Fjordingtråd nr 3

Den ligger kant i kant framtill. Båda varmskodda. Tror tyvärr att jämförelsebilderna ligger på min trasiga telefon. Grrr.
Visa bifogad fil 26831
menar du att det ska skilja två storlekar på skorna på bild?
För det är ju inte så stor skillnad. Man har svängt in traktarmarna mycket med på den "nyare" skon, men båda är quarterclip och nog rätt lika stora om du tittar på längden på traktarmarna (tänk dig att den nyare skon vore lite mer utåtsvängd/rakare i traktarmarna).
Den sko som sitter på är ordentligt "backad" på hoven, och kanske inte hade behövt backas så mycket men antagligen tycker hovis att det underlättar för överrullningen/avvecklingen av steget.
Ser rätt normalt ut tycker jag, men lite korta traktarmar på den sko som sitter på hoven när man tittar på sidobilden.
Fast jag är ju inget proffs utan sitter bara och tycker.
 
Den ligger kant i kant framtill. Båda varmskodda. Tror tyvärr att jämförelsebilderna ligger på min trasiga telefon. Grrr.
Visa bifogad fil 26831

Överrullningen ser ok ut för mig efter att min hovslagare berättat att det ska se ut så.
Dock skulle jag säga att storleken (som oftast är traktarmarnas längd) är alldeles för korta på båda skorna enligt min ringa erfarenhet. De borde ligga minst en centimeter utanför hoven bak, inte som här en centimeter "innanför".
Minst upp två storlekar även på den andra och inte så insvängda. Är hovslagaren utbildad?
 
@Efwa det finns inget egensyfte i att traktarmarna bör vara mindre insvängda. Det viktiga är att trakten har korrekt stöd, dvs att skon inte är för liten. Det är oerhört vanligt att man låter skoarmen följa trakten mera rundat, än rakare bakåt.
 
@Efwa det finns inget egensyfte i att traktarmarna bör vara mindre insvängda. Det viktiga är att trakten har korrekt stöd, dvs att skon inte är för liten. Det är oerhört vanligt att man låter skoarmen följa trakten mera rundat, än rakare bakåt.

Du har säkert rätt, så länge det stöder trakterna.......och det gör det ju här men jag är lite oroligt för att det inom några veckor faktiskt ska släppa traktstödet på detta sätt. Eller?
 
menar du att det ska skilja två storlekar på skorna på bild?
För det är ju inte så stor skillnad. Man har svängt in traktarmarna mycket med på den "nyare" skon, men båda är quarterclip och nog rätt lika stora om du tittar på längden på traktarmarna (tänk dig att den nyare skon vore lite mer utåtsvängd/rakare i traktarmarna).
Den sko som sitter på är ordentligt "backad" på hoven, och kanske inte hade behövt backas så mycket men antagligen tycker hovis att det underlättar för överrullningen/avvecklingen av steget.
Ser rätt normalt ut tycker jag, men lite korta traktarmar på den sko som sitter på hoven när man tittar på sidobilden.
Fast jag är ju inget proffs utan sitter bara och tycker.

+ @Efwa

Hovslagaren är utbildad på BYS i Skara.

Ja, den som sitter på hoven är storlek 0 och den har har i handen är storlek 2. Det är samma märke på skorna, Werkmann. Men jag funderar på om det är olika modeller på dem. Blir inte klok på detta. Båda hovisar varmskor, men är osäker på om det borde ha någon inverkan på själva längden på skon (tå till trakt).
Jag kan köpa argumentet med överrullningen men nya hovis bad inte ens om att få se hästen i rörelse, än mindre frågade hen något om hästen över huvud taget. Jag tycker att Alva rör sig struttigare nu än innan skoningen, avvaktar lite...
 
+ @Efwa

Hovslagaren är utbildad på BYS i Skara.

Ja, den som sitter på hoven är storlek 0 och den har har i handen är storlek 2. Det är samma märke på skorna, Werkmann. Men jag funderar på om det är olika modeller på dem. Blir inte klok på detta. Båda hovisar varmskor, men är osäker på om det borde ha någon inverkan på själva längden på skon (tå till trakt).
Jag kan köpa argumentet med överrullningen men nya hovis bad inte ens om att få se hästen i rörelse, än mindre frågade hen något om hästen över huvud taget. Jag tycker att Alva rör sig struttigare nu än innan skoningen, avvaktar lite...

Jag är inte duktig på överrullningsskoning alls annat än att vi har behövt ha det på Bruno. Han har mycket gång och det bästa har varit både överrullning fram och bak. Det har alltså fungerat väldigt bra på just honom.
Dock skor vi vanligt på vintern eftersom vi vill ha fyra brodd och hovslagaren vill bredda under det halvåret som vi gör mindre. Bruno blir lite trång efter sommarsäsongen med sidoknapparna.

Min fundering (någon med mer kunskap kanske kan säga sitt) är om hästen inte behöver överrullning så kan gången bli för snabb och således kännas struttigare. Kanske återgå till vanliga skor?
Jag har inte haft eller behövt på någon annan av mina hästar (alla fjordhästar) men de har ändå haft plats att visa gångarter.

Allt beror väl på rygglängd, korsvinkel och gångarter i kombination skulle jag vilja säga.
 
Jag är inte duktig på överrullningsskoning alls annat än att vi har behövt ha det på Bruno. Han har mycket gång och det bästa har varit både överrullning fram och bak. Det har alltså fungerat väldigt bra på just honom.
Dock skor vi vanligt på vintern eftersom vi vill ha fyra brodd och hovslagaren vill bredda under det halvåret som vi gör mindre. Bruno blir lite trång efter sommarsäsongen med sidoknapparna.

Min fundering (någon med mer kunskap kanske kan säga sitt) är om hästen inte behöver överrullning så kan gången bli för snabb och således kännas struttigare. Kanske återgå till vanliga skor?
Jag har inte haft eller behövt på någon annan av mina hästar (alla fjordhästar) men de har ändå haft plats att visa gångarter.

Allt beror väl på rygglängd, korsvinkel och gångarter i kombination skulle jag vilja säga.

Fast quarterclip är ju inte konstigare än skor med tåkappa om man bara avstår från att backa dem så mycket.
Att backa dem mycket kan ju vara ett sätt att kunna använda skor som utan backning skulle vara lite för korta i traktarmarna.
I det här fallet är skorna backade men hovväggen i tån inte nedraspad utan hänger över aningen.

Men som sagt: jag bara tycker och tänker och försöker resonera.
 
26992

Ikväll var Tintin fin :love: snabb genomgång av tränaren och sen red jag en stund. Blev filmat nån snutt också, men den har jag inte sett ännu.

Vi jobbar vidare! Blev en ofrivillig paus på typ tre veckor för mej. Först var jag bortrest ett par dagar, sen blev jag ordentligt förkyld och direkt jag piggnat till från den så slog magsjukan från helvetet till :yuck: nu börjar jag känna mig typ normal igen men orken är inte som den borde riktigt ännu.
 
har inget med fjordingar att göra... men luftar mig här för det är en vänlig grupp.

Funderar med viss ångest på att sälja min kallblodstravare. Har ett bud på 57.500 som jag funderar på att acceptera.
Skälet till att jag överväger att sälja honom är att det är en väldigt fin och trevlig häst som hamnar lite på undantag ridmässigt ju mer jag tränar fjordingarna.
Ångesten beror på att jag tycker att jag sviker honom lite som låter honom komma lite på undantag, men han får förstås klapp och kli jämt och hela tiden även när han inte rids.

@Efwa det här är ditt fel.
 
har inget med fjordingar att göra... men luftar mig här för det är en vänlig grupp.

Funderar med viss ångest på att sälja min kallblodstravare. Har ett bud på 57.500 som jag funderar på att acceptera.
Skälet till att jag överväger att sälja honom är att det är en väldigt fin och trevlig häst som hamnar lite på undantag ridmässigt ju mer jag tränar fjordingarna.
Ångesten beror på att jag tycker att jag sviker honom lite som låter honom komma lite på undantag, men han får förstås klapp och kli jämt och hela tiden även när han inte rids.

@Efwa det här är ditt fel.


:nailbiting::arghh: Jag är såååååå ledsen att det orsakar en del ångest.

Men, kan det vara så att han vill ha (mitt hatuttryck) ”en egen människa” som har bara honom? Att han vill jobba?

Du tar rätt beslut oavsett vad jag skriver och vem vill bli anklagad igen? :laugh:;)
 
:nailbiting::arghh: Jag är såååååå ledsen att det orsakar en del ångest.

Men, kan det vara så att han vill ha (mitt hatuttryck) ”en egen människa” som har bara honom? Att han vill jobba?

Du tar rätt beslut oavsett vad jag skriver och vem vill bli anklagad igen? :laugh:;)

Nejdå, hästen är väldigt nöjd där han går tillsammans med "bästisen" Karl i hagen. Han är inte alls ledsen över att inte jobba.
 
Det tog ett par veckor, men nu är de kli-kompisar igen. :) (De stod alltså ihop i några år fram till att vi flyttade till Tyskland 2012)
27023


Det är kul att utforska skogarna här. Idag hittade jag en lång, vindlande grusväg, med emellanåt ganska branta backar upp och ned. Blev alltså mest skritt idag då det var rätt kämpigt (för oss båda! :D)
 
På tal om fjordingar och prisnivå.. Hittade precis en annons på ett fjordsto f-14, verkar snäll och trevlig på alla sätt och vis. Lagom stor och ser ut att vara av bra fjordtyp, stammen ok - bra avelsvärde då den är något ovanligare åtminstone med finska mått mätt. Dock ej visad på någon utställning. Inriden och inkörd, grundutbildad så att säga. Säljs med all utrustning som kan behövas (inkl 3 sadlar) samt hemkörning inom 300 km ingår i priset.

8500€. :nailbiting:

Har sett hästen ute på annons förut, men det känns hiskeligt dyrt för en såpass ”orutinerad” fjording. Även om det ingår en massa utrustning i priset.
 
Senast ändrad:
På tal om fjordingar och prisnivå.. Hittade precis en annons på ett fjordsto f-14, verkar snäll och trevlig på alla sätt och vis. Lagom stor och ser ut att vara av bra fjordtyp, stammen ok - bra avelsvärde då den är något ovanligare åtminstone med finska mått mätt. Dock ej visad på någon utställning. Inriden och inkörd, grundutbildad så att säga. Säljs med all utrustning som kan behövas (inkl 3 sadlar) samt hemkörning inom 300 km ingår i priset.

8500€. :nailbiting:

Har sett hästen ute på annons förut, men det känns hiskeligt dyrt för en såpass ”orutinerad” fjording. Även om det ingår en massa utrustning i priset.
Det kanske är svindyra sadlar. :D
 
Helgen har varit full av fjording-träning för mig.
Mest uteritter pga klimatet (isen på paddocken lite udda, släpper igenom, och så ligger de framtinade delarna under vatten).
Alla pållar tränar på bra på sina olika nivåer.

Idag har jag lagt in anmälan i TDB för att köra Yngve och Reggie LA par. Yngve har gjort två starter i LA, men inte Reggie. Det blir spännande - och målsättningen är att köra godkänt på dressyrprogrammet och helst nolla precisionen.
Kan inte ha så höga mål i dressyren eftersom det är lite meckigare att köra par än enbet, och att Reggie inte debuterat den nivån ännu.
 
Känns som Tintin mognat ett snäpp den senaste tiden :) Han är född 2011, så han är ju ändå 8 år (eller blir det i sommar, hur man nu vill räkna) men emellanåt har han känts lite bebisaktig rent mentalt. Varit gnäggig och osäker mm.

Det märks speciellt bra på uteritter. Tidigare han det varit tvärstopp till att gå först, nu traskar han piggt först om tillfälle erbjuds. Vi var ute på en skritt-tur igår, var lite tveksam först då det var så otroligt blåsigt och Tintin brukar kunna bli lite mer hoppig än vanligt då. Jag är något av en fegis då det gäller att rida ut själv, så min kompis hängde med som promenadsällskap. Tintin var hur duktig och cool som helst, blåsten bekom honom inte det minsta och han skrittade snällt hela rundan, även om det fanns energi så det räckte till!

Nu ska vi försöka få det i system att min kompis kommer med på söndagspromenader. Jag sa att vi absolut kan byta om hon vill rida, så går jag men hon sa att det är en bra och rolig kondisträning att vara med och promenera. Nästa steg borde bli att introducera en cykel, så att hon kan hänga med ifall vi travar eller galopperar också.
 
@mollyphlox Då kanske det finns hopp för Lasso också då, han är ju bara 6 i år :D Promenadsällskap är jättebra!
Absolut! Jämför jag Tintin nu när han är 8 jämfört med när han var 6 så är det en enorm skillnad! Han har blivit äldre och klokare, sen har jag väl lärt mej en hel del under de snart tre år jag haft honom. Vi vet var vi har varandra :)

Ja promenadsällskap är super! Det är dessutom det som både jag och hästen gillar mest, att vara ute och njuta. Visst är det kul att dressyra också, men vi behöver omväxling bägge två :) Samtidigt hinner jag och kompisen prata av oss ordentligt om ditt och datt.. Så var det i tiderna när vi hade gemensam medryttarponny, då red den ena och den andra hängde med som promenad/cykelsällskap. Saknar det något enormt, så det är jätteroligt då hon hänger med på en tur :)
 
Någon av er här som har erfarenhet av lättfödda hästar med fri tillgång på hö?
Hur funkar det? Inte alls?
Lasso är sjukt matfixerad och väldigt stressad runt maten, blir jättejobbig när han vet att det snart är ätdags, vräker i sig och är allmänt hetsig runt mat. Har fri tillgång på halm men det är inte så intressant. Dom går på lösdrift så det hade även underlättat fordringarna för oss dom dagar vi jobbar långdagar och sådär om dom hade kunnat ha tillgång hela tiden. Men det kanske är lönlöst att ens försöka med min tjockis? Tänker om det hade funnits en minsta lilla chans att hetsätningen försvinner när han märker att mat finns hela tiden?
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 093
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 329
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 535
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp