Fjordingtråd nr 3

Nu märker jag att proteintillskottet börjar ge effekt! Tintin börjar bli rundare i överlinjen och det finns betydligt mer energi och ork i hästen. Det går faktiskt att våga kräva och jobba lite mer i ridningen igen. Det börjar också märkas att efter nån vilodag eller två så finns det rejält med överskottsenergi.. Han hittar inte på några dumheter som jag tycker stör i ridningen, ordentligt sprutt i galoppen och något glädjeskutt typ. Samt att spökena i ridhusets spökhörn tycks ha återvänt. ;)

Tror inte hästarna rör sig speciellt mycket i hagen just nu, men en häst med livsglädje och lite bus kan jag leva med :)
 
Var ute på promenad med pållen idag. Först var han seg (finns alltid en sträcka strax efter stallet på ett par 100m där han alltid stannar många gånger när vi är ute och går själva) och sen nästan överpigg. Men skönt att vara ute och lufta sig. Vi mötte ett par bilar och han brydde sig inte alls. Upptäckte däremot att det broddade bootsparet som jag använder bak (har olika modeller fram o bak) börjar bli lite dåliga.. Sulan är för mjuk och dubbarna har sjunkit in för långt, så de greppar lite dåligt samtidigt som de har trängt in lite på insidan. Inget vidare alltså :( ska fixa ett par inlägg att ha inne i bootsen så vi förhoppningsvis klarar oss med dem vintern ut, så köper jag nya till nästa vinter. För övrigt är de inte speciellt slitna så jag tänkte att jag kan skruva lös dubbarna och använda dem som sommarboots istället.
 
God Jul från Lasso ☺️
659AAF5E-3448-4522-A614-51E9399F01B9.jpeg
 
Käck mössa, @mollyphlox :D

Jag ska strax ta och åka ut till stallet, blev just uppringd och meddelad att alla hästar nu står inne för personalen vill hem, trots att jag sagt att jag hämtar in själv. Knappa tre timmar fick de vara utomhus idag. :up: Så jävla trött på det här stallet.

Har börjat kika på olika transportörer och efterfrågat offert, står och väger emellan att skicka Alva på lastbil eller köra själva. Måste ju ändå köra upp med mina grejer plus all hästutrustning. Antar att det blir billigare att köra själva, enda kruxet är att min sambo aldrig riktigt kört med släp, och inte med levande last heller. Får se vad det blir. Men köra själva känns enklast med planeringen, då behöver jag inte rodda med välkomstkommitté på plats.
 
Ni får en bild framifrån på julegrisen, klippte manen skitfult innan. :D
Min motivation har kommit tillbaka lite, rider mest barbacka och filar på skolor i skritt, och galopp ur skritt. Det går jättebra faktiskt. Tänker att om jag inte orkar träna ordentligt kan jag åtminstone träna på uppbyggande grunder. :)

20181224_161238.jpg
 
Blev dressyrpass för tränare idag, äntligen! Räknade ut att jag ridit själv (nån enstaka gång med kompis) sedan mitten på november. Det är så svårt att veta om saker och ting går åt rätt håll då, dessutom blir jag fantasilös och bara tragglar med samma saker. Borde rida lektion typ en gång varannan vecka, men det tycks vara svårt att få till tyvärr.

Blev mest en koll av vad vi jobbat med sen senast, man hinner ju inte med jättemycket under en halvtimme. Fokus blev på sidvärtsrörelser (mest skänkelvikning) i skritt och trav, fick tips på hur jag ska få Tintin att hålla sig rak i kroppen även i hans svårare varv (vänster).

Sen kollade vi galoppen. Hon tyckte att galoppen är mer balanserad och lugnare, han kastar sig inte in i fattningarna längre utan övergångarna är mjuka. Vänstergaloppen är svår att få till fortfarande, Tintin kör nästan alltid höger istället. Fick tips på vad vi kan testa och se om han fattar vänster galopp då. Ska pröva att galoppera på ena åkern och se om det är lättare där vi har mer utrymme och inga väggar som stänger in. Hon tyckte också att vi kan börja samla ihop galoppen mer, då han orkar galoppera bra framåt med flyt nu.

Nöjd med dagens feedback, tips och tankar. Tintin var jätteduktig och det är alltid kul att höra att den träning man jobbat med på egen hand gett resultat. :)
 
God fortsättning, fjordvänner!
Hoppas att alla överlevde nyår utan några men. Jag skickade hunden på kollo på landet, nära stallet smäller det inte så mycket då många har halmtak på husen (=stor brandrisk). Själv somnade jag fem i tolv framför en tv-serie. :up:

Flytten närmar sig med stormsteg! Lutar åt att skicka Alva på lastbil och samtidigt köra upp med mina grejer, blir nog enklast och mest effektivt. I helgen ska syrran bygga Alvas box - det är på riktigt! :eek:
Idag hade vi spontan dressyrträning, andan föll på så att säga. Har galopperat barback ute en del de senaste två veckorna så nu är sadeln inte längre för trång... Vi filade lite på det vanliga; öppna, förvänd öppna, sluta, lite lite tramp, bakdelsvändning. Och något jag allt gör vid uppvärmningen, som jag inte vet vad det heter på svenska. På tyska kallas det "übertreten", typ kliva över, trampa över.
Såhär:


Slutsats: ponny är lite väl rund och orken är inte riktigt där, men musklerna har i alla fall inte förtvinat. :D
 
Motivationssvacka här just nu! Känns som jag kört fast lite i ridningen och vet inte riktigt hur jag ska ta mej vidare. Min kompis som brukar träna mej till vardags kom förbi och red Tintin en sväng, för att hjälpa till att planera hur vi ska jobba vidare. En hel del bra ideer hade hon och tillsammans ska vi nog komma igenom det. Skönt med såna vänner.

I övrigt en rätt usel dag hästmässigt. Tintins bästa kompis förlorade till slut kampen mot fången efter åtta månaders kämpande. Hon blev sämre igen och smärtstillande hjälpte inte, så det blev bestämt att hon skulle tas bort. Hann säga hejdå till henne och hjälpte till att ta in henne.. Det var absolut rätt beslut. Första gången jag varit i stallet under en avlivning.. Ville inte se det utan höll mig i stallet under tiden. Det gick fortare än jag trodde och bultpistolen lät inte så mycket heller. Bra att veta tänker jag..
 
Motivationssvacka här just nu! Känns som jag kört fast lite i ridningen och vet inte riktigt hur jag ska ta mej vidare. Min kompis som brukar träna mej till vardags kom förbi och red Tintin en sväng, för att hjälpa till att planera hur vi ska jobba vidare. En hel del bra ideer hade hon och tillsammans ska vi nog komma igenom det. Skönt med såna vänner.

I övrigt en rätt usel dag hästmässigt. Tintins bästa kompis förlorade till slut kampen mot fången efter åtta månaders kämpande. Hon blev sämre igen och smärtstillande hjälpte inte, så det blev bestämt att hon skulle tas bort. Hann säga hejdå till henne och hjälpte till att ta in henne.. Det var absolut rätt beslut. Första gången jag varit i stallet under en avlivning.. Ville inte se det utan höll mig i stallet under tiden. Det gick fortare än jag trodde och bultpistolen lät inte så mycket heller. Bra att veta tänker jag..

Gillade det sista du skrev. ”Bra att veta...”

Annars är det ju jätte tråkigt att höra att det inte gick längre men med tanke på årstiden var det väl troligen PPID och det är ju annars något man får leva med hela livet annars.....fångesten.
 
Gillade det sista du skrev. ”Bra att veta...”

Annars är det ju jätte tråkigt att höra att det inte gick längre men med tanke på årstiden var det väl troligen PPID och det är ju annars något man får leva med hela livet annars.....fångesten.
Hon har haft fång förut och vi vet inte vad det var som blev den sista droppen i våras och startade det hela. Ägarna prövade allt som gick, flera olika specialbeslag samt smärtstillande. Inget hjälpte. Trots full dos smärtstillande hade hon svårt att gå idag, så det fanns inget mer att göra.

Vi har två helt underbart proffsiga killar som sköter avlivning samt hämtning här. Ödmjuka, snälla och fantastiskt lugna med hästarna när det är dags. Den dagen jag blir tvungen att ta beslut om avlivning vill jag anlita dem.
 
Här är det precis bestämt idag, att Bruno åker till Småland och betäcker. Jag och kompanjonen visste ju att vi inte skulle starta något SM i år, som jag skrev i ett annat inlägg. De har stått får mycket, kompanjonen väntar på operationstid för sitt knä och det gjorde beslutet lätt.

Vi fick frågan redan förra året men då kändes det inte aktuellt alls även om vi visste att han inte skulle göra sin bästa start. Jag kom på tanken precis före jul och vi återkom till den som frågade förra året, som vi har stort förtroende för, och frågade om det fortfarande var aktuellt även för henne. Det var det och så var det bestämt idag.

Vi kan då i sommar satsa lite extra på Burret.

Självklart kommer medryttaren som varit ”borta”i ett år bli lite besviken men vi har några månader på oss att göra saker innan han åker.

Jag måste också göda upp Bruno. Hur illa jag än tycker om feta hästar så måste han bli fetare än jag är bekväm med. Han brukar gå ner sig ganska mycket och han är precis lagom nu, dock omusklad.
Det spelar inte heller någon roll hur bra hingsthållaren är och hur mycket mat han får.........ner kommer han att gå.
 
Vi håller på att byta parti hösilage just nu och proteinvärdena är inget att hurra för.. I övrigt helt okej, men får öka på proteintillskottet ytterligare. Hoppas bara att hästen äter det ändå, men ökar med 0,5 dl nu till att börja med.

Hur har ni haft det med hötillgången efter den torra sommaren?
 
Vi håller på att byta parti hösilage just nu och proteinvärdena är inget att hurra för.. I övrigt helt okej, men får öka på proteintillskottet ytterligare. Hoppas bara att hästen äter det ändå, men ökar med 0,5 dl nu till att börja med.

Hur har ni haft det med hötillgången efter den torra sommaren?

Vi har haft bra med hö, fast med tanke på stallhyran så var det bara för stallägaren att se glad ut och se till att fixa hö. Några balar har varit väldigt dammiga och några väldigt grova med mycket vass i. Men vi har växlat till hösilage nu för att Alva kommer äta det i Sverige, där är kvaliteten jämnare också. Har ingen analys, brukar ta själv men visste inte hur länge jag skulle bli kvar, så jag har höftat lite. :angel: Av min höftning att döma är fodret mycket energirikt..
I Sverige kommer jag behöva köpa till ca 4 storbal hösilage, så räcker det till nästa säsong. Har bokat transport nu iaf - vecka 9 åker vi upp! :eek:
 
Dagens iakttagelse: är med i flera olika fjordgrupper på facebook. Jätteroligt att se bilder på fjordingar över hela världen, men är det nån annan än jag som reagerat på att det finns många riktigt tjocka fjordingar på bilderna?

Efter att ha haft tre fånghästar i stallet det senaste året, varav två har fått tas bort så har man utvecklat fångest deluxe.. Tintin är lite för tjock just nu men inte på långa vägar såpass mycket som en del av hästarna på bilderna. Ser man det bara inte eller är det okunskap som ligger bakom?

Kommer själv ihåg min gamla medryttarpålle, i stallet där hon bodde största delen av livet så matades hon friskt av ägarens lite äldre pappa. Gick på gräs somrarna igenom och var rätt rund.. Då hade man inte ens en tanke på att hon skulle kunna bli sjuk, rent av okunskap. Sen när hon flyttades till stallet där hon bodde sina sista år blev det betydligt bättre. Hade inte ens reflekterat över hur tjock hon var innan jag såg nån gammal bild på henne.
 
Dagens iakttagelse: är med i flera olika fjordgrupper på facebook. Jätteroligt att se bilder på fjordingar över hela världen, men är det nån annan än jag som reagerat på att det finns många riktigt tjocka fjordingar på bilderna?

Efter att ha haft tre fånghästar i stallet det senaste året, varav två har fått tas bort så har man utvecklat fångest deluxe.. Tintin är lite för tjock just nu men inte på långa vägar såpass mycket som en del av hästarna på bilderna. Ser man det bara inte eller är det okunskap som ligger bakom?

Kommer själv ihåg min gamla medryttarpålle, i stallet där hon bodde största delen av livet så matades hon friskt av ägarens lite äldre pappa. Gick på gräs somrarna igenom och var rätt rund.. Då hade man inte ens en tanke på att hon skulle kunna bli sjuk, rent av okunskap. Sen när hon flyttades till stallet där hon bodde sina sista år blev det betydligt bättre. Hade inte ens reflekterat över hur tjock hon var innan jag såg nån gammal bild på henne.

Ser samma sak, tittar mer och mer sällan in i den gruppen för det är plågsamt att se. :o
Inte bara där dock, här ser jag mycket sällan fjordhästar i bra hull. Andra hästar också för den delen, även halvblod som vaggar fram. Sorgligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 912
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 875
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 295
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 492
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp