Fjordingtråd nr 3

Försöker hitta något slags vardag nu efter sommaren, inte helt enkelt eftersom jag har en massa aktiviteter inplanerade på helgerna.
Imorgon blir det ridkurs här hela dagen, får se vad som blir gjort för min del men erfarenheten säger att jag brukar hinna och/eller orka rätt lite utom att kolla alla trevliga ekipage som kommer (blandat, från islandshästar till PRE via bruksnordis och ett par av mina fjordingar).

Idag har jag varit extra imponerad av Myrans jobb i paddocken. Henne red jag in sent, hon har egentligen varit igång två år bara trots att hon är åtta år i år. Hon är också överdrivet energisk, vilket innebär att jag mest jobbat med grunderna. Till nästa säsong känns det dock som om hon ska kunna starta en och annan tävling i dressyr, bör duga till LC och LB då. Idag var hon jättetrevlig, lagom pigg och lagom lydig i alla gångarterna. Vi har fortfarande jobbigt med galoppfattningarna, men när det ordnar sig så kommer hon att vara en helt OK dressyrponny hon också.

Reggie och Yngve fick springa som par igen. De är verkligen jättetrevliga; idag hade jag i och för sig föräldrarna här så mamma hjälpte till och åkte i vagnen (hon är inte hästvan, men tycker att det är kul att åka i vagnen; det var hon som kom och åkte med mig i Yngves och min ganska dåliga precision på SM i somras; de åkte 23 mil enkel väg för att hon skulle ställa upp vilket säger en hel del om mina föräldrar) medan pappa klippte gräset... Det säger en hel del om honom också - att han hellre klippte gräset än åka med vagnen (antingen att han tycker att hästeriet är jättetråkigt, eller att han är väldigt hjälpsam och det är ju det sista som är sant).
De där hästarna här hur duktiga som helst. Står och sover medan jag spänner för dem för parvagnen, börjar gå när jag säger till dem. Fullt reglerbara tillsammans, så vi har vågat höja tempot lite i traven också. Och så jobb i paddocken på slutet med lite tempoväxlingar och serpentiner och volter. Min ridbana är ca 23X55meter, så det är ju ingen ordentlig körplan men den fungerar ändå helt OK.

Dessutom har jag blivit shoppingsugen igen...
har sett en annons på en intressant lastbil, ska kolla lite med "min" bilmekaniker om det är en dålig bil i grund, och så måste jag kolla vad jag egentligen har på banken. Det var ett rätt snällt pris på lastbilen - men nog marknadspris jämfört med andra bilar av samma märke och årsmodell (det är inte en bil som är tillverkad som hästlastbil utan en "vanlig" B-kortslastbil som är ombyggd till hästbuss).
Jag har dock ingen lust att dra på mig lån den här säsongen när man kan räkna med att fodret blir en jättekostnad, och jag vill heller inte bli "ren" utan behöver ha en buffert. Med lite tur kan det tänkas att jag faktiskt har så det räcker både till lastbil och buffert men jag måste vänta tills måndag med att ta reda på det, eftersom jag inte har en aning om vilka inloggningsuppgifter jag fick till den internetbanken för snart 20 år sedan. De pengarna sitter säkert på en annan bank än min "vanliga" och jag brukar glömma bort dem.
Sist jag använde dem var vid nyår när jag behövde gräva avlopp, och då upptäckte jag att det fanns mer pengar än jag trott och det var då jag valde att beställa en ny maratonvagn i stället för att titta på begagnade. Nu är frågan hur pass väl de "hämtat sig" efter den pärsen...
gången innan som jag kollade den banken var fem år tidigare när jag köpte min bil, så jag har en vana att inte kolla den banken på flera år.
Japp, lite kocko när det gäller koll på ekonomin men det kan ju ha sina fördelar.

Vore kul med lastbil.
Fast man vet ju heller inte om den blir såld innan jag får koll via bilmekaniker och bank, så kan det ju också gå... och i så fall får jag spara vidare och kolla vidare.
 
Ridkurs idag, ja.

Två pass med Reggie, ett med Yngve.
Förhoppningen var att få högergaloppen att lossna med Reggie.
Tja.
En liten stund in i pass nummer två kom vi på vad jag har gjort för fel. Självklart mitt fel.
När jag har tyckt att Reggie är lite stretig är det i stället så att han har tyckt att jag är stretig.
Så när jag slutade med det, föll högergaloppen på plats med eftergift och allt.
Nu vill det till att jag gör rätt i fortsättningen också.
Det handlade om placeringen av min högerskänkel, och att rotera om min höft. Sedan var saken biff - men det är minsann inte "bara" att rotera om höften.
Det kom lite av sig självt när jag fick benet på rätt ställe, dock.

Yngve fick fortsätta styrketräna trav och galopp, korrigerade formen lite och då kom bärigheten mer eller mindre gratis så han orkar galoppera utan att jag egentligen behöver driva.
Formen fick närma sig LA-form i stället för att mer likna remont-form och hopp och hej så blev det väldigt mycket bättre.
 
Träning för tränarens tränare på kommande imorgon och i övermorgon. Red för henne ett par lektioner förra hösten, hon kommer upp hit från södra Finland så det blir inte så ofta vi har möjlighet att rida för henne. Hoppas att hon ser nån skillnad från senaste gången och att hon tycker vi gått åt rätt håll. Extra spännande att rida för henne nu eftersom hon nyligen kommit med i finska dressyrlandslaget :) min egen tränare red igenom Tintin idag så att jag skulle få lite input och hjälp med att sätta ord på känslan som jag haft när jag ridit den senaste tiden. Vi kom fram till en del detaljer som vi kan fokusera på under de två lektionerna som Tintin är med, hoppas hon kan komma med bra tips och råd hur vi kan träna vidare i höst.

Min kompis kommer att rida en lektion med Tintin imorgon, jag skulle från början nämligen inte ha haft möjlighet att delta själv då pga jobbet. Nu blev det ändringar i schemat men min ena katt har skadat benet och opereras imorgon på förmiddagen. Så det är rätt skönt att bara få vara åskådare imorgon kväll och rida själv först på fredag.
 
Här har vi haft träningshelg i helgen. Sex deltagare med hästar och ryttare på alla nivåer. Det tycker jag är fantastiskt roligt!

Yngsta ryttaren 11 år och kille. Äldsta var nog jag eller en av ryttarna. Dvs ca 30-40 år mellan den yngsta och äldsta.

Hästarna är också på olika nivåer. Taffsnäs är ju här varje gång hittills (de kommer inte i oktober dock) och har med sig de hästar de tycker behöver lite tillridning och/eller vana att åka och bo borta.
Hästar i fantastiskt skick varje gång vilket jag nog aldrig kan ”stretch enough” (vad sjutton heter det på svenska?). Om jag skulle sälja en häst skulle jag aldrig tveka att sälja dit.

Vi löshoppade 4 hästar på fredagskvällen, mina och Taffsnäs, och mina kastade sig typ genom alla hinder med stor entusiasm och en hel del nonchalans. :o
Deras elegant, lugnt och med ett bra temperament. Detta trots att mina löshoppar både ofta och bra i vanliga fall. Jo jo....man får skämmas ibland.

Dock imponerade Burret på TK som gärna ville hoppa honom i helgen och jag var inte sen att säga ”ja, gärna”.

På lördagsmorgonen körde jag Burret och på eftermiddagen hoppade TK Bruno när kompanjonen tyckte att hon kunde hoppa honom också.
Han är ju en häst som hoppar bra men inte så himla entusiastisk just nu när han sätter päls och vill gärna hålla samma galopp hela tiden. Det fungerar oftast men ibland vill man reglera.

Pratar vi Burret så har vi en häst med fantastiskt hoppteknik och är lite lättare att reglera i galoppen och han har ett avstamp som är härligt när allt klaffar och han är på G.

Sedan har han ändå en del fuffens för sig än så länge. Han vill gärna ta sig till grindarna, vilket resulterar i väldigt mycket jobb vid just grindarna, vilket verkar fungera.
Han vill ha stenkoll på alla hästar på området (har blivit ungefär 1000 ggr bättre) och det stressar honom en del och han bajsar ca 10 gånger på en lektion men han får inte diarré iallafall, så en del lugn har han ändå.

Idag har vi lasttränat. Inte mer än att gå upp och ner hela tiden. Han är inte mer svårlastad än att det tar ca 1-3 minuter men jag märker ju att han inte är helt bekväm med det hela. Herr Grå och Bruno kunde man liksom ryta till redan från första när de ville testa sin envishet eftersom de har ett gott självförtroende och inte blir påverkade negativt av det men vet att det är dags att sluta dumma sig.

Burret har jag ju märkt har en annan sorts mentalitet. Han har aldrig fått sitt självförtroende förankrat på rätt sätt och har inte riktigt tro på sig själv och sin förmåga. Han har nog litat på sina hormoner eller sin husse, inte sig själv alls.
Att ryta till honom får motsatt effekt. Jag har inte testat det med lastningen men märkt i andra lägen att det kan påverka honom negativt med lite för mycket energi av vilken sort som helst.

Han börjar dock få eget självförtroende så smått. Idag kastade jag in morotsbitar i hagen och han reagerade inte med ryck eller rädsla när de landade på honom, vilket han skulle gjort för någon månad sedan, så det artar sig.

Lastningen gick bra och vi höll på i ca 40 minuter. In och ut och in igen. Tusen gånger kändes det som. Det viktiga att han går in. Utgång och stå kvar är just nu inte prioriterat.
Så småningom ska han lasta sig själv och det känns väl inte helt omöjligt till nästa gång eller den efter det. Dock förväntar jag mig en del bakslag.
 
Gårdagens träning med Tintin gick över förväntan, vi hade snudd på storm igår men han brydde sig inte nämnvärt om det. :up: Fick en del bra saker att tänka på och lär väl bli klokare efter att jag ridit själv om nån timme.

Hade siktat in mig på att delta i en klubbtävling i dressyr, nu går det att anmäla sig men den lördagen jobbar jag precis hela dan.. Så surt! Det lär inte finnas många tävlingar kvar i år här i trakten så jag antar vi får ta nya tag mot våren istället.
 
Gårdagens träning med Tintin gick över förväntan, vi hade snudd på storm igår men han brydde sig inte nämnvärt om det. :up: Fick en del bra saker att tänka på och lär väl bli klokare efter att jag ridit själv om nån timme.

Hade siktat in mig på att delta i en klubbtävling i dressyr, nu går det att anmäla sig men den lördagen jobbar jag precis hela dan.. Så surt! Det lär inte finnas många tävlingar kvar i år här i trakten så jag antar vi får ta nya tag mot våren istället.

Jag har flera tävlingar kvar denna säsongen, eftersom jag är knasig.

På söndag ska jag vara med på brukstävling med Yngve och Reggie. Troligen kommer båda att kvala sig till nästa års fjord-SM med den starten och i så fall är Reggie också klar för unghästchampionatet för 6-åringar i den klassen.
Reggie ska också få stå ut med att jag försöker tävla brukskörning.
Försöker är det viktigaste ordet...

Nästa helg ska jag vara modig och prova tävla sportkörning med paret.
Jag har anmält till LB, båda har gjort ganska fina resultat i LB dressyren i enbet, 53-53.5 straff. Som par hoppas jag att de går på mindre än 80 straff och därmed godkänt i dressyren. Det är ju mycket svårare för mig att köra två än en...

I precisionen vore det kul att köra felfritt, det "brukar" jag göra med Reggie men inte med Yngve, nu är det ju en extra utmaning att få dem genom portarna förstås.
Båda samtidigt...
Om jag lyckas så kan jag ansöka om prestationsmedalj i brons i sportkörning med Reggie också.

Veckan därefter ska jag på dressyrtävling - årets sista - med Reggie.
Han ska gå en LB:1, förhoppningsvis (rimligen) få över 60% denna gången också och då ha tjänat ihop till prestationsmedalj i silver i dressyr.
Dessutom ska han få prova LA:1 där vi har ett par grejer som kommer att sänka (halt ur galopp är omöjligt än så länge och blir inte helt OK även med några stegs trav; vi har inte balansen och högergaloppen kan misslyckas lite) men det kan vara kul att se hur långt från 60% vi kommer. Jag har inga egentliga krav på honom där, utan det är bara en test.
Men ni lär få se mig skriva att jag ångrat mig flera gånger också,...
 
Väldigt nöjd med de här två dagarnas träningstillfällen :) det som hon tyckte vi behöver träna mera på är snabbare respons på hjälperna överlag och våga kräva att han gör som vi faktiskt vill, inte låta hästen ta alltför mycket egna initiativ. Samt träna att få med bakdelen mer. Får man bakdelen mer med så går allt så mycket smidigare. Nu ska pållen få ha lite ledigt och sen tränar vi vidare :)
 
Kollade på en hästlastbil igår, det blir affär. Ska hämta den på fredag.

Brukstävling med Yngve och Reggie idag.
Båda skötte sig bra i ridningen, Yngve drog på sig elva straffpoäng. Nio av dem berodde på att han skuttade i galoppen så som han kan göra när han tar i för mycket.
Han vann klassen.
På andra plats i klassen kom Reggie med 25 straff.

Båda är nu klara för fjordhästSM-19 i bruksridningen och Reggie är uppenbarligen kvalad till sexårsklassen också.

Reggie fick prova brukskörning också. Det är jag jättedålig på men jag har ju en snäll häst.
Massor av straffpoäng förstås, men inga U i delmoment. Tredje plats av fem startande, ändå inte tokigt faktiskt.
Prestationsmedalj i brons kommer ju att sitta fint.
Mer träning vore nyttigt och jag har fått goda råd om hur jag ska träna för att lyckas bättre nästa gång.
 
Kollade på en hästlastbil igår, det blir affär. Ska hämta den på fredag.

Brukstävling med Yngve och Reggie idag.
Båda skötte sig bra i ridningen, Yngve drog på sig elva straffpoäng. Nio av dem berodde på att han skuttade i galoppen så som han kan göra när han tar i för mycket.
Han vann klassen.
På andra plats i klassen kom Reggie med 25 straff.

Båda är nu klara för fjordhästSM-19 i bruksridningen och Reggie är uppenbarligen kvalad till sexårsklassen också.

Reggie fick prova brukskörning också. Det är jag jättedålig på men jag har ju en snäll häst.
Massor av straffpoäng förstås, men inga U i delmoment. Tredje plats av fem startande, ändå inte tokigt faktiskt.
Prestationsmedalj i brons kommer ju att sitta fint.
Mer träning vore nyttigt och jag har fått goda råd om hur jag ska träna för att lyckas bättre nästa gång.

Vad roligt att det gick så himla bra!! Och......grattis till lastbilen. :)
 
Vad roligt att det gick så himla bra!! Och......grattis till lastbilen. :)

Tänk så enkelt det blir att åka till Västervik i sommar och få med mig en gigg också.
För att inte tala om att det blir helt överkomligt att få med mig två fjordingar och en maratonvagn till körtävling på lördag, när Yngve, Reggie och jag ska debutera i par.

och tänk så fantastiskt snälla mina föräldrar är som kör mig till Dalarna för att hämta bilen - och som har satt in behövd summa pengar så jag kan betala bilen innan jag hunnit till min bank för att sälja fonder...
 
I helgen gjorde vi debut i fjordhästtävling, testade en LB:1 som även var KM-klass. Kändes inte särskilt bra på framridningen, han var väldigt stark och det höll i sig även inne på banan. Fick en del missar och känslan var inte den bästa, men det såg inte så illa ut utan vi slutade på drygt 65%. Visade sig räcka till delad vinst! Nu blir det några veckors välförtjänt vila för han innan vi jobbar vidare.
 
I helgen gjorde vi debut i fjordhästtävling, testade en LB:1 som även var KM-klass. Kändes inte särskilt bra på framridningen, han var väldigt stark och det höll i sig även inne på banan. Fick en del missar och känslan var inte den bästa, men det såg inte så illa ut utan vi slutade på drygt 65%. Visade sig räcka till delad vinst! Nu blir det några veckors välförtjänt vila för han innan vi jobbar vidare.

Grattis till segern! Får jag fråga vad din häst heter? Eftersom jag var där tänker jag att jag borde sett er även om jag åkte hem innan dressyrstart.
 
Ute och härjat.
I fredags fick jag skjuts till Rättvik av mina snälla föräldrar (de fick ännu en biltur om 75 mil den dagen) för att hämta hästlastbilen.

Igår premiäranvände jag den. Fick med mig två fjordingar och en maratonvagn (maratonvagnen fick åka i hästtransporten, fjordingarna fick åka i lastbilen).

Premiär i körtävling med paret Pärlby Cingel och Stolplyckans Regent.
Man ska väl inte påstå att vi är ett rutinerat ekipage - detta var femte gången eller något som jag körde paret.
Förhoppningen var att gå godkänt i dressyren och ta oss runt precisionen, helst med båda hästar mellan konorna i varje port.

Resultatet blev 59.5 straff i dressyren (ett par straff får jag ta på mig pga dåligt planerad körväg). Det var bara en kusk på hela tävlingen som fick färre straffpoäng.
Jag vann alltså min LB-klass!!!
I precisionen fick vi med oss en kona på grund av att jag "tappade" Reggie och inte hann rätta upp paret, men en boll ner i premiären med par ser jag som klart godkänt. Jag vågade köra fortare än jag hade trott, men visst hade det varit en fördel att köra lite fortare också.
Helt nöjd med dagen, förstås!!!
parkörning tävling.jpg
 
Ute och härjat.
I fredags fick jag skjuts till Rättvik av mina snälla föräldrar (de fick ännu en biltur om 75 mil den dagen) för att hämta hästlastbilen.

Igår premiäranvände jag den. Fick med mig två fjordingar och en maratonvagn (maratonvagnen fick åka i hästtransporten, fjordingarna fick åka i lastbilen).

Premiär i körtävling med paret Pärlby Cingel och Stolplyckans Regent.
Man ska väl inte påstå att vi är ett rutinerat ekipage - detta var femte gången eller något som jag körde paret.
Förhoppningen var att gå godkänt i dressyren och ta oss runt precisionen, helst med båda hästar mellan konorna i varje port.

Resultatet blev 59.5 straff i dressyren (ett par straff får jag ta på mig pga dåligt planerad körväg). Det var bara en kusk på hela tävlingen som fick färre straffpoäng.
Jag vann alltså min LB-klass!!!
I precisionen fick vi med oss en kona på grund av att jag "tappade" Reggie och inte hann rätta upp paret, men en boll ner i premiären med par ser jag som klart godkänt. Jag vågade köra fortare än jag hade trott, men visst hade det varit en fördel att köra lite fortare också.
Helt nöjd med dagen, förstås!!!
Visa bifogad fil 19903


Woop Woop!!!! Grattis. Vad fint paret är med de färgerna ihop. Det är så roligt att det tävlas i par på fjordhästar.
 
Woop Woop!!!! Grattis. Vad fint paret är med de färgerna ihop. Det är så roligt att det tävlas i par på fjordhästar.

Jag gör viss reklam för rasen...
Fast vi är ju väldigt i början på karriären.
Nästa körtävling får bli i LA i vår, dressyr och precision. Ska dubbelkolla TR - tror att jag inte behöver ha enhandsfattning vid "avvikelsen" när jag kör par och det underlättar ju.
Sedan ska jag nog "hämta upp" även maratondelen så jag så småningom får köra LA fullständig tävling.
Det är ju inte så många fullständiga körtävlingar på nära avstånd, men nu när jag har en ny bil så blir det inte riktigt lika omöjligt att åka bort. Förutom, förstås, att jag måste fixa passning här hemma om jag övernattar.

Idag har Dixie fått bära på mig. Duktig kille som stod ut med människa på ryggen i skritt och lite trav, ca tio minuters "släpa på matte" idag.
IMG_1610.JPG
 
Ute och härjat.
I fredags fick jag skjuts till Rättvik av mina snälla föräldrar (de fick ännu en biltur om 75 mil den dagen) för att hämta hästlastbilen.

Igår premiäranvände jag den. Fick med mig två fjordingar och en maratonvagn (maratonvagnen fick åka i hästtransporten, fjordingarna fick åka i lastbilen).

Premiär i körtävling med paret Pärlby Cingel och Stolplyckans Regent.
Man ska väl inte påstå att vi är ett rutinerat ekipage - detta var femte gången eller något som jag körde paret.
Förhoppningen var att gå godkänt i dressyren och ta oss runt precisionen, helst med båda hästar mellan konorna i varje port.

Resultatet blev 59.5 straff i dressyren (ett par straff får jag ta på mig pga dåligt planerad körväg). Det var bara en kusk på hela tävlingen som fick färre straffpoäng.
Jag vann alltså min LB-klass!!!
I precisionen fick vi med oss en kona på grund av att jag "tappade" Reggie och inte hann rätta upp paret, men en boll ner i premiären med par ser jag som klart godkänt. Jag vågade köra fortare än jag hade trott, men visst hade det varit en fördel att köra lite fortare också.
Helt nöjd med dagen, förstås!!!
Visa bifogad fil 19903

Grattis! :D Den vänstra är väldigt söt, alltså din högra sett från kuskbocken. Vilken är det?
 
Så avslutade vi året med att åka upp till Vara med Neas Fina-MI för att visa henne på uppsamlingsheatet för årets sommarpremieringar. Hon skötte sig bra och gick etta av tre 3 årsston. poängen blev samma som på riks (9-8-8-9-8 ). nöjda över året åkte vi hem, och nu får Fina välförtjänt vintervila för att förbereda sig för nästa års händelser :)
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 038
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 909
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 321
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 522
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp