Fjordingtråd nr 3

Hej, dags för årets riks i helgen ju :) hur många av er tänker dyka upp där ?
Inte för jag hade åkt ändå kanske. Men jag har lämnat landet så kommer inte dyka upp.
Kommer antagligen inte vara speciellt aktiv här heller under tiden.
Så om jag inte svarar på saker så är det inte för att vara oartig utan bara upptagen med semester 😇.
 
Jag hade inte funderat två gånger på att sätta på träns. Läder går sönder i spännen om det blir för mkt kraft, enligt min erfarenhet i alla fall. Jag anser att kontroll är a och o. Men det är jag. Med ett träns ett händer nog inte så mycket alls mer än att det kan göra ont, men det gör nog en repgrimma också. Sen ska det väl vara lite obekvämt att slita sig. Inte bli skador men obekvämt.
Jag tänkte mest om det kunde hjälpa att gå med någon kompis i början.
Frågan är ju om han tar över från marken enbart eller om han försöker samma när du är på. Men jag vill nog inte rekommendera att prova rida utan tryggt sällskap åtminstone på marken.

Ja jag vet inte riktigt vad jag ska använda mig av. Repgrimman och arbetsrepet är ju liksom vårat arbetsredskap. Är väldigt sällan vi bara går en vanlig promenad rätt upp och ner. Brukar alltid lägga in arbete från marken som att t.ex flytta bakdel/flytta framdel på volt, sidepass över stockar och lite sånt. I och för sig så används ju mest kroppsspråk men repgrimman och repet är det vi använt när vi tränat med tränaren, både från marken och uppsuttet så är så vana vid det.
Men känner lite att dom gånger han fått dom här flipparna så vettetusan om extra obehag som ett ryck i munnen hjälper 🤔 Det känns liksom som att han är helt avstängd och bara ska fly i det läget, som nått omedvetet automatläge. Han drar nog tills det går sönder eller jag tappar taget(vilket brukar ske rätt fort, det blir sånt jäkla ryck) i vilket fall. Kanske till och med att obehag i munnen kan trigga paniken att bli ännu värre?
Hur tycker du i så fall att träns + bett ska användas, sätta grimskaftet i ett delta? Eller i en bettring?

Jo visst promenadsällskap ”i början” men vi har i tragglat och gått den här vägen flera gånger i veckan i 2år så är ju inte riktigt i början nu 🙄 och som sagt, det är så extremt sällan det händer, där i mellan inga problem alls. Han har förövrigt inga problem att lämna kompisen hemma. Knallar glatt iväg vart vi än går och tycker det är jätteroligt.
Sällskap när vi ska rida ut är därimot ett måste! Det vågar jag inte göra ensam:nailbiting:
 
Då är det bara kämpa på med envishet och rätt tränare blev det ordning på min.
Dock en liten nackdel att du har ridrädsla redan sen innan. Det finns ingen annan häst som är tryggare att låna och rida lite och se om rädslan kan vika lite?
Jag tycker det låter väldigt bra att skicka honom till din tränare några veckor innan du börjar rida igen.

Jag tror jag frågade innan om han hade Eik eller Krossar nånstans i stamtavlan va?
Jag har glömt 😱.
Har nämligen hört flera med de i stammen som är ganska tuffa i temperament. Även om gener inte är allt såklart.

Innan hade jag ingen häst att rida, alla vänner har haft betydligt värre hästar än min 🙄 Men i samma stund som jag blev gravid och med den extrema foglossningen så dök det upp flera nya möjligheter. Bland annat skaffade en nära vän, som är en sån person som alltid får mig lugn, egen häst. En superstabil irishcob. Får prova rida henne om jag vill och hon är även lättlastad så min vän kan komma hit och följa med mig ut som tryggt ridsällskap.
Sen har dessutom min tränare börjat med ett nytt upplägg att man kan få komma dit och rida lektion på deras välutbildade westernhästar. Kommer bli perfekt nu när jag håller på att skola in både mig själv och Lasso åt det hållet. Och dessutom för att jobba med ridrädslan. :) Meeeen det får ju vänta ett tag nu🙄 tänkte satsa på det till våren.
Han är e. Halsnaes Granit ue. Mykletind :)
 
Ja jag vet inte riktigt vad jag ska använda mig av. Repgrimman och arbetsrepet är ju liksom vårat arbetsredskap. Är väldigt sällan vi bara går en vanlig promenad rätt upp och ner. Brukar alltid lägga in arbete från marken som att t.ex flytta bakdel/flytta framdel på volt, sidepass över stockar och lite sånt. I och för sig så används ju mest kroppsspråk men repgrimman och repet är det vi använt när vi tränat med tränaren, både från marken och uppsuttet så är så vana vid det.
Men känner lite att dom gånger han fått dom här flipparna så vettetusan om extra obehag som ett ryck i munnen hjälper 🤔 Det känns liksom som att han är helt avstängd och bara ska fly i det läget, som nått omedvetet automatläge. Han drar nog tills det går sönder eller jag tappar taget(vilket brukar ske rätt fort, det blir sånt jäkla ryck) i vilket fall. Kanske till och med att obehag i munnen kan trigga paniken att bli ännu värre?
Hur tycker du i så fall att träns + bett ska användas, sätta grimskaftet i ett delta? Eller i en bettring?

Jo visst promenadsällskap ”i början” men vi har i tragglat och gått den här vägen flera gånger i veckan i 2år så är ju inte riktigt i början nu 🙄 och som sagt, det är så extremt sällan det händer, där i mellan inga problem alls. Han har förövrigt inga problem att lämna kompisen hemma. Knallar glatt iväg vart vi än går och tycker det är jätteroligt.
Sällskap när vi ska rida ut är därimot ett måste! Det vågar jag inte göra ensam:nailbiting:
Delta eller liknande på tränset.
Men om Det känns så fel att ta trä s så hoppa över det då. För mig har det bara varit en grej som hjälpt mig få mer kontroll i vissa situationer. Och nä jag tycker inte någon jag jobbat med blivit mer stressad för att det ska ha gjort ont i munnen. Då. Skulle var och varannan häst som sticker av rädsla fortsätta kuta för då suger man ju tilm ordentligt i munnen. Iaf jag...
Snarare så att det kan bryta fokus. Hallå, här är jag. Men det är min åsikt och erfarenhet.
Däremot ska man ju använda det man känner sig trygg med så träns kansle är fel för dig, det får du avgöra själv.

Egentligen är nog idén om kapson ännu bättre faktiskt (varför kom inte jag på det).
Lättare att få runt dem innan repet tar slut.

Förflyttningarna ska du kunna göra med mestadels kroppssspråk och det tror jag du kan också. Du vet det kanske bara inte än.
Meningen är ju inte att du ska använda kapson jämt sedan, utan förhoppningsvis när han misslyckats med att slita sig just där några gånger spelar det ingen roll vad du leder i.
 
Delta eller liknande på tränset.
Men om Det känns så fel att ta trä s så hoppa över det då. För mig har det bara varit en grej som hjälpt mig få mer kontroll i vissa situationer. Och nä jag tycker inte någon jag jobbat med blivit mer stressad för att det ska ha gjort ont i munnen. Då. Skulle var och varannan häst som sticker av rädsla fortsätta kuta för då suger man ju tilm ordentligt i munnen. Iaf jag...
Snarare så att det kan bryta fokus. Hallå, här är jag. Men det är min åsikt och erfarenhet.
Däremot ska man ju använda det man känner sig trygg med så träns kansle är fel för dig, det får du avgöra själv.

Egentligen är nog idén om kapson ännu bättre faktiskt (varför kom inte jag på det).
Lättare att få runt dem innan repet tar slut.

Förflyttningarna ska du kunna göra med mestadels kroppssspråk och det tror jag du kan också. Du vet det kanske bara inte än.
Meningen är ju inte att du ska använda kapson jämt sedan, utan förhoppningsvis när han misslyckats med att slita sig just där några gånger spelar det ingen roll vad du leder i.

Men har du då varit med om en häst som blir så totalt blockerad av flykt? Visst har jag varit med om många hästar som ryckt iväg, snurrat omkring, stressat upp sig och trippat på snedden. Och då har jag så klart tagit tag i tyglarna. Men det här har ju varit något helt annat än vad jag någonsin varit med om 🤔

Ska kolla efter en bra kapson, finns såna med järn i va? Dock kommer det väl dröja ett halvår nu igen så kommer ju få använda det bra länge innan jag får kvitto på om det funkar 🙄
Det som gör det svårt med tränaren också, kan ju inte visa henne problemet då det händer så extremt sällan och inte går att trigga fram 🤔 har bara försökt att förklara det så gott det går.
 
Men har du då varit med om en häst som blir så totalt blockerad av flykt? Visst har jag varit med om många hästar som ryckt iväg, snurrat omkring, stressat upp sig och trippat på snedden. Och då har jag så klart tagit tag i tyglarna. Men det här har ju varit något helt annat än vad jag någonsin varit med om 🤔

Ska kolla efter en bra kapson, finns såna med järn i va? Dock kommer det väl dröja ett halvår nu igen så kommer ju få använda det bra länge innan jag får kvitto på om det funkar 🙄
Det som gör det svårt med tränaren också, kan ju inte visa henne problemet då det händer så extremt sällan och inte går att trigga fram 🤔 har bara försökt att förklara det så gott det går.
Ja, jag har varit med om de som blockerar ja. Däremot är det ju väldigt individuellt vad som fungerar för att bryta det.
Men du känner din häst bäst så du avgör ju vad du vill prova.

Ja det finns kapsoner med järn, jag skulle säga att de flesta som inte bara liknar en typ grövre nosgrimma har det.. Men jag är i och för sig inte jättebevandrad i kapsoner då jag använt det väldigt sparsamt själv..

Men det kan ju mycket vl vara så att repgrimma är det som funkar bäst. Det vet man ju inte på förhand.
Men för de allra flesta hästar är ju repgrimmor väldigt bra verktyg.
Kan du se om nån kompis har en kapson du kan prova ett par gånger kanske?
 
Kan du se om nån kompis har en kapson du kan prova ett par gånger kanske?

Blir ju ett långtidslån i så fall, antar att det dröjer ett halvår igen nu 🙄 😅 Ett par gånger har jag ju ingen nytta av, det är ju verkligen inte så att han sliter sig var och varannan dag.
Har kollat runt lite och det finns ju allt ifrån dom i nylon för 175:- till rejäla i läder för 2000:-. Kanske kan vänta på att det dyker upp någon bra begagnad :D
Repgrimma är ju det jag trott fungerat bäst, men uppenbarligen inte eftersom han kommer loss. Så är villig att prova något annat nu.
 
Blir ju ett långtidslån i så fall, antar att det dröjer ett halvår igen nu 🙄 😅 Ett par gånger har jag ju ingen nytta av, det är ju verkligen inte så att han sliter sig var och varannan dag.
Har kollat runt lite och det finns ju allt ifrån dom i nylon för 175:- till rejäla i läder för 2000:-. Kanske kan vänta på att det dyker upp någon bra begagnad :D
Repgrimma är ju det jag trott fungerat bäst, men uppenbarligen inte eftersom han kommer loss. Så är villig att prova något annat nu.

Det ska vara ett rejält kapson. Metallplattan ska inte vara uppdelad i små sektioner som de flesta är, speciellt de i nylon men även de flesta andra. Min platta är "inbakad" i lädret också, vilket jag gillar men det är nog en smaksak.
De som kallas ridkapson är en kedja i vilket också gör nosdelen rörlig vilket jag gillar bättre än de i nylon men de gör ingen skillnad när man ska leda och hästen drar iväg.

De jag upplever som bäst är de med helt fast metalldel som är platt och stenhård. De tränsen kostar som sagt mycket även i enkelt läderutförande. Jag skulle titta på de som håller på med akademisk ridning och utrustning. Där köpte jag mitt.
Äntligen ett kapson som inte åker runt och som faktiskt har en funktion. Jag har kastat alla de andra skitkapsonerna jag haft.
 
Då var man inne i sadelletarträsket igen. Tintin har ändrat sig en hel del i ryggen sedan i våras (eftersom han blivit mer "ordentligt" riden), han har mer muskler och kondis än han haft förut. Han har känts lite missnöjd att rida den senaste tiden, så jag tog ut min tränare för att kolla den. Jag har så dålig koll på sadlar, eller jag ser ju om sadeln ligger jättedåligt men that's it. Hon sa att den blivit lite för rak åt honom samt att den klämmer lite på ett annat ställe. Vi har fixat till den så att den går att använda tills jag hittar en annan, nu är det bara att låna en massa sadlar och börja prova..
 
Då var man inne i sadelletarträsket igen. Tintin har ändrat sig en hel del i ryggen sedan i våras (eftersom han blivit mer "ordentligt" riden), han har mer muskler och kondis än han haft förut. Han har känts lite missnöjd att rida den senaste tiden, så jag tog ut min tränare för att kolla den. Jag har så dålig koll på sadlar, eller jag ser ju om sadeln ligger jättedåligt men that's it. Hon sa att den blivit lite för rak åt honom samt att den klämmer lite på ett annat ställe. Vi har fixat till den så att den går att använda tills jag hittar en annan, nu är det bara att låna en massa sadlar och börja prova..

Synd att du bor långt bort annars har jag en du kunnat prova.
 
Long time, no see...

Haft semester under sommaren och då minskat på surfandet vilket har sina fördelar.

Uppdatering kommer härmed:

Varit ute på rätt mycket tävlingar med fjordingar, med varierande resultat. En del placeringar - Isak lyckades i sin andra och hittills sista dressyrstart i LC belönas med lite över 68% (och jag vet inte vad domaren tittade på) och därmed en andraplats.
Yngve råkade vinna en LA:1 där Reggie kom tvåa i samma klass. Mycket överraskande.

Jag har testat WE, det var ju skojigt (särskilt speeden var ju kul). På två starter, en i LC och en i LB, har Yngve dragit till med två vinster. Sista starten i WE var lite extra kul: hade med mig Jenta, Yngve och Reggie som alla fick prova LB. Tre placerade i tävlingen. Bara fjordingar. Yngve etta, Jenta tvåa och Reggie trea... skoj prisutdelning för min del, förstås.

Fått hem ett nytt projekt i form av godkände hingsten Pärlby Aladdin som har fått börja sin ridhästkarriär på riktigt. Han är snäll och samarbetsvillig men det är förstås rätt mycket jobb.

Dixie har blivit kastrerad och ska idag få flytta från sjukhagen där han stått i två veckor, och ut till de andra killarna på betet (hoppas kunna suga ut en eller två veckor till i beteshagarna).

Surt nog var det någon som körde på min hästtransport i början av september; försäkringsbolaget har fortfarande inte bestämt sig för om den ska repareras eller lösas in. Det kvittar i och för sig vilket, eftersom jag ändå hade beställt en ny (behövde en ny för att kunna ta med fyra hästar, en tävlingsvagn och diverse övrigt till SM-20 som jag siktar på att åka på) som preliminärt ska levereras under vecka 41. Dock irriterande att just nu bara kunna använda ena båset i transporten.

Angående planer för SM -20 så är för närvarande Reggie kvalad till precisionskörningen, dressyren och bruksridningen. Yngve är kvalad i dressyr och bruksridning, och Isak är klar för femårschampionat i dressyr och bruksridning.
Kvar att försöka kvala är ju Yngve i precisionskörningen, och Isak i precisionskörning för femåringar, och så Jenta i dressyr och bruksridning helst. Om hon får följa med, vill säga.
 
Long time, no see...

Haft semester under sommaren och då minskat på surfandet vilket har sina fördelar.

Uppdatering kommer härmed:

Varit ute på rätt mycket tävlingar med fjordingar, med varierande resultat. En del placeringar - Isak lyckades i sin andra och hittills sista dressyrstart i LC belönas med lite över 68% (och jag vet inte vad domaren tittade på) och därmed en andraplats.
Yngve råkade vinna en LA:1 där Reggie kom tvåa i samma klass. Mycket överraskande.

Jag har testat WE, det var ju skojigt (särskilt speeden var ju kul). På två starter, en i LC och en i LB, har Yngve dragit till med två vinster. Sista starten i WE var lite extra kul: hade med mig Jenta, Yngve och Reggie som alla fick prova LB. Tre placerade i tävlingen. Bara fjordingar. Yngve etta, Jenta tvåa och Reggie trea... skoj prisutdelning för min del, förstås.

Fått hem ett nytt projekt i form av godkände hingsten Pärlby Aladdin som har fått börja sin ridhästkarriär på riktigt. Han är snäll och samarbetsvillig men det är förstås rätt mycket jobb.

Dixie har blivit kastrerad och ska idag få flytta från sjukhagen där han stått i två veckor, och ut till de andra killarna på betet (hoppas kunna suga ut en eller två veckor till i beteshagarna).

Surt nog var det någon som körde på min hästtransport i början av september; försäkringsbolaget har fortfarande inte bestämt sig för om den ska repareras eller lösas in. Det kvittar i och för sig vilket, eftersom jag ändå hade beställt en ny (behövde en ny för att kunna ta med fyra hästar, en tävlingsvagn och diverse övrigt till SM-20 som jag siktar på att åka på) som preliminärt ska levereras under vecka 41. Dock irriterande att just nu bara kunna använda ena båset i transporten.

Angående planer för SM -20 så är för närvarande Reggie kvalad till precisionskörningen, dressyren och bruksridningen. Yngve är kvalad i dressyr och bruksridning, och Isak är klar för femårschampionat i dressyr och bruksridning.
Kvar att försöka kvala är ju Yngve i precisionskörningen, och Isak i precisionskörning för femåringar, och så Jenta i dressyr och bruksridning helst. Om hon får följa med, vill säga.

Kul att höra av dig igen!!
Jag misstänkte att nätpaus var anledningen eftersom du haft det förut men nog har jag saknat dig.

Vad kul att du fortfarande håller igång såmycket med tävlandet och att så många är kvalade redan!!

Har du köpt P.A eller är det ett projekt av annan anledning?
 
Kul att höra av dig igen!!
Jag misstänkte att nätpaus var anledningen eftersom du haft det förut men nog har jag saknat dig.

Vad kul att du fortfarande håller igång såmycket med tävlandet och att så många är kvalade redan!!

Har du köpt P.A eller är det ett projekt av annan anledning?

Aladdin har jag på foder så länge jag vill ha honom. För att citera Anna - tre veckor eller tio år.
Eftersom han bara stamtavlemässigt går att använda på ett av mina ston, vore det ju lite dumt att köpa - särskilt när jag nu har den här förmånliga möjligheten att få låna honom på livstid om jag så önskar.

Gjorde plats för honom här hemma genom att sälja kallblodstravaren, det satt långt inne men för att komma vidare med den hästen hade jag behövt lägga ner väldigt mycket tid och träning (han har ju gått MSV C dressyr, och för MSV B krävs väldigt mycket mer) och jag saknade den motivationen.

Jodå, tävlandet har väl lyckats.
Ställningen i fjordcupen ser halvskojig ut just nu.
 
Jaha, då får ni stå ut med lite mer skryt från min sida.

Igår var jag på körtävling, hade med mig Yngve, Reggie och Isak.

Yngve och Isak fick gå som par i LB dressyr och precision, Reggie gick enbet LA dressyr och precision och så avslutade jag med att Yngve och Reggie fick vara par i LA precision.
jag behöver träna mig på att köra precision.

Förväntningarna inför dagen var små men förhoppningarna var att köra godkända dressyrprogram i både LB och LA.
Och förhoppning att kunna köra felfritt på bollar i LA med paret Yngve och Reggie.
Dessutom tänkte jag mig att träna tempo i precision LA med Reggie som enbet.

Det gick ju bra - LB-paret vann sin klass men det var en walkovervinst för det andra ekipaget i klassen utgick; dock hade vi kommit tvåa i enbetsklassen LB häst och ponny, om vi tävlat i den i stället för klassen "LB dressyr par och fyrspann". Så det var väl inte så illa ändå. 69.5 straff fick vi, går uppenbarligen att göra betydligt bättre men Isak är ju "grön" så man kan inte begära mer.
LB precisionen med en boll ner, ändå helt OK i mina ögon.
Isak nu klar för precisionen för femåringar -20, det var vad jag hade hoppats.

Reggie gick en godkänd LA dressyr, vilket ju var förhoppningen. Höger bog hamnar i vägen så han går och springer omkring vänsterställd vilket jag förstås måste jobba med. Vi fick 63 straff, vinnaren i klassen 54 så det var ju en bra bit från att vinna (vi kom tvåa av tre ekipage). Fick en jätteskojig niopoängare för skritten trots dålig övergång från trav till skritt.
Och vann DM för ponny, jättekul!

LA precisionen för enbart Reggie var störtkul, jag satte upp tempot avsevärt jämfört med vad jag vågar förut. Det medförde två bollar ner, men var väldigt roligt och han följde fint. Jag behöver förstås träna mer, men har en bra häst att träna med.
När jag satte ihop Reggie och Yngve i par (räknades i samma LA-klass som Reggie enbet), körde jag försiktigare och ville låta bollarna ligga kvar men räknade med att få en massa tidsstraff. Det gick bra, hästarna gick som på räls och alla bollar låg kvar - och vi klarade maxtiden med pytteliten marginal. Enda felfria ekipaget i klassen, så vi vann faktiskt! Jätteförvånande men roligt.

Så facit efter gårdagen är att både Yngve och Reggie har kvalat på egna meriter till precisionen på SM nästa år, Isak som sagt klar för femårsprecisionen, och så Reggie som distriktsmästare.
 
Synd att du bor långt bort annars har jag en du kunnat prova.
Tack ändå, tror jag har hittat en sadel nu men ska ha tränaren att slänga ett öga på den först :) Det största bekymret är att den är brun, hade hellre velat ha en svart. Men när det inte finns budget för någon splitterny sadel så får man ta det man hittar och som funkar. Det är en dressyrsadel åtminstone!
 
Igår var jag och härjade på tävlingsbanan igen, i dressyr.
Rätt mycket mellanmjölk med Isak, Reggie och Yngve. Ingen som presterade på topp men det får väl duga.
Isaks insats i LC:1 (gick emot i fattningarna, halterna lite sneda och vinda, lite för mycket innersida i serpentinerna bland annat) räckte dock till en andraplacering där vi fick precis överkant 64% och vinnaren hade en bit över 66%. De som kom efter oss, å andra sidan, kom inte över 62%.

Isak har hittills i sin "tävlingskarriär" ett facit på att komma etta, tvåa och trea i sina westernklasser, två andraplaceringar i dressyr (på tre starter) och clear round (första tävlingen) respektive vinst i sportkörning.

Rätt imponerande av en fyraåring...
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 914
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 876
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 296
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 492
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp