Fjordingtråd nr 3

Ni som har både gula och andra hästar i er hage, märker ni någon skillnad i mängden ägg på de gula kontra andra?

Ja, nu har våra inte börjat få än men shettisen har alltid mer än fjordingarna o generellt har dessutom de äldre fjordingarna ofta mer än de yngre
 
Ja, nu har våra inte börjat få än men shettisen har alltid mer än fjordingarna o generellt har dessutom de äldre fjordingarna ofta mer än de yngre
Intressant. Är shettisen också mörkare färg? Ännu intressantare att de äldre har mer än yngre. Man blir ju lite nyfiken på vad som avgör styngflugornas val här..

Och hej förresten, det var länge sen sist 😁
 
Ni som har både gula och andra hästar i er hage, märker ni någon skillnad i mängden ägg på de gula kontra andra?

Märker stor skillnad! Den som har fått klart mest (hela frambenen fulla) är den häst som är mörkbrun, fuxen med fyra vita ben har haft några här och där men fjordingarna har bara haft några enskaka.
 
Hoppas på ännu ett år utan styngflugan här. Har haft häst hemma på gården i 6 år och inte haft......hoppas hoppas!!
 
Märker stor skillnad! Den som har fått klart mest (hela frambenen fulla) är den häst som är mörkbrun, fuxen med fyra vita ben har haft några här och där men fjordingarna har bara haft några enskaka.
Intressant detta. Islänningen har ju väldigt mörka ben och hade massor och massor. Får se om det är lika illa idag..
34485
 
Igår var Eikar och jag på träning i bruksridning.
Jag var på en förra året också men har utöver det ingen erfarenhet av bruks. Eikar var duktig och kunde göra de flesta moment även om vi hade fått en del straffpoäng på tävling :angel:.

Jag blev dock ganska frustrerad på mig själv.
Tänk att jag ska vara så nervös inför och på en träning bara för jag inte känner folk och tror att de ska ha åsikter om det ena och det tredje med min häst, utrustning eller min ridning.. Alla var jättesnälla, blev dock irriterad på en person som förmodligen inte menade något illa alls men det hon sa gav mig nervösa hjärna uppfattningen av just det att hon hade åsikter om det vonpratade om.


Dessutom var jag galen nog att anmäla mig till DM. Jag vet ju hur illa den där känslan kommer vara på tävling.
Men jag har lovat mig själv att prova tävla bruks en gång iaf.
Andra tävlingar har jag gett upp då det tar så mycket mer än det ger.
Och den som säger nu att övning gör det bättre kan jag meddela att den varianten har vi provat. Plågade mig ganska länge Innan jag förstod att det inte skulle bli bättre..
Suck. Nåväl det är som det är. Har en kompis som kanske vill tävla bruks på honom om det inte känns superbra när jag provat...
Så kan jag vara stolt ägare bara. :D
 

Bifogade filer

  • DSC_0276.JPG
    DSC_0276.JPG
    429,2 KB · Visningar: 38
Halloj! Har ni också stiltje? :D
Jag har nyligen börjat som hovslagarlärling, har flyttat till bättre kollektivtrafik och hittat ett nytt stall dit hästen flyttar nästa helg. Mycket nytt. Hästen har fått ledigt i ett par veckor så vi får nog börja om från noll igen med konditionsträningen när allt är klart med flytt. Fint litet stall iaf, totalt nio hästar, egen ridbana och typ tillbaka till mina gamla trakter så jag kan alla bra ridvägar redan. :)
 
Lasso är fantastisk. Jag kan inte göra mycket alls just nu, har svinont av foglossningen. Vissa dagar får jag offra allt annat och bara fokusera på att vara i stallet, för efter att ha varit igång en stund så blir jag liggande resten av dagen. Därför blir det ju i nuläget inte mycket mer än fodra/byta vatten/kolla igenom dom för min del(husse får sköta mockningen). Men nån gång i veckan vill jag ändå göra något mer för min mentala hälsas skull🙄 Det blir oftast en kort promenad i slowmotion, tömkörning i hagen, löslongering över hinder eller något annat som min kropp klarar. Och Lasso är så snäll hela tiden, anpassar farten efter mig :love: han känns på nått vis lugnare och mjukare än innan jag fick ont. Som om han förstår:):heart
 
Halloj! Har ni också stiltje? :D
Jag har nyligen börjat som hovslagarlärling, har flyttat till bättre kollektivtrafik och hittat ett nytt stall dit hästen flyttar nästa helg. Mycket nytt. Hästen har fått ledigt i ett par veckor så vi får nog börja om från noll igen med konditionsträningen när allt är klart med flytt. Fint litet stall iaf, totalt nio hästar, egen ridbana och typ tillbaka till mina gamla trakter så jag kan alla bra ridvägar redan. :)
Kul med flytt och lärlingsjobbet,
Kan vara nyttigt med lite vila då.

Halvstiltje här denna vecka. Eller nja Eikar har gått men det är inte jag som ridit.
Igår ryckte @Morces in och motionerade både isisen som hon är medryttare på och E (Jag tycker hon kan ge ett kort referat om det). Jag hade fullt upp med att köpa ny dragbil efter jobbet...
 
Lasso är fantastisk. Jag kan inte göra mycket alls just nu, har svinont av foglossningen. Vissa dagar får jag offra allt annat och bara fokusera på att vara i stallet, för efter att ha varit igång en stund så blir jag liggande resten av dagen. Därför blir det ju i nuläget inte mycket mer än fodra/byta vatten/kolla igenom dom för min del(husse får sköta mockningen). Men nån gång i veckan vill jag ändå göra något mer för min mentala hälsas skull🙄 Det blir oftast en kort promenad i slowmotion, tömkörning i hagen, löslongering över hinder eller något annat som min kropp klarar. Och Lasso är så snäll hela tiden, anpassar farten efter mig :love: han känns på nått vis lugnare och mjukare än innan jag fick ont. Som om han förstår:):heart
Löslongering över hinder är ju kul :p
Husse kan väl bygga hindren åt dig :angel:
 
Kul med flytt och lärlingsjobbet,
Kan vara nyttigt med lite vila då.

Halvstiltje här denna vecka. Eller nja Eikar har gått men det är inte jag som ridit.
Igår ryckte @Morces in och motionerade både isisen som hon är medryttare på och E (Jag tycker hon kan ge ett kort referat om det). Jag hade fullt upp med att köpa ny dragbil efter jobbet...

Ja men det gick ju jättebra att rida E, vi körde i corallen med lite små volt och större volt. Det är otroligt mycket häst att rida så att det blir ju inte heller lika bra som när @Cattis_E rider honom, men jag försökte iallafall få honom att jobba på och han gjorde det hyffsat bra. Vi körde bara skritt och trav ställde lite i båda varven. Mycket rolig gubbe ☺️7D9B360A-B613-48DC-87C1-67567538B0F7.jpeg
 
Ja men det gick ju jättebra att rida E, vi körde i corallen med lite små volt och större volt. Det är otroligt mycket häst att rida så att det blir ju inte heller lika bra som när @Cattis_E rider honom, men jag försökte iallafall få honom att jobba på och han gjorde det hyffsat bra. Vi körde bara skritt och trav ställde lite i båda varven. Mycket rolig gubbe ☺Visa bifogad fil 34977
Jag har ju bara tolv års träning att tala om för honom vad jag vill att han ska göra. Så där ligger du lite efter, även om det är något lättare arätt få honom att springa fint nu än för 10 år sen :rofl:
 
Halloj! Har ni också stiltje? :D
Jag har nyligen börjat som hovslagarlärling, har flyttat till bättre kollektivtrafik och hittat ett nytt stall dit hästen flyttar nästa helg. Mycket nytt. Hästen har fått ledigt i ett par veckor så vi får nog börja om från noll igen med konditionsträningen när allt är klart med flytt. Fint litet stall iaf, totalt nio hästar, egen ridbana och typ tillbaka till mina gamla trakter så jag kan alla bra ridvägar redan. :)
Nu har jag inte fjording (ännu), men har förhoppningsvis snart sålt min ene ponny och kommer då att börja leta lite mer seriöst efter en :banana: Är dock lite velig med vad jag söker. Skulle vilja ha en äldre häst (20+), men det verkar inte vara många såna till salu. Desto fler unghästar...
 
Nu har jag inte fjording (ännu), men har förhoppningsvis snart sålt min ene ponny och kommer då att börja leta lite mer seriöst efter en :banana: Är dock lite velig med vad jag söker. Skulle vilja ha en äldre häst (20+), men det verkar inte vara många såna till salu. Desto fler unghästar...
Lägg ut en sökes-annons kanske? På hästnet och i fjordhästgruppen på fb. Kanske är någon som funderar på att sälja men som inte lagt ut annons.
 
Hej allihopa, jag är inne och kollar läget :)

Med Tintin är det bra. Han har fått betydligt bättre kondis på de några månader jag haft den duktiga medryttaren. Hon är suverän, så rolig att diskutera och planera med. Tintin trivs med henne och han mår bra av att ridas av en duktig, kunnig och noggrann ryttare. Han var faktiskt lite halt på ena fram förra veckan, troligtvis en hovböld, nu är han ohalt igen och lika glad som vanligt. Tänderna kollade idag, allt bra förutom stora vargtänder som bettet skaver emot då man rider. Förvånad veterinär när jag sa att Tintin inte verkar bry sig speciellt mycket i att ha bett. Självklart ska vargtänderna tas bort så fort som möjligt så att de inte orsakar några problem nu eller i framtiden.

Annars inget speciellt. Vi håller på som vanligt bara :)
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 912
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 875
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 293
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 492
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp