Fjordingtråd nr 3

Jag har äntligen börjat sätta igång Huxi efter lite vintervila. La en tidigare vila i år eftersom jag räknar med att det blir minst ett par veckor det inte går att rida under feb-mars så då blir det vila då med. Men skönt att vara igång igen, han är så rolig att rida!
Har även skaffat mig en till liten rackare: Gerhöjs Noah f-2017 e. Brijol. Supertrevlig kille som jag blir glad bara att titta på:D!
Se där, ja!

Kul att de förökar sig...

Har sagt det tidigare men Huxi kommer att bli livsfarlig på tävlingsbanan. Har Noah samma talang?
 
Se där, ja!

Kul att de förökar sig...

Har sagt det tidigare men Huxi kommer att bli livsfarlig på tävlingsbanan. Har Noah samma talang?
Känns som dom gula kommer ta över i stallet, och halvbloden får fortsätta att flytta på sig:D.
Tror Noah är snäppet efter, men hoppas att jag har fel;). Tror han kommer kunna tävla en bit upp i klasserna utan att vi behöver skämmas, han har ganska bra tryck i bakbenen.
 
Tyckte jag såg på SFF fb-sida att det inte var klart än. Men det kan vara inbillning.
Kan säkert stämma, gick in på danskarnas sida och där stod bara deras kvalregler. Får hålla mig lite till, är ett tag kvar..

Blev lite impad över att proppen till SM redan ligger ute. Superbra så att man kan planera/boka i god tid!
 
Kan säkert stämma, gick in på danskarnas sida och där stod bara deras kvalregler. Får hålla mig lite till, är ett tag kvar..

Blev lite impad över att proppen till SM redan ligger ute. Superbra så att man kan planera/boka i god tid!

Ja, men hur hittar du proppen? Jag letade i TDB härom dagen men lyckades inte.
Vilken klubb står som arrangör, så kan jag leta.
 
Jo, där känner jag igen mig - lösningsorienterad.

Men man ska ju inte glömma att det är lite enklare att bli nöjd när man inte har det där 200.000kr-halvblodet att bevisa något med. Förväntningarna kan hållas på en trevlig nivå, tycker jag.

För mig är det viktigaste med hästeriet egentligen att kunna ha roligt och vara nöjd.
En westerntränare jag ridit mycket för, uttryckte en gång mycket träffande att "för dig är det vägen som är målet" och det är verkligen så jag tycker.
All utveckling är något positivt och något jag försöker se.
De där bitarna som inte faller på plats, eller som tar tid, är ju också en del men dem får man ju ta lite i taget.
Jag försöker dels krångla till det för mig genom att vilja lära mig nya discipliner - sportkörning är ju löjligt roligt också - och dels genom att öka utbildningsnivån för mig och varje häst.
Men det får ta den tid det behövs för varje häst, och så försöker jag räkna ut i vilken ände jag behöver börja eller jobba mest för tillfället för att just den hästen ska kunna komma vidare i utbildningsnivån.
Tävlandet som i och för sig är kul, är ju mest som ett kvitto på utvecklingen (men jo, det är kul att kunna kvala in till SM för fjordingar och det är ett mål som faktiskt är fullt realistiskt "bara" man tränar tillräcklig även om det kan ta tid för vissa individer).

Just nu har jag som långtidsmålsättning att kunna delta i allroundklassen på SM med Reggie och Yngve. För mig är det dels brukskörningen som ställer till det, där jag helt enkelt kan för lite (men träning hjälper ju), och så hoppningen som jag är urkass på. Men "tvinga" runt dem på 80 cm ska ju gå så småningom; de behöver väl ett par år till i kroppen innan jag kan göra det.
Kvala till allround "behöver" jag inte göra med dem utan kommer att kunna nyttja föreningskvoten så då slipper jag försöka kvala i hoppningen. Brukskörning har jag ju klarat utan u med Reggie nu under hösten, dock en rätt snäll bana, så han är ju egentligen klar för allround förutom med hoppning. Men honom har jag inte tänkt anmäla i allrounden -19 eftersom han ska få gå flera 6-årsklasser.
Jag gillar din inställning, det är ett sunt tänk tycker jag. Det är något som jag själv strävar till, men blir emellanåt lite less när jag inser att jag har kunskapsluckor som behöver fyllas för att lösa ett problem. Å andra sidan har jag lärt mej mer de senaste tre åren än vad jag gjort under de resterande ca 17 åren jag hållit på med hästar. Alltid något :)
 
Jag gillar din inställning, det är ett sunt tänk tycker jag. Det är något som jag själv strävar till, men blir emellanåt lite less när jag inser att jag har kunskapsluckor som behöver fyllas för att lösa ett problem. Å andra sidan har jag lärt mej mer de senaste tre åren än vad jag gjort under de resterande ca 17 åren jag hållit på med hästar. Alltid något :)

Fast det är ju det som är så kul - att försöka identifiera och fylla igen luckorna!
men visst, det "kräver" ju tillgång till bra tränare att lära sig mer av.
 
Fast det är ju det som är så kul - att försöka identifiera och fylla igen luckorna!
men visst, det "kräver" ju tillgång till bra tränare att lära sig mer av.
Visst är det så. Det är en härlig känsla när man känner att något som man kämpat med en tid äntligen lossnar och börjar fungera. Och bra tränare har jag ju tillgång till också, borde bara ta mig i kragen och få igång lite mer regelbunden träning.
 
Hur många av er tänker åka till SM? Tänker dels som åskådare eller tom deltaga?

Vi åker och tittar nästa år. Mina hästar är inte igång nu, kompanjonen ska operera ett knä och vi kommer nog inte komma igång förrän mot våren. Det betyder att Bruno, som tävlade i år utan att ha varit igång speciellt mycket skulle få sämre resultat nästa år. Känns inte rättvist och det kostar också onödigt mycket för ett sådant resultat. Han behöver träna mer än i år innan vi tänker SM igen.

Burret har en del utbildning rent uppträdandemässigt innan han kan vara på en tävlingsbana. Däremot skulle jag kunna tävla honom i lätt klass nu rent formmässigt med ganska säkert godkänt resultat. Dock känns det som jag vill ha en del tid till för att få allt att landa.
 
Hur många av er tänker åka till SM? Tänker dels som åskådare eller tom deltaga?

Egentligen tycker jag att det är alldeles för långt till Västervik, det är inte helt okomplicerat att fixa "hästvakt" för en helg.
Men jag tänker åka ändå, om inte annat så för att göra de starter jag kan i unghästchampionatet. Jag tycker att UC är en bra grej, och vill därför göra det jag kan för att UC ska kunna behållas.
Därför åker jag.
Jag kommer att ha med mig två eller tre hästar.

Reggie: UC för 6-åringar i bruksridning, dressyrridning, precisionskörning. Eventuellt - med tur då - även brukskörning.
Kvalad för SM-klass i bruksridning, uttagningsbar på föreningskvot för SM-klass i allround, brukskörning, precisionskörning.
Så när det gäller Reggie kan jag anmälan nästan hur mycket som helst utifrån hans kval och det som styr är ju schemat.

Yngve: Klar för SM-klass i bruksridning.
Uttagningsbar på föreningskvot i precisionskörning.
Förhoppningsvis kvalad själv eller för föreningskvot i dressyr.

Jenta: inte säkert att hon får följa med, men kvalad för SM-klass i bruksridning och troligen kommer hon att kvala till SM-dressyren. Kan tänkas bli uttagningsbar på föreningskvot i precisionskörning men det är inte säkert utan beror lite på hur jag hittar tävlingar.
Kanske blir aktuell i ett par junior-klasser med min medryttare. Får följa med om "medis" ska starta henne, annars får hon nog stanna hemma.

Edit: jag räknar med att kunna anmäla de av mina som är uttagningsbara på föreningskvot, eftersom det inte är så många tävlingsaktiva ekipage i min lokalförening och de andra som är tävlingsaktiva "behöver" inte föreningskvoten utan är färdigkvalade på egna meriter.
 
Senast ändrad:
Vi åker och tittar nästa år. Mina hästar är inte igång nu, kompanjonen ska operera ett knä och vi kommer nog inte komma igång förrän mot våren. Det betyder att Bruno, som tävlade i år utan att ha varit igång speciellt mycket skulle få sämre resultat nästa år. Känns inte rättvist och det kostar också onödigt mycket för ett sådant resultat. Han behöver träna mer än i år innan vi tänker SM igen.

Burret har en del utbildning rent uppträdandemässigt innan han kan vara på en tävlingsbana. Däremot skulle jag kunna tävla honom i lätt klass nu rent formmässigt med ganska säkert godkänt resultat. Dock känns det som jag vill ha en del tid till för att få allt att landa.

synd att S inte är i form för att träna. Hade sett fram emot att se Bruno in action igen.
Fast -20 blir det väl i stort sett hemmaplan för er?
 
Egentligen tycker jag att det är alldeles för långt till Västervik, det är inte helt okomplicerat att fixa "hästvakt" för en helg.
Men jag tänker åka ändå, om inte annat så för att göra de starter jag kan i unghästchampionatet. Jag tycker att UC är en bra grej, och vill därför göra det jag kan för att UC ska kunna behållas.
Därför åker jag.
Jag kommer att ha med mig två eller tre hästar.

Reggie: UC för 6-åringar i bruksridning, dressyrridning, precisionskörning. Eventuellt - med tur då - även brukskörning.
Kvalad för SM-klass i bruksridning, uttagningsbar på föreningskvot för SM-klass i allround, brukskörning, precisionskörning.
Så när det gäller Reggie kan jag anmälan nästan hur mycket som helst utifrån hans kval och det som styr är ju schemat.

Yngve: Klar för SM-klass i bruksridning.
Uttagningsbar på föreningskvot i precisionskörning.
Förhoppningsvis kvalad själv eller för föreningskvot i dressyr.

Jenta: inte säkert att hon får följa med, men kvalad för SM-klass i bruksridning och troligen kommer hon att kvala till SM-dressyren. Kan tänkas bli uttagningsbar på föreningskvot i precisionskörning men det är inte säkert utan beror lite på hur jag hittar tävlingar.
Kanske blir aktuell i ett par junior-klasser med min medryttare. Får följa med om "medis" ska starta henne, annars får hon nog stanna hemma.

Edit: jag räknar med att kunna anmäla de av mina som är uttagningsbara på föreningskvot, eftersom det inte är så många tävlingsaktiva ekipage i min lokalförening och de andra som är tävlingsaktiva "behöver" inte föreningskvoten utan är färdigkvalade på egna meriter.
Oj va rolig, då ska jag heja på dig/er!

Jag kommer åka upp då jag bor så nära, bor på södra Öland. Om jag ska häst med eller inte vet jag inte ännu.. Beror på om vi är redo eller ej. :)
@Efwa så synd, men förstår helt ditt resonemang..
 
Egentligen tycker jag att det är alldeles för långt till Västervik, det är inte helt okomplicerat att fixa "hästvakt" för en helg.
Men jag tänker åka ändå, om inte annat så för att göra de starter jag kan i unghästchampionatet. Jag tycker att UC är en bra grej, och vill därför göra det jag kan för att UC ska kunna behållas.
Därför åker jag.
Jag kommer att ha med mig två eller tre hästar.

Reggie: UC för 6-åringar i bruksridning, dressyrridning, precisionskörning. Eventuellt - med tur då - även brukskörning.
Kvalad för SM-klass i bruksridning, uttagningsbar på föreningskvot för SM-klass i allround, brukskörning, precisionskörning.
Så när det gäller Reggie kan jag anmälan nästan hur mycket som helst utifrån hans kval och det som styr är ju schemat.

Yngve: Klar för SM-klass i bruksridning.
Uttagningsbar på föreningskvot i precisionskörning.
Förhoppningsvis kvalad själv eller för föreningskvot i dressyr.

Jenta: inte säkert att hon får följa med, men kvalad för SM-klass i bruksridning och troligen kommer hon att kvala till SM-dressyren. Kan tänkas bli uttagningsbar på föreningskvot i precisionskörning men det är inte säkert utan beror lite på hur jag hittar tävlingar.
Kanske blir aktuell i ett par junior-klasser med min medryttare. Får följa med om "medis" ska starta henne, annars får hon nog stanna hemma.

Edit: jag räknar med att kunna anmäla de av mina som är uttagningsbara på föreningskvot, eftersom det inte är så många tävlingsaktiva ekipage i min lokalförening och de andra som är tävlingsaktiva "behöver" inte föreningskvoten utan är färdigkvalade på egna meriter.

Du, säg till om du vill ha hjälp. Både jag, kompanjonen och hans fru är med så vi är ju några gubbar över liksom.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 914
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 876
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 296
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 492
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp