Fjordingtråd nr 3

Ja, och åka långt för att träna på att komma igenom grinden är ju inte kul...

Vi kan kanske komma in utan hjälp, även om det inte är säkert men sedan kan han få ryck inne på banan och vilja ut när han kommer till grinden. Så....vi har två problem i ett, så att säga. :down::)



Sedan som sagt Vartofta, endagars fullständig.

Endagars fullständig tycker jag är skitjobbigt! Jag undviker helst dessa tävlingar mest för min egna skull. :o
 
Är Huf flex bra?
Jag har funderat på att köpa eftersom jag skippar snösulor (resonemanget är att det är
rätt få dagar per säsong som det inte går att rida pga kramsnö, och snösulor å andra sidan innebär att skorna sitter lite sämre eftersom sömmen gärna bryts när det finns fler friktions/brytpunkter), inte kommit till skott att handla den här vintern men är nyfiken.

För övrigt: tja, jag är ju inte riktigt klok.
Fast jag har i alla fall roligt.

Sorry, glömde svara! Har inte hunnit prova dem än faktiskt, det har lyckligtvis inte varit mycket snö här. Eller i Hamburg för den delen. Vid närmare inspektion igår märkte jag dessutom att nya hovis gått ner från skostorlek 2 till storlek 0. Framfötterna är jäkligt små nu. Så de Huf Flex jag köpte är nu för stora och går inte in innanför skons armar. Great. :up:
 
Sorry, glömde svara! Har inte hunnit prova dem än faktiskt, det har lyckligtvis inte varit mycket snö här. Eller i Hamburg för den delen. Vid närmare inspektion igår märkte jag dessutom att nya hovis gått ner från skostorlek 2 till storlek 0. Framfötterna är jäkligt små nu. Så de Huf Flex jag köpte är nu för stora och går inte in innanför skons armar. Great. :up:

Oj, vilken storleksskillnad!
Låter lite överraskande.
 
Ja, verkligen! Har kvar de gamla skorna och de är av samma märke, så det var lätt att jämföra.
Har du fått någon förklaring på orsaken?
Jag tänker att det inte självklart är positivt att tränga ner med två storlekar?
Någon gång har min hovslagare och jag enats om lite för små framskor - då för att traktarmarna inte ska råka bli trampade på av bakhovarna och man får en vansinnig massa tappskor (enstaka häst med enormt bakbenskliv har dragit av sig framskor på löpande band).
Men annars låter det inte självklart bra att sko ner så i storlek?
 
Helt annat tema - men fjordingar.

Jag funderar lite på prisbilden på de få annonser som kommer ut.
Man verkar lägga priset lite högre - det finns ett norskt sto som annonseras för 60000kr (norska), en valack (jättefin) -08 för 50, ett par rätt outbildade individer för drygt 35000kr.
Det är ju högre priser jämfört med för bara ett par år sedan.
Tror (eller vet) ni att säljarna får så pass skapligt betalt?
 
Har du fått någon förklaring på orsaken?
Jag tänker att det inte självklart är positivt att tränga ner med två storlekar?
Någon gång har min hovslagare och jag enats om lite för små framskor - då för att traktarmarna inte ska råka bli trampade på av bakhovarna och man får en vansinnig massa tappskor (enstaka häst med enormt bakbenskliv har dragit av sig framskor på löpande band).
Men annars låter det inte självklart bra att sko ner så i storlek?
Nej, jag noterade storleken först i morse när jag broddade av, hon skoddes för ca en vecka sedan. Ska fråga hovis. Tyska hovis skodde med rätt mycket utlägg (heter det väl? Att skon går lite utanför hoven liksom.) och tror vi gick upp till tvåor sista skoningen innan flytten. Har inte haft en enda tappsko sedan jag köpte henne 2010 heller, och även om jag haft det så frågade nya hovis inte om det. Hm. Känner mig lite dum nu som inte märkt detta förrän nu.
 
Nej, jag noterade storleken först i morse när jag broddade av, hon skoddes för ca en vecka sedan. Ska fråga hovis. Tyska hovis skodde med rätt mycket utlägg (heter det väl? Att skon går lite utanför hoven liksom.) och tror vi gick upp till tvåor sista skoningen innan flytten. Har inte haft en enda tappsko sedan jag köpte henne 2010 heller, och även om jag haft det så frågade nya hovis inte om det. Hm. Känner mig lite dum nu som inte märkt detta förrän nu.
Asch då, är man inte på plats när hovis kommer så är man inte. Och då kan man ju inte riktigt diskutera saken heller.
 
Nej, jag noterade storleken först i morse när jag broddade av, hon skoddes för ca en vecka sedan. Ska fråga hovis. Tyska hovis skodde med rätt mycket utlägg (heter det väl? Att skon går lite utanför hoven liksom.) och tror vi gick upp till tvåor sista skoningen innan flytten. Har inte haft en enda tappsko sedan jag köpte henne 2010 heller, och även om jag haft det så frågade nya hovis inte om det. Hm. Känner mig lite dum nu som inte märkt detta förrän nu.

Rätt skodd ska egentligen skon ligga närmare 2-3 mm utanför hoven....men, min hovslagare säger att det oftare orsakar avtrampade skor och att de flesta har både kuperade och leriga hagar som gör att det är ett faktum.

Däremot låter två storlekar väldigt mycket. Burret ligger precis mellan storlek 2-3. Vi håller oss till 2:an så länge vi kan då han befarar att utläggningen av hoven kan påverka honom negativt rent gångmässigt (hovarna blir för stora).

Jag har nog aldrig sett en fjording med 0:a i skor. Vi har haft fjordingar med relativt små fötter och då har de haft 1 fram och 2 bak, eller om det nu är tvärtom.
 
Helt annat tema - men fjordingar.

Jag funderar lite på prisbilden på de få annonser som kommer ut.
Man verkar lägga priset lite högre - det finns ett norskt sto som annonseras för 60000kr (norska), en valack (jättefin) -08 för 50, ett par rätt outbildade individer för drygt 35000kr.
Det är ju högre priser jämfört med för bara ett par år sedan.
Tror (eller vet) ni att säljarna får så pass skapligt betalt?
Intressant. Här i Finland är fjordingar dyra och eftertraktade, svårt att hitta annat än outbildad unghäst. Verkar som rätt normala fjordingpriser här, tror man absolut hade kunnat sälja för de priserna utan problem.

När jag köpte min valack för snart 3 år sen var han knappa fem år, tömkörd samt inriden. Betalade 3500€ och då fick jag prutat ner priset med 500€ då jag känner uppfödaren.

Tror det finns ca 500 fjordingar totalt i Finland just nu och det föds omkring 15 föl per år. Så det finns inte mycket att välja på om man inte köper från utlandet. Importeras väl ett fåtal i året.
 
Rätt skodd ska egentligen skon ligga närmare 2-3 mm utanför hoven....men, min hovslagare säger att det oftare orsakar avtrampade skor och att de flesta har både kuperade och leriga hagar som gör att det är ett faktum.

Däremot låter två storlekar väldigt mycket. Burret ligger precis mellan storlek 2-3. Vi håller oss till 2:an så länge vi kan då han befarar att utläggningen av hoven kan påverka honom negativt rent gångmässigt (hovarna blir för stora).

Jag har nog aldrig sett en fjording med 0:a i skor. Vi har haft fjordingar med relativt små fötter och då har de haft 1 fram och 2 bak, eller om det nu är tvärtom.
Tintin har storlek 0 i skor, både fram och bak. Han har små fötter. Nyverkade brukar de mäta 12x12 fram och 11x12 bak.

Han är på gränsen mellan maxad c och liten d. Borde mäta honom ordentligt, men han är typ 140,5 i mankhöjd när jag snabbmätte senast. Utan sko, med riktig mätkäpp men garanterar inte hur jämn stallgången är.
 
Rätt skodd ska egentligen skon ligga närmare 2-3 mm utanför hoven....men, min hovslagare säger att det oftare orsakar avtrampade skor och att de flesta har både kuperade och leriga hagar som gör att det är ett faktum.

Däremot låter två storlekar väldigt mycket. Burret ligger precis mellan storlek 2-3. Vi håller oss till 2:an så länge vi kan då han befarar att utläggningen av hoven kan påverka honom negativt rent gångmässigt (hovarna blir för stora).

Jag har nog aldrig sett en fjording med 0:a i skor. Vi har haft fjordingar med relativt små fötter och då har de haft 1 fram och 2 bak, eller om det nu är tvärtom.

Kan fota framtassarna imorgon, de är väldigt små faktiskt. Nollor hade hon nog inte ens förra sommaren efter att hovarna pajade totalt, om ni minns.
 
Tintin har storlek 0 i skor, både fram och bak. Han har små fötter. Nyverkade brukar de mäta 12x12 fram och 11x12 bak.

Han är på gränsen mellan maxad c och liten d. Borde mäta honom ordentligt, men han är typ 140,5 i mankhöjd när jag snabbmätte senast. Utan sko, med riktig mätkäpp men garanterar inte hur jämn stallgången är.

Isak har ettor, tror jag, trots en mankhöjd på ca 134 cm.
Fast jag får väl kolla skostorleken idag, kan ju vara nollor också.
 
Jaha, ja.
Saker och ting ändrar sig ibland på intressanta sätt.
Nope, det blir ingen fjording som det ser ut nu.
Eftersom jag troligen kommer att börja ett projekt med en kompis islandshäst i stället. Apflott häst, som varit iväg på proffsträning. Och nu har ägaren fått rådet att sälja eftersom hästen är rätt hård i skallen och tränaren ska ha framfört att hon är för liten och lätt för att ha något att sätta emot (själv tänker jag att det inte är ryttarens storlek som är av betydelse, utan hästens utbildning och lydnad men det är en helt annan diskussion).
Kompisen är inte helt intresserad av att sälja hästen - men hon kommer troligen inte att våga rida den heller. Hon tycker att den är "lömsk".
Jag har ridit den hästen lite tidigare - den är ganska lite riden över huvud taget - och det har inte varit några problem. Det vill säga, som alla rätt lite ridna och inte särskilt utbildade hästar kan den komma med egna initiativ, men den har tagit tillsägelser på ett rimligt sätt.

"Risken" är att kompisen på sikt överlåter hästen till mig - eller något slags livstidsfoder eller något slags gratis medryttarskap där det möjligen bara blir jag som rider hästen.
Kompisen bor två kilometer från mig och jag är där i stort sett varje fredags- och lördagskväll ändå, så att åka en halvtimme-timme tidigare och rida den hästen ändrar inte mitt normala tidsprogram/orka/hinna ändå.
Och hästen är som sagt apflott, i mina ögon helt klart kapacitet för SM-placering med träning och tid.

Så: ingen ytterligare fjording men ett "nytt" projekt ändå. Hästen kommer hem från tränaren om två veckor, när tränaren ska hit till området och hålla kurs, tränaren tar då med sig hästen till den kursen vilket är enklast logistik.
 
Konstaterade häromdagen att Tintin behöver ett nytt ofodrat regntäcke. Det blåste och blötsnöade, Tintin var lite frusen och ville in. Han blev vaccinerad mot stelkramp samt influensa dagen innan och hade antagligen reagerat lite på det. Använder täcke nån gång i året men det här var tydligen en dag då det behövdes.

Alltså jag prövade täcket i höstas, då hade jag inte använt det på drygt ett år och Tintin har växt ur det. Han var så omusklad när jag köpte täcket och nu stramar det lite här och där samt blivit något kort i sidorna. Andra täckern som jag har i strl 125 är lagom stora, men det här är tydligen lite mindre.

Nåja, det borde inte vara något problem att sälja det eller hitta något nytt. Fast nu är det väl fullt med päls..
 
26826


Årets enda gula föl hos oss - föddes 9 mars Välkommen NEAS FEODOR :heart ( Themas Arv 306 - Neas Fina-Mi/Fenomen/Hauk Thun)
 
Kan fota framtassarna imorgon, de är väldigt små faktiskt. Nollor hade hon nog inte ens förra sommaren efter att hovarna pajade totalt, om ni minns.

Jag kollade lite under helgen.
Både Myran och Isak har nollor runt om - de är båda C-ponnyer. Jenta har ettor. Övriga har tvåor fram, någon har ettor bak.
Dixie har också nollor men jag förväntar mig att han helt klart kommer att gå upp i skostorlek till nästa skoning som blir i november/december eller i februari -20 (han kommer att gå oskodd fram tills dess).
 
Visa bifogad fil 26826

Årets enda gula föl hos oss - föddes 9 Välkommen NEAS FEODOR :heart ( Themas Arv 306 - Neas Fina-Mi/Fenomen/Hauk Thun)

Så söt så man kan dö!
Tur ni har lite vettigare klimat än hos oss: skulle aldrig vilja ha ett så tidigt fött föl pga förväntat klimat (vi har några centimeter snö, just nu blask men förväntas ha minusgrader på nätterna ett par veckor till).
Spännande att det verkligen är så stora klimatskillnader i lilla Sverige att en del på väldigt vettigt sätt kan planera föl i mars medan andra behöver vänta tills åtminstone maj.
:)
 
Är inte hemma nu så kan bara lägga upp en bild per inlägg, här är h.f. När jag ser hoven såhär så ser den inte så pyttig ut. Men jämfört med hur den såg ut innan är den ju det. Jag la den gamla skon mot den nya (se nästa inlägg) och det är inte jättestor skillnad. Dock har den nya skon mycket bredare traktarmar än den gamla.
26830
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 912
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 875
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 293
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 492
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp