Fjordingtråd nr 3

Igår blev en intensiv kör-dag.
Vackert väder, ledig eftermiddag (som varje torsdag eftersom jag jobbar 90%). Hade med min medryttare och behövde alltså hitta på underhållning för henne också hela eftermiddagen.
Alltså körning...

Orkade få ut maratonvagnen, körde Yngve och Reggie med den. De är inte körda sedan oktober eller något, men de har gott minne när det gäller att körning är lika odramatiskt som ridning.
Efter att jag kollat av signalgivningen på ridbanan blev det en halvmils tur ute längs vägen. Reggie fick prova postkandar och det blev väldigt bra.
Båda fick jobba rätt mycket i galopp, vilket de verkade uppskatta, och jag lade in svårigheten "prova att tempoväxla galoppen på ett kontrollerat sätt i körning". Båda killarna svarade över förväntan på det hela: knacka på rumpan i takt med steg och smackningar för samling (förstås lite mer tryck i bettet då), och länga ut. De lyckades båda med bedriften att ändra steglängd men bibehålla takten i stegen. Inte så stora skillnader, kanske, men med tanke på att detta var första försöket så är jag jättenöjd!

Isak och Dixie fick varsin körtur i paddocken, men med rockard. De är inte lika starka som de något äldre killarna, och med två i vagnen tyckte jag att rockarden var lagom. Dixie har dessutom bara blivit körd fåtalet (fem eller något) gånger och aldrig med maratonvagnen.
De skötte sig också utmärkt. Isak får träna körvägar och lite tempoväxlingar i traven.
Dixie fick träna körvägar och lite övergångar mellan skritt och trav. Han verkar vara väldigt bra i psyket (tro´t eller ej) och tar det mesta med ro och utan dramatik och kommer säkert att bli en trevlig både rid- och körponny när han blir vuxen. Han är ju redan trevlig så ung som han är.

Ärlig var löjligt pigg i sällskap med en islandshäst. Det retar mig lite att han har den attityd han har, för j-ar vad flott han är när han faktiskt vill jobba. Tekniken i travökningarna är så man blir tårögd. Steglängden enorm, trycket bakifrån väldigt bra.
Men, men.

Myran och Jenta fick också ut och lufta sig, Jenta och medryttaren hittade helt OK ökad trav med tryck och sväv. Visserligen ska det inte gå SÅ fort på dressyrtävling men halleluja när tekniken börjar hittas. Sedan får man skaffa kontroll över den, också.
Myris ganska duktig men blev väldigt het när Jenta längde iväg, förstås.

Så en väldigt trevlig kördag och massor av fjordingar tränade igår.
 
Nu har vi tidigarelagt hästarnas vaccinationer i stallet pga hästinfluensan som går just nu, i samrådan med veterinär ska alla hästarna vaccineras. För Tintins del gör det inte så mycket, han skulle ändå ha vaccinerats senast i april.

Vi har stängt stallet för utomstående hästar om de saknar giltigt influensavaccin. Mycket hästar som kommer och går i stallet under kurser samt lån av ridhus. Även om det inte har konstaterats något fall i närheten tycker jag det är en bra förebyggande åtgärd av stallsägaren.
 
190302 (2).JPG
 
Angående gårdagens spår-bilder har jag fått en del förslag på facebook (och förslagen går i linje med mina egna misstankar). Mest troligt varg.

Och jo, visst vet jag att jag bor i varg-land. Och visst har det gått varg nära förut, tidigare vintrar.
Men genom två hästhagar, en halvmeter från stängslet till en tredje och en meter från uthusknuten kanske är lite för nära, kanske...

Tamhund - jovisst, men då hade någon behövt tappa sin hund på ett väldigt kreativt sätt för att den skulle ta en sådan tur från normala promenadstråk (jag bor som enda ställe längs en 75 meter uppfartsväg, visserligen inte isolerat men det är ju av naturliga skäl ingen som går där som inte har hemma på gården att göra, och att släppa/tappa sin tamhund så den piper in där och genom hästhagar och allt vore konstigt).
 
Nu får jag skämmas för att jag snackade skit om Huxi innan:o..
Testade ett babypelham i veckan över galoppbommar, han lyssnade lite för bra på det men han blev lite lugnare. I helgen var vi anmälda till en hopptävling, och jag var så glad att nån anordnade centimetershoppning så ville helst inte avanmäla. Tänkte att vi behöver miljöträning, så ser hur han är på framridningen om vi ens går in på banan, och drar han iväg där är det bara att avbryta.
Han känns ok på framridningen, och banan känns trevlig så tänker att vi testar 60cm. Han går in och tuffar på hur bra som helst! Jag sätter han i botten på ett räcke så där hinner han inte upp så det blir 4 fel. Så nöjd med honom!
Var lite osäker på om han skulle orka en runda till, men samma där - är ju bara att utgå om han inte känns helt hundra. Så vi går in och gör ett försök i 70 cm och han är ännu bättre! Suger på bra mot hindrena, drar iväg lite men går att få tillbaka och nollar hur enkelt som helst.

Vet inte om dom tidigare sämre hoppassen berott på en svacka, om han blir bättre på tävling (första hopptävlingen för honom) eller om passet med pelhambettet gjorde han lite mer uppmärksam - men riktig glad och stolt är jag över honom.
Nu får han nån veckas vila, sen gör vi nog nåt försök till med hopningen:angel::D
26240
 
Nu får jag skämmas för att jag snackade skit om Huxi innan:o..
Testade ett babypelham i veckan över galoppbommar, han lyssnade lite för bra på det men han blev lite lugnare. I helgen var vi anmälda till en hopptävling, och jag var så glad att nån anordnade centimetershoppning så ville helst inte avanmäla. Tänkte att vi behöver miljöträning, så ser hur han är på framridningen om vi ens går in på banan, och drar han iväg där är det bara att avbryta.
Han känns ok på framridningen, och banan känns trevlig så tänker att vi testar 60cm. Han går in och tuffar på hur bra som helst! Jag sätter han i botten på ett räcke så där hinner han inte upp så det blir 4 fel. Så nöjd med honom!
Var lite osäker på om han skulle orka en runda till, men samma där - är ju bara att utgå om han inte känns helt hundra. Så vi går in och gör ett försök i 70 cm och han är ännu bättre! Suger på bra mot hindrena, drar iväg lite men går att få tillbaka och nollar hur enkelt som helst.

Vet inte om dom tidigare sämre hoppassen berott på en svacka, om han blir bättre på tävling (första hopptävlingen för honom) eller om passet med pelhambettet gjorde han lite mer uppmärksam - men riktig glad och stolt är jag över honom.
Nu får han nån veckas vila, sen gör vi nog nåt försök till med hopningen:angel::D
Visa bifogad fil 26240

Vad roligt att det gick så himla bra. Se om du kan göra pelhamet lite mindre rotation på. Det finns deltaremmar som går att reglera enskilt från varandra så man kan få mer "bett" och mindre rotation och tryck i nacken. Då kanske han vågar ta lite mer stöd.

Vilket fint hull han är!!
 
Igår blev inte riktigt som planerat. Alls.
Grundplanen var tre träningspass för instruktör i ridhus.
Sedan stängde ridhusägaren anläggningen.
Då blev planen i stället tre träningspass för instruktör hemma på isbanan. Ett med Jenta, ett med Yngve och ett med Reggie.
Yr påstod skrutt-väder men OK, bara man håller igång och har galonjacka utanpå vinterkläderna, så.
Sedan hörde tränaren av sig och hade tappat rösten. De andra två kursdagarna inställda.
Så planen samma morgon (vilket i och för sig var bra med tanke på vädret) blev ett ridpass på Reggie hemma på isbanan.
Det träningspasset blev bra, vi jobbade lite med bakdelsvändningarna och hur jag hjälper honom med tekniken, och så tränade vi på tempoväxlingar i traven på volt och diagonal. Jag måste sluta släppa hästen när jag vill länga över diagonalen.
Och så jobbade vi med galopperna. Fick bra tips på hur vi ska förbättra högergaloppen ytterligare, ska nog bli ordning och reda till UC i sommar.
 
Vad roligt att det gick så himla bra. Se om du kan göra pelhamet lite mindre rotation på. Det finns deltaremmar som går att reglera enskilt från varandra så man kan få mer "bett" och mindre rotation och tryck i nacken. Då kanske han vågar ta lite mer stöd.

Vilket fint hull han är!!

Tack! Och tack för tipset, ska se om jag kan hitta ett sånt delta. Som det var nu kändes det för skarpt så det vill jag undvika om jag inte 'måste'
 
Tack! Och tack för tipset, ska se om jag kan hitta ett sånt delta. Som det var nu kändes det för skarpt så det vill jag undvika om jag inte 'måste'


Precis! Man vill ju ha ganska mycket stöd i munnen i hoppning (inte för mycket) men avbackning är ju inte bra alls. Blir ju väldiga katapulthopp som resultat många gånger.
 
Hej från västkusten! Tänkte rida en runda vi red i lördags, fast ensam då. Gissa vem som svängde fel (trots att hästen sa åt vilket håll vi skulle) och lät oss irra runt i en extra halvtimme i ösregnet... This guy! :up: Nu vet jag hur den rundan går i alla fall. Alva mår bra, lite orolig när vi är själva i stallet men det ger sig när hon är mer hemmastadd. Ridvägarna här är makalösa, breda, mjuka, mossiga stigar varvat med gamla traktorvägar, många små sjöar och massor av vilda djur. :) Planen är att bygga upp konditionen igen och börja kika efter en lämplig tränare. Vet en jag ska fråga iaf. Tänkte även ta med syrrans vilde till pensionärsponny som handhäst lite senare, han är lite väl rund nu. Alva ser riktigt slank ut bredvid honom.
 
Jag är så ridsugen just nu. Har inte varit i stallet på snart en vecka. Först var jag bortrest ett par dagar och nu har jag världens dunderförkylning och orkar ingenting :mad: Min kompis var snäll och motionerade Tintin i helgen så han har åtminstone fått röra på sig lite. Om jag orkar ska jag försöka ta mej till stallet imorgon, lär knappast orka rida men rykta och mysa kan man alltid göra. Hästabstinensen är svår!
 
Kom mig äntligen upp på hästryggen efter 1,5 veckas paus! Underbart soligt väder. Blev en kort uteritt med sällskap. En sån där dag då man hade kunnat vara ute hur länge som helst. Endast skritt idag (är inte helt frisk ännu så man ska väl ta det lite lugnt) men en rask sådan. Pigg och glad häst men han hittade inte på något bus, trevligt :)

Men vad han hunnit fläska till sig ändå, brukar kunna spänna sadelgjorden ett hål till :cautious: dags att öka på motionen märker jag. Typiskt att det är vaccinationsdags på onsdag, Tintin får både hästinfluensa samt stelkramp denna gång. Han fick inte feber eller något förra gången, men vi får väl ändå ta det lite lugnare någon dag efter det.

Har passat på att annonsera ut Tintins dressyrsadel. Råkade ha en bekant som säljer sin Cliff Barnsby dressyrsadel så den prövade vi. Den hade passat perfekt men tyvärr lite för rak i bommen, så det blir inget köp där. Men plånboken tackar..
 
Jag har också ridit idag! Det har regnat i princip oavbrutet hela veckan, idag var det äntligen uppehåll! Var ute i en timme och varvade lite jogg på grusväg och asfalt med skritt offroad. Häst var vid gott mod!
Får se om jag känner mig odödlig imorgon, om så är fallet tar jag syrrans tjockeponny på släp och rider ut. Wish me luck!
 
Kände mig faktiskt odödlig och tog således ponnyn på släp - ingen dog! Alva fick bara två tjuvnyp och mitt spö blev en decimeter kortare efter att ponnygubben tuggat på det (det är inget riktigt spö utan en noga utvald videkvist). Blev en skrittrunda över stock och sten i 45 min. Roligt var det också! Teoretiskt kan jag ta med honom på varje uteritt framöver, tänkte ändå främst fokusera på kondition och muskeluppbyggnad i ett par månader.

Alva i sin nybyggda box.
26550
 
Kände mig faktiskt odödlig och tog således ponnyn på släp - ingen dog! Alva fick bara två tjuvnyp och mitt spö blev en decimeter kortare efter att ponnygubben tuggat på det (det är inget riktigt spö utan en noga utvald videkvist). Blev en skrittrunda över stock och sten i 45 min. Roligt var det också! Teoretiskt kan jag ta med honom på varje uteritt framöver, tänkte ändå främst fokusera på kondition och muskeluppbyggnad i ett par månader.

Alva i sin nybyggda box.
Visa bifogad fil 26550

Vad bra! Att ha en sådan motioneringsform är skitbra tycker jag. vi har ju många gånger haft Bruno på släp eller Herr Grå när vi körde. Man motionerar två hästar på en, liksom.

Fundera på, om tjuvnypen fortsätter, att sätta munkorg på "ponnyskrället". :D Tänker att Alva kanske annars blir lite avvaktande inför turerna och det stjälper ju inte ponnyn på något sätt.
 
Vad bra! Att ha en sådan motioneringsform är skitbra tycker jag. vi har ju många gånger haft Bruno på släp eller Herr Grå när vi körde. Man motionerar två hästar på en, liksom.

Fundera på, om tjuvnypen fortsätter, att sätta munkorg på "ponnyskrället". :D Tänker att Alva kanske annars blir lite avvaktande inför turerna och det stjälper ju inte ponnyn på något sätt.
Munkorg är bra, har ett par sådana. :D
Alva är en jättebra täthäst, alltid sansad och stadig liksom, så det är nog rätt att inte utmana ödet genom att låta honom nypas. :)

Ska även se om några av Alvas barfotaboots passar på honom, vissa vägar är väldigt steniga och han ömmar en del. Så, slut pä OT. :D
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 057
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 913
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 324
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 524
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp