Fjordingtråd nr 3

Andra sidan såg ännu värre ut... Imorgon rider jag nog innan jag släpper ut. :D
Visa bifogad fil 26585
Nästan så jag önskar att mina ser ut sådär.
Inatt och idag har det kommit 20 cm kramsnö, det blir ingen ridning idag... En del av det kommer väl att rinna bort närmsta dagarna, men ändå.
Inte jättemysigt att rida i nederbörd.

Igår var jag ledig på eftermiddagen och hann ut med ett par hästar. Jenta gjorde nog sitt hittills bästa dressyrpass, kändes fin i alla gångarter. Vi börjar få skaplig ordning på tempoväxlingarna i både trav och galopp, blir varken framtungt eller särskilt springigt även om uppsamlingarna kan bli betydligt bättre. Dessutom hyfsat tramp i bakdelsvändningarna.
Under förutsättning att vi lyckas komma över de där 60%:en (vilket det känns som om vi "borde" men det är inte helt självklart här i distriktet) så känns det som om Jenta kan göra betydligt bättre ifrån sig på SM -19 än hon gjorde -18 och jag behövde då inte skämmas för det lite svårare programmet (LA:1 gick åt skogen, delvis pga att Jenta snubblade sig in i varenda halt och dessutom gjorde ett avbrott i galoppen vilket hon normalt sett ALDRIG gör).
Kanske hon kan ha med placering att göra i år??? (fast jag är medveten om att alla andra rimligen också har tränat och blivit bättre) och med placering menar jag då inte topp tre, men en av dem som får rosett kanske?
 
Vankelmodig.
En till fjording eller inte?

Hjärnan säger INTE eftersom jag har fina trevliga fjordingar som tränar ganska bra.
Hjärtat säger alltid "en till vore kul". Fast hjärnan bör normalt sett vara starkare än hjärtat.
Jag lever lite genom dig, hade också gärna haft 16(?) hästar, så jag säger kör! :D

Ang min plan att rida innan utsläpp idag, det sket sig av samma anledning som för dig - kramsnö. Försökte kränga på Alvas Huf flex innan men nya hovis hade visst gått ner en storlek så de passade inte längre. :meh:
 
Vankelmodig.
En till fjording eller inte?

Hjärnan säger INTE eftersom jag har fina trevliga fjordingar som tränar ganska bra.
Hjärtat säger alltid "en till vore kul". Fast hjärnan bör normalt sett vara starkare än hjärtat.
Hade jag haft råd och möjlighet hade jag absolut skaffat en till. Men då borde jag bli mer effektiv i stallet också. Duktig på att få tiden att gå utan att egentligen få något gjort.. :angel:
 
Vankelmodig.
En till fjording eller inte?

Hjärnan säger INTE eftersom jag har fina trevliga fjordingar som tränar ganska bra.
Hjärtat säger alltid "en till vore kul". Fast hjärnan bör normalt sett vara starkare än hjärtat.

Alltså.....hade det varit någon annan än du hade jag bestämt avrått men ärligt talat vet jag att du har stenkoll på vad du hinner och inte. Du bestämmer nog rätt, vilket beslut det än blir.

Själv tycker jag att två är en för mycket! :laugh:
 
Jag lever lite genom dig, hade också gärna haft 16(?) hästar, så jag säger kör! :D

Ang min plan att rida innan utsläpp idag, det sket sig av samma anledning som för dig - kramsnö. Försökte kränga på Alvas Huf flex innan men nya hovis hade visst gått ner en storlek så de passade inte längre. :meh:
Är Huf flex bra?
Jag har funderat på att köpa eftersom jag skippar snösulor (resonemanget är att det är
rätt få dagar per säsong som det inte går att rida pga kramsnö, och snösulor å andra sidan innebär att skorna sitter lite sämre eftersom sömmen gärna bryts när det finns fler friktions/brytpunkter), inte kommit till skott att handla den här vintern men är nyfiken.

För övrigt: tja, jag är ju inte riktigt klok.
Fast jag har i alla fall roligt.
 
@Efwa , @fraggelzebra och @mollyphlox vad gulliga ni är.

Just hinna börjar bli ett problem nu - inte att träna dem så de utvecklas, det går fint.
Men att få med dem på tävlingar som är färdiga för det är lite mer av en utmaning.
Dock börjar Jenta och Yngve snart vara så pass tävlade att det kommer att räcka med en start per år i dressyr och bruksridning för att "hålla dem kvalade" för SM (Yngve behöver eventuellt ett år till på sig), och Reggie och Yngve närmar sig det läget i körningen - men där har jag som plan att på sikt plocka in prestationsmedaljer i silver och guld, och då kräver det några starter innan vi är på plats.
Då blir det möjligt att prioritera de som är lite "grönare" i tävling - Reggie klarar sig på en start i bruksridningen, men är inte riktigt färdig för LA dressyr än (ge honom ett par år så tror jag han är på plats där också).

Just tävlandet är väl kanske inte så viktigt i sig, men det är gulligt med prestationsmedaljer och jag vill hålla några av dem kvalade till SM.
På sikt eventuellt (men väldigt eventuellt) ta föl på Jenta och Myran, för att sälja, men då vill jag först ha Yngve och Reggie säkert kvalade till SM så jag inte behöver "sakna" SM-häst...

Jaja, vi får se.
Jag vacklar och velar och det lutar logiskt sett mot.
Det finns en individ som jag är intresserad av MEN JAG TÄNKER INTE BERÄTTA VILKEN men som sagt, det finns en hel del som talar emot.
 
@Efwa , @fraggelzebra och @mollyphlox vad gulliga ni är.

Just hinna börjar bli ett problem nu - inte att träna dem så de utvecklas, det går fint.
Men att få med dem på tävlingar som är färdiga för det är lite mer av en utmaning.
Dock börjar Jenta och Yngve snart vara så pass tävlade att det kommer att räcka med en start per år i dressyr och bruksridning för att "hålla dem kvalade" för SM (Yngve behöver eventuellt ett år till på sig), och Reggie och Yngve närmar sig det läget i körningen - men där har jag som plan att på sikt plocka in prestationsmedaljer i silver och guld, och då kräver det några starter innan vi är på plats.
Då blir det möjligt att prioritera de som är lite "grönare" i tävling - Reggie klarar sig på en start i bruksridningen, men är inte riktigt färdig för LA dressyr än (ge honom ett par år så tror jag han är på plats där också).

Just tävlandet är väl kanske inte så viktigt i sig, men det är gulligt med prestationsmedaljer och jag vill hålla några av dem kvalade till SM.
På sikt eventuellt (men väldigt eventuellt) ta föl på Jenta och Myran, för att sälja, men då vill jag först ha Yngve och Reggie säkert kvalade till SM så jag inte behöver "sakna" SM-häst...

Jaja, vi får se.
Jag vacklar och velar och det lutar logiskt sett mot.
Det finns en individ som jag är intresserad av MEN JAG TÄNKER INTE BERÄTTA VILKEN men som sagt, det finns en hel del som talar emot.
Du resonerar klokt. Är i vilket fall som helst väldigt imponerad av ditt engagemang och kunskap. Skulle själv inte hinna/orka med så många hästar på egen hand - men jag har ju inte haft egen häst lika många år så jag antar att effektiviteten kommer med åren. Dessutom har jag drygt 15 km körväg till stallet så en del tid går åt att åka bil, tyvärr.
 
Du resonerar klokt. Är i vilket fall som helst väldigt imponerad av ditt engagemang och kunskap. Skulle själv inte hinna/orka med så många hästar på egen hand - men jag har ju inte haft egen häst lika många år så jag antar att effektiviteten kommer med åren. Dessutom har jag drygt 15 km körväg till stallet så en del tid går åt att åka bil, tyvärr.

Ha!! Jag har haft häst sedan ´84 men skulle inte ha tid eller ork att ha mer än två hästar ändå.......så något med effektivitet och antal år har inte med saken att göra.:D
Jag tror ibland att de som har sköldkörtelproblem i världen har gett sin energi till just dessa personer som @kryddelydd och min kompanjon. Det vore så skönt att få något av den orken liksom.
 
@Efwa , @fraggelzebra och @mollyphlox vad gulliga ni är.

Just hinna börjar bli ett problem nu - inte att träna dem så de utvecklas, det går fint.
Men att få med dem på tävlingar som är färdiga för det är lite mer av en utmaning.
Dock börjar Jenta och Yngve snart vara så pass tävlade att det kommer att räcka med en start per år i dressyr och bruksridning för att "hålla dem kvalade" för SM (Yngve behöver eventuellt ett år till på sig), och Reggie och Yngve närmar sig det läget i körningen - men där har jag som plan att på sikt plocka in prestationsmedaljer i silver och guld, och då kräver det några starter innan vi är på plats.
Då blir det möjligt att prioritera de som är lite "grönare" i tävling - Reggie klarar sig på en start i bruksridningen, men är inte riktigt färdig för LA dressyr än (ge honom ett par år så tror jag han är på plats där också).

Just tävlandet är väl kanske inte så viktigt i sig, men det är gulligt med prestationsmedaljer och jag vill hålla några av dem kvalade till SM.
På sikt eventuellt (men väldigt eventuellt) ta föl på Jenta och Myran, för att sälja, men då vill jag först ha Yngve och Reggie säkert kvalade till SM så jag inte behöver "sakna" SM-häst...

Jaja, vi får se.
Jag vacklar och velar och det lutar logiskt sett mot.
Det finns en individ som jag är intresserad av MEN JAG TÄNKER INTE BERÄTTA VILKEN men som sagt, det finns en hel del som talar emot.

Jag viskar lite i bakgrunden..........du kanske ska sälja någon häst i andra ändan? *duckar*:nailbiting:
 
Just tävlandet är väl kanske inte så viktigt i sig, men det är gulligt med prestationsmedaljer och jag vill hålla några av dem kvalade till SM.

För mig är det ju tvärtom. Jag skulle inte kunna ha häst om jag inte tyckte tävlandet var viktigt. Givetvis inte så viktigt att det är på bekostnaden av hästen eller att man måste tävla högt i klasserna men att ha tävlingar och tävlandet som mål är skitviktigt.
Jag vill gärna tävla i körning minst 5-6 ggr per år (det är ju typ det som finns) och hade jag ridit hade jag tävlat det med. För mig är det det som håller mig på banan och ger mig inspiration och disciplin att träna på.

Att träna häst utan målet tävla fungerar inte.......
 
Jag har för övrigt fått nytt hö och analysen till det. Det är både bra och dåliga nyheter.

De bra nyheterna är att jag faktiskt, för första gången på ca 10 år, bara behöver ge hö. Inget lucern, inget potatisprotein, inga mineraler och till en av dem endast kli för fosfor.
Det är spanskt rajgräs, korthackat som lucern (vilket är lite jobbigt i hönät) och lite grövre då än vanligt hö. Det bekommer mig inte så mycket.
Det kommer bli billigare att bara fodra hö även om höet kostar 5 kr/kg. Det är dock billigare än det från Danmark som min leverantör sålde förra omgången.

Danmarkshöet har varit till stort problem då jag kastat en hel bal samt 620 kg från ändarna (och ibland lite mer).

Även detta hö (dock bara öppnat en enda bal än) betingar inte leverantörens egna fantastiska hygienkvalitet men det är faktiskt så illa att han inte har något annat hö att sälja. Kraven sänks lite iom detta men förutsatt att höt inte blir värre än denna bal är det givetvis ok att ge. Blir det bättre är det ett fantastiskt hö även kvalitetsmässigt.

Nackdelen med ett så "bra" hö är att de får lite mindre hö nu när de står så mycket. Det är såklart inom gränsen av vad en häst per 100 kg ska ha men jag hade hoppats på att få ge mer. Bruno får 8 kg och Burret får 6 kg så det är lite lite, tycker jag som ger dem mat 5 ggr per dag. Då får de båda ändå i överkant på energi och protein. Proteinet är jag inte så rädd för eftersom det kommer från grovfodret men jag vill inte ha tjocka hästar så energin skapar en del oro. Men, snart kanske vi kan få igång dem i alla fall.

Jag vill också ge dem bytta på morgonen och kvällen för att få i dem ordentligt med vatten (ger ca 10 liter vid varje mål). Så, det blir ju lättare med Burret som ju ska få lite kli men ärligt tror jag att jag ger båda lite kli, lite betfor och kanske en dl lucern för smakens skull.
 
Ha!! Jag har haft häst sedan ´84 men skulle inte ha tid eller ork att ha mer än två hästar ändå.......så något med effektivitet och antal år har inte med saken att göra.:D
Jag tror ibland att de som har sköldkörtelproblem i världen har gett sin energi till just dessa personer som @kryddelydd och min kompanjon. Det vore så skönt att få något av den orken liksom.
Jag har mig veterligen ingen medicinsk åkomma som skulle kunna bidra med nån förklaring till min långsamhet, utan jag är något av en livsnjutande snigel i stallsmiljö, haha :D det finns så många att prata med och kul saker att hänga på, bara. Ser alltid till att ha gott om tid på mig när jag åker till stallet, hatar att stressa.
 
Jag har för övrigt fått nytt hö och analysen till det. Det är både bra och dåliga nyheter.

De bra nyheterna är att jag faktiskt, för första gången på ca 10 år, bara behöver ge hö. Inget lucern, inget potatisprotein, inga mineraler och till en av dem endast kli för fosfor.
Det är spanskt rajgräs, korthackat som lucern (vilket är lite jobbigt i hönät) och lite grövre då än vanligt hö. Det bekommer mig inte så mycket.
Det kommer bli billigare att bara fodra hö även om höet kostar 5 kr/kg. Det är dock billigare än det från Danmark som min leverantör sålde förra omgången.

Danmarkshöet har varit till stort problem då jag kastat en hel bal samt 620 kg från ändarna (och ibland lite mer).

Även detta hö (dock bara öppnat en enda bal än) betingar inte leverantörens egna fantastiska hygienkvalitet men det är faktiskt så illa att han inte har något annat hö att sälja. Kraven sänks lite iom detta men förutsatt att höt inte blir värre än denna bal är det givetvis ok att ge. Blir det bättre är det ett fantastiskt hö även kvalitetsmässigt.

Nackdelen med ett så "bra" hö är att de får lite mindre hö nu när de står så mycket. Det är såklart inom gränsen av vad en häst per 100 kg ska ha men jag hade hoppats på att få ge mer. Bruno får 8 kg och Burret får 6 kg så det är lite lite, tycker jag som ger dem mat 5 ggr per dag. Då får de båda ändå i överkant på energi och protein. Proteinet är jag inte så rädd för eftersom det kommer från grovfodret men jag vill inte ha tjocka hästar så energin skapar en del oro. Men, snart kanske vi kan få igång dem i alla fall.

Jag vill också ge dem bytta på morgonen och kvällen för att få i dem ordentligt med vatten (ger ca 10 liter vid varje mål). Så, det blir ju lättare med Burret som ju ska få lite kli men ärligt tror jag att jag ger båda lite kli, lite betfor och kanske en dl lucern för smakens skull.

Jösses så dyrt kilopris!
Fast i och för sig är ju torrhö oftast lite dyrare än silage.
Jag har också i stort sett klarat mig på enbart grovfoder i år. Har en gammal galopphäst som får havre förutom silaget; brukar ge havre till 6-8 hästar annars. Och har dragit ner lite på grovfodergivan eftersom de flesta faktiskt är lite överviktiga nu (undantag är Yngve och Reggie som är helt rätt i hull, de får dock lite extra efter ridning nu när jag minskat den generella givan).
 
För mig är det ju tvärtom. Jag skulle inte kunna ha häst om jag inte tyckte tävlandet var viktigt. Givetvis inte så viktigt att det är på bekostnaden av hästen eller att man måste tävla högt i klasserna men att ha tävlingar och tävlandet som mål är skitviktigt.
Jag vill gärna tävla i körning minst 5-6 ggr per år (det är ju typ det som finns) och hade jag ridit hade jag tävlat det med. För mig är det det som håller mig på banan och ger mig inspiration och disciplin att träna på.

Att träna häst utan målet tävla fungerar inte.......

Jo, tävlingarna blir ju ett sätt att lägga ribban för träning.
Enbart skogsmulla skulle jag inte "orka" hålla på med.

Men att rida för tränare ger ju också en morot: jag vill ju liksom komma nästa gång och ha lyckats bättre med något.
Att slänga mig på fler och fler discipliner är ju också ett sätt att öka motivationen.

Och fjordhäst-SM är ju tävlingsmoroten: klara att kvala fler hästar till fler klasser. Sedan gör det mig inte ett skvatt att komma sist, som i precisionskörningen i somras. Jag var glad att kunna vara med även om jag med mycket god marginal var sämst. I sommar blir det nog två hästar i SM-klassen i precisionskörningen - jag kommer rimligen fortfarande att komma sist och näst sist men hoppas göra bättre ifrån mig än förra året.

Ja, det där med antalet körtävlingar är ju lite störande. Långt avstånd och krångligt med flera dagar och övernattningar.

Du ska inte anmäla dig till Vingåker i mitten av maj? En endagars, jag ska försöka komma iväg med paret och köra clear round (eftersom jag hittills struntat i maratondelen och siktar på silvermedaljen för Yngve och Reggie, och då är det ju godkänd fullständig på LA, något som rimligen ligger helt inom det görbara).
 
Jo, tävlingarna blir ju ett sätt att lägga ribban för träning.
Enbart skogsmulla skulle jag inte "orka" hålla på med.

Men att rida för tränare ger ju också en morot: jag vill ju liksom komma nästa gång och ha lyckats bättre med något.
Att slänga mig på fler och fler discipliner är ju också ett sätt att öka motivationen.

Och fjordhäst-SM är ju tävlingsmoroten: klara att kvala fler hästar till fler klasser. Sedan gör det mig inte ett skvatt att komma sist, som i precisionskörningen i somras. Jag var glad att kunna vara med även om jag med mycket god marginal var sämst. I sommar blir det nog två hästar i SM-klassen i precisionskörningen - jag kommer rimligen fortfarande att komma sist och näst sist men hoppas göra bättre ifrån mig än förra året.

Ja, det där med antalet körtävlingar är ju lite störande. Långt avstånd och krångligt med flera dagar och övernattningar.

Du ska inte anmäla dig till Vingåker i mitten av maj? En endagars, jag ska försöka komma iväg med paret och köra clear round (eftersom jag hittills struntat i maratondelen och siktar på silvermedaljen för Yngve och Reggie, och då är det ju godkänd fullständig på LA, något som rimligen ligger helt inom det görbara).

@Efwa jag menade inte Vingåker, deras tävling är ju inställd, utan Vartofta.
Fast det är väl antagligen för långt från dig?
 
Jösses så dyrt kilopris!
Fast i och för sig är ju torrhö oftast lite dyrare än silage.
Jag har också i stort sett klarat mig på enbart grovfoder i år. Har en gammal galopphäst som får havre förutom silaget; brukar ge havre till 6-8 hästar annars. Och har dragit ner lite på grovfodergivan eftersom de flesta faktiskt är lite överviktiga nu (undantag är Yngve och Reggie som är helt rätt i hull, de får dock lite extra efter ridning nu när jag minskat den generella givan).

Just nu finner jag det ganska billigt! Det förre låg på 6:-/kg. Förr om åren när foder funnits i mängder har nog lägsta varit 3,50/kg.

Egentligen är jag säker på att jag betalar för en bra kille i andra änden som håller leveranser, som alltid tänker på att hålla foder, alltid är tillgänglig per telefon och att det inte bara är hö utan inplastat hö som jag kan ha ute året om. Det är värt lite pengar för mig.

Bruno måste fortfarande gå upp lite i vikt men han tycker det är jobbigt att äta så mycket.
 
@Efwa jag menade inte Vingåker, deras tävling är ju inställd, utan Vartofta.
Fast det är väl antagligen för långt från dig?

Vartofta är långt och jag har en del att ta itu med före dess. Rent utbildningsmässigt så skulle han kunna ta sig genom dressyren utan vidare problem. Möjligen ligga i nederkant men, som du skriver, det är inte ett problem när man är i början av tävlandet eller höjer en klass.
Han har dock "problem" med egentänkandet och har svårt att släppa omgivningen och koncentrera sig. Det yttrar sig oftast i "grindproblem" och sällskapssjuka, vilket är ett rent helvete just nu och ju inte är så roligt att visa upp på tävling.

Det finns lite tävlingar här hemma till våren så hade han inte varit där han är just nu hade det nog varit förstavalet.
 
Vartofta är långt och jag har en del att ta itu med före dess. Rent utbildningsmässigt så skulle han kunna ta sig genom dressyren utan vidare problem. Möjligen ligga i nederkant men, som du skriver, det är inte ett problem när man är i början av tävlandet eller höjer en klass.
Han har dock "problem" med egentänkandet och har svårt att släppa omgivningen och koncentrera sig. Det yttrar sig oftast i "grindproblem" och sällskapssjuka, vilket är ett rent helvete just nu och ju inte är så roligt att visa upp på tävling.

Det finns lite tävlingar här hemma till våren så hade han inte varit där han är just nu hade det nog varit förstavalet.

Ja, och åka långt för att träna på att komma igenom grinden är ju inte kul...

Reggie bjöd på överraskningar på sitt första försök på körtävling. Han brukar ju inte vara särskilt harig - men det var han på tävlingsplatsen så på första försöket fick vi inte ens godkänt.
Andra försöket - godkänt men i nederkant (dock inte sämst av dem som gick clear round).
Tredje försöket (första på bed A) helt OK med en halv poäng efter vinnaren...
Gått felfritt på precisionen varje gång han gått enbet.
Fjärde tävlingen - som par med Yngve och vinst i LB dressyrmomentet, missade en kon men jättenöjd eftersom det var första försöket i precision (har inte förutsättningar att träna det hemma) och jag "bara" tappade isär dem i en port.

Funderar på hur jag ska anmäla första körtävlingen för året, på "hemmaplan" vilket innebär fem mil enkel väg.
Paret i LA - debut på den nivån för Reggie och jag inser svårigheten med enhandsfattningen där.
Jenta eller eventuellt Isak i LB clear round? Det skulle kräva att jag kör extra med vagnen och ställer den på anläggningen veckan innan, och det är ju OK trots allt. Har giggen stående på tävlingsplatsen i uthus där men får inte med mig tre fjordingar och en maratonvagn i ett fordon (men eftersom det snart är dags att byta ut hästtransporten har jag börjat snegla på släp med platta och det finns en återförsäljare en halvmil hemifrån som kan ordna en sådan transport... och med dragvikt 2500kr på lastbilen så skulle jag ju lätt kunna få med mig fyra ponnyer och en maratonvagn med en sådan).
Alltså en extra körtur men det går kanske att stå ut med, eftersom jag vill ha igång Jenta i körning också. Det är ju lagom att börja med enbart dressyr och precision med henne, eftersom jag är harig/feg. Den tävlingen är en endagars utan maraton.

Sedan som sagt Vartofta, endagars fullständig.
Därefter har jag sneglat på Dala Kusksällskap, jag har ca 20 mil till Rättvik och det är överkomligt. Vore kul att köra LB bed A där med paret, och sedan kunna testa LA fullständig på hemmaplan i augusti med paret.
Jag räknar med att paret går godkänt på LB, utifrån att de gått på 55-60 straff på den nivån tidigare (Yngve som bäst 52 eller 53 straff).
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 093
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 328
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 535
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp