Fjordingtråd nr 3

@kryddelydd
Nej, du ska inte känna dig träffad angående hull.

Visst kan det finnas de fjordhästar som var lite i överkant (kan inte minnas att jag såg någon av dina på det viset) men det var framförallt två fjordingar som jag aldrig skulle släppt genom veterinärkontrollen om jag stått där. Jag tycker att det låg långt över djurplågeri faktiskt.
Båda dem har fina gångarter och en av dem en jättefina travökningar men kunde inte visa den på grund av ett enormt överhull, sjukligt till och med.

Inte ens burret var så tjock när han kom hem. Då hade vi faktiskt inte ridit honom de första månaderna.
 
Idag körde jag pojkarna till kompanjonen där de tvättas, putsas och fixas. Lite har jag gjort hemma men kompanjonen tycker sådant är kul och jag är lite mer bohemisk även om jag gör när jag måste.
Vi är dock lika noga med hur det ska se ut i slutändan men eftersom kompanjonen gillar det mer än jag, så åker de dit.

Kompanjonen, precis som jag, tyckte båda var feta. Burret vet vi är det men det kan vara utställningsnerven som gör att vi tycker att Bruno är tjock.
Burret ser jättefin ut från sidan, även när han var väldigt tjock. Han har ganska litet omfång runt bröstet. Men, han har börjat röra sig finare i traven nu.
 
Håller fullständigt med på det där. Min tränare (och kompis) äger ett jättefint halvblod med dressyrstam. Han är ung, endast 5 år men har pressats rätt hårt redan, hos tidigare ägare. Kroppen har turligt nog inte tagit stryk men psykiskt.. Jättesnäll och trevlig häst, med fantastiskt fina rörelser. Han reds med alldeles för stora krav på sig vilket stressade häststackarn enormt, han började stegra sig i ridning, gnisslade tänder, fick magsår osv.. Min kompis har haft honom i ca ett halvår och började om, hon tar det lugnt med honom och jobbar mycket på den psykiska biten. Folk frågar varför hon inte börjar tävla, hästen rör ju sig så bra. Men de ser inte hur spänd och stressad hästen blir bara av att komma in i en manege. Fast det blir nog bra med tiden, han är redan mycket bättre :)
Ja, jag ser det hela tiden i stallet jag står i. Större delen av hästarna är mycket dåligt musklade, men så rids de i stort sett likadant varje dag också, i ridhus då. Särskilt synd tycker jag om ett femårigt halvblod som är så godmodig och villig och snäll, men som nog faktiskt är förstörd redan. Han har utvecklat en rörelsestörning i ett bakben, ägaren har ute olika alternativbehandlare nästan varje vecka men ingen av dem verkar ha kommit på tanken att titta på ekipaget under ridning. För ägaren är väldigt sned, och väldigt orörlig. Nu blir det väldigt OT här, ursäkta. :o Men på så vis får jag ju också veta vilka alternativare, beridare och tränare som bara är ute efter pengar...
 
@kryddelydd
Nej, du ska inte känna dig träffad angående hull.

Visst kan det finnas de fjordhästar som var lite i överkant (kan inte minnas att jag såg någon av dina på det viset) men det var framförallt två fjordingar som jag aldrig skulle släppt genom veterinärkontrollen om jag stått där. Jag tycker att det låg långt över djurplågeri faktiskt.
Båda dem har fina gångarter och en av dem en jättefina travökningar men kunde inte visa den på grund av ett enormt överhull, sjukligt till och med.

Inte ens burret var så tjock när han kom hem. Då hade vi faktiskt inte ridit honom de första månaderna.

Jag vet nog vilka du syftar på. Samma ägare på båda.

Reggie och Yngve av mina är - och var - helt korrekta i hull.
Lester lite tjock men inga katastrofer.
Jenta ordentligt fet - men bär sin fetma på ett charmerande sätt. Dock inte i närheten av de hästar jag misstänker att du syftar på.
Kan tillägga att jag - gällande åtminstone en av dem - fick en kommentar in private med besiktande veterinär. Vb tyckte inte att det var OK hull, nej. Men var uppenbarligen inte tillräckligt vass för att hejda.
 
Idag körde jag pojkarna till kompanjonen där de tvättas, putsas och fixas. Lite har jag gjort hemma men kompanjonen tycker sådant är kul och jag är lite mer bohemisk även om jag gör när jag måste.
Vi är dock lika noga med hur det ska se ut i slutändan men eftersom kompanjonen gillar det mer än jag, så åker de dit.

Kompanjonen, precis som jag, tyckte båda var feta. Burret vet vi är det men det kan vara utställningsnerven som gör att vi tycker att Bruno är tjock.
Burret ser jättefin ut från sidan, även när han var väldigt tjock. Han har ganska litet omfång runt bröstet. Men, han har börjat röra sig finare i traven nu.

Min ska bli skurad hemma i eftermiddag, när jag slutat jobbet, och så ska han fixas till med man et c nere på Grevagården i kväll. Det blir inte jag som håller i saxen, om vi säger så...
 
Så här läckert är mitt ben efter en promenad med Lasso i onsdags :cool:
Hade sällskap av grannens nervösa halvblod. Vi gick först och dom fnorkande och hoppande bakom oss vilket stressade Lasso och vid ett tillfälle gör Lasso ett skutt framåt för att komma undan allt som hände bakom och råkar knuffa till mig rejält i ryggen så jag far rakt i grusvägen :cautious:
Tur att han är söt i alla fall :D dessvärre har han en matte som aldrig lyckas få ner honom i vikt, men vi jobbar vidare på det...
 

Bifogade filer

  • 7C9E8FB2-20A4-4552-B6ED-E473E0C218FC.jpeg
    7C9E8FB2-20A4-4552-B6ED-E473E0C218FC.jpeg
    190,2 KB · Visningar: 10
Hemma från Grevagården.
Dixie tydligt underkänd - lika dåliga poäng som Yngve fick för några år sedan.
Han var inte rolig på veterinärbesiktningen (han var inte så rolig beteendemässigt resten av dagen heller, men besiktningen stack ut som största fasan), men jag fick god hjälp med visningen i övrigt.
Inte ett dugg besviken över att han inte blev godkänd men ärligt förvånad över att så många unghingstar fick så dåliga poäng.
Yngve blev ju hårt straffad exteriört - vilket var helt rätt - men att Dixie skulle få lika dåliga poäng var verkligen en överraskning. Dixie är ju betydligt finare i mina ögon.

Generellt rätt låga poäng till unghingstarna tror jag - men helt säkert rättvist hingstarna emellan. Värst var det med en hingst som bara fick 32 poäng, Dixies 34 var ju inte heller imponerande.

Hemfärden aningen dramatisk: fem minuter från Grevagården klättrade han över frambommen så det blev ganska gungigt i bilen tills jag hittade ett bra ställe att köra av och stanna (det var inte långt till en avfartsväg, som tur var).
Glad att jag har den transport jag har: bara att dra ur en sprint och dra ett handtag åt sidan så släpper frambommen. Jag behövde inte in i transporten och krångla.
Sedan fick han stå utan frambom och då stod han stilla och snällt hela resten av vägen hem. Ingen skada skedd, och Dixie var glad att få komma ut till kompisarna i hagen igen.
Det kommer att bli en trevlig valack framöver, och jag tycker mycket om min häst.

@Efwa kul att träffas, det var en väldigt trevlig fredagkväll tycker jag.
 
Intressant, förresten, i fredags kväll.
Jag pratade med ett par norskar som hade med hingst till Grevagården.
De berättade, apropå det omdiskuterade unghästchampionatet där det framförts åsikter att nivån är för hög och för tidigt för unghästarna.
I Norge har de motsvarigheten - fast det hette något annat förstås - och där ska fyraåringarna gå LC dressyr, femåringarna går LB och sexåringarna går LC.
Finalen i dressyren för vuxna hästar är MSV C.
Inte för att jag tror att MSV C är en rimlig nivå för SM-klass för dagen i Sverige, men det är intressant att de lägger unghästklass så pass tufft som LB för femåringarna. Jag tycker att det vi har i Sverige idag med LC för femåringar och LB för sexåringar är väl anpassat och lagom.
 
Hemma från Grevagården.
Dixie tydligt underkänd - lika dåliga poäng som Yngve fick för några år sedan.
Han var inte rolig på veterinärbesiktningen (han var inte så rolig beteendemässigt resten av dagen heller, men besiktningen stack ut som största fasan), men jag fick god hjälp med visningen i övrigt.
Inte ett dugg besviken över att han inte blev godkänd men ärligt förvånad över att så många unghingstar fick så dåliga poäng.
Yngve blev ju hårt straffad exteriört - vilket var helt rätt - men att Dixie skulle få lika dåliga poäng var verkligen en överraskning. Dixie är ju betydligt finare i mina ögon.

Generellt rätt låga poäng till unghingstarna tror jag - men helt säkert rättvist hingstarna emellan. Värst var det med en hingst som bara fick 32 poäng, Dixies 34 var ju inte heller imponerande.

Hemfärden aningen dramatisk: fem minuter från Grevagården klättrade han över frambommen så det blev ganska gungigt i bilen tills jag hittade ett bra ställe att köra av och stanna (det var inte långt till en avfartsväg, som tur var).
Glad att jag har den transport jag har: bara att dra ur en sprint och dra ett handtag åt sidan så släpper frambommen. Jag behövde inte in i transporten och krångla.
Sedan fick han stå utan frambom och då stod han stilla och snällt hela resten av vägen hem. Ingen skada skedd, och Dixie var glad att få komma ut till kompisarna i hagen igen.
Det kommer att bli en trevlig valack framöver, och jag tycker mycket om min häst.

@Efwa kul att träffas, det var en väldigt trevlig fredagkväll tycker jag.
Jag kollade på bilder samt poäng på hingstarna igår, tyckte också att det var många som fick låga poäng (men det är svårt att avgöra från endast en bild, förstås). Förstod att det var i huvudsak benen domarna hade synpunkter på? Varierande poäng gällande temperamentet på hingstarna också, men det kan ju vara väldigt situationsbundet och kanske inte så lätt alla gånger att vara iväg hemifrån som unghingst.
 
Senast ändrad:
Jag kollade på bilder samt poäng på hingstarna igår, tyckte också att det var många som fick låga poäng (men det är svårt att avgöra från endast en bild, förstås). Förstod att det var i huvudsak benen domarna hade synpunkter på? Varierande poäng gällande temperamentet på hingstarna också, men det kan ju vara väldigt situationsbundet och kanske inte så lätt alla gånger att vara iväg hemifrån som unghingst.

Min Dixie var gräslig på vet-besiktningen.
Nu är han hemma och pussmule i hagen igen. Lugn, inget hingstig och inget upprörd alls. Han var sig inte riktigt lik igår...
 
Min Dixie var gräslig på vet-besiktningen.
Nu är han hemma och pussmule i hagen igen. Lugn, inget hingstig och inget upprörd alls. Han var sig inte riktigt lik igår...
Tråkigt att det blev rörigt på bortaplan. Men jag säger som en uppfödare jag känner, en bra hingst blir en ännu bättre valack. :) Huvudsaken är ju att du trivs med din häst.
 
@kryddelydd Det var det verkligen!! En väldigt trevlig bekantskap tycker jag det var att träffa dig och jag känner att dig vill jag verkligen inte släppa bekantskapen med. Fantastiskt roligt!

Vår söndag blev väl inte riktigt som vi tänkt oss.
Cezar fick sina sedvanliga 41 poäng och vann sin klass över 5-7 andra valacker och vi är verkligen stolta över det. Cezar visades för ca 3 månader sedan på SUFF´s utställning, tjockare, sämre trav, sämre skritt (pga sin övervikt) och fick då 41 poäng så vi hade faktiskt hoppats på ett poäng mer eftersom det var samma domare och han sagt vid ett tillfälle att han är värd det om han visas med en duktig visare.

Hans förra ägare var dock väldigt nöjda med hur han såg ut och visades, så vi är egentligen väldigt nöjda över lag.

Joker föll två poäng sedan tre månader tillbaka och fick se sig slagen av två hingstar där han ”saknade hingstkarratär” och då föll både typ och huvud, hals och bål med varsit poäng.
Han har samma vikt som i somras men är ju, som ni vet att jag skrivit, mitt i fällningen och vi vet inte om det är det som lös genom.
Så, denna gång lämnade vi det hela bakom oss med svansen mellan benen. Nä, men det var en besvikelse och väldigt tråkigt att han var så himla ”ur fas” som han var.

Resan hem gick bra, till skillnad mot Kryddelydds resa, som jag är glad löste sig på bästa sätt.
 
@kryddelydd Det var det verkligen!! En väldigt trevlig bekantskap tycker jag det var att träffa dig och jag känner att dig vill jag verkligen inte släppa bekantskapen med. Fantastiskt roligt!

Vår söndag blev väl inte riktigt som vi tänkt oss.
Cezar fick sina sedvanliga 41 poäng och vann sin klass över 5-7 andra valacker och vi är verkligen stolta över det. Cezar visades för ca 3 månader sedan på SUFF´s utställning, tjockare, sämre trav, sämre skritt (pga sin övervikt) och fick då 41 poäng så vi hade faktiskt hoppats på ett poäng mer eftersom det var samma domare och han sagt vid ett tillfälle att han är värd det om han visas med en duktig visare.

Hans förra ägare var dock väldigt nöjda med hur han såg ut och visades, så vi är egentligen väldigt nöjda över lag.

Joker föll två poäng sedan tre månader tillbaka och fick se sig slagen av två hingstar där han ”saknade hingstkarratär” och då föll både typ och huvud, hals och bål med varsit poäng.
Han har samma vikt som i somras men är ju, som ni vet att jag skrivit, mitt i fällningen och vi vet inte om det är det som lös genom.
Så, denna gång lämnade vi det hela bakom oss med svansen mellan benen. Nä, men det var en besvikelse och väldigt tråkigt att han var så himla ”ur fas” som han var.

Resan hem gick bra, till skillnad mot Kryddelydds resa, som jag är glad löste sig på bästa sätt.

Kul ändå med Cezar och 41 poäng.
Synd att Joker fick sämre bedömning för dagen... men det är ju en ruskigt fin häst.
Kronos går ju inte att slå som det ser ut för närvarande - men han är ju väldigt fin också.
Om jag ska låta betäcka så är han ju en stark kandidat (avståndet gör ju inte att jag blir mer tveksam, lindrigt sagt). Om jag inte vill försöka föra vidare färg, förstås.

Ja, det var en väldigt trevlig bekantskap!
 
Tråkigt att det blev rörigt på bortaplan. Men jag säger som en uppfödare jag känner, en bra hingst blir en ännu bättre valack. :) Huvudsaken är ju att du trivs med din häst.

Japp.
Nu ska jag "bara" bestämma mig för när det ska bli kastrering.
Han är så snäll i hagen igen, så det är ingen brådska. Jag vill hellre att det ska vara lite kallare, när jag nu kan välja.
Hade han varit hingstig när han kom hem, hade jag ringt hästsjukhuset direkt idag men nu tror jag att jag väntar ett par veckor innan jag ringer.
De brukar kastrera på tisdagar (eller så var det i alla fall förra hösten) och har oftast kort väntetid.
För mig är det enklare att köra till hästsjukhuset jämfört med att ta ut veterinär som kastrerar hemma. Det kostar 2-3 tusen mer på hästsjukhuset, men det kan det faktiskt vara värt i att inte behöva ta ledigt från jobbet (i och för sig inte ett stort problem eftersom jag har ett bra flexavtal som tillåter flex alla dagar mellan 07 och 22, så en enstaka ledig dag kan ryka på flexen), och inte behöva få ut ytterligare en medhjälpare (det är ju bra med två medhjälpare till veterinären). Dessutom går det inte, hur jag än skulle skura, att få det lika rent och infektionsfritt hemma som på hästsjukhus.
Och för mig fungerar det väldigt bra att ta med häst och transport till hästsjukhuset på morgonen, komma en kvart sent, jobba och sedan hämta hästen på väg hem igen. De har generösa öppettider här, till 20 de flesta vardagar, så det är inga bekymmer att jobba hela dagen som vanligt.

Igår ägnade jag någon timme åt att göra i ordning en ny sjukhage därhemma, så den delen är åtminstone fixad.
 
@kryddelydd Det var det verkligen!! En väldigt trevlig bekantskap tycker jag det var att träffa dig och jag känner att dig vill jag verkligen inte släppa bekantskapen med. Fantastiskt roligt!

Vår söndag blev väl inte riktigt som vi tänkt oss.
Cezar fick sina sedvanliga 41 poäng och vann sin klass över 5-7 andra valacker och vi är verkligen stolta över det. Cezar visades för ca 3 månader sedan på SUFF´s utställning, tjockare, sämre trav, sämre skritt (pga sin övervikt) och fick då 41 poäng så vi hade faktiskt hoppats på ett poäng mer eftersom det var samma domare och han sagt vid ett tillfälle att han är värd det om han visas med en duktig visare.
.

Det var verkligen roligt att se Cezar i det härliga skicket :heart
 
Kul ändå med Cezar och 41 poäng.
Synd att Joker fick sämre bedömning för dagen... men det är ju en ruskigt fin häst.
Kronos går ju inte att slå som det ser ut för närvarande - men han är ju väldigt fin också.
Om jag ska låta betäcka så är han ju en stark kandidat (avståndet gör ju inte att jag blir mer tveksam, lindrigt sagt). Om jag inte vill försöka föra vidare färg, förstås.

Ja, det var en väldigt trevlig bekantskap!

Jag nöjer mig med att veta att på den hårda avelsvärderingen har vi fått 3 poäng mer än Kronos och det är med den poängsumman Kronos vann med igår och för mig är den siffran värd mer.

Men man får inte heller glömma att samma domare gav båda lika mycket för tre månader sedan så jag är helt övertygad om att om jag gör Joker lite fetare (tråkigt men sant) och han inte är i pälssättning just då så är de helt likvärda på utställning.

De är båda fantastiska hingstar och har olika kvaliteter så vi konkurrerar ju liksom inte egentligen. Men, som vanligt tävlar man för att vinna och denna gång var vi helt fel och kom ju ganska långt efter men det händer ju.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 096
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 329
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 539
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp