Fjordingtråd nr 3

Igår fick jag oväntat ledigt hela dagen så jag passade på att leka lite.
Dixie fick vara körponny igen.
Tråkigt nog samma väg som förut, men det finns ju poänger med att upprepa.
Jätteduktig kille, kan start, stopp, vänta, svänga höger, svänga vänster (även ganska tight så han tränar sig på skapligt centrerade bakdelsvändningar), övergångar skritt-trav-skritt-trav-skritt.

Nu börjar det vara dags att prova lite körvägar i paddocken med rockarden, mest i skritt men kanske växla lite mellan skritt på kortsidorna och lite trav på långsidorna.
Det vore ju för tråkigt att köra samma väg ännu fler gånger.

Får se hur vädret blir under helgen, om jag kör honom något då också eller inte.

Yngve gjorde ett kanontrevligt ridpass igår, allt satt som ett smäck med väldigt trevliga galoppfattningar både ur trav och skritt, så hans pass blev väldigt kort.
Finns ingen anledning att nöta så hästen tröttnar, när det går bra.
Utvecklingen för honom borde få bli att jobba mer med övergångar från galopp till skritt, och förbättra halterna "ur galopp" (jag skriver inom citationstecken eftersom han inte gör halt ur galopp utan det blir några få travsteg mellan och jag vill ha en samlad halt ur galopp).
Och ännu mer fattningar för att han ska få ännu bättre bärighet och orka med tiometersvolter i galopp på ett lätt sätt så vi fixar LA i vår.
 
Igår och idag har jag - förstås eftersom det är helg - ridit lite.
Av fjordingarna har Isak fått jobba framför vagn - han är oskodd och ska ha vintervila men både paddocken och grusvägen är helt OK vid körning.
Trevlig, samarbetsvillig.

Jenta och Yngve har fått jobba också - de kämpar på där de är, liksom. Jenta behöver öka sitt register i både trav och galopp, och det är väl på gång. Idag blev det mycket jobb med byten på uteritten.
Yngve börjar bli mer och mer bärig i galoppen och fixar fattningarna snyggare och snyggare, skönt. Han har lätt för samling, men behöver precis som Jenta få ett större register i både trav och galopp.

Imponerat mest är det nog Dixie som har gjort.
Igår fick han testa att skritta för vagn på ridbanan för att träna styrning. Det var inte helt okomplicerat pga att det ligger bommar och annat utanför ridbanan, och styrningen var väl sisådär.
Idag var det enkelt att följa fyrkanten så jag testade gränserna genom att köra i både skritt och trav, lite serpentiner i skritt (fyra bågar över min ca 55 meter långa ridbana) och avslutade med att köra volt i trav, både höger och vänster varv. styrningen på volterna var väl inte perfekt, men han gjorde som jag bad och jag tycker att han är helt fantastisk.
Det är ju inte som om han vore körd så hemskt mycket, men nu får jag nog anse att han är "grund-inkörd".
 
Här är rätt dött, jag har hamnat i någon djup svacka och vill bara sova jämt (fast kan inte sova). Orkar bara rida ut planlöst och har jättekort stubin. :down:
Hade ju eventuellt tänkt byta stall med en kompis i ett par månader för att spara pengar, men drog mig ur pga typ alla hästägare i det stallet är idioter och stallägaren en konflikträdd kappvändare. Örkar int. Istället har jag fått ett högintressant erbjudande av en släkting som gör att jag förhoppningsvis återvänder till Sverige redan i februari. Är väl dags att börja kolla på lämpligt sätt att transportera hem hästen. Ner åkte hon med lastbil men det var rätt meckigt i slutändan. Och dyrt.
 
Väderprognosen här är lite dyster.
Efter någon vecka med kyla, frost, början till tjäle (man får klä på sig men för övrigt är det ju trevligt när backen håller) ska det bli plusgrader och regn.
Jag ser med andra ord fram emot isgata.
Suck, typiskt november-decemberväder.
Eller så blir det inte så illa som de spått.

Jag har semester nästa vecka och visst vet jag att vädret lika gärna kan vara skrutt (oftast, faktiskt, på min senhöstsemester) som vettigt men det är trist att titta på yr i alla fall.
 
Här är rätt dött, jag har hamnat i någon djup svacka och vill bara sova jämt (fast kan inte sova). Orkar bara rida ut planlöst och har jättekort stubin. :down:
Hade ju eventuellt tänkt byta stall med en kompis i ett par månader för att spara pengar, men drog mig ur pga typ alla hästägare i det stallet är idioter och stallägaren en konflikträdd kappvändare. Örkar int. Istället har jag fått ett högintressant erbjudande av en släkting som gör att jag förhoppningsvis återvänder till Sverige redan i februari. Är väl dags att börja kolla på lämpligt sätt att transportera hem hästen. Ner åkte hon med lastbil men det var rätt meckigt i slutändan. Och dyrt.

Har du kollar din sköldkörtel? Brukar vara en kombination av att vara skittrött och ha svårt att sova i samma anda. Lättretlig är inte heller så ovanligt.

Det var bara en tanke.
 
Lasso är luddig och vi tar en barbackatur då och då, inte mer än så just nu😁❤️
1A5F7E8D-2F46-4FB3-95DA-D7B13376DF44.jpeg
 
Här väntar vi på julen :) vi har lite snö och jag hoppas den får vara kvar. Tintin klarar sig fint barfota än så länge och det går bra så länge som det inte blir isigt.

Annars gör vi inte så mycket. Pysslar på i maklig takt, nån uteritt då och då varvat med dressyrpass. Idag passade jag faktiskt på att hoppa lite, det händer minsann inte ofta kan jag säga! Mest för omväxling med cavalettibommar på ikeapottor så att Tintin får träna på att lyfta på sina fötter, plus att jag gjort ett krysshinder som avslutning. Inte högt, men ändå såpass att han behövde hoppa lite och inte bara kliva över.

Tintin tyckte det var riktigt kul, gasade över bommarna i galopp helst. Jag hade fyra bommar och innan vi var klara tror jag det var en som låg kvar på sin ursprungliga plats.. :angel: krysset hoppade han fint, nån gång smet han förbi när jag inte ramade in tillräckligt bra med skänkeln. Hade man själv varit lite mer hoppintresserad och tränat hoppning mer än ca 1 gång per halvår tror jag han skulle bli riktigt duktig :)

Passade på att testa nya regntäcket som jag köpt, har letat efter ett som har lätt fodring (100g) och nu har jag hittat ett. Satt fint och färgen var snygg. Väldigt sällan Tintin behöver något täcke men nu är vi garderade för eventuellt äckelväder i vinter.

Sen lär vår tränare vara på väg hit en extra gång i vinter strax efter jul, har meddelat mitt intresse så jag hoppas det blir av. Vi har inte tränat speciellt flitigt den senaste tiden men om hon kommer hit en extra gång så vill jag förstås vara med om det går.
 
Här tränas det vidare. Det går framåt egentligen med allihopa, Jenta och Yngve orkar bättre med tempoväxlingar i både trav och galopp. Förhoppningen är att kunna ha med båda i SM-klassen i dressyr -19 och som det känns just nu kan det gå.

Igår hade det kommit tre-fyra centimeter snö, kramsnö. Det gick bättre att rida än jag hade väntat mig, men idag är det kass väder så det blir inte mycket gjort utomhus idag.

Igår fick Isak provdra släden, gulligt. Det är inte många dagar per år som den går att använda så det kanske var onödigt att köpa en släde som jag gjorde förra senhösten. Men den kostade 500kr och jag fick åka ett par mil för att hämta den, så det gjorde väl inte så mycket med det "slöseriet".
 
181207 (4).JPG

Longerdeltat i bettet är för att jag fegade och ledde honom i grimskaft först, eftersom jag inte visste om han skulle bli rädd för att släden går tyngre än vagnarna, och för att skaklarna hamnar lite annorlunda och för att det väsnas lite när släden gick igenom snön.
 
Tänkte att jag kanske kunde smyga med här i denna trevliga tråd då jag har två fjordingston?

Ena stoet, Livia, flyttade hit förra året. Hon är tre år och utlånad som sällskap, inridning bokad nästa sommar. Jag har haft sadel och träns samt hängt lite på henne. Hon visades inte i år, dels för att hon var utlånad men sen hade hon blivit supertjock. Hon är född 2015 e Terne Gutt u Cilke - Hugo - Alexander Lukas - Kasper.

Sen flyttade det hit en dansk tjej i oktober. Hon heter Hjorthöj´s Luna och är född 2005.
Hon är e Mosegårdens Splint - u Angka - Plutonik - Mikkel Stanstorp.
Jisses vad jag får plugga nu med alla nya hingstnamn etc :)
Hon är en ljuvligt snäll liten häst. Har inte ridit henne så mycket ännu då vi haft väldigt mycket att göra i företaget men också tagit bort mitt avelssto nyligen så det har lagt en tjock filt över mitt hästintresse.

Idag har vi dock tömkört lite och imorgon tänkte jag åka till ridhuset med henne för första gången..

Bild på Luna :heart
47481653_10217651516061434_3244949763241541632_o.jpg
 
Tänkte att jag kanske kunde smyga med här i denna trevliga tråd då jag har två fjordingston?

Ena stoet, Livia, flyttade hit förra året. Hon är tre år och utlånad som sällskap, inridning bokad nästa sommar. Jag har haft sadel och träns samt hängt lite på henne. Hon visades inte i år, dels för att hon var utlånad men sen hade hon blivit supertjock. Hon är född 2015 e Terne Gutt u Cilke - Hugo - Alexander Lukas - Kasper.

Sen flyttade det hit en dansk tjej i oktober. Hon heter Hjorthöj´s Luna och är född 2005.
Hon är e Mosegårdens Splint - u Angka - Plutonik - Mikkel Stanstorp.
Jisses vad jag får plugga nu med alla nya hingstnamn etc :)
Hon är en ljuvligt snäll liten häst. Har inte ridit henne så mycket ännu då vi haft väldigt mycket att göra i företaget men också tagit bort mitt avelssto nyligen så det har lagt en tjock filt över mitt hästintresse.

Idag har vi dock tömkört lite och imorgon tänkte jag åka till ridhuset med henne för första gången..

Bild på Luna :heart
Visa bifogad fil 22465
Välkommen!
 
Tänkte att jag kanske kunde smyga med här i denna trevliga tråd då jag har två fjordingston?

Ena stoet, Livia, flyttade hit förra året. Hon är tre år och utlånad som sällskap, inridning bokad nästa sommar. Jag har haft sadel och träns samt hängt lite på henne. Hon visades inte i år, dels för att hon var utlånad men sen hade hon blivit supertjock. Hon är född 2015 e Terne Gutt u Cilke - Hugo - Alexander Lukas - Kasper.

Sen flyttade det hit en dansk tjej i oktober. Hon heter Hjorthöj´s Luna och är född 2005.
Hon är e Mosegårdens Splint - u Angka - Plutonik - Mikkel Stanstorp.
Jisses vad jag får plugga nu med alla nya hingstnamn etc :)
Hon är en ljuvligt snäll liten häst. Har inte ridit henne så mycket ännu då vi haft väldigt mycket att göra i företaget men också tagit bort mitt avelssto nyligen så det har lagt en tjock filt över mitt hästintresse.

Idag har vi dock tömkört lite och imorgon tänkte jag åka till ridhuset med henne för första gången..

Bild på Luna :heart
Visa bifogad fil 22465
Välkommen hit! :)
 
Oj, tack!
Jag är ju mest en glad amatör som gör så gott jag kan och söker utveckling.
Jag upplever dig lösningsorienterad och att du bara gör det. Min tröskel har varit och är enormt hög efter flera år från aktiv träning. Men du har ju visat att man behöver inte nöta i eget ridhus sju dagar i veckan för att komma ut.. Det har gjort mkt för en annan som har byggt upp hinder åt sig själv.
 
Tänkte att jag kanske kunde smyga med här i denna trevliga tråd då jag har två fjordingston?

Ena stoet, Livia, flyttade hit förra året. Hon är tre år och utlånad som sällskap, inridning bokad nästa sommar. Jag har haft sadel och träns samt hängt lite på henne. Hon visades inte i år, dels för att hon var utlånad men sen hade hon blivit supertjock. Hon är född 2015 e Terne Gutt u Cilke - Hugo - Alexander Lukas - Kasper.

Sen flyttade det hit en dansk tjej i oktober. Hon heter Hjorthöj´s Luna och är född 2005.
Hon är e Mosegårdens Splint - u Angka - Plutonik - Mikkel Stanstorp.
Jisses vad jag får plugga nu med alla nya hingstnamn etc :)
Hon är en ljuvligt snäll liten häst. Har inte ridit henne så mycket ännu då vi haft väldigt mycket att göra i företaget men också tagit bort mitt avelssto nyligen så det har lagt en tjock filt över mitt hästintresse.

Idag har vi dock tömkört lite och imorgon tänkte jag åka till ridhuset med henne för första gången..

Bild på Luna :heart
Visa bifogad fil 22465
fina Luna, bra häst du köpt dig där. så roligt att du hittat in här också. har man fjording så behöver man ha andra fjordpersoner som förstår varför man blivit såld på gula vackra norska fullblod :heart
 
Jag upplever dig lösningsorienterad och att du bara gör det. Min tröskel har varit och är enormt hög efter flera år från aktiv träning. Men du har ju visat att man behöver inte nöta i eget ridhus sju dagar i veckan för att komma ut.. Det har gjort mkt för en annan som har byggt upp hinder åt sig själv.

Jo, där känner jag igen mig - lösningsorienterad.

Men man ska ju inte glömma att det är lite enklare att bli nöjd när man inte har det där 200.000kr-halvblodet att bevisa något med. Förväntningarna kan hållas på en trevlig nivå, tycker jag.

För mig är det viktigaste med hästeriet egentligen att kunna ha roligt och vara nöjd.
En westerntränare jag ridit mycket för, uttryckte en gång mycket träffande att "för dig är det vägen som är målet" och det är verkligen så jag tycker.
All utveckling är något positivt och något jag försöker se.
De där bitarna som inte faller på plats, eller som tar tid, är ju också en del men dem får man ju ta lite i taget.
Jag försöker dels krångla till det för mig genom att vilja lära mig nya discipliner - sportkörning är ju löjligt roligt också - och dels genom att öka utbildningsnivån för mig och varje häst.
Men det får ta den tid det behövs för varje häst, och så försöker jag räkna ut i vilken ände jag behöver börja eller jobba mest för tillfället för att just den hästen ska kunna komma vidare i utbildningsnivån.
Tävlandet som i och för sig är kul, är ju mest som ett kvitto på utvecklingen (men jo, det är kul att kunna kvala in till SM för fjordingar och det är ett mål som faktiskt är fullt realistiskt "bara" man tränar tillräcklig även om det kan ta tid för vissa individer).

Just nu har jag som långtidsmålsättning att kunna delta i allroundklassen på SM med Reggie och Yngve. För mig är det dels brukskörningen som ställer till det, där jag helt enkelt kan för lite (men träning hjälper ju), och så hoppningen som jag är urkass på. Men "tvinga" runt dem på 80 cm ska ju gå så småningom; de behöver väl ett par år till i kroppen innan jag kan göra det.
Kvala till allround "behöver" jag inte göra med dem utan kommer att kunna nyttja föreningskvoten så då slipper jag försöka kvala i hoppningen. Brukskörning har jag ju klarat utan u med Reggie nu under hösten, dock en rätt snäll bana, så han är ju egentligen klar för allround förutom med hoppning. Men honom har jag inte tänkt anmäla i allrounden -19 eftersom han ska få gå flera 6-årsklasser.
 
Jag har äntligen börjat sätta igång Huxi efter lite vintervila. La en tidigare vila i år eftersom jag räknar med att det blir minst ett par veckor det inte går att rida under feb-mars så då blir det vila då med. Men skönt att vara igång igen, han är så rolig att rida!
Har även skaffat mig en till liten rackare: Gerhöjs Noah f-2017 e. Brijol. Supertrevlig kille som jag blir glad bara att titta på:D!
 

Bifogade filer

  • DSC_0219.jpg
    DSC_0219.jpg
    172,4 KB · Visningar: 14

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 914
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 876
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 296
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 492
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp