Fjordingtråd nr 3

Ha ha....nope, det går jag inte med på........jag hatar att duscha hästar men på tävling är man så illa tvungen. Jag är tämligen bohemisk tycker kompanjonen som vill att jag badar hästar en gång i veckan, men här går gränsen.
Det finns ju schampo på sprayflaska som man inte behöver skölja ut för bövelen.

Ja, du fattar ju att jag är allvarlig men med en stor glimt i ögat. Jag tror du känner mig tillräckligt bra.:D
Japp, no hard feelings.

Hade faktiskt med sprayflaska och tygtrasor och fick bort det värsta men Yngves färg är inte alls praktisk.
Att de sedan blev lite märkliga i färgen när de svettats en del, var ju en helt annan historia.
 
31530

Idag fyller Tintin 8 år 😊
 
Skulle ha haft en mycket efterlängtad och välbehövlig ridlektion ikväll, men den ställdes in med kort varsel. Suck. Nytt försök till helgen, eventuellt.

Var ute på en skön uteritt igår, pigga och glada hästar och en rutt som vi inte ridit på länge. Mycket mygg i skogen och ett par envisa bromsar mot slutet. Tintin hatar bromsar..

I övrigt njuter vi av sommaren. Har lyckats banta ner Tintin en smula, sadelgjorden går att spänna ett-två hål mera än tidigare i vår. Alltid något!
 
Igår var jag på dressyrtävling med Yngve och Reggie, regional LA:3.
I efterhand kan jag se att jag gjorde fel med anmälningarna - borde ha anmält dem tvärt om.
De fick gå en klass var, Yngve fick gå ett "uppsamlingsheat" dvs en klass som var öppen enbart för dem som inte tidigare uppnått 62 eller 62.5%. Tänkte att han, en bra dag, skulle ha chans på placering.
Reggie fick gå en "vanlig" det vill säga fick det tuffare motståndet.

Min förhoppning var som vanligt att helst komma över 60%, men jag är jätteförkyld och hade inte så stark tanke om att lyckas.

Yngve gick rätt OK, lite ostadig i kontakten och det for lite hit och dit, kändes det som. Och så ett avbrott där jag skulle samla upp från första mellangaloppen till arbetsgalopp. Suck.
Domaren dock ganska välvillig. Fick som vanligt halvrisigt för travökningarna - det blir springigt - men godkänt för båda skänkelvikningarna (där jag brukar få ganska dåligt också för jag är för dålig på att få med bakdelen).
60.429%, och domaren gav femma för galoppen - uttryckte sig som "tappar balansen" vilket känns välvilligt.
0.3% från andraplatsrosetten.

Reggie gjorde egentligen inga missar. Han får också halvrisigt för travökningarna där styrkan inte riktigt räcker, och så bommar han lite på formen i högergaloppen ibland. Och en femma på första mellangaloppen med kommentaren "blir allt för låg fram". I övrigt ett ganska stabilt program, kändes det som. Hela sju för ena skänkelvikningen.
62.0% för programmet, näst sist i klassen (men det är helt OK). Om han hade startat uppsamlingsklassen hade han vunnit med sina 62%...

Detta innebär att Yngve är kvalad till SM-dressyren på egna meriter - jag hade trott att han skulle behöva hjälp av föreningskvoten.
Det betyder också att Reggie kan få en föreningsplats i SM-dressyren. Kul, och ger lite huvudbry för nu måste jag ju välja med Reggie eftersom han riskerar att få för många starter en av SM-dagarna.
6-årsdressyren ska han gå, inget snack. Då måste jag välja antingen SM-dressyren eller SM-precisionen.
Antagligen väljer jag ddressyren men jag får fundera några dagar till.
 
Ny uppdatering...
varit på dressyrtävling med Yngve och Reggie idag igen.
Samma anläggning, samma domare, samma program (LA:3).

Yngve bättre idag, även om det fanns en hel del missar kvar. Domaren tyckte också att han gick bättre, fick 64% vilket ju är en klar förbättring jämfört med gårdagen som ändå var hans dittills bästa resultat.

Reggie lite trött, och lite för mycket framriden, så han orkade inte lika bra som igår.
Men vem klagar när man har en sexåring som går på godkända procent i LA:3 två dagar i rad?
Idag fick vi 60.14% och det är ju godkänt.

Därmed är Reggie faktiskt också kvalad till SM-dressyren på egna meriter. Och jag hoppar nog över SM-klassen i precisionskörning med honom och väljer dressyren.

Ska ta ett varv till med samma anläggning, samma domare, samma klass på lördag, får se hur killarna och jag sköter oss då. Med lite tur kanske vi kan fixa prestationsmedaljerna i guld i övermorgon, för både Reggie och Yngve? Båda saknar ett resultat var efter igår och idag...
 

Bifogade filer

  • 1906201.jpg
    1906201.jpg
    380,9 KB · Visningar: 51
Igår gjorde vi ett till försök i LA:3, Yngve, Reggie och jag.
Det gick inte lika bra...

Yngve kändes jättefin på framridningen, bra schwung i stegen och ganska trevliga längningar i traven (bästa tekniken hittills, tror jag).
Tyvärr gick den där lättheten över på tävlingsritten och han ville inte vara på tävlingsbanan och försökte rymma... det blev en del "går emot handen" och en hel del svaj och vingel. Och två avbrott i vänstergaloppen.
Och 56 kommanågot procent som slutresultat.

Reggie fick inte så mycket tid för framridning igår - och skulle ha behövt lite mer men startlistan såg ut som den gjorde så det blev väl 10-15 minuters framridning där.
Hann inte jobba igenom honom och lyckades inte få till stadig form, särskilt i högergaloppen. Avbrott i galoppen, häst som nyttjade bogar så styrningen gick åt skogen i någon "tiometers" volt (det blev alltså inte tio meter...) och lite annat.
56%.
Det glädjande med Reggie var väl inridningen och halten ur galopp, som gav en sjua. I övrigt var det inte mycket som var så kul, kanske.

Men jag är på det hela taget nöjd med båda killarna, och kanske särskilt med Reggie ändå som ju är ung.
 
32024

"Lite" svettigt idag. Ser värre ut än det var, red inte särskilt hårt men det blev varmt under flugtäcket. Hon fick en dusch såklarr.

På måndag tänkte jag prova grannens ridbana, kanske tömköra! Har inte gjort det sedan vi flyttade från Hamburg just pga ridbanebrist, men nu börjar ekonomin hämta sig, så nu kan jag unna mig det. :)
 
Visa bifogad fil 32024
"Lite" svettigt idag. Ser värre ut än det var, red inte särskilt hårt men det blev varmt under flugtäcket. Hon fick en dusch såklarr.

På måndag tänkte jag prova grannens ridbana, kanske tömköra! Har inte gjort det sedan vi flyttade från Hamburg just pga ridbanebrist, men nu börjar ekonomin hämta sig, så nu kan jag unna mig det. :)

Rider du hästen med täcke på nu under sommaren? :)
 
Visa bifogad fil 32024
"Lite" svettigt idag. Ser värre ut än det var, red inte särskilt hårt men det blev varmt under flugtäcket. Hon fick en dusch såklarr.

På måndag tänkte jag prova grannens ridbana, kanske tömköra! Har inte gjort det sedan vi flyttade från Hamburg just pga ridbanebrist, men nu börjar ekonomin hämta sig, så nu kan jag unna mig det. :)

Ja, en svettig häst är inte farligt (för varm kanske kan vara farligt, med tanke på täcket men inte svettig). Vi fick alltid skäll när vi var unga och kom till stallet med svettiga hästar. Det var väldigt farligt enligt många. Att travhästarna alltid kom in dyblöta var inte farligt men när vi red våra hästar svettiga var det "flängridning" och fy och tvi.
Man skulle också alltid skritta dem torra (vilket många med fjordingar vet att det tar tid) men det har man ju inte tid med.

När Herr Grå tränades som hårdast var han svettig från topp till tå. Det rann från huvudet, över hela kroppen och över hovarna.
 
Jag rider med flugtäcke om det är bromsväder, inte med ländtäcke el liknande såklart.

Jag såg på en häst med sele, en sådan där flyveil, fast över ryggen. Det borde gå att göra eller kanske köpa? Verkar himla smart faktiskt.
Tänker att en sådan inte blir lika varm i alla fall men jag har ingen aning om var de kan finnas att inhandla.
 
Jag såg på en häst med sele, en sådan där flyveil, fast över ryggen. Det borde gå att göra eller kanske köpa? Verkar himla smart faktiskt.
Tänker att en sådan inte blir lika varm i alla fall men jag har ingen aning om var de kan finnas att inhandla.
Det låter intressant, var det som en lång flyveil som gick längs ryggen då? Ska kolla upp det, tycker inte flugspray och sånt funkar alls tyvärr.
Brukar inte ha halsdelen på annars, blir mycket svalare utan den iaf. Täcket går att ta isär så det är en del för kroppen och en för hals + bog.
 
Igår var jag och provade att tävla WE med Reggie och Yngve.
Det var roligt!

jag startade LC med båda, rimligt utifrån att detta är en ny gren för mig. Jag har ridit sammanlagt två lektioner i WE, den senaste var för 5-6 år sedan så man får väl säga att jag är ren novis...

I dressyren hade jag väl räknat med skapliga poäng eftersom killarna är utbildade högre än LC men tekniken och speeden hade jag ingen aning om hur det skulle gå. Lans och ring hade jag över huvud taget aldrig provat, så det skulle ju bli spännande.

killarna skötte sig. Yngve gjorde bästa dressyren för klassen och fick lite drygt 69%, Reggie kom god tvåa med 66.2% (på tredje plats i dressyren var det också en fjording).
Tekniken kändes helt nollställd, det vill säga jag förstod ju att jag tagit mig runt banan godkänt, men hur det skulle bedömas och hur det skulle stå sig hade jag inte en susning om. Lustigt nog hamnade Yngve och Reggie på exakt samma poäng; 70.58% vilket var tredje bästa resultatet i tekniken också, visade det sig. I speeden sprang Yngve 12 sekunder fortare än Reggie, och den fjording som låg trea efter dressyren - och som troligen hade klått Reggie i och med bättre resultat i tekniken - red tyvärr fel väg i ett hinder.
Så dagen slutade med en blågul och en blå rosett, överraskande och förstås jättekul.
32304
 
Har varit lite osynlig här på Buke den senaste tiden. Mitt internet hemma krånglar och Buke har betett sig riktigt skumt på mobil plus ipad (blev omdirigerad till nån skum "Telia" sida och fick nåt skräp på mobilen samtidigt), har inte velat surfa in på Buke via mobilen pga detta.

Men Tintin och jag har det bra, pysslar på här hemma med ditt som datt. Har haft lite åsiktsskiljaktigheter i ridningen, men jag har haft det rätt fullt upp på jobbet så det har varit lite dåligt med till över för hästen just nu. Lugnare nästa vecka.

Har faktiskt anmält oss till en dressyrtävling på klubben 17 juli, så nu ska vi träna lite på programmet innan samt lastträna. Tintin har inte varit så långt från stallet sen jag köpte honom för 3 år sedan (annat än på uteritt då). Klubben ligger ca 5 km bort, tar lite för lång tid att rida fram och tillbaka - annars hade jag gjort det. Men lastträning är väl bra.. Ska försöka hinna smita iväg till klubben och provrida lite både på banan och i ridhuset innan, så blir det inte helt chockartat på själva tävlingsdagen. Programmet är en LD, endast skritt och trav. Känns som en bra början. Dessutom är det min kompis/tränare som är domare, hon tyckte att ifall inte jag anmäler mej till tävlingen så gör hon det.. :)
 
Uppdrag bantning fortsätter här. Har läst runt lite på nätet och på flera ställen sett att det skrivits att extra magnesium kan hjälpa till att bryta ner fettdepåer. Är det något ni känner till/hört talas om? Lasso fick ju depåer ganska fort framförallt bakom bogbladen så fort gräset började växa.
 
Uppdrag bantning fortsätter här. Har läst runt lite på nätet och på flera ställen sett att det skrivits att extra magnesium kan hjälpa till att bryta ner fettdepåer. Är det något ni känner till/hört talas om? Lasso fick ju depåer ganska fort framförallt bakom bogbladen så fort gräset började växa.

Jag känner nog att ge mindre och rätt mat är lättast.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 912
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 875
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 293
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 491
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp