Fjordingtråd nr 3

Dagens iakttagelse: är med i flera olika fjordgrupper på facebook. Jätteroligt att se bilder på fjordingar över hela världen, men är det nån annan än jag som reagerat på att det finns många riktigt tjocka fjordingar på bilderna?

Efter att ha haft tre fånghästar i stallet det senaste året, varav två har fått tas bort så har man utvecklat fångest deluxe.. Tintin är lite för tjock just nu men inte på långa vägar såpass mycket som en del av hästarna på bilderna. Ser man det bara inte eller är det okunskap som ligger bakom?

Kommer själv ihåg min gamla medryttarpålle, i stallet där hon bodde största delen av livet så matades hon friskt av ägarens lite äldre pappa. Gick på gräs somrarna igenom och var rätt rund.. Då hade man inte ens en tanke på att hon skulle kunna bli sjuk, rent av okunskap. Sen när hon flyttades till stallet där hon bodde sina sista år blev det betydligt bättre. Hade inte ens reflekterat över hur tjock hon var innan jag såg nån gammal bild på henne.


Guuuuuud jaaaaaa!! Ursäkta, men nu kommer jag bli upprörd!
Nu är jag inte med på FB men jag har två vänner som ständigt visar bilder på alldeles för feta fjordhästar.

När vi började med fjordhäst på 80-talet fanns det inte feta hästar. Vi bodde i ett stall med ca 40-50 hästar och inte en häst var fet. Ponnys som stora hästar. De reds ständigt och på "riktigt". Vi var ca 5-10 hästar ute runt sjön varje helg. Det var en liten runda på 2 mil där det sällan var skritt.

Däremot var fjordhästarna generellt i dåligt skick när de kom och tävlade på Riks (som det var då). De i topp var alltid fräscha men det kom skitiga hästar, raggiga hästar och en del tjocka.

Nu upplever jag det som att många är lönnfeta och en del av helt klart riktigt feta. Jag ser hästar med nackbandsinflammation som inte kan böja nacke varken nedåt eller åt sidorna, jag ser folk som måste ha extra breda täcken runt hals och bog till sina fjordingar. Jag har aldrig haft det problemet någonsin trots olika modell på häst, från lågställd och brett mellan frambenen till högställd hingst med "mycket" hals.

Den extremt feta fjording som kom för betäckning på 80-talet till mitt ridläger fotades då hingsthållaren tillika stuteriägare och ridlägerhållare ondgjorde sig ordentligt över hur fet stoet var. Vi hade aldrig sett en så fet häst någonsin. Vi stod med hakorna i backen och glodde. Detta var unikt.

Jag tittade på den bilden för något år sedan och konstaterade att de flesta hästar i allmänhet och fjordingar i synnerhet nu mer faktiskt ligger där som "normalhull".

Snacket brukar vara att det ska "få vara hästar" och jag brukar säga "ja, men inte lika många år som andra hästar".

Å andra sidan.........så kan jag känna att glappet är större nu. De som är i fint hull är så fantastiskt fina och välvårdade. Fina i pälsen, väl motionerade och välmusklade.

Att det sedan i dagens samhälle är fult att ha magra hästar men inte feta är ju en del av problemet. Om man nu ska vara noga så är ju en något för slank häst bättre än en som är för fet. Ur alla perspektiv.

Inte en enda fjording har tagits ur tävling på SM för att den varit för fet trots att minst 3 stycken förra året var farligt feta och skulle inte fått starta, enligt min mening.
Extremt fina hästar i grunden och som skulle komma ännu högre på placeringslistan om hullet varit ok. Då hade den fantastiska ökningen på en av individerna kommit till sin rätt på ett helt annat sätt.

Sedan har vi problemet med "gamla" hästar som tydligen efter 18 år är urgamla och ska få bli pensionärer och äta sig feta och dö en plågsam död.
 
Guuuuuud jaaaaaa!! Ursäkta, men nu kommer jag bli upprörd!
Nu är jag inte med på FB men jag har två vänner som ständigt visar bilder på alldeles för feta fjordhästar.

När vi började med fjordhäst på 80-talet fanns det inte feta hästar. Vi bodde i ett stall med ca 40-50 hästar och inte en häst var fet. Ponnys som stora hästar. De reds ständigt och på "riktigt". Vi var ca 5-10 hästar ute runt sjön varje helg. Det var en liten runda på 2 mil där det sällan var skritt.

Däremot var fjordhästarna generellt i dåligt skick när de kom och tävlade på Riks (som det var då). De i topp var alltid fräscha men det kom skitiga hästar, raggiga hästar och en del tjocka.

Nu upplever jag det som att många är lönnfeta och en del av helt klart riktigt feta. Jag ser hästar med nackbandsinflammation som inte kan böja nacke varken nedåt eller åt sidorna, jag ser folk som måste ha extra breda täcken runt hals och bog till sina fjordingar. Jag har aldrig haft det problemet någonsin trots olika modell på häst, från lågställd och brett mellan frambenen till högställd hingst med "mycket" hals.

Den extremt feta fjording som kom för betäckning på 80-talet till mitt ridläger fotades då hingsthållaren tillika stuteriägare och ridlägerhållare ondgjorde sig ordentligt över hur fet stoet var. Vi hade aldrig sett en så fet häst någonsin. Vi stod med hakorna i backen och glodde. Detta var unikt.

Jag tittade på den bilden för något år sedan och konstaterade att de flesta hästar i allmänhet och fjordingar i synnerhet nu mer faktiskt ligger där som "normalhull".

Snacket brukar vara att det ska "få vara hästar" och jag brukar säga "ja, men inte lika många år som andra hästar".

Å andra sidan.........så kan jag känna att glappet är större nu. De som är i fint hull är så fantastiskt fina och välvårdade. Fina i pälsen, väl motionerade och välmusklade.

Att det sedan i dagens samhälle är fult att ha magra hästar men inte feta är ju en del av problemet. Om man nu ska vara noga så är ju en något för slank häst bättre än en som är för fet. Ur alla perspektiv.

Inte en enda fjording har tagits ur tävling på SM för att den varit för fet trots att minst 3 stycken förra året var farligt feta och skulle inte fått starta, enligt min mening.
Extremt fina hästar i grunden och som skulle komma ännu högre på placeringslistan om hullet varit ok. Då hade den fantastiska ökningen på en av individerna kommit till sin rätt på ett helt annat sätt.

Sedan har vi problemet med "gamla" hästar som tydligen efter 18 år är urgamla och ska få bli pensionärer och äta sig feta och dö en plågsam död.
Bra att det inte bara är jag som reagerat! Har en bekant som har hästar, hon har bara ställt ut en bal i hagen till sina hästar och där står de och äter.. Höll på att tappa hakan sist jag var där för den ena hästen var så otroligt fet. Dock vet jag ju att det är pga dödsfall i familjen som hästarna bara fått stå, synd att det gått så långt bara.

Tycker själv jag har dåligt samvete över att Tintin rids för lite. Å andra sidan går han på lösdrift, får portionerat hö och jag rider i snitt 3-4 dagar i veckan ändå. Men just nu är jag så sjukt nojig pga hästavlivningen i måndags.. Det lugnar väl ner sig så småningom.
 
Guuuuuud jaaaaaa!! Ursäkta, men nu kommer jag bli upprörd!
Nu är jag inte med på FB men jag har två vänner som ständigt visar bilder på alldeles för feta fjordhästar.

När vi började med fjordhäst på 80-talet fanns det inte feta hästar. Vi bodde i ett stall med ca 40-50 hästar och inte en häst var fet. Ponnys som stora hästar. De reds ständigt och på "riktigt". Vi var ca 5-10 hästar ute runt sjön varje helg. Det var en liten runda på 2 mil där det sällan var skritt.

Däremot var fjordhästarna generellt i dåligt skick när de kom och tävlade på Riks (som det var då). De i topp var alltid fräscha men det kom skitiga hästar, raggiga hästar och en del tjocka.

Nu upplever jag det som att många är lönnfeta och en del av helt klart riktigt feta. Jag ser hästar med nackbandsinflammation som inte kan böja nacke varken nedåt eller åt sidorna, jag ser folk som måste ha extra breda täcken runt hals och bog till sina fjordingar. Jag har aldrig haft det problemet någonsin trots olika modell på häst, från lågställd och brett mellan frambenen till högställd hingst med "mycket" hals.

Den extremt feta fjording som kom för betäckning på 80-talet till mitt ridläger fotades då hingsthållaren tillika stuteriägare och ridlägerhållare ondgjorde sig ordentligt över hur fet stoet var. Vi hade aldrig sett en så fet häst någonsin. Vi stod med hakorna i backen och glodde. Detta var unikt.

Jag tittade på den bilden för något år sedan och konstaterade att de flesta hästar i allmänhet och fjordingar i synnerhet nu mer faktiskt ligger där som "normalhull".

Snacket brukar vara att det ska "få vara hästar" och jag brukar säga "ja, men inte lika många år som andra hästar".

Å andra sidan.........så kan jag känna att glappet är större nu. De som är i fint hull är så fantastiskt fina och välvårdade. Fina i pälsen, väl motionerade och välmusklade.

Att det sedan i dagens samhälle är fult att ha magra hästar men inte feta är ju en del av problemet. Om man nu ska vara noga så är ju en något för slank häst bättre än en som är för fet. Ur alla perspektiv.

Inte en enda fjording har tagits ur tävling på SM för att den varit för fet trots att minst 3 stycken förra året var farligt feta och skulle inte fått starta, enligt min mening.
Extremt fina hästar i grunden och som skulle komma ännu högre på placeringslistan om hullet varit ok. Då hade den fantastiska ökningen på en av individerna kommit till sin rätt på ett helt annat sätt.

Sedan har vi problemet med "gamla" hästar som tydligen efter 18 år är urgamla och ska få bli pensionärer och äta sig feta och dö en plågsam död.
Jag tycker lite tvärtom, att jag såg fler övergödda fjordhästar på 80-90 talet än jag gör nu,
Visst ser jag dom emellanåt , i flödet på fejjan, på utställningar, i hagar osv, men överlag tycker jag att det är fina, lagom trimmade för sin uppgift.
Jag har en tjock fjordhäst i år, och hon ska vara tjock just nu eftersom hon är fodrad för att föda och dige ett föl 7-8 månader.-bild i inlägg ovan
Sen har jag en kroniskt "halvtjock" , och det är danskan som är extremt lättfödd och svår att få ner i vikt, dock lägger hon inte fettdepåer "på fel ställen" och har ingen fångbenägenhet.
De andra stona är fina, lagom runda för att ha en god chans att bli dräktiga framåt våren(förhoppningsvis).
Unghingstarna är lagom för sin ålder, leker och rör sig mycket så de sätter fina, och rätt muskler "av sig själva".
Och hingsten, som ju ska tävla iår, är i topptrim, (film i inlägg ovan) förmodligen anser några att han är i smalaste laget, men jag anser, precis som jag gjort med alla halvbloden , att en häst i tävlingsverksamhet skall vara trimmad,slimmad och i god kondition för uppgiften, den ska inte behöva bära omkring på extra kilon.
Jag tycker mig se även inom fjordrasen att det är vanligare med rundare individer i dressyren än i hoppningen.
Ibland får jag en känsla av att folk tror att en häst blir mer viktbärande för att den är tjockare. Fast det egentligen är tvärtom.
Så länge det rör sig inom rimlighetens gränser så väljer jag att inte bry mig om i vilket hull folk håller sina djur, jag tror att de flesta gör sitt bästa.
 
Jag tycker lite tvärtom, att jag såg fler övergödda fjordhästar på 80-90 talet än jag gör nu,
Visst ser jag dom emellanåt , i flödet på fejjan, på utställningar, i hagar osv, men överlag tycker jag att det är fina, lagom trimmade för sin uppgift.
Jag har en tjock fjordhäst i år, och hon ska vara tjock just nu eftersom hon är fodrad för att föda och dige ett föl 7-8 månader.-bild i inlägg ovan
Sen har jag en kroniskt "halvtjock" , och det är danskan som är extremt lättfödd och svår att få ner i vikt, dock lägger hon inte fettdepåer "på fel ställen" och har ingen fångbenägenhet.
De andra stona är fina, lagom runda för att ha en god chans att bli dräktiga framåt våren(förhoppningsvis).
Unghingstarna är lagom för sin ålder, leker och rör sig mycket så de sätter fina, och rätt muskler "av sig själva".
Och hingsten, som ju ska tävla iår, är i topptrim, (film i inlägg ovan) förmodligen anser några att han är i smalaste laget, men jag anser, precis som jag gjort med alla halvbloden , att en häst i tävlingsverksamhet skall vara trimmad,slimmad och i god kondition för uppgiften, den ska inte behöva bära omkring på extra kilon.
Jag tycker mig se även inom fjordrasen att det är vanligare med rundare individer i dressyren än i hoppningen.
Ibland får jag en känsla av att folk tror att en häst blir mer viktbärande för att den är tjockare. Fast det egentligen är tvärtom.
Så länge det rör sig inom rimlighetens gränser så väljer jag att inte bry mig om i vilket hull folk håller sina djur, jag tror att de flesta gör sitt bästa.
Ston som ska ge di eller betäckas gör det inget om de har lite extra hull anser jag. I övrigt är det väl lagom som är bäst i de flesta fall.
Tintin är en fantastisk kombination av lättfödd häst korsad med en dammsugare.. Han går alltid längst och söker de strån som finns kvar på marken när de andra hästarna ätit klart. Han håller sig sysselsatt och passar gärna på att städa vägen till och från stallet och hagen.
 
@ancan

Jag hade din hingst i minne när jag menade rätt hull på dem som ska vara och som tävlar och tränar. Han är verkligen inte för tunn, som jag vet att många nog skulle tycka. Han är precis lagom.

Min hingst är i rätt hul men omusklad och några skulle nog tycka han var lite tunnare än din men han är bara omusklad, som sagt.
Nu måste jag dock göda lite fett på kraken inför betäckningssäsongen då jag vet att han går ner sig lätt.

Men, jag tycker inte att det ska vara så att man jämt får höra att folk aldrig sett en så högrest fjording någonsin, när de sett min Herr Grå. Han var en lågställd häst av ordinär typ och exteriör. De har bara aldrig sett en i rätt hull. Eller att de tvivlar å det grövsta på att han var renrasig, av samma anledning.

Jag fick hör en gång av en halvblodsmänniska att hon aldrig i hela sitt liv sett en så vältränad fjording. Han var ju verkligen inte den enda, det finns många, men det är ju tragiskt att de inte är fler som syns.

Till skillnad mot dig tycker jag faktiskt att 75% av bilderna jag ser på fejan, när jag visas dem, är ordentligt hulliga eller feta.

Att ditt sto är tjockt syns inte på bilden utan jag tycker hon ser ut som hon ska. Massa mage men det är ju knappast något dåligt.

Sedan tycker jag att ett sto inte ska vara tjockt men de ska inte vara helt i topptrim och slanka. Lite extra gör inget men de ska ju inte vara feta.
 
Just nu är jag så ledsen. En av Sveriges finaste fjordhingstar, Sigge. 300 har gått bort 😢
Jag som bokat honom till Ässa i vår och verkligen sett fram emot den kombinationen...
 
Just nu är jag så ledsen. En av Sveriges finaste fjordhingstar, Sigge. 300 har gått bort 😢
Jag som bokat honom till Ässa i vår och verkligen sett fram emot den kombinationen...

Jag hörde det. Så tråkigt är det. :cry:
Synd också att din kombination du längtat efter inte gick vägen. :(
 
Transport bokad: check!
Box & arbete uppsagda: check!
:nailbiting:
Nu behöver jag bara boka veterinär för friskhetsintyget, men jag har två kliniker inom 20 minuter från stallet, så det gör jag lite senare.

Hovis var där idag och nu har vi åtminstone framskor med broddhål, bak är hon barfota. Har börjar reka efter ny hovis i Sverige, även om min nuvarande faktiskt är sugen på att åka upp varannan månad för kombinerad skoning och semester. :D Han var i alla fall också glad att slippa se det stallet mer, då jag var hans sista kund där. Det säger en del om läget där.

Nu blir det lite OT.
I morse var jag i cafét mellan två ridhus och gjorde en varma koppen. Såg hur en inackordering red in i ena ridhuset och började trava. Kvinnan är 70+ och hästen 20+ men den ser ut som en åring eftersom den är så fruktansvärt omusklad. Jag noterar att hästen nickar så kraftigt med huvudet att den nästan snubblar i varje steg. Avvaktar och antar att hon kommer märka det och sitta av. Nej då. Hon rider vidare. Gick ut och stoppade henne och frågade om hon inte märkt att hästen är halt. "Jo, men hon är sån." Jag ifrågasatte detta och fick till svar att hon "inte kan göra något åt det" och "ska jag låta hästen dö istället då?" (:confused:) varpå jag sa att jodå, du kan åtminstone sitta av och ta ut veterinär. Då skrittade hon ut och senare såg jag henne gå med hästen. Ångrar att jag inte filmade henne men ser jag det hända en gång till anmäler jag henne till djurskyddet. Det värsta är att hennes dotter är lika oblivious och de har sedan några månader en unghäst som redan nu är helt förstörd. Dottern är dessutom någon form av smärtterapeut för människor.:banghead: Jävla sorgligt.
 
Transport bokad: check!
Box & arbete uppsagda: check!
:nailbiting:
Nu behöver jag bara boka veterinär för friskhetsintyget, men jag har två kliniker inom 20 minuter från stallet, så det gör jag lite senare.

Hovis var där idag och nu har vi åtminstone framskor med broddhål, bak är hon barfota. Har börjar reka efter ny hovis i Sverige, även om min nuvarande faktiskt är sugen på att åka upp varannan månad för kombinerad skoning och semester. :D Han var i alla fall också glad att slippa se det stallet mer, då jag var hans sista kund där. Det säger en del om läget där.

Nu blir det lite OT.
I morse var jag i cafét mellan två ridhus och gjorde en varma koppen. Såg hur en inackordering red in i ena ridhuset och började trava. Kvinnan är 70+ och hästen 20+ men den ser ut som en åring eftersom den är så fruktansvärt omusklad. Jag noterar att hästen nickar så kraftigt med huvudet att den nästan snubblar i varje steg. Avvaktar och antar att hon kommer märka det och sitta av. Nej då. Hon rider vidare. Gick ut och stoppade henne och frågade om hon inte märkt att hästen är halt. "Jo, men hon är sån." Jag ifrågasatte detta och fick till svar att hon "inte kan göra något åt det" och "ska jag låta hästen dö istället då?" (:confused:) varpå jag sa att jodå, du kan åtminstone sitta av och ta ut veterinär. Då skrittade hon ut och senare såg jag henne gå med hästen. Ångrar att jag inte filmade henne men ser jag det hända en gång till anmäler jag henne till djurskyddet. Det värsta är att hennes dotter är lika oblivious och de har sedan några månader en unghäst som redan nu är helt förstörd. Dottern är dessutom någon form av smärtterapeut för människor.:banghead: Jävla sorgligt.


Bra på det första!!

Inte så mycket på det andra.......:mad:
 
Här pysslar vi på. Har varit ute och gå med Tintin men jag blir helt slut när han har så bråttom. Han är bara så pigg och glad, det är lite svårt att hänga med som tvåbening med en massa vinterkläder och halvtaskig kondis.

Min mamma hade 60-årsdag igår och en del av födelsedagsprogrammet blev ridning. Hon har inte suttit på en häst på sisådär 10 år men Tintin var jättesnäll. Han är försiktig med ovana ryttare och tycker det är ganska skoj med kravlös ridning. Sen red mina tre äldre systrar en liten stund på var, de har alla ridit som yngre men ingen av dem har ridit aktivt på många år. Alla tyckte det var jätteroligt så få se om hästintresset har återväckts hos dem :)

Hade också ridlektion i fredags och vi jobbade med Tintins oliksidighet. Skänkelvikningar, tempoväxlingar och öppnor. Han kändes riktigt fin i slutet, tänk den dagen man fixar det där på egen hand :) men vi jobbar på det, troligtvis nästa lektion nångång nästa vecka.
 
Ridlektion idag. Tintin var så fin att jag hade kunnat börja gråta :love:. Igen har vi tillsammans hittat en pusselbit på vägen och det är så roligt!

Skänkelvikningarna gick bättre än senast, han var mjuk och fin - framför allt fick jag till det själv från början! Brukar inte lyckas med det förutom när tränaren "värmt upp" honom innan. Började också leka fram lite kvartspiruetter i skritt, han fattade rätt snabbt vad vi letade efter men det var lite knepigt att få till. Men några fina steg kom det fram!

Vad glad jag är över den här fina hästen! Hade varit kul att få det på film, men det glömde vi idag. Får försöka komma ihåg det nån annan gång!
 
Uppdatering från mig...

Tränar på som vanligt med de flesta.
Isak har bestämt sig för att göra hål i staketet och får därför stå ganska mycket inne (inte bra, dålig hästhållning i mina ögon men hellre kort tid ute än häst ute längs vägarna). För att undvika understimulerad häst, har han fått skor och börjat ridas igen. Isak är född -15.
Han kan alla gångarter i paddock och ute längs vägen, han kan gå i ändamålsenlig form i skritt och trav, han gör ganska trevliga galoppfattningar.
Han kan nästan skänkelvikning i trav (det vill säga, flyttar några steg över vägen när jag ber honom och kan sedan göra en bra bärig galoppfattning ur skänkelvikningen).
Han kan ryggning, något så när.

Dixie har också börjat ridas lite. Visserligen fortfarande oskodd men han ska få skor i övermorgon. Han har fått gå tre (tror jag) pass i paddocken.
Han kan skritt, trav och rätt galopp. Han verkar också kunna lite ökningar i traven, och hopsamlingar.
Han kan ryggning med god kvalitet.
Han kan flytta bakdel för skänkel och han är skaplig i styrningen på volt och serpentiner, bara aningen vinglig.

Jentas travlängningar har blivit betydligt bättre i kvalitet, tränar på bakdelsvändningar (tänkte träna strategiskt inför sommarens dressyr).

Yngve är fortfarande för svag i galopperna men det börjar ta sig. Han börjar hitta ganska bra teknik i bakdelsvändningarna - och så får han göra fattning ett skrittsteg ur bakdelsvändning; lovar att det styrketränar på ett effektivt sätt.

Reggie tränar en hel del på ökningar i traven. Det saknas pyttelite i tekniken än, och när han hittar den tekniken ska vi jobba på att få rätt form och eftergift också. Tänkte att han förhoppningsvis kan bli halvfarlig i sexårsdressyren i sommar...

Myran känns klar för LC dressyr och att få proba bruksridning under året.

Lester och Ärlig tragglar vidare och planeras inte för tävling under -19.

Tänkte anmäla mig med paret på en körtävling i Katrineholm i slutet av mars, dressyrprogrammet ska köras inomhus så jag måste plocka fram det programmet och plugga in det.
 
Guuuuuud jaaaaaa!! Ursäkta, men nu kommer jag bli upprörd!
Nu är jag inte med på FB men jag har två vänner som ständigt visar bilder på alldeles för feta fjordhästar.

När vi började med fjordhäst på 80-talet fanns det inte feta hästar. Vi bodde i ett stall med ca 40-50 hästar och inte en häst var fet. Ponnys som stora hästar. De reds ständigt och på "riktigt". Vi var ca 5-10 hästar ute runt sjön varje helg. Det var en liten runda på 2 mil där det sällan var skritt.

Däremot var fjordhästarna generellt i dåligt skick när de kom och tävlade på Riks (som det var då). De i topp var alltid fräscha men det kom skitiga hästar, raggiga hästar och en del tjocka.

Nu upplever jag det som att många är lönnfeta och en del av helt klart riktigt feta. Jag ser hästar med nackbandsinflammation som inte kan böja nacke varken nedåt eller åt sidorna, jag ser folk som måste ha extra breda täcken runt hals och bog till sina fjordingar. Jag har aldrig haft det problemet någonsin trots olika modell på häst, från lågställd och brett mellan frambenen till högställd hingst med "mycket" hals.

Den extremt feta fjording som kom för betäckning på 80-talet till mitt ridläger fotades då hingsthållaren tillika stuteriägare och ridlägerhållare ondgjorde sig ordentligt över hur fet stoet var. Vi hade aldrig sett en så fet häst någonsin. Vi stod med hakorna i backen och glodde. Detta var unikt.

Jag tittade på den bilden för något år sedan och konstaterade att de flesta hästar i allmänhet och fjordingar i synnerhet nu mer faktiskt ligger där som "normalhull".

Snacket brukar vara att det ska "få vara hästar" och jag brukar säga "ja, men inte lika många år som andra hästar".

Å andra sidan.........så kan jag känna att glappet är större nu. De som är i fint hull är så fantastiskt fina och välvårdade. Fina i pälsen, väl motionerade och välmusklade.

Att det sedan i dagens samhälle är fult att ha magra hästar men inte feta är ju en del av problemet. Om man nu ska vara noga så är ju en något för slank häst bättre än en som är för fet. Ur alla perspektiv.

Inte en enda fjording har tagits ur tävling på SM för att den varit för fet trots att minst 3 stycken förra året var farligt feta och skulle inte fått starta, enligt min mening.
Extremt fina hästar i grunden och som skulle komma ännu högre på placeringslistan om hullet varit ok. Då hade den fantastiska ökningen på en av individerna kommit till sin rätt på ett helt annat sätt.

Sedan har vi problemet med "gamla" hästar som tydligen efter 18 år är urgamla och ska få bli pensionärer och äta sig feta och dö en plågsam död.

HÅller så mycket med!
Och jag hörde en muntlig kommentar av tävlingsveterinären kring en av de hästar jag misstänker att du syftar på. Den kommentaren om hullet var inte helt positiv.

Och jo, jag hade också en för fet häst på SM.
Dessvärre är hon inte så fin nu heller - hon får väldigt lite mat men är ändå fet. Suck.

I år har jag fått lite kraftigare grovfoder (man får ta det man får i år) vilket innebär att jag som brukar ge havre till 6-7 hästar, har EN som får havre (en gammal galopphäst som var för tunn när jag fick honom i våras men när jag klämde på honom ordentligt igår så insåg jag att den undervikten bytts till lätt övervikt även om han är lite kantig över korset; ca centimetertjockt fettlager över revbenen räcker och blir över). Övriga får endast hösilage. Och jag har väl två som är rätt i hull om man ska vara riktigt petig. De flesta är "bara lite" överviktiga men sedan helgen har jag faktiskt börjat dra ner lite på grovfodret till allihop.
För visserligen har ingen av dem farlig övervikt, men varför ska man fodra dem till övervikt över huvud taget?
 
Dagens iakttagelse: är med i flera olika fjordgrupper på facebook. Jätteroligt att se bilder på fjordingar över hela världen, men är det nån annan än jag som reagerat på att det finns många riktigt tjocka fjordingar på bilderna?

Efter att ha haft tre fånghästar i stallet det senaste året, varav två har fått tas bort så har man utvecklat fångest deluxe.. Tintin är lite för tjock just nu men inte på långa vägar såpass mycket som en del av hästarna på bilderna. Ser man det bara inte eller är det okunskap som ligger bakom?

Kommer själv ihåg min gamla medryttarpålle, i stallet där hon bodde största delen av livet så matades hon friskt av ägarens lite äldre pappa. Gick på gräs somrarna igenom och var rätt rund.. Då hade man inte ens en tanke på att hon skulle kunna bli sjuk, rent av okunskap. Sen när hon flyttades till stallet där hon bodde sina sista år blev det betydligt bättre. Hade inte ens reflekterat över hur tjock hon var innan jag såg nån gammal bild på henne.

Nästan alla fjordingar jag ser på bild och i verkligheten är överviktiga, tyvärr (inklusive mina, då, förutom att Reggie och Yngve är precis som jag vill ha dem trots att de nog enligt SLU hullskala skulle kunna vara aningen mer slimmade).
@ancan din hingst är perfekt. Och om man klämmer på honom misstänker jag att han har hälsosamma depåer och fettlager över revbenen et c.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 913
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 875
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 296
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 492
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp