Fjordingtråd nr 3

Något nytt?

Vi har haft en sån bra vinter hittills med bra snötäcke att jag utan problem har kunnat ha Tintin barfota. Men nu är vädret knäppt, det växlar från +5 till drygt -10 varannan dag och lite snö emellanåt. Så nu är det halt istället. Kommer inte att bli vår här förän tidigast om en månad ungefär. Fick som tur är tag i en duktig hovslagare som kan komma och slå skor på Tintin imorgon, så vi klarar oss till våren.

Sådär i övrigt inte mycket nytt. Har kommit en ny häst till stallet, ägaren är samma person som jag förut stallade upp min första häst hos, så vi känner varandra bra. Hon vill inte ha häst kvar hemma pga dödsfall i familjen, hon orkar inte med allt stallsjobb utan vill kunna komma till stallet och koppla av. Ska bli roligt att få nån till som man tex kan rida ut tillsammans med :)

Vår tränare kommer hit om två veckor. Hade ställt in mej på att delta i en träning med Tintin. Tyvärr insåg jag att det är kurs i vårt stall precis den helgen, så ridhuset är fullbokat i princip hela dagen :down: Hade kunnat åka till ett annat stall ca 5 km bort där hon också ska hålla träning, men jag kan inte köra släp själv och har ingen som kan ställa upp. Surt..

Här är allt klart för avfart, nu ska hästen bara gå på lastbilen så kan jag andas ut... I eftermiddag är det dags! Mycket känslor såhär på sluttampen. För min del då, Alva tycks ännu opåverkad av min nervositet.

Önskar jag kunde vara där när hon lastas ur "hemma" och återförenas med syrrans ponny, det blir nog en fin scen. :)
Insåg i alla fall igår att nu är hon alldeles för tjock, jag är glad åt att kunna "starta om" nästa vecka, på flera sätt. Lite svamligt, men så är läget idag. :D
 
@Efwa har fattar man långsamt känner jag..
Såg nu att Joker är din?! Han är ju helt underbar :heart Vilka ston passar han till? vi har Hjorthöjs Luna men henne tänkte jag ha som ridhäst i år, dock väldigt väldigt sugen på att låta betäcka henne. Men sen har jag ett fyraårigt sto, ej visad då hon lånades ut och inte alls var i trim tyvärr, Hon är efter Terne Gutt u Cilke - Hugo - Alexander Lukas - Kasper.. fick hem henne som tvååring och hon har varit rätt hård för att vara krass.. Behöver "mjuka" upp lite. Mkt fin hals och trevlig överlinje, sött huvud.. Bra skritt och helt ok trav.. Galoppen finns där ibland men behöver förbättras.. Men främst behöver jag en hingst med betydligt mjukare temperament.. hon kommer bli bra när hon kommer i arbete och får fokus på rätt saker. Men min danska är som ett arabiskt fullblod i jämförelse :)
 
Jag hade varit lite mer försiktig än vanligt. Vi diskuterade igår på föreningens årsmöte vad folk tror om EHV, om det kommer hit. Bor i Österbotten i Finland men det är så otroligt vanligt med importer och dylikt. Läste på nätet igår att det finns febersjuka hästar i Umeå-trakten och det är inte långt dit.

Kommer den neurologiska varianten hit blir det inte kul, vi har väldigt långt till djursjukhus som kan ta emot allvarligt sjuka hästar. Det är i princip Helsingfors som gäller då, dit är det 600 km.. :cry:
Åh Alltså du bor i österbotten och har en fjording?! Jag har aldrig sett en riktigt fjording i hela mitt liv!
 
@Efwa har fattar man långsamt känner jag..
Såg nu att Joker är din?! Han är ju helt underbar :heart Vilka ston passar han till? vi har Hjorthöjs Luna men henne tänkte jag ha som ridhäst i år, dock väldigt väldigt sugen på att låta betäcka henne. Men sen har jag ett fyraårigt sto, ej visad då hon lånades ut och inte alls var i trim tyvärr, Hon är efter Terne Gutt u Cilke - Hugo - Alexander Lukas - Kasper.. fick hem henne som tvååring och hon har varit rätt hård för att vara krass.. Behöver "mjuka" upp lite. Mkt fin hals och trevlig överlinje, sött huvud.. Bra skritt och helt ok trav.. Galoppen finns där ibland men behöver förbättras.. Men främst behöver jag en hingst med betydligt mjukare temperament.. hon kommer bli bra när hon kommer i arbete och får fokus på rätt saker. Men min danska är som ett arabiskt fullblod i jämförelse :)

Generellt med avel så bör man, enligt de gamla rävarna som ständigt tar fram diplomston, diplomvalacker och godkända hingstar, välja en hingst med samma typ som sitt sto.
Det betyder inte alltid samma siffra eftersom två olika typer fortfarande kan få samma 9:a (som exempel) men vara antingen låg- eller högställd, kör- eller ridmodell (oftast bogbladets vinkel).

När man börjar där så är man rätt ute.

Jag är ju starkt partisk när det gäller Bruno och jag håller lite låg profil när jag skriver här eftersom detta inte är en annonssida.

Det bästa är att ringa en i avelsrådet och här har jag själv en preferens av de två som står med på hemsidan. PM:a mig gärna så ska jag skicka dig vidare till "rätt" person samt mer ingående berättar om honom som hingst och vad jag "vet" och tror han ärver vidare.

Det vore kul att höra av dig över PM.
 
Generellt med avel så bör man, enligt de gamla rävarna som ständigt tar fram diplomston, diplomvalacker och godkända hingstar, välja en hingst med samma typ som sitt sto.
Det betyder inte alltid samma siffra eftersom två olika typer fortfarande kan få samma 9:a (som exempel) men vara antingen låg- eller högställd, kör- eller ridmodell (oftast bogbladets vinkel).

När man börjar där så är man rätt ute.

Jag är ju starkt partisk när det gäller Bruno och jag håller lite låg profil när jag skriver här eftersom detta inte är en annonssida.

Det bästa är att ringa en i avelsrådet och här har jag själv en preferens av de två som står med på hemsidan. PM:a mig gärna så ska jag skicka dig vidare till "rätt" person samt mer ingående berättar om honom som hingst och vad jag "vet" och tror han ärver vidare.

Det vore kul att höra av dig över PM.
Absolut! Jag skickar pm, avlar ju swb så förstår hur du tänker.. går väl att applicera lite på hopp eller dressyrmodell då de nuför tiden spretar rätt mkt i typ beroende på mot vad du avlar.
 
Lite som en enhörning då :D
Kom ganska tidigt i kontakt med en fjording då en i byn hade en, men skulle det inte varit för den så skulle mitt första fjordingmöte ha varit för bara 5-10 år sedan (exakt minne, jag vet:D)

@em-pirre
For ju med en halv osanning här kom jag på (när det var för sent att ändra)
Det fanns ett stall här i närheten som mer eller mindre hade fjordingar som sin specialitet. Det hade jag helt glömt bort:eek:
Deras hästar har jag ju stött på lite nu som då under åren.
 

Kortversionen:

Nej.

vilket innebär att jag rider de flesta dagar - dock inte idag pga snöfall och lite lurt underlag med isbark under.
Tränar vidare - och fastnar ibland i vissa övningar som då i stort sett alla hästar får göra.

Nu har jag hållit på med arbete med varierad steglängd i trav och galopp, vilket ju är ganska bra träning för de flesta.
Jenta och Yngve får jobba mot ganska uttalad samling i galoppen vilket är skitjobbigt för Yngve och inte lika jobbigt för Jenta. i traven frestas Yngve till ordentlig samling, Jenta ska "bara" svara tydligare än hon gör.

Unghästarna har ridits ute längs vägen - än så länge är ju bjudning allra viktigast för Dixie; Isak fick träna i paddocken härom dagen och förutom jobbet med att hålla koll på innerbogen så fick han börja med träning på steglängdsskillnader i trav också.

så mer av samma, liksom.

Den snö som kommer idag ska antagligen smälta bort under helgen så då hoppas jag kunna rida ordentligt igen.
Den här vintern har varit gynnsam utifrån hur min ridbana har gått att använda: de flesta vintrar har jag fått låta bli jobb på banan från november till april i stort sett; i år har jag kunnat träna nästan hela tiden där ute.
Och det hänger kanske lite ihop med att hästarna har bättre bärighet ocskå så det inte känns vanskligt balansmässigt att jobba på volt trots isbark eller snö.
 
Åh Alltså du bor i österbotten och har en fjording?! Jag har aldrig sett en riktigt fjording i hela mitt liv!
Det finns flera! :) Hans uppfödare (som tyvärr inte är aktiv mer) finns här, samt att jag känner till åtminstone ytterligare 5 st fjordingar inte allt för långt borta. Men det är för lite, absolut.
 
@em-pirre
For ju med en halv osanning här kom jag på (när det var för sent att ändra)
Det fanns ett stall här i närheten som mer eller mindre hade fjordingar som sin specialitet. Det hade jag helt glömt bort:eek:
Deras hästar har jag ju stött på lite nu som då under åren.
Troligtvis min fjordings uppfödare, om hästarna heter något som börjar med Markens? :)
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Hur lång kan en fjordhäst bli egentligen? Svar: en pinne längre upp med frambenen. Hon ville ICKE ut och åka, arg som ett bi var hon och värre blev det när hennes bästis började humma i närheten... :angel:
Sen plötsligt rusade hon bara in. En stor eloge till de oerhört lugna och tålmodiga chaufförerna som inte blev arga eller stressade, ska skriva en strålande recension till dem. Lustigt nog sa även de att de aldrig sett en så vältränad fjordhäst. Hon har nog 80-100 kg för mycket nu. 🙈
Får även se hur lång tid det tar innan hästen förlåter mig för detta tilltag. Försökte förmedla vart hon ska och vem som väntar på henne där, men hon ville inte höra på det örat. ;)
IMG_20190221_162944.jpg
 
Uttråkad idag eftersom jag är dagjour och har inget vettigt alls att göra.
Så då kan man ju sitta och fundera på tävlingsplanering för året.


Som tanken är nu:
en tvåmoments körtävling på "hemmaplan" (4½ mil bort): Reggie och Yngve som par i LA. Jenta LB clear round.
Krötävling i Dalarna i slutet av juni:
Reggie och Yngve som par, tremomentskörning för att hämta upp maraton, LB clear round.
Körtävling på hemmaplan i mitten av augusti: Reggie och Yngve som par, LB avd A.
Myran och Isak som par LB clear round tre moment?????? fast det kräver en hel del extra träning, både att se till att de trivs med varandra och att de är mer körda. Alternativ, köra avd A enbet med Jenta men det är lockande att testa Isak och Myran som par. Båda är ganska små (även om Myran är en köttbulle), och båda är rödblacka. Gulligt var ordet, sade Bull.
Tvåmoments körtävling på hemmaplan i september: Yngve och Reggie som par i LA. Myran och Isak par Lb bed A och lura någon kompis att plocka med Jenta också för LB avd A????????
Hur som helst behöver jag åka någon dag innan med maratonvagnen, men får jag bara dit den så är det ju inget problem att få med fyra hästar. Vill jag ha med fem djur så måste någon hjälpa mig.

Tillägg: Isak är lite harig och Myran är löjligt pigg - men inte rädd av sig - så det paret kan nog kräva en del mod och träning... särskilt någon annanstans än hemma.

Bruks: tävling i grannlänet i april: Jenta, Reggie, Yngve och antagligen Myran i ridning. Reggie och Yngve körning - eftersom jag är jättedålig på brukskörning och behöver träna mig.
På hemmaplan i maj: Reggie på DM i ridningen. Yngve i ridningen eftersom han behöver gå många banor (han ska ju gå JUF-SM i sommar eftersom han vann DM -18). Jenta ska antagligen ridas av medryttaren på DM, juniorklass.
Ärlig kan gå gå en start i ridningen.
Antagligen ingen körning eftersom det är DM-nivå, eller så starta både Yngve och Reggie för att jag ska träna mig (troligen det smartaste).
Hösttävling "hemma": Yngve och Reggie i rid och kör. Isak i rid. Antagligen Jenta i rid (för att hålla henne kvalad till fjord-SM).

Dressyr: Jenta och Yngve en start LA här under våren, för att förhoppningsvis kvala Jenta till SM på egna meriter och att Yngve kan få halka med på föreningskvot. Har hittat ett par tävlingar på rimliga datum så det "borde" gå åtminstone att få med Jenta.
För även om Jenta inte gjorde bort sig i SM-klass 2 i somras, så är det inte en självklarhet att komma över 60% på hemmaplan tyvärr.
 
Ponnyn kom fram bra i morse, lät sig under (något mildare) protest lastas om i vanlig 1,5-hästars, och vips var målet nått. Trött och tjurig, men lade sig och rullade noggrant både höger och vänster sida det första hon gjorde. Hon får gå i egen hage bredvid de andra i några dagar och så släpper vi ihop dem senare. Hon ska gå med "gubbarna", den ena är hennes "ungdomskärlek" och den andre en 20-plussare. Kommer passa bra fodermässigt då de behöver hållas lite kort hela gänget. :)
 
Idag har Isak och Myran fått jobba för vagn i paddocken.
Båda skötte sig jättebra.
Myran kanske var mest imponerande eftersom hon ju knappt kan anses vara inkörd (satte henne för vagn tre gånger eller något omkring jul och hon är nybliven nioåring). Står som ett ljus när man spänner för, fungerar bra i skritt och trav även om det där med stöd på ytter och böja sig fint efter volten inte riktigt fungerar än så länge förstås.
190223 (13).JPG
 
Det där med uppdatering...

Nästa söndag, 3 mars, skulle det vara ridkurs för min favvo-instruktör som åker från Tierp.
dock är ridhuset som vi hyrt, stängt pga smittor.
Trist för de andra deltagarna...

Instruktören åker till tre ställen i trakten och de andra två ställena har - än så länge - inte ställt in. Så på söndagen kommer instruktören hit så kör jag tre ridpass här hemma, och min medryttare får rida två pass också.
Tur för mig. Bekvämt att slippa att lasta och köra också, även om jag bara har 20 minuter till ridhuset i fråga.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 096
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 329
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 542
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp