Fjordingtråd nr 3

Riktigt kul att läsa era SM-rapporter, @Efwa och @kryddelydd ! Jobbade under helgen som var men tänkte kika på lite videos från SM på Facebook i eftermiddag. Och visa min tränare, hen tycker att det är så kul med fjordhästar som kan. :)

Här är det fortsatt olidligt varmt, som hos er antar jag. Har ju den stora lyxen att ett av ridhusen här saknar väggar. Så där kan jag alltid rida i skugga, det är mycket värt. Alva går ute på nätterna pga insekterna, märker att hon lagt på sig en del. Använder appen som @mollyphlox tipsade om och hon har späckat till sig helt klart. Desto viktigare att hålla igång, även om det är tufft i värmen. Har dragit ner på höet till minimum också, då hon står på halm.

Hovis var här idag, framhovarna är nu nästan runda och hon fick en storlek större skor. Hovis tackade även ja till att ta emot mig som praktikant innan jag styr kosan mot Svea. :bump:
 
tmp-cam-1920904854.jpg


Här är förresten min nya sadel! Chezz heter den. Intressant liten pryl alltså. Har fått med små kilar att stoppa in på sidorna av manken, så den kommer upp lite framtill. Hamnar mycket nära hästen och i och med läderbom så är den mycket flexibel, känner direkt när ryggen kommer upp. :)
 
Hade ut veterinär igår för vaccination.
Ganska billigt: 4750 kr inkl moms och utkörning för att vaccinera nio hästar. Sparade dessutom våldsamt mycket tid jämfört med att köra in till kliniken och göra det - och pengar jämfört med DV. Tycker dock att DV är fantastiska när man behöver dem på konstiga tider på dygnet...

Jenta, Myran och Lester har gått ner en del i vikt under första delen av sommaren. Jag har ju därför släppt dem i beteshagar i torkan - så lite gräs att det "borde" fungera.

Och igår kom massor av väldigt efterlängtat regn!
Detta kommer att göra enorm nytta eftersom värmen ska vara kvar.
Får dock se upp med vikten på de där tre runda bollarna igen eftersom jag misstänker att tillväxten av gräs kommer att "explodera" så jag får vara beredd att ta hem dem om de går upp för mycket (eller så väljer jag att trots allt låta dem bli feta igen för att undvika att göra åt stråfoder den här säsongen).
 
Då har vi en häst mindre i stallet.. Halvblodet som går i samma hage som Tintin har haft en diffus liten hälta vänster bak en tid, jag har inte sett att hon haltat eller verkat oren i någon gångart i hagen. Har märkts vid ridning eller arbete vid hand att där finns något. Hästen togs till klinik och röntgades, griffelbensfraktur.. Men den stora överraskningen var att hon samtidigt hade kronisk fång med rotationer bägge fram :eek: Det skulle jag aldrig trott.

Hästen har inte verkat smärtpåverkad på något vis, glad och trevlig. Lite ömfotad men det antog vi att berott på dålig hovkvalitet då skorna helt enkelt trillat av stup i kvarten. Veterinären menade att hästen haft fång i flera år (endast 7 år gammal) och haft en smärttröskel utöver det vanliga.. Hon togs bort ikväll. Så tråkigt på en fin häst :cry:

Men nu får jag ju ännu mer fångest delux. Den här hästen har inte haft några klassiska fångtecken alls, bara tendenser till depåer. Helt otroligt, ingen trodde att det var såpass illa.
 
Då har vi en häst mindre i stallet.. Halvblodet som går i samma hage som Tintin har haft en diffus liten hälta vänster bak en tid, jag har inte sett att hon haltat eller verkat oren i någon gångart i hagen. Har märkts vid ridning eller arbete vid hand att där finns något. Hästen togs till klinik och röntgades, griffelbensfraktur.. Men den stora överraskningen var att hon samtidigt hade kronisk fång med rotationer bägge fram :eek: Det skulle jag aldrig trott.

Hästen har inte verkat smärtpåverkad på något vis, glad och trevlig. Lite ömfotad men det antog vi att berott på dålig hovkvalitet då skorna helt enkelt trillat av stup i kvarten. Veterinären menade att hästen haft fång i flera år (endast 7 år gammal) och haft en smärttröskel utöver det vanliga.. Hon togs bort ikväll. Så tråkigt på en fin häst :cry:

Men nu får jag ju ännu mer fångest delux. Den här hästen har inte haft några klassiska fångtecken alls, bara tendenser till depåer. Helt otroligt, ingen trodde att det var såpass illa.

Lite överviktig kan också vara farligt. Många tror ju att det är lite trevligt med trivselvikt, tyvärr.
 
Lite överviktig kan också vara farligt. Många tror ju att det är lite trevligt med trivselvikt, tyvärr.
Den här hästen skulle jag inte heller påstått att ha varit överviktig. Hon kom till vårt stall i våras, hade stått i ett stort stall hos uppfödaren tidigare och varit väldigt stressad. Hon fick ha det bra under sina sista månader åtminstone.. Blev betydligt mer harmonisk. Så tråkigt att det slutade så här.
 
Tintin snorig och hostig idag. Ingen feber så jag antar han har fått en förkylning. Vi fortsätter att ta det lite lugnare ett tag till då. Hade gärna satt igång honom igen nu, det börjar märkas att revbenen inte känns lika enkelt längre. Han har fläskat till sig lite igen, suck.

Passade på att prova en dressyrsadel som jag lånat. Den vi haft tidigare blev för liten för mig i sätet så jag valde att sälja den. Provade en Bates Isabell Werth och den verkar passa bra. Ska ha en duktig kompis att slänga ett öga på den och se vad hon tror.
 
Lagt in anmälningar för Reggie och Yngve på några dressyrtävlingar. Sista anmälningen gjorde jag nyss, och den är tveksam. Kan ju alltid byta häst med kort varsel i LA:1.

Yngve ska få gå några LB, ska bli intressant att se hur han poängsätts.
Reggie ska få debutera LB, önskar förstås över 60% även om galoppen är tveksam än så länge, men han kan möjligen kompensera i travprogrammet. Får se hur han orkar.
 
Igår var jag iväg med Reggie på körträning för meriterade Karin Söderqvist.
Bra jobb.
Reggie vinglar rätt mycket i körningen men Karin lyckades få mig att köra bättre och få bättre kontroll på bogarna, så i slutet av passet var det riktigt trevligt. Raka, fina uppkörningar längs medellinjen på 100 meter lång körbana, trevliga halter. Helt OK tempoväxlingar i traven - för LB vill säga - även om det blev lite skevt vid snett igenom; där måste jag verkligen passa bogar och sidor ännu mer.

Mycket inspirerande, fast det är klart det är ju alltid roligt med tränare som kan ge förbättring, och som gillar hästen. Karin uttryckte sig väldigt positivt om Reggie som körponny.
 
Nu är det äntligen en fjordhästtävling planerad i närheten:). Proppen har inte kommit ut än, men det brukar vara med nån LC (eventuellt kan vi vara klara för att testa en LB) så vi kan vara med.
Ska bli kul att få komma ut på en tävling med bara fjordingar igen!
 
Igår var Reggie och jag på dressyrträning.
Mer jobb i både galopp och trav. Fokus i galoppträningen låg på högergaloppen som fortfarande är lite knölig, men den duger nog för LB trots allt (debut planerad i helgen).
I traven var det pyttelite skänkelvikningar men de var tillräckligt bra för att inte behöva tränas på. Tyckte domaren/tränaren.
Så det blev lite jobb med tempoväxlingar, att hitta tempo och balans och bibehållen form.
Begriper inte hur jag ska bifoga så ni får ingen film...
 
Uppdatering av tävling...

Haft en intensiv tävlingshelg med Reggie och Yngve.

Reggie fick gå körd LB dressyr i fredags. Vingliga vägar på sina ställen.
Jag hade som mål att göra godkänt program och som förhoppning att klara mig med högst 72 straff. Var rätt säker på godkänt program men osäker på straffen.

Jag blev jättepaff över poängen. 53.5 straff. Fina 8.5 för skritten.
Ett par femmor också där det vinglade som värst, mycket rättvist.
Kom en halv straffpoäng från andraplatsrosetten, överraskande nära placering.

På lördagen gick han sin LB precision och sprang då runt felfritt på bollar och skapligt tempo, vi kom två så en blå rosett blev det.

Igår var det dressyrtävling (stackars häst).
Där gick han en LC:1 på dryga 64% och fick en blå rosett igen.
Han fick också debutera LB:1, min förhoppning var väl att kanske ta oss runt över 60% men han kändes trött så jag hade väl varit nöjd med nästan vad som helst. Vi fick drygt 63% i debuten, och första utan rosett (bara två placerade i klassen). Positiv överraskning.

Om det blir något unghästchampionat nästa år (och om jag orkar åka till Västervik) så är Reggie halvvägs kvalad, och så har han ju fått ett resultat för prestationsmedaljen i silver i dressyr, och ett för bronsmedaljen i sportkörning).

Yngve deltog i samma tävlingar.
Han var olydig i den körda dressyren - hittade ganska överraskande något att reagera på vid staketet. Varje gång han passerade.
Så rätt trist resultat med 70.5 straff, dock LA. Godkänt program men inget kul.
I precisionen skötte han sig jättebra. Visst, vi drog ner en boll men jag var löjligt nöjd för jag vågade köra lite mer offensivt och galopperade en hel del i banan. Trevlig ponny som svarade både på gas och broms. Nästa gång kanske jag blir ännu modigare i tempo när jag vet hur väl han svarar. Och nästa gång kanske jag kan tänka på att inte försöka styra med en töm i taget, så tror jag att vi kan spara alla bollar där de kan vara.

Han gick LB:1 och LB:2 på dressyrtävlingen också. En totalt misslyckad högergalopp i LB:1 men OK i övrigt, dryga 62% (en överraskning att Reggie klarade sig bättre men Reggie fick bra betalt för sin fina skritt).
LB:2 innebar Yngves premiär på lång bana. Kändes helt OK ridmässigt, bättre galopp nu även om han funderade på ett avbrott.
Fick dryga 64% i LB:2 men ingen placering (kom näst sist i det startfältet).

Nöjd är jag hur som helst.
 
Jag har också varit ute och tävlat, red en LC:1. Tävlingsplats med mycket att titta på, men Huxi skötte sig exemplariskt även om energin tog slut ganska fort. Blev en felfattning i första galoppen, men gick fort att rätta till, och en väldigt långsam skritt när han hellre ville kolla runt banan än att marschera på. Slutade ändå på 65%, kan inte vara annat än nöjd!
 
Jag har också varit ute och tävlat, red en LC:1. Tävlingsplats med mycket att titta på, men Huxi skötte sig exemplariskt även om energin tog slut ganska fort. Blev en felfattning i första galoppen, men gick fort att rätta till, och en väldigt långsam skritt när han hellre ville kolla runt banan än att marschera på. Slutade ändå på 65%, kan inte vara annat än nöjd!

Bra gjort!
 
Idag har vi haft en duktig fotograf ute i stallet, har sett bilder hon fotat tidigare och de är riktigt fina. Hon råkade ha vägarna förbi och ville fota lite nya hästar så Tintin och två hästar till fick ställa upp som modeller. Ska bli jätteroligt att se bilderna senare :)

Duschade och tvättade hela hästen igår kväll och han blev så glansig och fin. Tror han har varit rätt ingrodd med damm efter den torra sommaren. Det är trevligt med en snäll och okomplicerad häst, igår var det första gången som jag spolade av hela hästen med slang, Tintin tog det med ro och tyckte det var väldigt skönt att bli skrubbad med svamp :)
 
hm.
Skulle ha fått hjälp idag att sätta ihop Yngve och Reggie i ett par. Gjorde i ordning vagnen med parstången och plockade fram draglinor (som dock är lite stela och skulle må bra av rätt mycket inoljning) och satte på svänglarna, igår.

Jag har ändrat planer, för halleluja, det ska komma massor av regn under kvällen!

Och jag är inte säker på det mysiga med att köra häst och vagn i hällregn även om jag är lycklig över att det ska komma en massa regn (men visst, man kan ju bli besviken och det bara blir några droppar men tittar man på den roliga internetsidan www.regnradar.se så ser det lovande ut för kvällen!!!).

Så min reviderade plan för kvällen blir i stället att åka förbi det lokala konsum och köpa något äckligt snask (eller ja, så äckligt är det ju inte när det ligger i munnen) och välja en trevlig bok.

Kompisen som skulle hjälpa mig (jag ringde just upp henne för att ändra planen) ska komma förbi och leta upp en bok i någon av mina bokhyllor - hon ville ändra plan på precis samma sätt. Tror han var lite tacksam över att jag ringde och ändrade, för hon berättade att hon hade funderat på att ringa mig i samma ärende.
Hon är dock så löjligt hjälpsam att hon inte gärna hade ställt in från sin sida. Det var hon som var väldigt hjälpsam vid SM och körde ner två av mina hästar med sin bil och höll mig sällskap hela dagen där nere, trots att hon höll på att städa ur huset inför flytt.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 029
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 908
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 319
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 517
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp