Fjordingtråd nr 3

...och för säkerhets skull har jag varit och miljötränat Aladdin på KM i hoppning och dressyr idag. Han behöver ut och lufta sig.
Han skötte sig helt fantastiskt, lugn och fin och brydde sig egentligen inte om de andra hästarna på tävlingsplatsen.

Vi råkade bli klubbmästare i hoppning, och i dressyren fick vi drygt 58% i LC vilket får ses som klart godkänt med tanke på förutsättningarna, även om det förstås lätt går att göra ett betydligt bättre program.
 
Jag lyser med min frånvaro här på Buke.. Har liksom tappat sugen att surfa in på sidan via mobilen sedan jag fick problem med att sidan omdirigerade en vidare till en massa skräp. I brist på stationär dator så blir det väldigt sällan jag är inne. Den som är intresserad av vad vi pysslar med kan få länk till blogg samt instagram om man vill ha aktivare uppdatering. Vet inte om det är ok att länka direkt här?

I korthet: köpt ny sadel. Tintin lyckats göra en favorit i repris från 2 år tillbaka och dra på sig infekterat sår på vänster bak. Sista dagen på antibiotikakuren idag, benet verkar redan mycket bättre och svullnaden har gått ner. Men känns så onödigt med infekterade sår, brukar alltid kolla benen jättenoga men nu hade han lyckats med det under några dagar då jag inte hunnit till stallet pga jobb. Vargtänder bortplockade igår, rejäla grejer det var. Lyckligtvis fick vi bort dem på en halvtimme.
 
1571172931904.png

Råkat bli ägare till min första fjording efter lite facebook-shopping! Så denna lilla killen landade i Skåne igår efter en lång resa från Timrå :laugh: Smealidens Triton, en hingst f. 2018 med Temperament 227 som pappa. En verklig dream come true detta, har suktat efter en avkomma sedan jag började rida temperamentför fem år sedan.. äntligen! Förhoppningsvis blir han godkänd nästa år när han visas. Söt som socker är han iallafall!! :love::love:
 
Själv kämpar jag med att mina ser ut som ök just nu. Båda ser kantiga och tråkiga ut. Att Bruno (numer kallas han Roger då min medryttare råkade säga det istället för hans riktiga namn) var lite tunn när han kom hem var ju väntat och då var det ändå inte så farligt. Jag skulle säga att det var i rätt hull ändå och i prima skick.
Han har ju dock en tendens att ”visa revbenen” även vid rätt hull när han andas djupa andetag och böjer kroppen men just nu tycker jag han ser tråkig ut. Han har buk, ganska dålig överlinjen och känns kantig.

Burret kom också hem i perfekt skick och rätt hull men jag upplever att han också blivit lite kantig. Han har inte samma kroppsbyggnad som Roger så i rätt hull syns inte revbenen och kantigheten är inte lika framträdande men ändå.......

Det känns som om Roger framförallt hamnar i denna svacka vid pälssättning. Det var ju så han var i september förra året på Grevagården när vi fick sämre poäng och ”dålig könsprägel” och jag kan säga att han garanterat skulle få samma nu om vi visade honom.
Burret har haft problem med pälssättningen på annat sätt, han blev jätteflsig och svettig vid ett lätt körpass på volten som två veckor före inte gett någon reaktion alls. Så, jag tror att det kan vara något sådant.

Nej, de har inte mask. Ja, jag har höjt högivan. De gick på mindre i våras (den kalla delen) och ändå kändes de inte lika svårfödda. Med detta hö behöver jag inte heller ge protein och gjorde det inte i våras heller. Dock har jag faktiskt höjt den mot bättre vetande just nu.
Roger går på 10 kg prima hö med rätt kvot och lite i överkant men inte för mycket) på energi. Burret går på 6,5 - 7 kg.

Jag kämpar på.........
 
IMG_20191029_084200.jpg


Hej från oss på frostiga västkusten.
Alvas bästis har flyttat till oss, vi idkar bootcamp med handhäst, mycket skritt och klättring. Har hittat min pannlampa efter idogt letande och kan därmed även ge mig ut efter jobbet nu.
Alva har fått två små medryttare i form av stallkompisens barn. Inte särskilt hård träning för henne såklart, men välkommen avlastning för mig.

Gick i ett svagt ögonblick med på att starta lokal dressyrtävling nästa år, LC eller nåt. Har inte tävlat på typ 14 år, och Alva aldrig. Kan bli intressant.
 
Ja, det går ju inte bättre med motioneringen nu heller.....

Hade en träning inbokad med Burret i början av november som jag måste avboka. Jag har nämligen fått tennisarmbåge!!
Jag virkade med ett tjockt, jätte-elastiskt garn som bara fick min armbåge att totalt strejka sedan i början av oktober.
Just nu är den relativt ok men inte så jag vågar hålla tömmar än då kniprörelsen med armbåge ut från midjan skiter sig. Det betyder att jag får satsa på decemberträningen istället.

Kompanjonen har det lite svårt med resande och annat just nu, så det blir inget därifrån heller. Min andra medryttare är i en fysisk svacka just nu (sköldkörtel hon också) och orkar inte riktigt.

Vi tänkte ju satsa på SM med Roger men inser mer och mer att det är nog dags att lägga ner den tanken. Vi har också fått ett fint erbjudande på station nästa år som vi mer och mer lutar åt. Det är ett riktigt bra ställe och förhoppningsvis blir det en del ston.

Av förklarliga skäl berättar jag inte förrän det är helt klart (eller om det blir av) var någonstans det är. Ni får vara nyfikna så länge. Vi hoppas på att ge ett snabbt svar men har till januari att bestämma oss. Det tackar vi så mycket för.

I november kommer en mellanlandning hit, som ska vidare till Finland. Det ska bli roligt att träffa hästen, som jag sett många gånger och kul att hon kommer till någon som har letat efter en häst som hon, länge.
Känns bra att kunna erbjuda en helt smittfri miljö då vi inte varit någonstans på närmare 3 månader och de som varit här och tränat en helg var det för tre veckor sedan NU, så det hinner ju gå minst 4 till.
 
Jag sitter också här och morrar dovt över en armbåge from hell ...typ. tänkte ta m,ig en lugn skrittrunda med gamlingarna häromdagen . Lärka 22,och Zandra 25 år. hoppade upp på Lärkan, tog Zandra på släp och jag insåg rätt snabbt att den höga, klara luften gav dom en massa överskottsenergi. Lärka vet inte vad skritt rakställd är sådana dagar, möjligen kan hon tänka sig snygga passager åt sidorna iofs i snygg trav... funkar inget bra med pigg och arg shettisdam vid sidan kan jag berätta. rätt som det var gjorde Lärka ett språng framåt, Zandra hängde inte med, och inte med axel/armbågsled heller.
så nu är det voltarengel,yllebinda och vila som gäller här.
Utöver det så har alla "hästkillarna" hittat nya hem, så det är gräsligt tomt o tyst i stallet utan gula hingstar. så ser någon snygging så tjoa till ;)
 
Ja, det går ju inte bättre med motioneringen nu heller.....

Hade en träning inbokad med Burret i början av november som jag måste avboka. Jag har nämligen fått tennisarmbåge!!
Jag virkade med ett tjockt, jätte-elastiskt garn som bara fick min armbåge att totalt strejka sedan i början av oktober.
Just nu är den relativt ok men inte så jag vågar hålla tömmar än då kniprörelsen med armbåge ut från midjan skiter sig. Det betyder att jag får satsa på decemberträningen istället.

Kompanjonen har det lite svårt med resande och annat just nu, så det blir inget därifrån heller. Min andra medryttare är i en fysisk svacka just nu (sköldkörtel hon också) och orkar inte riktigt.

Vi tänkte ju satsa på SM med Roger men inser mer och mer att det är nog dags att lägga ner den tanken. Vi har också fått ett fint erbjudande på station nästa år som vi mer och mer lutar åt. Det är ett riktigt bra ställe och förhoppningsvis blir det en del ston.

Av förklarliga skäl berättar jag inte förrän det är helt klart (eller om det blir av) var någonstans det är. Ni får vara nyfikna så länge. Vi hoppas på att ge ett snabbt svar men har till januari att bestämma oss. Det tackar vi så mycket för.

I november kommer en mellanlandning hit, som ska vidare till Finland. Det ska bli roligt att träffa hästen, som jag sett många gånger och kul att hon kommer till någon som har letat efter en häst som hon, länge.
Känns bra att kunna erbjuda en helt smittfri miljö då vi inte varit någonstans på närmare 3 månader och de som varit här och tränat en helg var det för tre veckor sedan NU, så det hinner ju gå minst 4 till.
Blir ju förstås nyfiken på vad det är för sto som är på väg hit till Finland. Det är jättekul att fler och fler människor får upp ögonen för dem här också. :) Väldigt sällan man hittar fjordingar ute på annons här, de få som finns brukar bli sålda direkt. Resten tror jag säljs via kontakter och inte ens hinner ut.

Tintin var superfin igår när medryttaren red. Han är betydligt mer nöjd med sin nya sadel och vi håller på och experimenterar med bett just nu. Efter att vargtänderna rök så blev han uppenbart mindre nöjd med sitt gamla bett (helt vanligt tredelat med fasta ringar). Nu rider vi med ett rakt äppelbett och det verkar falla herren i smaken!
 
Här verkar mina hästars kroppar gå åt rätt håll men pälsen kan luras också. Kanske är de kantiga under.

Bruno, aka Roger går på 10 kg hö och Burret på 7 kg hö. Det är mer än de någonsin gått på sedan de varit i min ägo. Trots det är det alltså ett så bra hö att det är det enda de behöver äta. Men, ibland är det så.
Brunos päls är så tjock att han ser fet ut om man tittar på ryggen. Man måste dit och känna. När man klappar honom hörs det inte trots att man tar i.

Regnet verkar vara som för två år sedan, en "never ending story". Nu, när Herr Grå inte finns längre är inte oron stor alls för kolik men det är ju inte roligt för någon med denna lera. Det är ett jäkla workout-pass att ta sig till torrare delar för att ge mat och man är skitig precis hela tiden.
Hästarna vill helst inte vara inne så tidigt och inte jag heller men de vill inte heller stå i leran hela tiden. Trots att mer än 80% av hagarna är helt ok att stå i så är ju grindarna placerade så de ser aktiviteten på gården och på vägen där alla grannar går.
De vill ha koll helt enkelt och hagarna går lite bakom så det är naturligt att de vill stå på det enda ställe där grindarna kunde placeras.

De är även i år fullpälsade och Burret har en fantastisk päls men Roger har snyggare. De kallaste och regnigaste dagarna har de gått med regnskal-täcke de första timmarna bara för att jag ska kunna ha dem ute så länge som möjligt och tagit av täckena ca 4 timmar innan de ska in.
Jag har helt fått överge det i dagarna. Först och främst svettas de i täckena. Inte tillräckligt för att bli fuktigt och varmt så det är risk för regnskållor men det räcker för att de, och täckena, ska lukta illa.

Dessutom gav de sista 4 timmarna väta i pälsen (inte så konstigt, jag vet) som inte torkar på ca 11 timmar innetimmar i stallet, av två anledningar. Den första är att de är så välisolerade att de inte släpper ut någon kroppsvärme som i sin tur kan torka upp den blöta pälsen. Den andra är att eftersom jag har kallstall så är fukthalten inne exakt lika stor som ute. Det betyder att vi har en luftfuktighet på 92% både inne i stallet och utomhus vilket inte precis hjälper en torkningsprocess.
Anledningen till att den första anledningen är den största i sammanhanget vet jag för att just Roger torkar till ca 70% men Bruno med den fantastiskt fina vinterpälsen inte torkar alls.

Som tur är så är de inte på något sätt våta in på kroppen utan endast det yttersta på håren är vått.
 
Fick precis veta att ägaren till stallet där jag har Tintin inhyrd kommer att sluta med inackordering i den nuvarande formen fr.om. 1.7.2020, pga hälsoskäl. :( Jag förstår verkligen hennes beslut men det är så himla tråkigt. Hur fortsättningen blir är inte klart ännu, om någon annan tar över verksamheten på gården eller om det blir någon typ av kallhyra med stallspass uppdelade mellan hästägarna. Det klarnar väl så småningom.

Personligen hoppas jag att stallverksamheten fortsätter i form av kallhyra plus stallspass. Kan vara svårt att hyra ut verksamheten då familjen själv bor på gården. Men så länge jag kan ha kvar hästen och inte behöver flytta honom så är jag nöjd. Det finns inget motsvarande stall med välfungerande lösdrift, rid-& träningsmöjligheter samt vettig terräng att kunna rida ut i.
 
Vi har bestämt oss nu.......vi lämnar ut Bruno på station. Erbjudandet kom tidigt och vi tyckte det var ett så bra ställe att det vore synd att inte ta tillfället i akt.
Sedan var det bara att fundera på vad vi skulle hinna och inte. Vi ville tävla SM men vi hinner inte. Vi hinner inte få honom i kondition, form och som parallellt skulle löpa med arrangerandet av SM.

Stationen själv får gå ut med information när de känner sig klara, så än så länge är jag lite tyst.
 
Vi har bestämt oss nu.......vi lämnar ut Bruno på station. Erbjudandet kom tidigt och vi tyckte det var ett så bra ställe att det vore synd att inte ta tillfället i akt.
Sedan var det bara att fundera på vad vi skulle hinna och inte. Vi ville tävla SM men vi hinner inte. Vi hinner inte få honom i kondition, form och som parallellt skulle löpa med arrangerandet av SM.

Stationen själv får gå ut med information när de känner sig klara, så än så länge är jag lite tyst.

Vi är väldigt tacksamma och glada för att fått ert förtroende att få ha honom hos oss på station 2020. så Bruno kommer att stå I Halland betäckningssäsongen 2020, och tar emot ett begränsat antal renrasiga ston med god rastyp.
 
Vi är väldigt tacksamma och glada för att fått ert förtroende att få ha honom hos oss på station 2020. så Bruno kommer att stå I Halland betäckningssäsongen 2020, och tar emot ett begränsat antal renrasiga ston med god rastyp.

Det känns verkligen jättebra! Vi blev väldigt glada när vi fick förfrågan.
Nu ska jag bara försöka få upp honom i överhull också. Det är inte det lättaste med någon av mina hästar just nu. Båda går på mer än jag någonsin behövt ge en fjordhäst och det är prima hö.
 
Det känns verkligen jättebra! Vi blev väldigt glada när vi fick förfrågan.
Nu ska jag bara försöka få upp honom i överhull också. Det är inte det lättaste med någon av mina hästar just nu. Båda går på mer än jag någonsin behövt ge en fjordhäst och det är prima hö.
Bra att det känns bra från alla håll :heart jag har lite samma här med mina iår, vi har väldigt högt energi i vårt hö, men tyvärr lågt protein, så det blir att mixtra ihop en fullgod foderstat på bästa sätt -
 
Bra att det känns bra från alla håll :heart jag har lite samma här med mina iår, vi har väldigt högt energi i vårt hö, men tyvärr lågt protein, så det blir att mixtra ihop en fullgod foderstat på bästa sätt -

Jag har ett hö som har rätt kvot så jag behöver bara ge hö. Inte ens mineraler. Annnars brukar jag ha som du har det.
Men, trots det är det svårt i år. Vet inte varför.
 
Jag har ett hö som har rätt kvot så jag behöver bara ge hö. Inte ens mineraler. Annnars brukar jag ha som du har det.
Men, trots det är det svårt i år. Vet inte varför.
Min egna fundering angående det hela är att gräset som kom först i våras var rejält stressat av förra årets väderlek, och det växte fort o mycket.... men jag är bara lekman i frågan, men eftersom jag i princip alltid haft eget foder att skörda, så kan jag se att vårens växt var annorlunda än normalårens.
 
Fick precis veta att ägaren till stallet där jag har Tintin inhyrd kommer att sluta med inackordering i den nuvarande formen fr.om. 1.7.2020, pga hälsoskäl. :( Jag förstår verkligen hennes beslut men det är så himla tråkigt. Hur fortsättningen blir är inte klart ännu, om någon annan tar över verksamheten på gården eller om det blir någon typ av kallhyra med stallspass uppdelade mellan hästägarna. Det klarnar väl så småningom.

Personligen hoppas jag att stallverksamheten fortsätter i form av kallhyra plus stallspass. Kan vara svårt att hyra ut verksamheten då familjen själv bor på gården. Men så länge jag kan ha kvar hästen och inte behöver flytta honom så är jag nöjd. Det finns inget motsvarande stall med välfungerande lösdrift, rid-& träningsmöjligheter samt vettig terräng att kunna rida ut i.
Goda nyheter - det har ordnat sig :) Några gamla bekanta tar över verksamheten tills vidare och vi får fortsätta som förut. Hoppas bara att deras ork sitter i så att allt fungerar som det ska också framöver. Då får vi lägga den oron åt sidan för ett tag och istället fokusera på nykomlingen som vi snart får hämta hem. Jag har tänkt ut en reservplan ifall det mot förmodan skulle bli något strul med stallplatsen, men är åtminstone glad att vi kan bli kvar där vi trivs så bra :)
 
Lasso har fått en medryttare :) får se hur mycket det blir framöver, just nu har hon jullov och massor av tid, men vet inte hur mycket det kommer bli sen. Men jag är glad för det som blir eftersom jag typ inte vågar rida ut på honom själv 🙄 hon rida ut på honom då och då och sen kör jag med promenader och träning på bana där i mellan :D Lasso sköter sig bra men är ju som ett ånglok i skogen :nailbiting: han tycker att det är så himla kul! Köpte ett kimblewick till honom men får det inte att passa bra, när det är lagom långt i mundelen så klämmer det mellan "skänklarna" upptill 🤔
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 914
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 876
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 296
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 492
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp