Fjordingtråd nr 3

I helgen var vi ute och tävlade igen, passade på att testa en LA:1 som inte är jättevanliga häromkring. Huxi känns bättre och bättre inne på banan även om han blir lite stark ibland. Fick en tveksam ryggning och den sista galoppfattningen blev lite sen, men jag var väldigt nöjd med ritten - det var inte domaren: 60.1%. Tittade jag på dom andra ekipagen så såg hon ut att ligga lågt på skalan, men vore ändå bra med lite bättre förklaringar till poängen. Blir man precis godkänd utan några direkta missar så känns det som att det borde vara en hel del som behöver förbättras (stod bara under allmänt intryck att jag skulle korta tyglarna, tror betygen där var 6.5, 6, 6, 6.5, 6)..
Men vi laddar om till nästa helg då det är dags för fjordhästtävling:)!
 
I helgen var vi ute och tävlade igen, passade på att testa en LA:1 som inte är jättevanliga häromkring. Huxi känns bättre och bättre inne på banan även om han blir lite stark ibland. Fick en tveksam ryggning och den sista galoppfattningen blev lite sen, men jag var väldigt nöjd med ritten - det var inte domaren: 60.1%. Tittade jag på dom andra ekipagen så såg hon ut att ligga lågt på skalan, men vore ändå bra med lite bättre förklaringar till poängen. Blir man precis godkänd utan några direkta missar så känns det som att det borde vara en hel del som behöver förbättras (stod bara under allmänt intryck att jag skulle korta tyglarna, tror betygen där var 6.5, 6, 6, 6.5, 6)..
Men vi laddar om till nästa helg då det är dags för fjordhästtävling:)!
Grattis till godkänt resultat, även om du tycker de var snåla.
 
Idag har jag varit på mitt livs andra hopptävling...
Tog mod till mig och kastade mig över LD (80 cm för Reggie och Yngve; egentligen kanske inte så högt men för mig var det ju en utmaning)...

Har aldrig hoppat en bana på den höjden tidigare, och hoppades/trodde att Yngve skulle klara banan och trodde att Reggie skulle kunna åstadkomma något som påminner om plockepinn. Reggie är ju en väldigt juste häst, men han är inte särskilt rädd om sig och han (och jag) är inte bra på det där med avståndsbedömning i hoppning.

Jomenvisst,då.

Yngve skötte sig utmärkt, tvekade vid ett par hinder som såg lite stora ut men är tillräckligt spänstig för att ta sig över även med väldigt långsamt tempo fram mot hindret. Kändes som om han hade rätt mycket luft mellan hovar och hinder - kommer ganska enkelt att kunna klara 90cm också framöver.
Vi fick dock fyra fel - inte för att Yngve rev, för det gjorde han inte, men för att jag inte hade läst banskissen tillräckligt bra och trodde vi skulle hoppa sju hinder men det var åtta. Det var antagligen rätt snällt att jag bara fick fyra fel (en snäll funktionär påpekade att vi hade glömt hinder nummer åtta så vi fattade ju galopp igen och skuttade över).
Duger faktiskt för att ta ut en bronsmedalj i allrounden, inte så illa faktiskt. Prestationsmedalj, alltså.

Reggie fick upp tempot rätt lagom - båda killarna är väldigt trevliga och springer i den hastighet jag ber dem om: försöker inte bromsa och försöker heller inte rusa iväg utan bara "matar på".
Reggie kom fel på ett hinder och fick därför ett nedslag, men jag är ändå väldigt nöjd med honom: jag hade väntat mig betydligt större problem än han fick.
Även han har därmed samlat ihop resultat till prestationsmedalj i brons i allround, nöjd.
Reggie kan också tillgodoräkna sig poäng i Fjordcupen eftersom han är unghäst och därför får riva två hinder och ändå få poäng (tur för mig, det...)

80 cm är helt klart rätt höjd att rida dem ett tag till, ska väl inte starta någon mer hopptävling förrän i höst: har fullt upp med andra planerade tävlingar här under juni månad.
 
Idag har vi testat på något nytt - barbacka uteritt. Kort tur med en trygg kompis, inga problem. Snälla bilister idag också som saktade in och passerade brett. Så ska det vara! :)

Kul att ha vågat över en tröskel igen, det har inte känts okej tidigare att rida ut barbacka men tänk att jag vågade. :D

I övrigt tar vi det rätt lugnt just nu, har varit mycket på gång med jobb och annat. Och vet ni vad, nästa lördag är det tre år sedan jag köpte Tintin! Tänk vad tiden går fort. Ett köp jag verkligen inte ångrat och jag tror inte jag kommer att vilja vara utan fjording i framtiden heller.
 
@mollyphlox Barbacka på fjording är fantastiskt :love: jag är ju lite tvärtom, känner mig modigare utan sadel, det går snabbt att komma av i en nödsituation:D

Kl
Någon dag i veckan ska en bekant prova att rida på Lasso. Ska bli spännande. Hon har lite krämpor och har fått sålt sina egna hästar. Så först vill hon bara prova lite för att se så att hon inte får för ont.
Jag håller tummarna! Skulle vara så skönt för mitt samvete. Dels för att min rädsla ju hindrar oss från uteritter, skulle vara bra om Lasso får göra det med någon som inte är rädd och får mer vana av det.
Och dels är jag gravid och orkar i nuläget bara rida ytterst korta stunder och snart kommer jag inte vilja rida alls.
Hoppas hoppas!
 
@mollyphlox Barbacka på fjording är fantastiskt :love: jag är ju lite tvärtom, känner mig modigare utan sadel, det går snabbt att komma av i en nödsituation:D

Kl
Någon dag i veckan ska en bekant prova att rida på Lasso. Ska bli spännande. Hon har lite krämpor och har fått sålt sina egna hästar. Så först vill hon bara prova lite för att se så att hon inte får för ont.
Jag håller tummarna! Skulle vara så skönt för mitt samvete. Dels för att min rädsla ju hindrar oss från uteritter, skulle vara bra om Lasso får göra det med någon som inte är rädd och får mer vana av det.
Och dels är jag gravid och orkar i nuläget bara rida ytterst korta stunder och snart kommer jag inte vilja rida alls.
Hoppas hoppas!
Visst är det bekvämt att rida barbacka, gör det inte så ofta bara.. Tintin brukar bli något skuttbenägen när han känner att jag inte har lika bra balans som vanligt. Men klarade av de småskutt han bjöd på idag och lite trav också då han blev lite ivrig. Har inte riktigt lust med några ofrivilliga avsittningar. I och försig har jag aldrig trillat av Tintin, har varit nära ett par gånger.

Låter bra med bekanten som vill rida. Håller tummarna att det funkar bra med Lasso :) Grattis till graviditeten också, när kommer bebisen?
 
Vi gnetar vidare med konditionsträningen, snittar väl på 9 km om dagen. Idag 13 km. Mest skritt och galopp, försöker mota Olle i grind lite då jag inte har jättebra hagalternativ att tillgå. Nu står hon med de andra tjockisarna i en i princip orörd gräshage som aldrig gödslats, med munkorg. Provar detta nu, känns säkrare än att de går och gnager på stressat gräs i vinterhagen...

Här med vännen Glenn.
30377
 
Dressyrtävling igår med Yngve och Reggie.
Inte en värst bra dag för någon av dem.
Alldeles för många missar och fick inte med mig hästarna i skänkelvikningarna. Reggie valde galopp i stället för att försöka tänja ut sig i traven, och båda bröt galoppen i LA:1.
Dryga 58% för Yngve, strax över 56% för Reggie.
Reggie fick också testa en LA:3, och det blev väldigt mycket galopp och väldigt lite trav i första försöket till travökning. Mesiga skänkelvikningar, och orkade inte riktigt hålla formen för dagen. Även där 56 komma något procent vilket väl i och för sig inte är så tokigt för en sexåring.
De plus som ändå fanns var väl att få drygt sex för inridning med halt ur galopp, och så Reggies 7.5 för ökade skritten i LA:3 och 7 för mellanskritten (och ett par halter också).
Underlaget betydligt djupare än i min ridbana vilket väl säkert bidrog till att de inte riktigt orkade.

Reggie får dock poäng i fjordcupen eftersom han är unghäst, och har därmed också poäng i fyra grenar när de uppdaterar.

Och så, förresten, kommer jag i efterskott att få rosetter för lördagens hopptävling. För tydligen var det rosetter till de placerade i clear round-klassen. Sex startande gav två placerade. En red felfritt och mina fick fyra fel var så båda hamnade tydligen på en andraplats.
Jag trodde inte man kunde bli placerad i clear round; utan antingen rider man felfritt eller inte. Tydligen något förhandlingsbart ibland...
och ja, jag tycker att vi förtjänar rosetter för hoppningen eftersom jag är så ovan hoppning och har sträckt mig en bit utanför komfort-zonen bara genom att delta.
 
Varit bort till en granne och kollat en beteshage man erbjuder mig.
En fantastiskt fin fjording-hage med lagom glest bete, blir perfekt till Jenta, Lester och Myran som inte ska ha så kraftigt bete.
Och vilken fantastiskt generös granne: hon vill gärna ha hästar där att klappa på och fotografera.
Så hon har gjort ett helt nytt stängsel med tre trådar, stängt av för en träbro över bäcken som går genom hagen, reflekterar över att hon (!!!!) ska köpa ett vattenkar, hon (!!!!!) tänkte fixa elaggregat och matarkabel.

Jag ska ta med mig vattenkar, jordspett och matarkabel. Någon måtta får det ju vara.

Markägaren ska stå för den dagliga tillsynen av hästarna med visitering, och hon ska fixa vattnet åt dem.
Och om jag vill att de ska motioneras, kan hon rida också - men bara om jag vill. Och om det är OK för mig så tar hon gärna promenad i grimma och grimskaft - för hon tycker om att gå.

Hon vill inte ha betalt utan det är väldigt snällt av mig att låta hästarna gå i hagen där borta.

Hon är i dryga femtioårsåldern och van hästmänniska, en väldigt vettig person (även om detta ju låter för bra för att vara sant, så är det sant och bara generöst)

Jag har också fixat till staketet till beteshage nummer tre här hemma, så idag ska några hästar till gå på betet.
Jag tror att jag ska ha två hästar hemma att fodra under sommaren (en gammal galopphäst och ett halvblod som jag inte är säker på att de riktigt klarar sig på betet eftersom de hagar jag får låna är ganska väl anpassade till kallblodstyperna).

Man blir många gånger väldigt glad över hur fantastiskt snälla människor det finns!
Jag äger själv bara vinterhagarna, men får i år ca 10-15hA betesmark till hästarna igen. Och är erbjuden mer bete men får tacka nej eftersom jag får mer än jag behöver redan.
 
Idag var en bekant här och red en skogstur på Lasso. Första gången någon ridit ut på honom ordentligt. Jag har ju promenerat många många mil med honom och ridit runt gården precis i närheten men har inte vågat mer än så eftersom mitt förtroende för honom varit helt förstört efter att han ju stuckit några gånger och jag ju är så jäkla feg.
Nu var det en liten test att se hur han faktiskt beter sig vid uteritt och om det är ”säkert” nog för mig också att rida ut. Helt orädd och van ryttare som ställde upp som testpilot.
Han skötte sig bra, inga tendenser till att sticka. Helt orädd och knallar fram överallt utan tvekan, inga skyggningar, tvärnitar eller liknande. Och absolut inga bockningar trots att dom provade alla gångarter.
MEN pigg och framåt som tusan, han tyckte det var skitkul. Som en pansarvagn rakt fram 🙄 Har ju haft inriktning med tränaren att få honom lätt och mjuk i handen och uppmärksam men nu tog viljan och glädjen lite överhand och han blev stark och dragig(dock ändå kontrollerbar). Om jag ska rida ut på honom själv kommer detta skrämma mig och det kommer kännas som jag har dålig kontroll. Funderar på om jag kan betsla upp lite just vid uteritt för att känna mig tryggare? Jag har dock dålig koll på bett då jag i alla år med alla hästar ridit på vanliga tränsbett, rakt eller tredelat och klarat mig bra på det. Vad kan vara bra att prova om man bara vill betsla upp liiiite till att börja med?
När han sticker på riktigt, då sticker han nog oavsett bett och där är det nog bara ”nödbromsen” som jag och tränaren övat in som möjligtvis hjälper(typ one rein stop).
Utan det är bara mer allmänt när han blir ouppmärksam, pigg och dragig som jag kanske kan ha nytta av ett annat bett för min egen trygghets skull. Eller vad tror ni? Tips?
 
@_Zacke_ jag hade definitivt betslat upp, du behöver ju inte blåhålla när allt är lugnt liksom :)
Jag brukar börja testa med pelham och delta eller kimblewick/jaktstång :)
 
Idag var en bekant här och red en skogstur på Lasso. Första gången någon ridit ut på honom ordentligt. Jag har ju promenerat många många mil med honom och ridit runt gården precis i närheten men har inte vågat mer än så eftersom mitt förtroende för honom varit helt förstört efter att han ju stuckit några gånger och jag ju är så jäkla feg.
Nu var det en liten test att se hur han faktiskt beter sig vid uteritt och om det är ”säkert” nog för mig också att rida ut. Helt orädd och van ryttare som ställde upp som testpilot.
Han skötte sig bra, inga tendenser till att sticka. Helt orädd och knallar fram överallt utan tvekan, inga skyggningar, tvärnitar eller liknande. Och absolut inga bockningar trots att dom provade alla gångarter.
MEN pigg och framåt som tusan, han tyckte det var skitkul. Som en pansarvagn rakt fram 🙄 Har ju haft inriktning med tränaren att få honom lätt och mjuk i handen och uppmärksam men nu tog viljan och glädjen lite överhand och han blev stark och dragig(dock ändå kontrollerbar). Om jag ska rida ut på honom själv kommer detta skrämma mig och det kommer kännas som jag har dålig kontroll. Funderar på om jag kan betsla upp lite just vid uteritt för att känna mig tryggare? Jag har dock dålig koll på bett då jag i alla år med alla hästar ridit på vanliga tränsbett, rakt eller tredelat och klarat mig bra på det. Vad kan vara bra att prova om man bara vill betsla upp liiiite till att börja med?
När han sticker på riktigt, då sticker han nog oavsett bett och där är det nog bara ”nödbromsen” som jag och tränaren övat in som möjligtvis hjälper(typ one rein stop).
Utan det är bara mer allmänt när han blir ouppmärksam, pigg och dragig som jag kanske kan ha nytta av ett annat bett för min egen trygghets skull. Eller vad tror ni? Tips?
Kul att det gick bra på uteritten! Det där med övertaggad häst känns igen!

Gällande bettet har jag inga konkreta tips att komma med. Har ingen erfarenhet av något annat än vanliga tränsbett. Tycker Tintin fungerar bra i alla situationer med sitt vanliga bett. Vet dock att ena stallskompisen (hon har en finnhäst) brukar ha liknande ”bekymmer” med övertaggad häst. Hon använder ibland pelham vid uteritt, mest för att själv känna sig tryggare. Det funkar för henne åtminstone.
 
Hade precis bestämt mig för att göra uppehåll med ridningen pågrund av foglossningen när min drömsadel(deessyr) som jag länge letat efter till Lasso dyker upp till helt ofattbart pris i rätt storlek:love: om den fortfarande ligger lika bra som den jag provade för något år sen så måste jag givetvis upp igen minst en gång till för att prova, även fast jag vet att det kommer göra sjukt ont🙄
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 093
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 329
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 538
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp