Fjordingtråd nr 3

@mollyphlox
Nej 😂 Lasso är mest sovande och precis som jag vill ha honom nu :DVisa bifogad fil 27854

Skulle jag inte ha sagt... för igår fick han fnatt igen, slet sig och stack. Första gången som han sliter sig och sticker IFRÅN gården. När det hänt förut så har han alltid sprungit till stallet och kompisen. Men nu var vi brevid stallet när han fick fnatt och stack och drog ca 1km hemifrån innan han kom på vad han höll på med och vände hemåt igen.
Känns tröstlöst, denna gången trodde jag verkligen att vi lyckats träna bort dom här problemen. Vi har verkligen tränat stenhårt senaste månaderna och det har gått så bra. Tycker det är sjukt obehagligt när han flippar sådär. Det kommer så från ingenstans och är så stor förändring mot hur han är 99,9% av tiden, lugn och stabil.
Som tur är har vi tid bokad med tränaren idag så jag får bolla lite med henne igen. Jag tappar verkligen allt hopp och motivation när det här händer :( har kollat det mesta vi kan komma på att kolla fysiskt nu och där verkar inte problemet ligga, känns som det hade varit enklare att hantera om det hade varit så.
 
Jättefin tur i morse, det är verkligen så himla skönt att bo här ute i skogen! Mest skritt över stock och sten, men även lite skritt-galopp-skritt på grusväg. Duktig pålle.

Väl hemma snickrade jag ihop ett litet hinder av några björkslanor, kanske provhoppar vi redan i eftermiddag! Grannen erbjöd mig dessutom nyss att få prova hens working equitation-hinder vid tillfälle - det ska bli skoj!
27952
 
Vi njuter av vårsolen. Lite snö kvar här och där (en hel del i skogen) men snart har vi barmark. Plockade av Tintin vinterskorna i måndags, nu försöker jag få tag i vår vanliga verkare så hon får komma och fixa till hovarna. Raspade bort en del ojämnheter så att bootsen ska sitta bättre men mer än så vågar jag inte göra själv.

I övrigt inget nytt. Varvar uteritt med dressyrpass, nu är ridbanan nästan helt torr igen efter bakslagsvintern tidigare i veckan. Igår var vi ute på en lång, skön uteritt. Tyvärr fruset eller dåligt underlag på flera ställen så vi kunde mest skritta, men där underlaget tillät blev det både trav & galopp. Lite mer sansat än förra gången vi var ute.

Ikväll kort ridlektion. Tintin var duktig, något stel baktill men blev bättre efter ett tag. Jobbade mest med min sits och timing av hjälper. Där har jag att jobba med. Att det kan vara så svårt ibland.. Märks speciellt när jag ska få till vänster galopp, har jag inte rätt timing så blir det höger istället. Idag lyckades det när vi fattade galopp över en bom. Vi tränar vidare :)
 
Igår hade jag en bra häst-dag.
Dixie och Isak fick bli körda i paddocken. Båda duktiga på att följa styrningen, ganska mycket jobb i traven framför allt. Dixie imponerade väl mest för dagen som klarade av det här jobbet trots att han är väldigt lite körd. Dags att byta till maratonvagnen framöver i stället för rockarden.
Yngve och Reggie väldigt fina i sina respektive dressyrpass. Reggie är därför anmäld till en dressyrtävling i slutet av maj, då han "borde" fixa LA problemfritt.
visst, det finns en hel del att förbättra med både Yngve och Reggie - travökningarna är lite obalanserad på båda än så länge, och båda behöver bli starkare i galoppen. I Yngves fall handlar det om att få till övergångarna från galopp till skritt så han blir redo för enkla byten, och så att jag får till lite prydligare halt ur galopp.
I Reggies fall handlar det om att få till eftergiften i nacken aningen bättre i högergaloppen (vänstern kan jag inte klaga på), och bli lite bättre på att sätta sig så han gör bättre halter "ur galopp". Som tur är, tillåts det ju med få steg i mellanliggande gångart så jag får ju än så länge planera några travsteg inför halten vid inridning i LA. Å andra sidan är det ju kul att det känns som om Reggie på riktigt är färdig för LA här under våren.
 
Mycket körning idag, med Jenta, Reggie och Yngve.
Alla tre skötte sig utmärkt, kanske till och med lite över förväntan.
Jag var ganska modig i körningen av Jenta, som behöver betslas ner (för dem av er som inte kommer ihåg eller inte vet: för några år sedan välte jag med maratonvagn efter Jenta, därefter har jag varit jätteharig och när jag kört i paddocken har hon blivit spänd och då har jag blivit rädd och avbrutit men i höstas var jag iväg till Karin Söderqvist och tränade på att inte vara rädd, och på Karins inrådan har jag lagt på ett postkandar för att veta helt säkert att jag har en broms) eftersom det hela går väldigt odramatiskt till och hon är så lätt i munnen att hon inte behöver ett extrabett. Nu känns det som om inte jag heller behöver ett stångbett till henne...
 
I fredags fick vi äntligen till en dressyrträning! Började bra med solsken, men sen började det snöa.. Men Huxi skötte sig bra, vi tränade bla på att få igång bakbenen mer och jag fick bra tips för att göra bättre halter.
28246


På söndag var det dags för tävling, red en LB:1 igen. Han var lite knepig på framridningen, antingen kort och trippig eller så drog han iväg som ett ånglok. Men som tur var så blev han mycket bättre inne på banan, och vi fick inga större missar. Slutade på 67.5%, och första utanför placering.. Lite trist men är så nöjd med att han känns bättre och bättre för varje gång vi är ute:love:
 
I fredags fick vi äntligen till en dressyrträning! Började bra med solsken, men sen började det snöa.. Men Huxi skötte sig bra, vi tränade bla på att få igång bakbenen mer och jag fick bra tips för att göra bättre halter.
Visa bifogad fil 28246

På söndag var det dags för tävling, red en LB:1 igen. Han var lite knepig på framridningen, antingen kort och trippig eller så drog han iväg som ett ånglok. Men som tur var så blev han mycket bättre inne på banan, och vi fick inga större missar. Slutade på 67.5%, och första utanför placering.. Lite trist men är så nöjd med att han känns bättre och bättre för varje gång vi är ute:love:
Grattis, kanonresultat verkligen!
Men jag trodde ni hade vår i Skåne.
 
Grattis, kanonresultat verkligen!
Men jag trodde ni hade vår i Skåne.
Tack!
Det har varit ganska varmt, förutom veckan som varit - solen har varit framme men det har blåst riktigt kallt. Sen snö på det var ingen höjdare, kändes som flera minus.. Men det ska bli varmare nu i veckan, tydligen upp mot 15 grader:)
 
Tack!
Det har varit ganska varmt, förutom veckan som varit - solen har varit framme men det har blåst riktigt kallt. Sen snö på det var ingen höjdare, kändes som flera minus.. Men det ska bli varmare nu i veckan, tydligen upp mot 15 grader:)
bara för att vara värst...
här ska det, enligt yr, bli omkring 17-18 grader under påskhelgen. Trots att jag bor jättelångt norrut, typ.

Det blir varmt och skönt på årets tävlingsdebut med andra ord, med åtminstone Yngve med ordentlig vinterpäls och plus 17...

ändrar.
Och ingen nederbörd i sikte, det börjar kännas oroväckande att det ser ut att bli en torr vår. Efter sommaren -18 ligger grundvattennivån lågt och det är inte positivt.
 
Senast ändrad:
Uppodatering efter påskhelgen...
Kört lite häst med maratonvagn. Jag har lärt mig att inse att Jenta är väldigt hejdbar även när hon blir rädd, med grodbett (råkade dra med oss en kon som lät läskigt och hon har ju blivit skrämd för vagn för några år sedan). Bra.
Reggie och Yngve var och en väldigt trevliga att köra, men det är klart att det inte blir helt okomplicerat att prova lättA med paret om ett par veckor även om de går fint en och en.
Dixie och Isak har fått dra maratonvagnen - Isak ganska stabil; Dixie vinglig eftersom han kan svänga hit och dit utan att vagnen liksom följer med - när han försöker rymma. Det behöver tränas mer.

Jenta och Yngve gjort årets debut på dressyrbanan. Jenta inte rolig - tjafsig i munnen och dessutom ville hon inte galoppera så avbrotten blev många - och procenten få.
Yngve helt OK, gjorde en trevlig insats. Jag fick lite stryk för att jag släppte honom i för låg form i olika moment, vilket väl sänkte. Lite intressant med momentet "länga formen genom gradvis längning av tygel" där jag fick poängen 4, 6.5 respektive 7 från de tre olika domarna.
Och gångartspoängen: 5, 6 respektive 7.
Poäng som varierade mellan 58.8% och 61, något % av de tre domarna.
Jag var ändå nöjd för han orkade igenom galopprogrammet vilket kändes väldigt osäkert för ett par veckor sedan (LA:3 så relativt krävande förvänd galopp)
Har anmält dem till en LA:1 om ett par veckor - det blir lite stressigt den helgen eftersom jag ska tävla körning på lördagen och så blir det dressyr på söndagen, men det är inte jättegott om tävlingar som kan kvala oss till SM och jag behöver väl tydligen några försök på mig (vilket i och för sig var väntat; finns ingen garanti att jag klarar kvala med någon av dem till dressyrklassen).
 
Ägnat mig åt att lösa lite licenser. Jenta hade en sedan förut, och nu har Yngve och Reggie också livstidslicens i WRAS.
Det var länge sedan (fyra-fem år) som jag var på westerntävlingar, dags att damma av westernridningen (och alltså också dags att prova om de amerikanska sadlarna passar fjordingarna; är rätt säker på en till Jenta och en som borde fungera till Reggie; den tredje till Yngve kan nog fungera men frågan är om min rumpa får plats i den sadeln). Med lite tur kan samma sadel, den jag oftast använder, passa på både Reggie och Jenta. Mer tveksamt med Yngve som är betydligt smalare i typen och har väldigt kort rygg.
Oljade in westerntyglarna under påsken, hade tillräckligt många par och tillräckligt många huvudlag som duger som showhuvudlag, faktiskt.
 
Ägnat mig åt att lösa lite licenser. Jenta hade en sedan förut, och nu har Yngve och Reggie också livstidslicens i WRAS.
Det var länge sedan (fyra-fem år) som jag var på westerntävlingar, dags att damma av westernridningen (och alltså också dags att prova om de amerikanska sadlarna passar fjordingarna; är rätt säker på en till Jenta och en som borde fungera till Reggie; den tredje till Yngve kan nog fungera men frågan är om min rumpa får plats i den sadeln). Med lite tur kan samma sadel, den jag oftast använder, passa på både Reggie och Jenta. Mer tveksamt med Yngve som är betydligt smalare i typen och har väldigt kort rygg.
Oljade in westerntyglarna under påsken, hade tillräckligt många par och tillräckligt många huvudlag som duger som showhuvudlag, faktiskt.

Kul att jag inte är ensam här om att rida western :) Hur tycker du att det funkar att kombinera dressyr/körning med western? Jag la ju ner allt annat när jag bestämde mig för att börja med westernridningen.
 
Kul att jag inte är ensam här om att rida western :) Hur tycker du att det funkar att kombinera dressyr/körning med western? Jag la ju ner allt annat när jag bestämde mig för att börja med westernridningen.
Kul att jag inte är ensam här om att rida western :) Hur tycker du att det funkar att kombinera dressyr/körning med western? Jag la ju ner allt annat när jag bestämde mig för att börja med westernridningen.
Ingen aning faktiskt...
Det vill säga, jag tävlade en hel del western tidigare men har inte varit ute sedan 4-5 år tillbaka. Orsaken var dels att min tävlingshäst behövde avlivas (sviterna efter fång som hon haft långt innan jag tog över henne), och den andra tävlingshästen som gick B-nivå behövde mer bakdel för att stå sig och i samråd med westerntränare lade jag in den på dressyrträning (en kallblodstravare kan inte styrketränas bak i för lång form och för lösa tyglar utan måste upp i formen och samlas den vägen).
Dessutom testade jag Jenta som 4-åring, och hon var i och för sig rätt duktig men behövde miljötränas och det är så långa avstånd till westerntävlingarna så det fick bli dressyr. Hon visade sig ju vara ganska lydig och duglig inom dressyren - så länge vi inte inbillar oss att vi kan få höga procent förstås och så började jag samla prestationsmedaljer.
Sedan körning som jag började med för knappt två år sedan...

Jag tänker nog i grund att det inte är så stor skillnad. Det man vill ha i alla discipliner är ju en lydig och gymnasticerad häst. Western är ju rätt fritt med önskad form så jag tror inte att det ska bli särskilt svårt att kombinera.
Jag tänkte anmäla mig till några klasser på D-nivå till att börja med, har ingen aning om hur utbildningsnivån på ekipagen är på de olika nivåerna nu för tiden så det är lagom att börja försiktigt.
Tror väl egentligen att det är C-nivå jag passar bäst på, förutom att jag är osäker på om fjordingarna är tillräckligt rädda om fötterna för att inte dra på sig för mycket straff i trail, och bytena krävs ju för C-nivå och där är Jenta skaplig och de andra inte egentligen påbörjade.
Jenta är väl möjligen klar att börja jobba med stång och enhandsridning, och att jag tränar på större noggrannhet i bytena. Har dock diskuterat lite med westerntränare - som också provat ut en stång till Jenta - om när det är dags att träna på att betsla upp. Egentligen är vi nog eniga om att hästen helst ska fixa bytena på träns innan man går över till stången, om man nu tänker sig att rida de klasser som kräver byten dvs WR och Re egentligen. WH kan ju i och för sig också innehålla byten i språnget.

Detta blev kanske lite långt och svamligt?
 
Vi upplevde inte heller att det var ett problem med olika grenar med, vad folk tycker, är stor skillnad mellan.
Jag skriver "var" ett problem eftersom jag inte rider längre så är det ju bara körning för min del och det var de andra hästarna vi hade.

Det jag tänker är att hästar är intelligenta i allmänhet och fjordhästen i synnerhet och att ändra gren har inte så stor betydelse. Vi tävlade dessutom olika grenar olika helger, inte olika år.
Vi körde brukskörning parallellt med konkörning samt engelsk dressyr, western och bruksridning parallellt.

Hästarna kände på utrustningen vad det var för gren och på oss givetvis. Även miljön hade ju betydelse.

Jag glömmer aldrig hur vårat första sto gick brukskörning lugnt och fint, för att sedan stå och darra av spänning när hon såg precisionsbanan. Då var det ändå samma sele och vagn på den tiden.

Jag tror att en häst blir både starkare och mer välutbildad om man alternerar alla grenar då skillnaden inte är i takt, eftergift eller smidighet utan snarare i vilken form den sker och det är ju en skillnad man till vardags ändå bör träna på.
Bett kan också vara till stor hjälp här då olika bett har olika fördelar för olika former du vill att hästen ska gå.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 914
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 876
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 296
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 492
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp