Fjordingtråd nr 3

Vi har inte tävlat alls. ;) Kanske när vi är tillbaka i Sverige nästa år, orkar inte rodda med licenser och skit här.
Alva fick låna min hårklämma idag, brukar lägga den på "nåt smart ställe" och hitta den tre veckor senare. Rätt sött. :D
Den senaste tiden har jag fokuserat jättemycket på min snedhet och vår svaga sida (den vänstra). Jag har börjat yoga lite samt träna lite styrka hemma när jag hinner. Hoppas det ger något! Tycker att jag sitter rakare nu, utan att falla åt höger, men måste ständigt påminna mig själv om att lyfta blicken och sträcka på mig.
tmp-cam-1048312133.jpg
 
Så roligt att se bilder på era hästar, så fina allihopa :love:

Och jag blir tävlingssugen när jag ser dressyrbilderna. Bara jag hittar en lämplig klass (tillräckligt enkel för att vi ska kunna kravla oss igenom den utan större bekymmer) så.. Har spånat på en tävling i höst men vet inte ännu vilka klasser/program de tänker ha.
 
Så roligt att se bilder på era hästar, så fina allihopa :love:

Och jag blir tävlingssugen när jag ser dressyrbilderna. Bara jag hittar en lämplig klass (tillräckligt enkel för att vi ska kunna kravla oss igenom den utan större bekymmer) så.. Har spånat på en tävling i höst men vet inte ännu vilka klasser/program de tänker ha.

Sitter på ett tåg i detta nu och läser dressyrprogram. :D Blev också peppad!
 
Vi är igång igen :) Det blev en sommarpaus som hette duga med värmeböljan i juli, förkyld häst osv. Tror ändå pausen bara har varit bra för Tintins del, kondisen har tagit lite stryk men i övrigt är hullet helt okej.

Det fanns en hel del överskottsenergi i hästen idag, hade inte tänkt börja med uteritt den första dagen men vi fick sällskap och det tackar jag inte nej till. Tintin såg så otroligt glad ut när jag tog fram barfotabootsen, han vet att det betyder uteritt och han älskar skogen :)

En del skutt och rivstarter blev det, allt liksom uppmuntrar till spurt när det finns energi i massor. Men Tintin uppförde sig ändå bra så jag är nöjd. Imorgon hade jag tänkt hinna med ett dressyrpass :)
 
Hmm, Svenska Fjordhästföreningen har beslutat att avskaffa Unghästchampionaten (pga hittills ganska svagt intresse samt ganska små årgångar).
Synd, tycker jag.
Särskilt att man ger upp efter bara tre försök varav två varit i samband med SM.
Man planerar någon "unghästcup" i stället.
Jag är mer tveksam till det, cup brukar ju betyda "tävla många gånger och samla poäng" och det känns inte som rätt väg med unghästar. Men det beror ju på hur man väljer att sätta reglerna för en cup.
Jag som mestadels håller ´på med dressyr är ju också tveksam till hur en "rättvis" cup ska kunna utformas i den grenen eftersom deltagande ekipage inte kommer att tävla under samma förutsättningar (väder och vind, domare, geografiskt område, antal deltagare i tävlingen).
 
Hmm, Svenska Fjordhästföreningen har beslutat att avskaffa Unghästchampionaten (pga hittills ganska svagt intresse samt ganska små årgångar).
Synd, tycker jag.
Särskilt att man ger upp efter bara tre försök varav två varit i samband med SM.
Man planerar någon "unghästcup" i stället.
Jag är mer tveksam till det, cup brukar ju betyda "tävla många gånger och samla poäng" och det känns inte som rätt väg med unghästar. Men det beror ju på hur man väljer att sätta reglerna för en cup.
Jag som mestadels håller ´på med dressyr är ju också tveksam till hur en "rättvis" cup ska kunna utformas i den grenen eftersom deltagande ekipage inte kommer att tävla under samma förutsättningar (väder och vind, domare, geografiskt område, antal deltagare i tävlingen).

Men vad fasen - när bestämdes det? Satt och läste kvalreglerna igår och blev glad för att vi är färdigkvalade - tji fick jag:(.
Förstår inte varför man inte har kvar den, det brukar väl ändå vara en LC och en LB på SM? Bara att göra en klass i klassen, för visst tusan vill dom ha fler starter under SM för att få bättre ekonomi?
 
Men vad fasen - när bestämdes det? Satt och läste kvalreglerna igår och blev glad för att vi är färdigkvalade - tji fick jag:(.
Förstår inte varför man inte har kvar den, det brukar väl ändå vara en LC och en LB på SM? Bara att göra en klass i klassen, för visst tusan vill dom ha fler starter under SM för att få bättre ekonomi?

Såg på Facebook att det kom upp igår kväll. Men tycker det är väldigt konstigt, och håller med om att en cup inte känns rätt.
Enda fördelen är väl att det börjar kännas onödigt att vara med i en fjordhästklubb om man vill tävla, några hundralappar man kan lägga på nåt roligare.
 
Men vad fasen - när bestämdes det? Satt och läste kvalreglerna igår och blev glad för att vi är färdigkvalade - tji fick jag:(.
Förstår inte varför man inte har kvar den, det brukar väl ändå vara en LC och en LB på SM? Bara att göra en klass i klassen, för visst tusan vill dom ha fler starter under SM för att få bättre ekonomi?

Vid senaste styrelsemötet i SFF om jag uppfattat saken rätt.
Såg informationen på facebook igår, i gruppen "Svenska Fjordhästföreningen". Inledningsvis står det om fölregistreringar, sedan följer ytterligare information.

Jag håller med dig i övrigt gällande Unghästchampionatet.
´Vi i Värmland prövade ju att -17 hålla det som eget arrangemang.
Vi kunde väl i och för sig ha försökt marknadsföra starkare men jag tror inte att det är så många som är intresserade av att åka långa sträckor med sin unghäst, så jag tycker att det lämpliga är/var att hålla det vid SM.
Vi i Värmland skickade även in till SFF en utvärdering där vi pekade på våra eventuella tillkortakommanden men även det här med att samarrangera.
Det är ju inte ekonomiskt försvarbart att hålla ett arrangemang med ytterst få deltagare, bland annat utifrån att hoppningen ska innehålla även inverkanspoäng och det (åtminstone hos oss) var mycket svårt att hitta en godkänd inverkansdomare.
Sedan att hyra in överdomare i dressyr, dressyrdomare, inverkansdomare i hoppning, banritare i hoppning, hoppdomare och överdomare i hoppning samt i körningen både överdomare och domare, och så har vi bruksklasserna...
det ekonomiska åtagandet, och så kanske anläggningshyra dessutom, är orimligt för ett separat unghästchampionat.

Lägger man däremot klassserna, så som gjordes i Örebro och nu senast på Grevagården, i samband med SM så har man ju enbart extrakostnaden i form av några fler starter. Det vill säga, startavgifterna torde enkelt betala för den extrakostnaden.

Sedan kan man ju tänka att fem- och sexåringar rent regelmässigt får delta i SM-klass, så man får ju starta både öppna klasser och SM-klass om man har kvalat och vill, men där är det ju lite tufft att tänka sig en femåring lyckas kvala (utom i bruksgrenarna, eller som föreningsuttagen i precisionskörningen).

Verkligen jättesynd.
Jag hade tänkt starta Reggie i sexårsklass i precisionskörning (han är inkvalad i och med att han nu är kvalad att få starta LA), bruksridning (behöver gå en till tävling utan u i delmoment eftersom hans gamla meriter faller för datumstämpeln) och troligen dressyr (han har enbart gått en LB-start men fick ju då poäng väl över kvalgränsen 55% och jag räknar med att nästa start också lägger honom över 55%).

Men, men. Inget championat.

Det gör att jag troligen inte kommer att åka till Västervik -19. Det går förstås att ändra sig, men jag hade övervägt en tur dit med Reggie och Yngve.
Men jag åker inte den sträckan med bara en häst i släpet och nu när det inte finns unghästklass är det mer tveksamt med Reggie. Visst, bruksridningen. Och möjligen föreningsuttagen i precisionskörning - om vi har tillräckligt många fullbetalande medlemmar för att kunna skicka två hästar... och man vet aldrig; Reggie är ju rätt bra så det är inte helt otänkbart att han kan tänkas kvala in till SM-klassen i dressyr redan nästa år, men det är ju tufft utifrån hans ålder.
men att åka så långt och så pass mycket krångel och pass och kostnad för uppstallning och övernattning för enstaka start - nej, tack, för besvärligt för mig personligen.

Å andra sidan är ju det ett personligt övervägande som ju inte är generaliserbart och jag vet ju att väldigt många åker väldigt långa sträckor och övernattar för att det är ett trevligt arrangemang med SM. Så som sagt, mina tankar är nog inte generaliserbara.
 
Håller med i vad du skriver @kryddelydd. Att ha det som ensamt arrangemang måste vara väldigt olönsamt, men att lägga det med SM borde ge lite mer pengar.
Jag hade planerat att åka med min blivande 5-åring, men kommer inte åka dom 40 milen för att rida öppna klasser. Tror inte vi är ensamma om att tänka så, vore intressant att veta hur förbundet tänkt.
Usch vad less jag blev, såg redan fram emot att åka nästa år. Året efter när vi borde fixa LA så är det för långt bort för att jag tror jag kommer åka. Får hoppas på SM 2021, tjohoo liksom:cautious::yuck:..
 
Såg på Facebook att det kom upp igår kväll. Men tycker det är väldigt konstigt, och håller med om att en cup inte känns rätt.
Enda fördelen är väl att det börjar kännas onödigt att vara med i en fjordhästklubb om man vill tävla, några hundralappar man kan lägga på nåt roligare.

Ja, och det är ju också synd.
Att man liksom tappar sugen.
Så kände jag för några år sedan när man höjde kvalgränsen för SM-klassen i dressyr från 55% till 60%. Det kändes som om det var en i stort sett ouppnåelig nivå här på hemmaplan.
Helt ouppnåeligt har det inte varit - Jenta halkade ju över med 60.4% i en start och kunde följa med som föreningsuttagen.
Sedan gjorde hon rätt normala prestationer på SM-klasserna (utom den första där hon gjorde betydligt sämre än normalt) och stod sig ändå rätt väl i konkurrensen. Kom femma i LA:2, tionde plats i sammanräkningen, med hästen som nätt och jämt uppfyllde kvalkraven...
 
Turbo-Tintin har fått vara på uteritt idag, en lite längre sådan så jag hoppas överskottsenergin som satt sig mellan öronen har försvunnit till en del nu. Det är liksom på nivån att han blir rädd för halmbalar som ligger på åkern när man galopperar förbi på vägen :angel: man kan ju inte annat än skratta åt honom då.

Bjuder på en bild från förra veckans fotografering, fina killen :love:
9B0523D6-221C-4D3D-9907-B7C60E1B3CAA.jpeg
 
Turbo-Tintin har fått vara på uteritt idag, en lite längre sådan så jag hoppas överskottsenergin som satt sig mellan öronen har försvunnit till en del nu. Det är liksom på nivån att han blir rädd för halmbalar som ligger på åkern när man galopperar förbi på vägen :angel: man kan ju inte annat än skratta åt honom då.

Bjuder på en bild från förra veckans fotografering, fina killen :love:
Visa bifogad fil 18343
Gullig! :love:
Igår skrittade jag av Alva för hand ute, och då såg vi en igelkott. Hyfsat sansad reaktion från Alvas håll denna gång, bara lite sprätt. Inte som förra gången vi såg en, då var hon 5. En igelkott kröp då upp för en slänt bredvid oss och Alva blåste upp sig som en upprörd zeppelinare och fnorkade i flera hundra meter med näsan i vädret och svansen som en plym. :laugh: Livsfarliga, de små kottarna.
 
@Daisy och alla andra...

Det verkar som om SFF styrelse möjligen missbedömt medlemmarnas åsikter gällande unghästchampionatet, och att de kanske har bitit sig lite i svansen...

Låter bra! Vore ganska illa om förbundet går tvärt emot vad medlemmarna vill, men man vet aldrig.. Någon skrev ju på Facebook att dom tyckte det var bra att dom tog bort det för att det folk stressade/pressade för att kvala, vet inte om det är fler som tycker samma?
Men jag har hoppet uppe om att det blir en tur till SM nästa år för oss:)
 
Låter bra! Vore ganska illa om förbundet går tvärt emot vad medlemmarna vill, men man vet aldrig.. Någon skrev ju på Facebook att dom tyckte det var bra att dom tog bort det för att det folk stressade/pressade för att kvala, vet inte om det är fler som tycker samma?
Men jag har hoppet uppe om att det blir en tur till SM nästa år för oss:)

det verkar vara många som tycker att det är dumt att ta bort...
 
Låter bra! Vore ganska illa om förbundet går tvärt emot vad medlemmarna vill, men man vet aldrig.. Någon skrev ju på Facebook att dom tyckte det var bra att dom tog bort det för att det folk stressade/pressade för att kvala, vet inte om det är fler som tycker samma?
Men jag har hoppet uppe om att det blir en tur till SM nästa år för oss:)

Men, om man nu tycker det är stressande/pressande så behöver man ju faktiskt inte delta. Att ta bort det gör ju att det inte ens finns ett val.

Sedan kan man ju undra vad den ersättande cupen skulle kunna göra för positivt för stressen/pressen?
 
Idag hände något spännande. Var ute med Alva på töm, long reining kanske, eller vad det nu kallas. Mötte en person med ett halvblod i grimskaft och två hundar i koppel. När hästen fick syn på Alva spände den hela kroppen, vände på en femöring och galopperade iväg åt andra hållet. :nailbiting::o
Vi stannade medan ägaren samlade ihop alla djur. Försökte igen - hästen slet sig igen!
Då hörde jag att en traktor närmar sig bakifrån så jag ställer Alva tvärs över vägen tills ägaren fått tag i hästen igen. Då kommer två bilar från andra hållet. :meh:
Till slut hade alla fordon passerat och vi bestämde att Alva och jag går förbi och de står kvar. Halvblodet fick då nosa på Alva och sen var allt frid och fröjd...
 
Men, om man nu tycker det är stressande/pressande så behöver man ju faktiskt inte delta. Att ta bort det gör ju att det inte ens finns ett val.

Sedan kan man ju undra vad den ersättande cupen skulle kunna göra för positivt för stressen/pressen?

Det beror ju förstås lite på hur reglerna skulle sättas, men jag har svårt för att tro att en cup skulle vara bättre för hästarna.

Nu rider ju jag mest dressyr och bruks.
Men för UC krävs två resultat på specificerad nivå för att kvala. I dressyren är nivån 55% som känns väldigt rimlig att uppnå.
Det är inte särskilt svårt att rida LC eller LB dressyr på minst 55% om vi ska vara ärliga, så jag tror nog att de flesta hästarna lyckas kvala på två (eller i värsta fall tre) starter.
Samma sak faktiskt med bruksridning.
I precisionskörning måste man vara kvalad för att delta i LA enligt SvRF regler. Det är inte heller särskilt krävande (man måste få över 50% i dressyren och låta bli att köra fel väl i precisionen vid två tillfällen vilket inte är så hemskt svårt - att Reggie lyckades med bedriften att gå under 50% i sin första körda dressyr berodde på att han hittade något att vara rädd för och därför inte var i närheten av att gå rätt vägar... men själva programmet är inte speciellt svårt eller jobbigt).
Hoppning: för egen del ser jag en del praktiska svårigheter att hitta så låga tävlingsklasser och jag är usel på hoppning. Men det ligger ju mer i mig. Fortfarande krävs det TVÅ resultat.

Tänker man sig en cup så torde det innebära betydligt mer tävlande för unghästen.

Reggie, som ju var med i årets UC i både dressyr och bruksridning, hade innan SM gjort tre starter i dressyr (för att få prestationsmedaljen i brons i dressyr) och två starter i bruksridning. Därmed var han kvalad. Sammanlagt fem tävlingsstarter under loppet av nästan ett år. Inte så farligt, kan man tycka.

Inför -19 är han färdigkvalad i precisionskörning (har gått en godkänd clear round och sedan en ganska bra bedömning A). Han saknat ETT resultat i bruksridning och ETT resultat i dressyr för att kvalas. Alltså kan ytterligare TVÅ tävlingsstarter räcka för att få honom kvalad till tre UC-klasser.
Inte så belastande.
Om han ska delta i cup i tre klasser - tja, det lär bli fler än två starter sammanlagt i alla fall.

Dessutom: i dressyr och bruksgrenarna tror jag att det är omöjligt att få det rättvist i en cup.
Banorna i bruksen skiljer sig ju lite åt eftersom det är olika banbyggare.
I dressyren verkar det helt klart vara olika svårt att få poäng beroende på var i landet man är och tävlar (just nu väljer jag det konkreta exemplet att jämföra mig med en Norrlands-ryttare. Vederbörande rider vanemässigt på godkända procent i LA och MSV C på sin hemmaplan. Jag lyckades nätt och jämnt vid ett tillfälle kravla mig över 60% i LA:1 med Jenta. Jag red en "normal" ritt i andra SM-klassen i dressyr. Den andra ryttaren sade sig ha gjort en kanonritt.
Det skilde 0.5% i resultat mellan min ritt som knappt ger godkänt på hemmaplan och den andra ritten som beskrevs som kanon.
Poäng: det verkar vara olika hur lätt eller svårt det är att få poäng beroende på var i Sverige man tävlar. Just det; jag fick drygt 64% för min "normalritt" på SM, och har som sagt nätt och jämnt lyckats kravla mig över 60 på hemmaplan: mitt fantastiska rekord på hemmaplan är 60.4%...

edit: cup verkar svårt eller omöjligt att få helt rättvist.

Och nej, jag är heller inte med i fjord-cupen för "vuxna" hästar.
 
Men, om man nu tycker det är stressande/pressande så behöver man ju faktiskt inte delta. Att ta bort det gör ju att det inte ens finns ett val.

Sedan kan man ju undra vad den ersättande cupen skulle kunna göra för positivt för stressen/pressen?
Håller helt med i båda grejorna. Började bara fundera på om det är det egentliga skälet till att dom lägger ner det. Finns ju alltid folk som anser att dom vet bäst och vill rädda oss andra från att göra fel..
Eftersom föreningarna som har anordnat, och dom som tänkt anordna tycker det är en bra ide så verkar det konstigt att dom resonerar som dom gjort. Har roat mig med att läsa TR för SM och det känns väldigt uppstyrt. Tänkte tex på att dom så kallade öppna klasserna inte känns särskilt öppna utan du måste även kvala till dom - verkar väldigt konstigt. En öppen klass är väl just öppen?
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 059
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 916
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 325
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 525
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp