Fjordingtråd nr 3

Det känns som en ganska osmidig hantering av kval för arrangören?
Jag mailade bara en länk till resultaten på TDB, fattade det som att det räckte. Men sen ville dom väl ha kvalen även i anmälan, och där var det en klar fördel med bara en häst i en gren..

Ni som åker upp - är ni där hela veckan eller kommer ni lagom till era klasser?
Det blir ju lite krångligare när man har bruksridningen också, de resultaten hanteras inte via TDB.
Annars antar jag att en sådan länk ska vara lagom.

Jag kommer att vara på plats torsd-söndag men det beror ju mest på att jag kommer att starta alla dagar.
 
Igår fick jag inbjudan till JUF-SM i bruksridningen.
Tror rätt säkert att jag ska tacka nej.
För krångligt, och uppstallningen är i spiltor och det tror jag inte att Yngve skulle uppskatta.
 
Tycker att hästarnas hage är rejält nedbetad och söndertrampad(det som växer kommer upp väldigt glest). Men inser att det ändå är betydligt mer än jag trott. Har gett lite lite hö vid sidan av men kommer ta bort det helt nu då det känns som Lasso går uppåt i vikt. Det är så svårt!
 
Igår fick jag inbjudan till JUF-SM i bruksridningen.
Tror rätt säkert att jag ska tacka nej.
För krångligt, och uppstallningen är i spiltor och det tror jag inte att Yngve skulle uppskatta.

Det är inte ens säkert att det är spiltor i spiltans rätta bemärkelse. Det har hänt att vi kommit till SM-bruks där byggnadsställning varit det man byggt spiltor av. NU var det nästan 20 år sedan dock.
Egentligen inte alls fel att bygga provisoriskt men byggnadsställning har stora hål som hovar kan slå genom. Lite väl korta var de också det året vi blev varse. Vi var tvungna att åka och köpa täcke (tidig vår med mycket regn och kallt) då regnet log in över hästarnas rumpor, samt ett köp av spiltkloss då det inte fanns på plats.
 
Det är inte ens säkert att det är spiltor i spiltans rätta bemärkelse. Det har hänt att vi kommit till SM-bruks där byggnadsställning varit det man byggt spiltor av. NU var det nästan 20 år sedan dock.
Egentligen inte alls fel att bygga provisoriskt men byggnadsställning har stora hål som hovar kan slå genom. Lite väl korta var de också det året vi blev varse. Vi var tvungna att åka och köpa täcke (tidig vår med mycket regn och kallt) då regnet log in över hästarnas rumpor, samt ett köp av spiltkloss då det inte fanns på plats.
Låter som om jag alltså inte är helt korkad som nog tänker avstå.
Ett skäl till att avstå är också att tävlingen datum-mässigt krockar med den stora körtävlingen här i närheten och jag vill hellre vara med på den tävlingen.
 
Fick hem dressyrsadeln som jag fyndade förra veckan. Som jag befarade så är Lasso för fet :cautious:
Vet ju att modellen passat honom förut(dock inte samma årsmodell). Men svårt att bedöma nu om den kommer passa när han gått ner i vikt eller inte 🤔 den följer ryggen bra i profil men blir liksom lite för ”takig” undertill och i nuläget något trång i fram. Blir mest tryck på yttersidan av panelerna(permanentstoppad) och det är ju inte okej.
Surt som tusan att lägga ut den på annons igen eftersom den är typ som gjord efter mig, drömsadel :love:
Men frågan är om en superbantning hjälper i det här fallet..
 
Här är den! Inte så snyggt med det där schabraket, men det får duga tills vidare. Helt annan ridkänsla än dressyrsadeln, mycket skön iaf! Häst är "lite" rund fortfarande, trots fem mil i veckan, men snart ska vi börja jobba lite på ridbanan (inte prioriterat den kostnaden) och då blir det nog lite jobbigare än i skogen.

31291
 
Tömkörde en stund igår kväll, Tintin är jätteduktig! Testade att gå en bit längs vägen, det har vi inte gjort tidigare (annat än en sväng runt stallet) men själva rutten är bekant då vi oftast rider eller promenerar där. Tintin var lite fundersam, men tyckte ”okej då” och traskade duktigt på.

Mötte en del bilar men alla var snälla och saktade in eller väntade på oss. Värmer hjärtat! Den ena bilen visste jag vem det var som körde, så jag skickade ett meddelande och tackade för visad hänsyn efteråt.
 
Igår var jag på westerntävling, det var länge sedan sist!
Inte allra bästa förutsättningarna eftersom jag var rätt sjuk (kollade inte tempen men har feber idag trots att jag känner mig något friskare så antagligen feber). Tack vare en underbar groom, överlevde vi en lång tävlingsdag. Jag höll på att svimma när jag stod i värmen och väntade på att våra klasser skulle börja men med lite skugga, sitta ner och rätt mycket vatten så kvicknade jag till så jag kunde genomföra.
Jenta, Yngve och Reggie fick som vanligt ställa upp.

I trailen var det fem placerade. Fjordingmaffian tog hem rosetterna för tredje (Jenta), fjärde (Yngve) och femte (Reggie) plats.
Tyvärr blev Yngve skrämd av applåderna vid prisutdelningen, och sedan hämtade han sig inte riktigt koncentrationsmässigt utan blev mer och mer stressad och svårstyrd i klasserna som följde (Ranchtrailen skötte han i och för sig rätt bra förutom att han välte ena stolpen vid grinden; hade han inte gjort det så hade vi kommit trea).
Ranch Trail: Reggie andraplacerad, vettigt program förutom ganska dåligt vid grinden men det var mitt fel att det krånglade.
Ranch Riding: första gången jag provade grenen och jag placerade mönstret dåligt. Jenta duktigast, och väldigt lydig. Första utanför placering trots min dåliga planering av vägen, säger en del om att hon ändå var duktig.
Western Horsemanship: Reggie tvåa efter ett halvrisigt program (för stretigt och det får det inte vara i den klassen) men de som egentligen var bättre red bort sig i rail-worken.
Pleasure: Jenta oplacerad men väldigt trevlig att rida. dock för korta tyglar för domarens smak - kan förstå synpunkten även om jag tycker att form och stabilitet var trevliga.
Western Riding: Reggie trea, Jenta tvåa.
Reining: Jenta på förvånande andraplats.

På bilden Yngve, övriga följer i andra kommentarer (eftersom man bara får bifoga en fil)
 

Bifogade filer

  • IMG_2034.JPG
    IMG_2034.JPG
    316,9 KB · Visningar: 49
@kryddelydd Kul med western-uppdatering för mig som precis blivit intresserad 😃
Jösses vad många klasser, det hade jag nog inte ens orkat utan feber 😅
Imponerande! Och dessutom så himla intressant för min del med någon som kombinerar engelsk ridning och western eftersom jag ju också har det som mål att kunna göra.
 
Så typiskt nu när graviditeten hindrar mig från att rida så dyker det upp så himla många bra ridmöjligheter 🙄
Dels har min w-tränare börjat med att man kan få komma och träna på hennes välutbildade hästar. Tror det skulle vara super för mig att känna på hur w-ridningen ska kännas på en riktigt utbildad häst. Jag och Lasso är ju lika mycket nybörjare båda två. Hade nog gjort stor nytta för mig i utbildningen av Lasso.

Och sen har en mycket nära vän skaffat en supertrygg föredetta ridskolehäst och inhandlat egen transport. Vi hade planer på att hon skulle komma hit med hästen och hjälpa mig och Lasso att komma igång med uteritterna. Hade varit superbra och hjälpt oss mycket! Men nu får allt sånt ligga på is tills våren :cautious:
 
@kryddelydd Kul med western-uppdatering för mig som precis blivit intresserad 😃
Jösses vad många klasser, det hade jag nog inte ens orkat utan feber 😅
Imponerande! Och dessutom så himla intressant för min del med någon som kombinerar engelsk ridning och western eftersom jag ju också har det som mål att kunna göra.
Det var lite rörigt med mönstren mot slutet av dagen, ja ;) men jag kom ihåg dem och klarade att genomföra ändå.
 
Varken de eller jag gillar dusch. Men passande nog så vann vi bland annat en flaska hästschampo. Att de vilat sig i bajset under natten ingick inte i planeringen: de var rena i lördags.

Ha ha....nope, det går jag inte med på........jag hatar att duscha hästar men på tävling är man så illa tvungen. Jag är tämligen bohemisk tycker kompanjonen som vill att jag badar hästar en gång i veckan, men här går gränsen.
Det finns ju schampo på sprayflaska som man inte behöver skölja ut för bövelen.

Ja, du fattar ju att jag är allvarlig men med en stor glimt i ögat. Jag tror du känner mig tillräckligt bra.:D
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 912
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 875
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 293
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 491
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp