Fjordingtråd nr 3

30876

Löjliga klubben på promenad i morse. Mycket insekter efter att det har regnat, älglössen verkar dock ha decimerats i kylan som kom efter den där värmeböljan i april.
Vi tuffar på som vanligt. Jag har en drömsadel på g, en skolsadel från Deuber & Partner, hoppas det går vägen. Om ett par veckor kommer hovis igen och då ska vi slå på Ölllöv-dojor fram, och så har jag beställt nya barfotaboots till bakfötterna. Blir ett par Flex Hoof Boots från Finland den här gången.

I övrigt verkar det som att jag kommer iväg till Fjord-SM (som fotfolk då). @Efwa och @kryddelydd deltar med häst, va? Nån mer?
 
Visa bifogad fil 30876
Löjliga klubben på promenad i morse. Mycket insekter efter att det har regnat, älglössen verkar dock ha decimerats i kylan som kom efter den där värmeböljan i april.
Vi tuffar på som vanligt. Jag har en drömsadel på g, en skolsadel från Deuber & Partner, hoppas det går vägen. Om ett par veckor kommer hovis igen och då ska vi slå på Ölllöv-dojor fram, och så har jag beställt nya barfotaboots till bakfötterna. Blir ett par Flex Hoof Boots från Finland den här gången.

I övrigt verkar det som att jag kommer iväg till Fjord-SM (som fotfolk då). @Efwa och @kryddelydd deltar med häst, va? Nån mer?

Är det på Grevagården? Isåfall dyker nog jag upp som fotfolk :)
 
Riksutställningen är på Grevagården i höst.

SM är i Kalmar.

Nej, jag deltar inte på SM i år. Hästarna har stått hela hösten och våren mest hela tiden då vi haft folk långtidssjukskrivna, ont i knät och massa annat. Haft Burret i ett år bara och halva året stått, inte mycket till tävlingsform då.
Bruno står på betäckningsstation också tack vara det.
 
Visa bifogad fil 30876
Löjliga klubben på promenad i morse. Mycket insekter efter att det har regnat, älglössen verkar dock ha decimerats i kylan som kom efter den där värmeböljan i april.
Vi tuffar på som vanligt. Jag har en drömsadel på g, en skolsadel från Deuber & Partner, hoppas det går vägen. Om ett par veckor kommer hovis igen och då ska vi slå på Ölllöv-dojor fram, och så har jag beställt nya barfotaboots till bakfötterna. Blir ett par Flex Hoof Boots från Finland den här gången.

I övrigt verkar det som att jag kommer iväg till Fjord-SM (som fotfolk då). @Efwa och @kryddelydd deltar med häst, va? Nån mer?

Jag kommer att ha med tre hästar, men det är inte riktigt klart med vilka klasser vilken häst ska starta i, än.
Det jag vet är att Jenta kommer att gå SM-klass i dressyr och bruksridning, Yngve kommer att gå dressyr, bruksridning och precisionskörning. Antagligen kommer han att starta någon öppen klass i precisionskörning för att vi ska träna oss lite, också.
Reggie kommer att gå UC-klass för 6-åringar i åtminstone dressyr, bruksridning och precisionskörning, och han kommer att gå SM-klass i åtminstone precisionskörning. Sedan finns ett par frågetecken som har lite med kval att göra, och lite med "schemat" under SM-helgen. Får se.
 
Jag har inte bestämt än om jag ska åka till SM. Blir många tusenlappar för en klass bara (5-års dressyren), samt att strulet med SFF gör att jag tappat en hel del av lusten att åka upp..
Var ju innan inne på att försöka kvala till hoppningen också, för att i alla fall ha två klasser att köra om hästen inte blev helt sluta av att sova borta. Har gjort ett kval men dom två andra tävlingarna som hade 70cm blev inställda. Det finns någon 80 hoppning men dom är för långt bort eller fel datum för mig.
Känns lite gnälligt just nu men får se hur det blir, har ett par veckor till på mig att vela..
 
Jag har inte bestämt än om jag ska åka till SM. Blir många tusenlappar för en klass bara (5-års dressyren), samt att strulet med SFF gör att jag tappat en hel del av lusten att åka upp..
Var ju innan inne på att försöka kvala till hoppningen också, för att i alla fall ha två klasser att köra om hästen inte blev helt sluta av att sova borta. Har gjort ett kval men dom två andra tävlingarna som hade 70cm blev inställda. Det finns någon 80 hoppning men dom är för långt bort eller fel datum för mig.
Känns lite gnälligt just nu men får se hur det blir, har ett par veckor till på mig att vela..
Håller tummarna för att du ändå kommer, viktigt att försöka få starter i UC.'
Hade det inte varit för UC så hade jag inte heller åkt, i och för sig.
Och när jag nu ändå ska åka så tar jag med mig tre pållar (jag får ju med mig alla tre och utrustning med en dragbil, som jag också kommer att använda att sova i, så det går ju skapligt smidigt i alla fall).

Off topic.
I vintras/våras skrev jag om en islandshäst som det finns risk att jag blir ryttare till.
Jodå, nu har hästen stått hos proffstränare i fyra månader och kommit hem. Och ägaren vågar sig inte riktigt på att rida den.
Så jag ska rida den ett par dagar i veckan och ägaren kommer att rasta den med fyrhjuling.
Jag har fem minuters åkväg med bil bort till det stället, så transporten tar ingen tid. Och det passar antagligen jättebra för mig att rida den på åtminstone fredagkvällar eller lördagskvällar eftersom jag ändå brukar vara där borta för lite kvälls-TV och lite mat.
 
Inte fjordingrelaterat mer än teoretiskt.

Nu har en av hästarna i grannstallet fått fång.
Tyvärr inte oväntat, en jättegravt överviktig kbl-tavare som mer ser ut som en ardenner i kroppen.
Ägaren har fått till sig från flera håll, bland annat stallkompis och tränare, att hästen är för tung.
Dessvärre har en annan stallkompis uttryckt att hästen är "stor och fin".

Det är så väldigt tråkigt att människor inte lyckas se när hästars vikt drar iväg till grav fetma, och hästarna blir sjuka av det.

Jag var iväg igår och red den där islandshästen. Den har också varit gravt överviktig; efter fyra månaders träning hos proffs är den "bara" fet. Fettlager om ett par-tre centimeter utanför revbenen, depåer bakom bogbladen och ovan svansen med mera. Dock i betydligt bättre skick hull-mässigt än den varit de senaste fem åren. Och så berättade ägaren att en equiterapeut som hon tar ut, hade sagt att hästen är "mager".
Mager.
Skrämmande att en sådan behandlare ger den typen av feedback, personen har uppenbarligen inga som helst kunskaper om hästars hull.
Behandlaren brukar kalla de andra hästarna på den gården för "musklade". Jag är fascinerad över hur behandlaren kan känna muskulaturen genom fem-sju centimeter späck, men det är jag, det.

Sorgligt och ville avreagera mig lite.
 
Inte fjordingrelaterat mer än teoretiskt.

Nu har en av hästarna i grannstallet fått fång.
Tyvärr inte oväntat, en jättegravt överviktig kbl-tavare som mer ser ut som en ardenner i kroppen.
Ägaren har fått till sig från flera håll, bland annat stallkompis och tränare, att hästen är för tung.
Dessvärre har en annan stallkompis uttryckt att hästen är "stor och fin".

Det är så väldigt tråkigt att människor inte lyckas se när hästars vikt drar iväg till grav fetma, och hästarna blir sjuka av det.

Jag var iväg igår och red den där islandshästen. Den har också varit gravt överviktig; efter fyra månaders träning hos proffs är den "bara" fet. Fettlager om ett par-tre centimeter utanför revbenen, depåer bakom bogbladen och ovan svansen med mera. Dock i betydligt bättre skick hull-mässigt än den varit de senaste fem åren. Och så berättade ägaren att en equiterapeut som hon tar ut, hade sagt att hästen är "mager".
Mager.
Skrämmande att en sådan behandlare ger den typen av feedback, personen har uppenbarligen inga som helst kunskaper om hästars hull.
Behandlaren brukar kalla de andra hästarna på den gården för "musklade". Jag är fascinerad över hur behandlaren kan känna muskulaturen genom fem-sju centimeter späck, men det är jag, det.

Sorgligt och ville avreagera mig lite.
Lider med dig (och hästarna). Här är folk i stort ganska medvetna, en granne har stängslat upp ett spår i en hage åt sina två tjockisar så att de ska röra på sig mer och inte bara klippa gräsmattan.
Jag har erbjudit mig att banta och sätta igång den jätteöverviktiga hästen i vårt stall, men intresset från ägaren är svalt. T ex blir hästen enligt utsago "ledsen av munkorg" så det är lika bra att den går på obegränsat gräsbete. 🤷‍♀️

In other news har jag nu köpt en sadel som är på väg till mig. Visar den när den kommer, den är svinsnygg!
 
Dressyrtävling igår med Yngve och Reggie.
Inte en värst bra dag för någon av dem.
Alldeles för många missar och fick inte med mig hästarna i skänkelvikningarna. Reggie valde galopp i stället för att försöka tänja ut sig i traven, och båda bröt galoppen i LA:1.
Dryga 58% för Yngve, strax över 56% för Reggie.
Reggie fick också testa en LA:3, och det blev väldigt mycket galopp och väldigt lite trav i första försöket till travökning. Mesiga skänkelvikningar, och orkade inte riktigt hålla formen för dagen. Även där 56 komma något procent vilket väl i och för sig inte är så tokigt för en sexåring.
De plus som ändå fanns var väl att få drygt sex för inridning med halt ur galopp, och så Reggies 7.5 för ökade skritten i LA:3 och 7 för mellanskritten (och ett par halter också).
Underlaget betydligt djupare än i min ridbana vilket väl säkert bidrog till att de inte riktigt orkade.

Reggie får dock poäng i fjordcupen eftersom han är unghäst, och har därmed också poäng i fyra grenar när de uppdaterar.

Och så, förresten, kommer jag i efterskott att få rosetter för lördagens hopptävling. För tydligen var det rosetter till de placerade i clear round-klassen. Sex startande gav två placerade. En red felfritt och mina fick fyra fel var så båda hamnade tydligen på en andraplats.
Jag trodde inte man kunde bli placerad i clear round; utan antingen rider man felfritt eller inte. Tydligen något förhandlingsbart ibland...
och ja, jag tycker att vi förtjänar rosetter för hoppningen eftersom jag är så ovan hoppning och har sträckt mig en bit utanför komfort-zonen bara genom att delta.

Det var mest troligt inte en clearround utan bedömning A :)
 
Det var mest troligt inte en clearround utan bedömning A :)

Fast jag borde inte få starta annat än clear round eftersom jag är 46 år gammal och detta var en ponnytävling.
Och när jag anmälde mig, stod det clear round.

Eller så var det på något mystiskt sätt avdelning B (för det var det) och bedömning A...
jaja. Fina rosetter var det även om något var konstigt.
 
Fast jag borde inte få starta annat än clear round eftersom jag är 46 år gammal och detta var en ponnytävling.
Och när jag anmälde mig, stod det clear round.

Eller så var det på något mystiskt sätt avdelning B (för det var det) och bedömning A...
jaja. Fina rosetter var det även om något var konstigt.

Jo, du får som överårig ryttare starta andra klasser än clearround.

Det finns ingen avdelning B om klassen har bedömning A.
 
Jo, du får som överårig ryttare starta andra klasser än clearround.

Det finns ingen avdelning B om klassen har bedömning A.

Klassen står som avdelning B, jag har dubbelkollat i TDB.
I avdelning A får jag inte anmäla mig eftersom jag är tant.

Och på den aktuella tävlingen anordnades LD avdelning A och LD avdelning B. Jag red LD avdelning B med mina.

Jaja, någonstans har det smugit sig in ett fel.
 
Klassen står som avdelning B, jag har dubbelkollat i TDB.
I avdelning A får jag inte anmäla mig eftersom jag är tant.

Och på den aktuella tävlingen anordnades LD avdelning A och LD avdelning B. Jag red LD avdelning B med mina.

Jaja, någonstans har det smugit sig in ett fel.

Om hela klassen har bedömning A finns ingen avd. A och avd. B, så antagligen var det en annan bedömning på klassen och då är avd. B med bedömning A. Då ska man gå efter antalet placerade i TR, oftast blir det ju en hel hög med förstaplacerade men de gånger antalet felfria inte är fler än antalet placeringar så ska man även dela ut efterföljande placeringar och det vet man ju inte förrän senare i så fall, det var nog därför du fick dina rosetter i efterhand :)
 
Om hela klassen har bedömning A finns ingen avd. A och avd. B, så antagligen var det en annan bedömning på klassen och då är avd. B med bedömning A. Då ska man gå efter antalet placerade i TR, oftast blir det ju en hel hög med förstaplacerade men de gånger antalet felfria inte är fler än antalet placeringar så ska man även dela ut efterföljande placeringar och det vet man ju inte förrän senare i så fall, det var nog därför du fick dina rosetter i efterhand :)

I efterhand var för att jag åkte hem eftersom jag tog för givet att jag inte skulle ha rosetter eftersom jag inte red felfritt.

Jag har dålig koll på hoppning (uppenbarligen).
Menar du på ren svenska så här:

Jag red en avdelning B. Sex deltagare.
En felfri, två (mina) på vardera fyra fel.
Felfri - rosett (helt rätt).

Fyrafelarna - rosetter eftersom det var sex deltagare i avdelning B som av någon mystisk anledning hade bedömning A och inte bedömning clear round?
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 096
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 329
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 542
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp