag gjorde, eftersom överdomaren kom i full fräs med protokollet viftande och sade att "men VARFÖR gör du på det viset?"
Protokollet var intressant. 5.5 för första travlängningen. Annars idel 6 och 6.5. Utom för halt-rygga. Där fick vi 7.5 poäng (det tycker jag var jättehögt!).
Faktiskt 6.5 för den förvända galoppen.
Så ungefär 63% fram tills vi bröt.
Så kan det gå.
Inget SM-kval, men fina poäng för det vi gjorde och faktiskt är jag nöjd med mitt beslut att utgå. Det hade inte alls varit självklart att kunna tvinga igång honom i galopp för resten av programmet även om det inte var mycket kvar. Och han har jobbigt för galoppen, så det hade antagligen inte varit rimligt att tro att han skulle orka igenom det lite svårare delprogram två i SM i sommar (och i höstas fanns det inte på kartan att tro att han skulle orka galopprogrammet i LA det här året). Så Yngve får "nöja sig" med precisionskörningen och bruksridningen på SM och jag är nöjd.

Jenta, sedan.
Den aktuella domaren gav som sagt väldigt låga poäng till henne för ett år sedan, och det var inte bara jag som tyckte att det var för hårt dömt den gången.
Det kändes inte jätteroligt att rida programmet igår, och framridningen var synnerligen kort eftersom det var en halvtimme mellan mina två starter så vi gick in dåligt förberedda.
Jenta kan vara rätt tjafsig och ostadig i form och munkontakt, så min inställning var "det går aldrig".
Red igenom programmet, rätt slarviga vägar. Ostadig, vinglig, lite tjafsig (men hon har varit värre).
Det som kändes positivt för dagen var hur hon svarade på ökningarna, där hon är ordentligt svag. Hon svarade bättre än hon någonsin gjort, både i traven och galoppen. Det tog jag med mig ut från banan, men med känslan av att "inte i närheten av 60".
Den som red före mig var också den som vann klassen, och jag gratulerade henne till segern. Varpå hon sade att "men din ritt såg väldigt bra ut så jag tror du kan ha slagit mig idag." Och hon tittade på equipe medan de lade ut mina poäng och utbrast att "men vad snåla poäng hon ger dig!"

Jag blev ändå väldigt nöjd: vi fick 60.4% i slutresultat, trots en rätt trist ritt faktiskt. Och en sexa för galoppökningen, jättekul verkligen för min lite svaga ponny. Får vara med i SM-dressyren på föreningskvot, och har därmed fått ihop resultat för prestationsmedalj i guld. Bästa resultatet på hemmaplan, har upplevt poängsättningen som generös på de SM där jag deltagit, jämfört med vad man får här hemma.

så fullt tillfreds med resultate från igår: Jenta får vara med i SM-dressyren och Yngve kommer att fixa resultaten i höst utan större problem, när han blivit lite starkare i galoppen. Och det blir lätt att välja att jobba lite mer med körningen nu inför SM (och inför en till körtävling han ska delta i under SM-veckan i Götene).
 
Idag har Tintin igen en gång bevisat vilken superhäst han är :love:

Två av mina vänner som rider Tintin ibland hade idag med sig sin 11-åriga brorsdotter som ville rida. Hon har vad jag vet suttit på nån häst nån enstaka gång, så hon är verkligen nybörjare. Tintin är ju jättesnäll, men han brukar utnyttja de gånger som nån mer orutinerad sitter på. Han gör inget dumt, men han brukar antingen tycka att han helst står still eller stannar när han känner för det, alternativt parkera sig i närmsta grästuva eller buske och ta ett mellanmål. Men nej, inget sånt. Han traskade snällt på, lugnt och försiktigt med öronen framåt och såg så nöjd ut med sin uppgift. Efter ett tag vågade ryttaren pröva att trava. Tintin travade lugnt och snällt, direkt han kände att hon tappade balansen så saktade han av. Inte ens några försök att springa fort eller dra iväg mot gräskanten längs ridbanan. Både ryttare och häst såg så glada ut efter ridturen.

Tänk att jag får ha en sån här fin häst :love: Idag var han verkligen värd en morot och en stor guldstjärna!
 
Var ute och körde Isak för maratonvagnen härom dagen.
Jag är lite mesig och tycker att den är tung för honom (vilket den väl är, men inte så farligt att det inte går att be honom att jobba).
Körde i paddocken - eftersom han heller aldrig dragit fyrhjulsvagn tidigare, och jag har inte kört honom sedan i höstars.
Duktig kille som gjorde som jag bad om när det gällde val av gångart, halterna trevliga och han hade tålamod att stå stilla en liten stund.
Styrningen fungerade så bra man kan begära, men där har vi förstås mycket att träna vidare på.

Slutsats: duktig skrutt som kommer att bli en jättetrevlig körponny.
Jag behöver bli modigare och duktigare...
 
Idag har Reggie och jag varit på dressyrträning.
Jag blev grillad och Reggie fick också jobba.

Vi tränade vidare på skänkelvikningarna som fick betyget "ganska bra". Och "kan egentligen inte tvära bättre än han gör".
Jobb i galopperna, höger är ju lite knölig men vi jobbade med fattningar ur skritt för dagen, och fick till några riktigt bra fattningar, där efterföljande galopp också var av trevlig kvalitet. När vi var trötta av galoppen, avslutade vi med trav-arbete med tempoväxlingar. Hitta grund-traven, fokusera på att inte släppa luckor åt sidorna varken för bogar eller bakdel. Hålla jämn kontakt med båda tyglar...
Sedan sakta ner traven så mycket som möjligt - samla ihop. Mata på i takten, kanske öka takten samtidigt som hastigheten skulle dämpas. Rakrikta, inte släppa luckor. INTE SLÄPPA LUCKOR.
Öka ur det med lättridning. INTE SLÄPPA LUCKOR.
Samla, öka ut.

Bra träning.
Nöjd ryttare, och en tränare som mumlade om att hästen skulle kunna gå för 70% - men som vanligt med bisatsen att jag måste ju träna och vara noga och inte tappa poäng. Men den nivån kan han gå för.
Kul.

mycket inspirerande träningspass, de saker vi fokuserade på med Reggie är nyttig träning för hela gänget.
 
Humpf, det här verkar - för tillfället - vara kryddelydds tråd.
Gör inte ni andra något roligt? :)

Igår var det träning för instruktör med Jenta och Yngve.
Med Jenta hittade vi lite teknik för att förbättra hennes travökningar. Hon börjar bra: tar i rätt bakifrån och skjuter på. Men tappar efter ett tag och blir trippig och springig.
Nu fick jag hjälp med tekniken så jag får henne att orka hålla kvaliteten hela diagonalen, kan hjälpa en hel del.

Yngve fick jobba med samling i trav - fick till en trevlig samlad trav korta sträckor, även om det förstås kräver jobb för att få stabil samlad trav med lite vila och luft.
Även en hel del jobb med hans vänstergalopp som är lite knölig (det var ju vänstergaloppen han inte orkade på sista tävlingsförsöket heller).
Ingen Quick-fix, men bra redskap för hur jag ska jobba honom vidare. Fick korta sträckor med egen bärighet, innan han "dunsar tillbaka" i att det är jobbigt och knöligt. Dock trevligt att få till de där stegen, för det ger ju en så tydlig känsla av hur han ska jobba.
 
Humpf, det här verkar - för tillfället - vara kryddelydds tråd.
Gör inte ni andra något roligt? :)

Igår var det träning för instruktör med Jenta och Yngve.
Med Jenta hittade vi lite teknik för att förbättra hennes travökningar. Hon börjar bra: tar i rätt bakifrån och skjuter på. Men tappar efter ett tag och blir trippig och springig.
Nu fick jag hjälp med tekniken så jag får henne att orka hålla kvaliteten hela diagonalen, kan hjälpa en hel del.

Yngve fick jobba med samling i trav - fick till en trevlig samlad trav korta sträckor, även om det förstås kräver jobb för att få stabil samlad trav med lite vila och luft.
Även en hel del jobb med hans vänstergalopp som är lite knölig (det var ju vänstergaloppen han inte orkade på sista tävlingsförsöket heller).
Ingen Quick-fix, men bra redskap för hur jag ska jobba honom vidare. Fick korta sträckor med egen bärighet, innan han "dunsar tillbaka" i att det är jobbigt och knöligt. Dock trevligt att få till de där stegen, för det ger ju en så tydlig känsla av hur han ska jobba.

Ja, jag gör ju inte mycket just nu. Hästarna är hos kompanionen eftersom han laddar inför SM med Bruno. Den andra får hänga med liksom och få lite utbildning han också.

Den här och nästa vecka här blir det en massa packande och jobb för att få iväg Burret till kompisen över SM och Bruno till själva SM.
 
Humpf, det här verkar - för tillfället - vara kryddelydds tråd.
Gör inte ni andra något roligt? :)

Igår var det träning för instruktör med Jenta och Yngve.
Med Jenta hittade vi lite teknik för att förbättra hennes travökningar. Hon börjar bra: tar i rätt bakifrån och skjuter på. Men tappar efter ett tag och blir trippig och springig.
Nu fick jag hjälp med tekniken så jag får henne att orka hålla kvaliteten hela diagonalen, kan hjälpa en hel del.

Yngve fick jobba med samling i trav - fick till en trevlig samlad trav korta sträckor, även om det förstås kräver jobb för att få stabil samlad trav med lite vila och luft.
Även en hel del jobb med hans vänstergalopp som är lite knölig (det var ju vänstergaloppen han inte orkade på sista tävlingsförsöket heller).
Ingen Quick-fix, men bra redskap för hur jag ska jobba honom vidare. Fick korta sträckor med egen bärighet, innan han "dunsar tillbaka" i att det är jobbigt och knöligt. Dock trevligt att få till de där stegen, för det ger ju en så tydlig känsla av hur han ska jobba.
Vi gör inte så mycket just nu. Håller konditionen på hästen mest. Försöker få till en lektion för tränare igen (löjligt länge sen sist) för det känns som jag står och stampar på stället och vet inte riktigt vad jag ska träna på. Hästen känns fin :) Varvar lite enklare ridning med mer dressyrpass samt uteritter och promenader då och då.

Tintin håller hullet bra just nu, inte för fet eller för tunn, ganska lagom. Får inte gå på gräs förutom det lilla som finns i deras skogshage. Med det knasiga vädret vi haft i år så är jag nästan övertygad om att jag hade haft en fånghäst på halsen om jag haft honom på gräs. I vilket fall som helst tycks han ändå reagera med smågalliga ben från och till (har varit så ända sedan gräset började växa), speciellt i det ben han fick en sårskada på förra hösten och som behövde behandlas med antibiotika. Han får lätt gallor på det benet om man jämför med de andra. Inga stora och de växlar med vädret och gräset/byte av hösilage. Mjuka och minskar av rörelse, speciellt efter långa skritturer. Hoppas vi får tag i bra med hösilage i år så att det inte blir så mycket byten av foderpartier.

Går och känner på hans nacke dagligen och vissa dagar tycker jag mankammen känns hårdare och andra mjukare.. Att ha fånghäst i stallet gör inte gott för en redan lätt hypokondrisk hästägare :meh:
 
Vi gör inte så mycket just nu. Håller konditionen på hästen mest. Försöker få till en lektion för tränare igen (löjligt länge sen sist) för det känns som jag står och stampar på stället och vet inte riktigt vad jag ska träna på. Hästen känns fin :) Varvar lite enklare ridning med mer dressyrpass samt uteritter och promenader då och då.

Tintin håller hullet bra just nu, inte för fet eller för tunn, ganska lagom. Får inte gå på gräs förutom det lilla som finns i deras skogshage. Med det knasiga vädret vi haft i år så är jag nästan övertygad om att jag hade haft en fånghäst på halsen om jag haft honom på gräs. I vilket fall som helst tycks han ändå reagera med smågalliga ben från och till (har varit så ända sedan gräset började växa), speciellt i det ben han fick en sårskada på förra hösten och som behövde behandlas med antibiotika. Han får lätt gallor på det benet om man jämför med de andra. Inga stora och de växlar med vädret och gräset/byte av hösilage. Mjuka och minskar av rörelse, speciellt efter långa skritturer. Hoppas vi får tag i bra med hösilage i år så att det inte blir så mycket byten av foderpartier.

Går och känner på hans nacke dagligen och vissa dagar tycker jag mankammen känns hårdare och andra mjukare.. Att ha fånghäst i stallet gör inte gott för en redan lätt hypokondrisk hästägare :meh:

Ja, i år är vädret bekymmersamt.
Jag har för närvarande väldigt lagom beten. Två av hagarna har ganska OK med gräs, släppte över Yngve och Reggie på lite mer gräs igår. De är perfekta i hull men "deras" gamla hage är väldigt nerbetad och det växer väldigt dåligt, så de fick gå över i en där det finns mer gräs än de hästar som gått där, har hunnit äta.
I den hage som har minst gräs, har jag just nu Jenta, Myran, Lester, Ärlig och Isak. Jenta, Myran och Lester fick gå över igår. De är fortfarande lite tjocka, men har gått ner. Och visserligen är hagen ganska stor men som sagt är betesmängden väldigt liten så jag tror att det kommer att fungera ändå.

Samtidigt så är det verkligen oroväckande att det inte verkar vara regn på gång närmsta tiodygnsperioden heller. Knappt nederbörd sedan mitten av april, inte alls bra.

Jag har hunnit bli ganska nervös gällande grovfodret. Visserligen tingade jag hel årsförbrukning redan i början av april, men då visste vi ju inte att det skulle bli ett så här dåligt år.
Så idag har jag faktiskt ringt till foderleverantören för att fråga om jag behöver bli orolig för hur det ska räcka.
Fick - tack och lov - lugnande besked. Men en liten flaggning för att priset kommer att stiga vilket jag har insett själv. Undrar bara HUR dyrt det kommer att bli kommande säsong.
Har något slags plan B om det skulle knipa, som jag också ska diskutera lite med leverantören: i värsta fall kan man ju ge lite för lite hö, fylla på tuggmängden med halm av foderkvalitet och stötta i med kraftfoder, om man måste hålla nere mängden hö pga brist.

Just den här säsongen måste man nog planera i god tid (även om jag som sagt alltså har fått löfte om att mängden räcker till mig som gammal god kund).
 
Jag har lämpat av hästen på medryttaren och min tränare, så att jag kunde åka bort i några dagar. Innan vi åkte kollade jag på ett nytt stall lite närmare mig, bra men inte 100%, boxen var minimal. Står klart att iaf jag flyttar hem till Sverige i slutet av detta eller början av nästa år, min sambo vet inte hur hen gör än.

För att underlätta för alla inblandade, står hästen i dagsläget ute på nätterna och inne på dagarna. Insektstrycket dagtid är enormt, hagen är i stort sett nedbetad och det ska inte regna framöver, så jag valde att släppa henne utan munkorg. Förtränger min fångest tills jag är hemma en sväng på torsdag. Medis har noll koll på fångsymptom trots två shettisar med sjukdomen. Nästan så stt jag räknar dagarna tills jag kan landa i Sverige och hålla hästen i egenregi igen.
 
Ja, i år är vädret bekymmersamt.
Jag har för närvarande väldigt lagom beten. Två av hagarna har ganska OK med gräs, släppte över Yngve och Reggie på lite mer gräs igår. De är perfekta i hull men "deras" gamla hage är väldigt nerbetad och det växer väldigt dåligt, så de fick gå över i en där det finns mer gräs än de hästar som gått där, har hunnit äta.
I den hage som har minst gräs, har jag just nu Jenta, Myran, Lester, Ärlig och Isak. Jenta, Myran och Lester fick gå över igår. De är fortfarande lite tjocka, men har gått ner. Och visserligen är hagen ganska stor men som sagt är betesmängden väldigt liten så jag tror att det kommer att fungera ändå.

Samtidigt så är det verkligen oroväckande att det inte verkar vara regn på gång närmsta tiodygnsperioden heller. Knappt nederbörd sedan mitten av april, inte alls bra.

Jag har hunnit bli ganska nervös gällande grovfodret. Visserligen tingade jag hel årsförbrukning redan i början av april, men då visste vi ju inte att det skulle bli ett så här dåligt år.
Så idag har jag faktiskt ringt till foderleverantören för att fråga om jag behöver bli orolig för hur det ska räcka.
Fick - tack och lov - lugnande besked. Men en liten flaggning för att priset kommer att stiga vilket jag har insett själv. Undrar bara HUR dyrt det kommer att bli kommande säsong.
Har något slags plan B om det skulle knipa, som jag också ska diskutera lite med leverantören: i värsta fall kan man ju ge lite för lite hö, fylla på tuggmängden med halm av foderkvalitet och stötta i med kraftfoder, om man måste hålla nere mängden hö pga brist.

Just den här säsongen måste man nog planera i god tid (även om jag som sagt alltså har fått löfte om att mängden räcker till mig som gammal god kund).
Vi har också haft det torrt, regnade nästan inget under hela maj samtidigt som det var soligt och varmt. Såg dåligt ut med tillväxten men vi fick ordentligt med regn strax innan midsommar så nu växer det igen. Förra året regnade allt bort istället.. Hö kommer vi att få, men troligtvis lite mindre än ett normalt år ändå. Frågan är hur det är ställt med sockerhalten i årets hö, vi har flera lite känsliga hästar i stallet så vi vill ha lågsockerhö om det bara är möjligt.
 
Vi har också haft det torrt, regnade nästan inget under hela maj samtidigt som det var soligt. Såg dåligt ut med tillväxten men vi fick ordentligt med regn strax innan midsommar så nu växer det igen. Förra året regnade allt bort istället.. Hö kommer vi att få, men troligtvis lite mindre än ett normalt år ändå. Frågan är hur det är ställt med sockerhalten i årets hö, vi har flera lite känsliga hästar i stallet så vi vill ha lågsockerhö om det bara är möjligt.

Härikring ligger det på ca 50% av normal skörd för många.
Hela maj med nästan 30 grader varmt och sol (visst, någon enstaka kort skur men liksom inget riktigt regn).
Samma sak med juni. Ett par dagar som varit "kalla" det vill säga 16-18 grader, men annars en bit över 20.
Och nästan inget regn. Enstaka kort skur någon dag.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 096
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 329
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 542
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Heltidsresan forts
  • Vem hjälper hjälparen?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp