Fjordingtråd nr 3

Nästan alla fjordingar jag ser på bild och i verkligheten är överviktiga, tyvärr (inklusive mina, då, förutom att Reggie och Yngve är precis som jag vill ha dem trots att de nog enligt SLU hullskala skulle kunna vara aningen mer slimmade).
@ancan din hingst är perfekt. Och om man klämmer på honom misstänker jag att han har hälsosamma depåer och fettlager över revbenen et c.
Japp, det är vanligt förekommande med tjocka hästar tyvärr. Tintin skulle få ha lite mer muskler på överlinjen, han tappade en del i höstas tyvärr då vi hade mer proteinfattigt foder än jag trodde. Men vi jobbar på det och det går åt rätt håll. Lite extra kilon finns men bättre läge än förra vintern tycker jag.
 
Kul att höra från dig igen, @kryddelydd ! Var inne på din fb-sida i morse för att kolla om du levde (= uppdaterat nåt på sistone) :D

Utsatte min arma ponny för djupt kränkande behandling idag: skrittmaskinen. :nailbiting:
Tränarens häst skulle gå där en stund och hon var lite fnattig, så Alva fick gå med som moraliskt stöd. Måttligt road, som synes...



IMG_20190204_134916.jpg


Nästnästa vecka är det dags för flytt! 😱
 
Kul att höra från dig igen, @kryddelydd ! Var inne på din fb-sida i morse för att kolla om du levde (= uppdaterat nåt på sistone) :D

Utsatte min arma ponny för djupt kränkande behandling idag: skrittmaskinen. :nailbiting:
Tränarens häst skulle gå där en stund och hon var lite fnattig, så Alva fick gå med som moraliskt stöd. Måttligt road, som synes...



Visa bifogad fil 24895

Nästnästa vecka är det dags för flytt! 😱

Ah.
Såg du de små diplomen?
Ganska nöjd med djuren faktiskt.

Särskilt Reggie, kanske, som redan har fem prestationsmedaljer...
 
Ja, ni har legat i!

Man kan väl säga att jag startat riktat i tävlingar. Precis så många som behövts för prestationsmedaljerna. Och KM-titlarna har tillkommit huvudsakligen på tävlingar som också berättigat till prestationsmedalj.

Under -19 tror jag inte det blir så många prestationsmedaljer, men har börjat att åtminstone mentalt planera tävlingsstarterna.

Reggie och Yngve ska gå som par i körning och hämta upp även maratondelen (för att på sikt få prestationsmedalj i silver i sportkörning). De ska också gå en LA i dressyr och precision, för att träna lite mer på den nivån.
Yngve och Jenta ska göra en eller två starter i LA dressyr under våren (För att förhoppningsvis kvala till dressyren på fjordhäst-SM; Jenta "borde" fixa det nu, Yngve fortfarande lite för svag i galoppen men traven väger upp lite).
Jenta, Yngve och Reggie ska gå ett par bruksridningar under våren: Yngve för att träna sig eftersom han är kvalad till JUF-SM i sommar, Reggie ska ridas på DM i bruksridning, Jenta behöver en till start för att vara kvalad till fjord-SM (man måste ju ha ett färskt resultat).

Myran och Isak och eventuellt Ärlig skulle kunna få starta bruksridning för att se om de står ut och klarar utan u.

Reggie och eventuellt Yngve ska få starta någon brukskörning, dock inte på DM-nivå eftersom det är alldeles för svårt för oss.

Eventuellt ska Jenta få gå sportkörning två moment; klarar ju få med tre eller fyra hästar samtidigt nu när jag har lastbilen... fast i så fall måste jag köra extra med maratonvagnen och det kanske blir för jobbigt ens till närmsta tävlingsplatsen.

Reggie ska eventuellt starta LA dressyr i höst, lite beroende på hur han utvecklas.
Det vore ju kul att ha honom kvalad för SM-dressyren -20, även om det inte känns helt självklart.

Jaja, så ska man ju hinna också.

I år tror jag att islandshästarna får stå tillbaka tävlingsmässigt, vi behöver träna mer. Enligt någon tränare så har minst en av mina små "sockor" kapacitet för SM där också (vilket är rätt märkligt med tanke på att jag köpte den för en spottstyver i sammanhanget: 10.000kr för en treårig islandshäst är väldigt billigt) och då är det ju en kul utmaning att försöka träna så vi eventuellt kan kvala...

Så tränings- och tävlingsplaner saknas, som vanligt, inte.
 
Man kan väl säga att jag startat riktat i tävlingar. Precis så många som behövts för prestationsmedaljerna. Och KM-titlarna har tillkommit huvudsakligen på tävlingar som också berättigat till prestationsmedalj.

Under -19 tror jag inte det blir så många prestationsmedaljer, men har börjat att åtminstone mentalt planera tävlingsstarterna.

Reggie och Yngve ska gå som par i körning och hämta upp även maratondelen (för att på sikt få prestationsmedalj i silver i sportkörning). De ska också gå en LA i dressyr och precision, för att träna lite mer på den nivån.
Yngve och Jenta ska göra en eller två starter i LA dressyr under våren (För att förhoppningsvis kvala till dressyren på fjordhäst-SM; Jenta "borde" fixa det nu, Yngve fortfarande lite för svag i galoppen men traven väger upp lite).
Jenta, Yngve och Reggie ska gå ett par bruksridningar under våren: Yngve för att träna sig eftersom han är kvalad till JUF-SM i sommar, Reggie ska ridas på DM i bruksridning, Jenta behöver en till start för att vara kvalad till fjord-SM (man måste ju ha ett färskt resultat).

Myran och Isak och eventuellt Ärlig skulle kunna få starta bruksridning för att se om de står ut och klarar utan u.

Reggie och eventuellt Yngve ska få starta någon brukskörning, dock inte på DM-nivå eftersom det är alldeles för svårt för oss.

Eventuellt ska Jenta få gå sportkörning två moment; klarar ju få med tre eller fyra hästar samtidigt nu när jag har lastbilen... fast i så fall måste jag köra extra med maratonvagnen och det kanske blir för jobbigt ens till närmsta tävlingsplatsen.

Reggie ska eventuellt starta LA dressyr i höst, lite beroende på hur han utvecklas.
Det vore ju kul att ha honom kvalad för SM-dressyren -20, även om det inte känns helt självklart.

Jaja, så ska man ju hinna också.

I år tror jag att islandshästarna får stå tillbaka tävlingsmässigt, vi behöver träna mer. Enligt någon tränare så har minst en av mina små "sockor" kapacitet för SM där också (vilket är rätt märkligt med tanke på att jag köpte den för en spottstyver i sammanhanget: 10.000kr för en treårig islandshäst är väldigt billigt) och då är det ju en kul utmaning att försöka träna så vi eventuellt kan kvala...

Så tränings- och tävlingsplaner saknas, som vanligt, inte.
Heja, heja!
Jag och en kompis tänkte ta en roadtrip till fjord-SM i år, utan häst men med kamera och hund. Du får väl hojta till om du behöver ett par händer.
 
Heja, heja!
Jag och en kompis tänkte ta en roadtrip till fjord-SM i år, utan häst men med kamera och hund. Du får väl hojta till om du behöver ett par händer.

Det finns stor risk att det behövs händer...
När jag kollat, ser det ut som om jag i stort sett kan göra fem eller sex starter per dag fördelat på tre ponnyer.
Planeringen är inte färdig (dels pga ändå lite osäkerhet kring kval i dressyren) och det är egentligen bruks-dagen som ger flest frågetecken, åtminstone för Reggie. Eftersom en häst får göra högst två starter per dag så blir ju frågan: antingen bruksridning sexårs och SM-klass eller bruksridning sexårs och brukskörning SM-klass. Eller så anmäla Reggie, stackaren, till allrounden på föreningsplats. I så fall kanske samma start kan räknas i både SM-klass och allroundklass i brukskörning. Vi är å andra sidan inte så bra (läs - vi är jättedåliga) på brukskörning så egentligen tänker jag hellre vänta med allrounden (vi är ganska dåliga på hoppning också) och i så fall kan det tänkas bli allround för både Yngve och Reggie -20 i stället, och ett gäng SM-klasser...

Jag börjar ha lite för många lite för välutbildade fjordingar.
 
Det finns stor risk att det behövs händer...
När jag kollat, ser det ut som om jag i stort sett kan göra fem eller sex starter per dag fördelat på tre ponnyer.
Planeringen är inte färdig (dels pga ändå lite osäkerhet kring kval i dressyren) och det är egentligen bruks-dagen som ger flest frågetecken, åtminstone för Reggie. Eftersom en häst får göra högst två starter per dag så blir ju frågan: antingen bruksridning sexårs och SM-klass eller bruksridning sexårs och brukskörning SM-klass. Eller så anmäla Reggie, stackaren, till allrounden på föreningsplats. I så fall kanske samma start kan räknas i både SM-klass och allroundklass i brukskörning. Vi är å andra sidan inte så bra (läs - vi är jättedåliga) på brukskörning så egentligen tänker jag hellre vänta med allrounden (vi är ganska dåliga på hoppning också) och i så fall kan det tänkas bli allround för både Yngve och Reggie -20 i stället, och ett gäng SM-klasser...

Jag börjar ha lite för många lite för välutbildade fjordingar.

Jag, kompanjon och hans fru står till tjänst så mycket vi hinner också. Bara be på plats.
 
Vi har kommit igång efter vintervilan, och var ute och tävlade i helgen. Testade en LB:1 och det gick helt ok. Han var lite laddad och spänd, så kontakten blev lite ojämn i nästan hela programmet och han slog sig fri ett par gånger. Men han satte båda galoppfattningarna, hade massa energi kvar på sista uppridningen och skrittade på bättre än tidigare. Just skritten var jag och domaren inte överens om, fick bara en 5:a med kommentaren dåligt övertramp men bra form. Men vi slutade på 64% vilket var ungefär vad ritten kändes som.
Nu hoppas jag att plusgraderna håller i sig så vi kan komma igång med hoppträningen också!
 
Liten promenad i morse, tillbringade större delen av den på Alvas favoritplats: i bäcken. Hon gillar att stå där, plaska lite, lukta på och slabba med vattnet, plaska lite till... Solen kom fram emellanåt så det var riktigt skönt emellanåt. Har era börjat fälla än? Här fäller häst och hund i såna mängder att jag får dammsuga lägenheten varje dag... :cautious:
IMG_20190209_103313.jpg
 
Liten promenad i morse, tillbringade större delen av den på Alvas favoritplats: i bäcken. Hon gillar att stå där, plaska lite, lukta på och slabba med vattnet, plaska lite till... Solen kom fram emellanåt så det var riktigt skönt emellanåt. Har era börjat fälla än? Här fäller häst och hund i såna mängder att jag får dammsuga lägenheten varje dag... :cautious:
Visa bifogad fil 25123
Åh så vårigt och fint :love: här har vi snö som går hästarna till knäna..

Mina katter fäller rejält, Tintin har börjat sådär smått men inga större mängder än. I mars brukar det ta fart ordentligt.
 
Åh så vårigt och fint :love: här har vi snö som går hästarna till knäna..

Mina katter fäller rejält, Tintin har börjat sådär smått men inga större mängder än. I mars brukar det ta fart ordentligt.

Ja, idag är det fint! Har nog haft totalt fem dagar med snö här. :D
Glad att jag bad hovis borra broddhål sist han var här, har även köpt på mig Huf Flex i förebyggande syfte, vore dumt att utgå ifrån samma väderförhållanden råder i Sverige. :angel:
 
Ja, idag är det fint! Har nog haft totalt fem dagar med snö här. :D
Glad att jag bad hovis borra broddhål sist han var här, har även köpt på mig Huf Flex i förebyggande syfte, vore dumt att utgå ifrån samma väderförhållanden råder i Sverige. :angel:

Fällning: lite olika.
Alla har börjat tappa enstaka strån men Isak tappar nu i sjok.

Isak och Dixie har också fått skor den här skoperioden. Båda har börjat sättas igång i ridning.
Båda är väldigt duktiga...
Båda klarar skritt, trav, båda galopperna och lite tempoväxlingar i traven. Båda har ganska lätt för benförflyttningen i bakdelsvändning, har det visat sig, och det är ju bara att uppmuntra.
Båda kan gå lite på tyglen - Isak är rätt stadig i skritten och hittar ibland stadig form i traven också. Dixie klarar korta sträckor i skritt ibland - och idag hittade han rätt en kort stund i traven.

Dixie är mest imponerande: idag red jag honom för åttonde gången och han kan redan massor. Fast idag var en rätt jobbig dag enligt Dixie eftersom det hände väldigt mycket på ridturen med skällande hund, ett antal bilar som lät jätteskumt pga underlaget (isgata kryddad med grovt grus som prasslade under bildäcken), en person som drog en pulka (jätteläskigt ljud!!!) och lite annat. Han skötte sig dock alldeles utmärkt trots svårigheterna - men jag lät bli galoppen idag.

Isak har nosat på elrepet. Roligt, tyckte jag. Hemskt, tyckte Isak...
 
Nästan alla fjordingar jag ser på bild och i verkligheten är överviktiga, tyvärr (inklusive mina, då, förutom att Reggie och Yngve är precis som jag vill ha dem trots att de nog enligt SLU hullskala skulle kunna vara aningen mer slimmade).
@ancan din hingst är perfekt. Och om man klämmer på honom misstänker jag att han har hälsosamma depåer och fettlager över revbenen et c.

Helt rätt, det är inte lätt att hålla en fjording i perfect trim, men en häst i full kondition, som rids i rätt form, och får arbeta i kuperad miljö skall inte behöva vara jättefet. ryttaren som har Arv nu är duktig på foder, vilket känns jättebra.
 
Såg att Fjordhästföreningen lagt ut info om NM 1-4/8. Är det någon här som siktar på att åka dit och tävla?
och @ancan .

Jag är inte tillräckligt duktig för att vara med...
Fast kanske om ett par år att Jenta eller Yngve eller Reggie kan klara kvalnivåerna i dressyr, och Yngve/Reggie kanske kan klara kvalnivåerna i precisionskörning om ett par år (det tar lite tid att hämta upp fullständig körtävling om jag inte vill åka ihjäl mig till körtävlingar; å andra sidan effektiviseras det ju lite av att jag kör dem som par; Yngve har gått godkänd dressyr och precision på LA nivå där det krävs två godkända fullständiga och avsikten är att hämta upp LB i fullständig körtävling i år med både Reggie och Yngve).
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 913
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 875
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 296
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 492
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp