Fjordingtråd nr 3

och @ancan .

Jag är inte tillräckligt duktig för att vara med...
Fast kanske om ett par år att Jenta eller Yngve eller Reggie kan klara kvalnivåerna i dressyr, och Yngve/Reggie kanske kan klara kvalnivåerna i precisionskörning om ett par år (det tar lite tid att hämta upp fullständig körtävling om jag inte vill åka ihjäl mig till körtävlingar; å andra sidan effektiviseras det ju lite av att jag kör dem som par; Yngve har gått godkänd dressyr och precision på LA nivå där det krävs två godkända fullständiga och avsikten är att hämta upp LB i fullständig körtävling i år med både Reggie och Yngve).


Här finns ju gratis stallplats för två hästar om du tävlar på Johannesberg/Rimbo. Kan vara bra att veta.
 
Här finns ju gratis stallplats för två hästar om du tävlar på Johannesberg/Rimbo. Kan vara bra att veta.

Jättegulligt!

Det som bromsar är mer körsträcka och tidsåtgång och behov av att hitta djurpassare hemma.
Fast det kan ju vara kul att ta en liten semester och träffa fjording-folk, förstås. Får genast kasta mig över TDB...
 
Johannesbergskuskarna??


Yes! Om tävlingen är just på Johannesberg så är det ca 15 minuter från mig. Är det på Torsholma är det lite längre.

Om det är helgen 16-17 mars så kommer det vara fler fjordhästar på gården utifrån som också ska tävla. Men, det finns boxhagar i maskinhallen som används på kurserna.

Jag har ingen koll på vilka tävlingar som är vad just nu, så därför passar jag på att informera lite allmänt.
 
Yes! Om tävlingen är just på Johannesberg så är det ca 15 minuter från mig. Är det på Torsholma är det lite längre.

Om det är helgen 16-17 mars så kommer det vara fler fjordhästar på gården utifrån som också ska tävla. Men, det finns boxhagar i maskinhallen som används på kurserna.

Jag har ingen koll på vilka tävlingar som är vad just nu, så därför passar jag på att informera lite allmänt.
Då ska jag kolla Johannesbergskuskarnas tävlingar. Men jag kommer inte att åka så tidigt som mitten av mars - alldeles för osäkert väglag för en ändå rätt lång åktur och jag har inte kört hästarna sedan i oktober eller november.
 
Tjoho, Alva har dragit på sig ett sticksår i karleden, vet kommer strax. Så typiskt när jag ändå ska ha ut vet för friskhetsintyg nästa vecka. :meh: Tror inte det är så allvarligt men vill inte riskera nåt nu så hon får nog en antibiotikakur. Hon är i alla fall vid gott mod, varken öm eller halt och svullnaden går ner lite efter en promenad.
 
:love:

IMG_20190216_082457.jpg
 
Gnällignäll.

Jag börjar få slut på unghästar.
Hur ska jag klara mig?????

Pållarna trevliga att rida och duktiga. Just nu är alla fjordingar igång på olika nivåer och utvecklas utifrån förutsättningar.
 
Gnällignäll.

Jag börjar få slut på unghästar.
Hur ska jag klara mig?????

Pållarna trevliga att rida och duktiga. Just nu är alla fjordingar igång på olika nivåer och utvecklas utifrån förutsättningar.

Ja, du......hur högt har du tävlat i ditt liv? Kanske satsa på att tävla dessa: "före detta unghästar" högre än du någonsin gjort förr? Även det en utveckling så god som någon.

Med den träningsdisciplin och ork du har så ser jag bara möjligheter. Bättre möjligheter till bra resultat än vad jag har.
 
Ja, du......hur högt har du tävlat i ditt liv? Kanske satsa på att tävla dessa: "före detta unghästar" högre än du någonsin gjort förr? Även det en utveckling så god som någon.

Med den träningsdisciplin och ork du har så ser jag bara möjligheter. Bättre möjligheter till bra resultat än vad jag har.

Jodå, de ska tävlas uppåt i klasserna.
Jag har som högst tävlat MSV C dressyr, på en kallblodstravare, och nationell nivå western på samma kallblodstravare (den har kapacitet en bra bit högre i dressyr; enligt min B-tränare åtminstone Georg kapacitetsmässigt men det hjälper ju inte när man inte tränar tillräckligt mycket).
Inom western har jag både guld och silver i westernallsvenskan i tre år (lagtävling på regionalnivå) med en fjording (ostammad) och med kbl-travaren. Kbl-travaren har silver i distriktsmästerskap i en klass.
Så på regionalnivå har jag massor av blågula och andra färgade rosetter inom western. Ska jag upp i nationell nivå "på riktigt" så kräver det ganska mycket. Och det är inte självklart att jag har lämpligt hästmaterial.
I körningen: eftersom jag började köra häst sommaren -17 så har jag kommit till LA enbet och paret är testat LB men ska gå LA två moment i maj är det tänkt. Och så har jag ju tänkt hämta upp maratondelen för att försöka ta mig till MSV i sportkörningen på sikt också.

Yngve har nog gång för MSV B dressyr eller något, enligt samma B-tränare i dressyr. Och Reggie gillar hon. Hon uppskattar att både Yngve och Reggie nog "tål" 65-70% i åtminstone LA, och uppemot 65% i MSV C så småningom.
Jenta är kanske lite mer begränsad i gången jämfört med de andra men det tar sig, det tar sig.
Sedan är det ganska svårt att få poängen här på hemmaplan på dressyrtävlingarna (jag vet att det finns ett gäng som framför att det är lika över hela landet, men om vi tar Reggie som exempel så gick ju han på 70.5% på UC, och snäppet lättare en månad senare på knappt 65%).
Så visst kan jag - och gör - sikta på att klara högre svårighetsgrad på godkända poäng men att konkurrera om rosetter kan jag nog glömma här hemma i dressyren.
I körningen har det ju inte varit så svårt att få rosetter, särskilt i dressyrmomentet där Yngve i debuten i LA fick med sig en blå rosett hem (en straff mer än vinnaren och då bommade jag i halten för jag var lite irriterad och glömde att stå stilla tio sekunder; gjorde halt, stod en kort stund och ryggade sedan) och så slog han upp i galopp där det skulle varit lite steglängdsökning i traven så vi sjabblade bort fyra straff eller något).
LB vann jag ju med paret i höstas vid debuten, dressyrprogrammet. Högsta poängen av alla som körde det programmet (även de som körde clear round för åttahundrasjuttioelfte gången) och det var 11-12 ekipage. Och det var femte gången jag körde dem som par.
Så resultatmässigt har jag antagligen ganska mycket att hämta i sportkörningen, särskilt när jag blir modigare i precisionen och kör fortare.

Det finns massor att utveckla, hela tiden.



Islandshästarna har jag tävlat lokalt men åtminstone en av dem förmodas (av tränare) ha SM-kapacitet så där finns det också lite att träna vidare.
 
Min fantastiska lilla gula kan verkligen konsten att ge sin matte gråa hår :cool::devil: Jösses vad jag får kämpa med den här hästen. Visst har det gått framåt och som tur är har vi hittat en bra tränare. Men ibland känner jag mig urless på att nästan allt handlar om att diskutera saker och att jag alltid måste vara superduper konsekvent, uppmärksam och ögon i nacken. :cautious::down:
 
Min fantastiska lilla gula kan verkligen konsten att ge sin matte gråa hår :cool::devil: Jösses vad jag får kämpa med den här hästen. Visst har det gått framåt och som tur är har vi hittat en bra tränare. Men ibland känner jag mig urless på att nästan allt handlar om att diskutera saker och att jag alltid måste vara superduper konsekvent, uppmärksam och ögon i nacken. :cautious::down:

Det är inte bara positivt med smarta hästar.
 
Min fantastiska lilla gula kan verkligen konsten att ge sin matte gråa hår :cool::devil: Jösses vad jag får kämpa med den här hästen. Visst har det gått framåt och som tur är har vi hittat en bra tränare. Men ibland känner jag mig urless på att nästan allt handlar om att diskutera saker och att jag alltid måste vara superduper konsekvent, uppmärksam och ögon i nacken. :cautious::down:
Känner igen det där. Just nu är jag och Tintin inne i nån sån period också. Vill minnas att det var samma sak förra året den här tiden.

Men ja, ibland hade det varit enkelt med en lite mer ”hjärndöd” (ursäkta ordvalet) häst. Där man inte hade behövt lägga mycket tid på att upprepa att samma regler fortfarande gäller. Fast jag tycker ändå det hör till min hästs charm på något vis :)

Hoppas att det fortsätter att gå åt rätt håll för er!
 
Känner igen det där. Just nu är jag och Tintin inne i nån sån period också. Vill minnas att det var samma sak förra året den här tiden.

Men ja, ibland hade det varit enkelt med en lite mer ”hjärndöd” (ursäkta ordvalet) häst. Där man inte hade behövt lägga mycket tid på att upprepa att samma regler fortfarande gäller. Fast jag tycker ändå det hör till min hästs charm på något vis :)

Hoppas att det fortsätter att gå åt rätt håll för er!

Skönt att man inte är ensam om det! Börjar tro att jag är världens sämsta hästägare i mellan åt :meh: men är väl helt enkelt inte van vid att ha en häst som är så påhittig.. ger man lillfingret så tar han hela handen direkt.
 
Skönt att man inte är ensam om det! Börjar tro att jag är världens sämsta hästägare i mellan åt :meh: men är väl helt enkelt inte van vid att ha en häst som är så påhittig.. ger man lillfingret så tar han hela handen direkt.


Jag har en likadan. Det är en utmaning även för den luttrade fjordhästägaren ibland när man får tag i dessa individer. De är dock väldigt bra.
Jag hoppas dock att min inte är för gammal (10 år) och har fått för många olater för att få dit jag vill ha honom.
 
Jag har en likadan. Det är en utmaning även för den luttrade fjordhästägaren ibland när man får tag i dessa individer. De är dock väldigt bra.
Jag hoppas dock att min inte är för gammal (10 år) och har fått för många olater för att få dit jag vill ha honom.

Ja jag antar att när jag väl har kommit på knepen att hantera honom så kommer det bli superbra. Men ibland känns det som att ro i lim när man får upprepa och diskutera samma saker gång på gång...
Ja jag fick ju min när han var 4,5år(och då var det ju katastrof med hanteringen, stor skillnad nu jämfört med då) i år blir han 6. Så hoppas att vi ska kunna träna bort lite med åren. Ibland tycker jag att det är lite charmigt men när inte mitt tålamod är på topp så känns det lite tröttsamt O_o
 
Skönt att man inte är ensam om det! Börjar tro att jag är världens sämsta hästägare i mellan åt :meh: men är väl helt enkelt inte van vid att ha en häst som är så påhittig.. ger man lillfingret så tar han hela handen direkt.
Jag vet tyvärr att jag är lite för slapp i reglerna emellanåt, nu märks det att jag fuskat samt att en vårpigg häst har vaknat till liv. Just nu tycker Tintin det är kul att dra iväg dit han vill ibland och det är inget kul för mej - för jag orkar inte hålla emot. Har alltid träns på när jag leder (förutom till och från hagen då) för då lyssnar han bättre och drar inte iväg (försöker ibland). Så det får vi ta och jobba med just nu. Han gör det oftast bara i sakta mak i skritt men det är lagom drygt ändå.
 
Jag har en likadan. Det är en utmaning även för den luttrade fjordhästägaren ibland när man får tag i dessa individer. De är dock väldigt bra.
Jag hoppas dock att min inte är för gammal (10 år) och har fått för många olater för att få dit jag vill ha honom.

Tja, Ärlig var nybliven fyraåring när jag köpte honom. I år blir han 13.
Det är inte alltid han är överens med mig om vilka regler som gäller i ridningen (i hantering är han jättego, men kan vara dryg mot hovslagaren genom att bara traska iväg ett par steg framåt; inga ryck, inga ilskna rörelser, bara kliva iväg ett par steg och strunta i att hovslagaren håller på att verka eller sko - eller så gör han sig jättetung).
 
Något nytt?

Vi har haft en sån bra vinter hittills med bra snötäcke att jag utan problem har kunnat ha Tintin barfota. Men nu är vädret knäppt, det växlar från +5 till drygt -10 varannan dag och lite snö emellanåt. Så nu är det halt istället. Kommer inte att bli vår här förän tidigast om en månad ungefär. Fick som tur är tag i en duktig hovslagare som kan komma och slå skor på Tintin imorgon, så vi klarar oss till våren.

Sådär i övrigt inte mycket nytt. Har kommit en ny häst till stallet, ägaren är samma person som jag förut stallade upp min första häst hos, så vi känner varandra bra. Hon vill inte ha häst kvar hemma pga dödsfall i familjen, hon orkar inte med allt stallsjobb utan vill kunna komma till stallet och koppla av. Ska bli roligt att få nån till som man tex kan rida ut tillsammans med :)

Vår tränare kommer hit om två veckor. Hade ställt in mej på att delta i en träning med Tintin. Tyvärr insåg jag att det är kurs i vårt stall precis den helgen, så ridhuset är fullbokat i princip hela dagen :down: Hade kunnat åka till ett annat stall ca 5 km bort där hon också ska hålla träning, men jag kan inte köra släp själv och har ingen som kan ställa upp. Surt..
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 914
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 876
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 296
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 492
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp