Fjordingtråd nr 3

Någon av er här som har erfarenhet av lättfödda hästar med fri tillgång på hö?
Hur funkar det? Inte alls?
Lasso är sjukt matfixerad och väldigt stressad runt maten, blir jättejobbig när han vet att det snart är ätdags, vräker i sig och är allmänt hetsig runt mat. Har fri tillgång på halm men det är inte så intressant. Dom går på lösdrift så det hade även underlättat fordringarna för oss dom dagar vi jobbar långdagar och sådär om dom hade kunnat ha tillgång hela tiden. Men det kanske är lönlöst att ens försöka med min tjockis? Tänker om det hade funnits en minsta lilla chans att hetsätningen försvinner när han märker att mat finns hela tiden?


Jag kan säga att det med mycket stor risk inte kommer att gå. Mina kan inte ens gå på fri tillgång på halm.

Burret jag har gick på fri tillgång stor del av sitt liv och hade en jävkligt sund syn på mat. Så till den milda grad att det var svårt att få i honom mineraler blandat med stor mängd betfor, kli, lucern och annat gott.
Men, han var sjukligt fet.

Jag skulle aldrig rekommendera en fjording att gå på fri tillgång. Är de så fixerade vid maten när de får begränsad giva så är risken stor att de äter till de dör.

Jag har löst ättiden med hönät. Inte heller den mest optimala lösningen och de äter alldeles för snabbt med det också men nu blir det åtminstone 6 timmars ättid mot 1,5 timmar. (Burret går på 6,5 kg hö och Bruno på 9 kg).

Det är alltså den mängd de inte får komma över per dag. Säg att de bara skulle äta 9 och 12 kg hö på fri tillgång, vilket ju inte är orimligt. Det hade ju varit förödande. De hade dock garanterat ätit mycket mer.

De få jag sett har gått på fri tillgång har varit feta men deras mattar och hussar har inte sett det alls.
 
Jag kan säga att det med mycket stor risk inte kommer att gå. Mina kan inte ens gå på fri tillgång på halm.

Burret jag har gick på fri tillgång stor del av sitt liv och hade en jävkligt sund syn på mat. Så till den milda grad att det var svårt att få i honom mineraler blandat med stor mängd betfor, kli, lucern och annat gott.
Men, han var sjukligt fet.

Jag skulle aldrig rekommendera en fjording att gå på fri tillgång. Är de så fixerade vid maten när de får begränsad giva så är risken stor att de äter till de dör.

Jag har löst ättiden med hönät. Inte heller den mest optimala lösningen och de äter alldeles för snabbt med det också men nu blir det åtminstone 6 timmars ättid mot 1,5 timmar. (Burret går på 6,5 kg hö och Bruno på 9 kg).

Det är alltså den mängd de inte får komma över per dag. Säg att de bara skulle äta 9 och 12 kg hö på fri tillgång, vilket ju inte är orimligt. Det hade ju varit förödande. De hade dock garanterat ätit mycket mer.

De få jag sett har gått på fri tillgång har varit feta men deras mattar och hussar har inte sett det alls.

Tror du har helt rätt i allt. Har noll erfarenhet av fri tillgång, därför jag frågar. Tycker det har blivit ganska vanligt idag men antar att det då enbart är på mer svårfödda individer det funkar. Hönät vill jag inte använda, får klura på någon annan lösning som kan öka ättiden och kanske göra honom mer harmonisk runt maten.
 
Tror du har helt rätt i allt. Har noll erfarenhet av fri tillgång, därför jag frågar. Tycker det har blivit ganska vanligt idag men antar att det då enbart är på mer svårfödda individer det funkar. Hönät vill jag inte använda, får klura på någon annan lösning som kan öka ättiden och kanske göra honom mer harmonisk runt maten.


Tyvärr tycker jag trenden bara spätt på problemet med för feta hästar. Jag har hittills sett bara ett fåtal som klarar av det och de flesta av dem är halvblod och/eller fullblod.
Många är de som inte ser att deras hästar är feta och än mindre de som har på fri tillgång.

Ja, tänk genom hur du ska göra. Återkom gärna för jag skulle vilja ha tips också. Jag vill egentligen komma från hönät men vet inte något alternativ som går att jämföras än så länge. Sprida maten på marken i långa banor som tar tid är ett bra sätt men kräver en del när man ska fodra.

Man ska tillexempel inte tillämpa födosök på betesdjur och således inte rullande bollar och sådant där man måste jobba på ett rovdjurssätt för att få i sig maten.
SLU har för länge sedan gjort en undersökning om de där höbollarna som liknar hundars plastbollar med hål i och det stressade mer än utan.

Hönät har en något annan effekt när hästen lärt sig att äta ur dem och inte blir frustrerad. Den stimulerar läpparna och tuggantalet (det som bestämmer om hästarna blir ”mätta” eller inte) och det är ju en fördel.
En hund och katt blir ju mätta av två saker, magsäckens uttänjning och tuggtiden. Hästar saknar magsäckens uttänjningseffekt eftersom de aldrig ska bli fulla i magen.

På t.ex Kolmården har man löst detta på annat sätt. Man har en pellets-katapult som med intervaller kastar ut pellets på ett stort område. Djuren går och äter som om de betar och det finns alltid lite pellets på marken så de letar inte på samma sätt. Tyggtiden borde dock bli mindre på detta sätt än med hö men det är jag inte säker på.
 
Någon av er här som har erfarenhet av lättfödda hästar med fri tillgång på hö?
Hur funkar det? Inte alls?
Lasso är sjukt matfixerad och väldigt stressad runt maten, blir jättejobbig när han vet att det snart är ätdags, vräker i sig och är allmänt hetsig runt mat. Har fri tillgång på halm men det är inte så intressant. Dom går på lösdrift så det hade även underlättat fordringarna för oss dom dagar vi jobbar långdagar och sådär om dom hade kunnat ha tillgång hela tiden. Men det kanske är lönlöst att ens försöka med min tjockis? Tänker om det hade funnits en minsta lilla chans att hetsätningen försvinner när han märker att mat finns hela tiden?
Tintin är en snåljåp utav dess like, tror han är en av de matgladaste hästarna i stallet. När de andra hästarna ätit klart går han och petar i sig det som blivit över, städar stallbacken eller tar en tugga av närmsta höbal om det går osv. Vi har prövat att ha honom på fri tillgång på hö men det går inte. Han blir alldeles för tjock och parkerar sig vid höet helt enkelt.

Portionerat hö 3 ggr/dag fungerar, dock borde han motioneras mera (lite för rund). De har tillgång till halm och det äter han lite av då och då. Många små hö-högar spridda på stort område så att ättiden ska bli längre.

Kommer inte att ha honom på bete i sommar heller, han har reagerat lite de senaste två somrarna (blivit hård i mankammen). Han får gå kvar i skogshagen, det lilla gräs som växer där klarar han av. Åtminstone fångshettisen får göra honom sällskap där. Är väldigt restriktiv till att ha honom på bete efter att ha sett vilket helvete det kan vara att ha en fånghäst..
 
Senast ändrad:
Någon av er här som har erfarenhet av lättfödda hästar med fri tillgång på hö?
Hur funkar det? Inte alls?
Lasso är sjukt matfixerad och väldigt stressad runt maten, blir jättejobbig när han vet att det snart är ätdags, vräker i sig och är allmänt hetsig runt mat. Har fri tillgång på halm men det är inte så intressant. Dom går på lösdrift så det hade även underlättat fordringarna för oss dom dagar vi jobbar långdagar och sådär om dom hade kunnat ha tillgång hela tiden. Men det kanske är lönlöst att ens försöka med min tjockis? Tänker om det hade funnits en minsta lilla chans att hetsätningen försvinner när han märker att mat finns hela tiden?
Jag tror inte det kommer att fungera, om du inte vill ha en fet häst.
 
Någon av er här som har erfarenhet av lättfödda hästar med fri tillgång på hö?
Hur funkar det? Inte alls?
Lasso är sjukt matfixerad och väldigt stressad runt maten, blir jättejobbig när han vet att det snart är ätdags, vräker i sig och är allmänt hetsig runt mat. Har fri tillgång på halm men det är inte så intressant. Dom går på lösdrift så det hade även underlättat fordringarna för oss dom dagar vi jobbar långdagar och sådär om dom hade kunnat ha tillgång hela tiden. Men det kanske är lönlöst att ens försöka med min tjockis? Tänker om det hade funnits en minsta lilla chans att hetsätningen försvinner när han märker att mat finns hela tiden?
Jag har hört många hävda att det går finfint och att så fort hästen lär sig att maten alltid finns där så slutar den hetsäta. Dock har alla som sagt det haft ganska till väldigt överviktiga hästar så jag skulle inte ens prova. Annars, lägg in sly och grenar de kan tugga på? Fler fodringar? Fodergrind(ar)?
 
Jag har hört många hävda att det går finfint och att så fort hästen lär sig att maten alltid finns där så slutar den hetsäta. Dock har alla som sagt det haft ganska till väldigt överviktiga hästar så jag skulle inte ens prova. Annars, lägg in sly och grenar de kan tugga på? Fler fodringar? Fodergrind(ar)?
Det är intressant det där.. Tintin bor på en stor lösdrift, just nu är det 13 hästar uppdelat i två flockar med 6 respektive 7 hästar. I den ena flocken (inte den Tintin går i) har de haft fri tillgång en längre tid, men flera av hästarna där blev för feta så det gick inte. Tror det är 3 av 7 hästar som skulle klara fri tillgång; en arab, en äldre häst med lite dåliga tänder och en häst som motioneras väldigt flitigt.

Sen finns det ändå de som surar över att ”hästen får för lite mat”, jag brukar kontra med att det är lättare att fodra till lite extra till de få som behöver än att alla andra är feta. Och det är ingen häst som är för mager i vilket fall som helst.

Men visst, det är enkelt att ställa ut en rundbal i hagen och inte behöva krångla med fodringar många gånger om dagen. Så vadå om de flesta hästar ser ut som julgrisar.. :grin:
 
Det är intressant det där.. Tintin bor på en stor lösdrift, just nu är det 13 hästar uppdelat i två flockar med 6 respektive 7 hästar. I den ena flocken (inte den Tintin går i) har de haft fri tillgång, men flera av hästarna där blev för feta så det gick inte. Tror det är 3 av 7 hästar som skulle klara fri tillgång; en arab, en äldre häst med lite dåliga tänder och en häst som motioneras väldigt flitigt.

Sen finns det ändå de som surar över att ”hästen får för lite mat”, jag brukar kontra med att det är lättare att fodra till lite extra till de få som behöver än att alla andra är feta. Och det är ingen häst som är för mager i vilket fall som helst.

Nej, precis. Jag hör många argumentera för fri tillgång med att hästar ska äta konstant. Det i sig säger jag inte emot, men att låta dem ha tillgång till något så näringsrikt som hö 24/7 är vansinne i mina ögon. Det är liksom orimligt att tro att vildhästar skulle stå och mumsa gräs dagarna i ända. Tänker jag då. Min drömhage till Alva är en tillräckligt stor, kuperad skogshage med mycket ris och sly. Där skulle hästarna alltid ha att pilla med. Får väl se när det blir verklighet. ;)

Och på något vis landar jag typ alltid i slutsatsen att för många inte ser eller tycker att deras hästar är för feta. Min Alva står ju med familjens gamla pensionerade tävlingsponny, han är verkligen smällfet. Världens tjurnacke, ett under att han inte blivit sjuk än. Han har inte gjort något alls på typ fyra år. Ändå var det någon häromdagen som tyckte att han var "riktigt slank nu efter vintern". :banghead: Han har uppskattningsvis 150 kg övervikt, kanske ännu mer. Blir så trött.
 
Jag har hört många hävda att det går finfint och att så fort hästen lär sig att maten alltid finns där så slutar den hetsäta. Dock har alla som sagt det haft ganska till väldigt överviktiga hästar så jag skulle inte ens prova. Annars, lägg in sly och grenar de kan tugga på? Fler fodringar? Fodergrind(ar)?

Det var det jag misstänkte. Ja sly/grenar får dom en del, tjoffs så har han satt i sig dom också 😂
Fler fordringar är lite svårt att lösa. Men klurar på andra lösningar.. lunchgrind, såna där lådor med timer eller helt enkelt något som förlänger ättiden utan att slita på tänder, nacke/rygg eller ha minsta lilla fastningsrisk... Just nu vräker han i sig två kg hö på bara några minuter och står sen och tjurar :cautious:
 
Det var det jag misstänkte. Ja sly/grenar får dom en del, tjoffs så har han satt i sig dom också 😂
Fler fordringar är lite svårt att lösa. Men klurar på andra lösningar.. lunchgrind, såna där lådor med timer eller helt enkelt något som förlänger ättiden utan att slita på tänder, nacke/rygg eller ha minsta lilla fastningsrisk... Just nu vräker han i sig två kg hö på bara några minuter och står sen och tjurar :cautious:

Ja, det är verkligen så att man får välja pest eller kolera i frågan, känner jag. Jag har samma erfarenhet som du med ättiden och det är det som får mig att tycka att det inte är helt ok. Jag har ju dessutom inte ett enda grässtrå i hagarna. Slyet som växte där är slut för 4 år sedan, så även mossan. De har nedfällda granar men SÅ gott är det inte att de är sysselsatta med det.
Nya hagar om ca 2 år, så är det iallafall lite mer att göra då de blir större.

Jag kan berätta om min erfarenhet av nät. Jag har haft nät både på marken och hängande. Ingen av dem tre jag använt nät på (gjort i flera år, några så mycket som 10 år) har fått nackproblem. Skulle nästan säga tvärtom, trots ganska stora kast. Men, det kan ju komma, vem vet.

En av dem (Herr Grå) fick lite nedslitna tänder fram. Dock enligt god vän och veterinär inte ett stort problem. Även om alternativet skulle blivit att ta ut de tänderna hade jag fortsatt med hönät till just honom eftersom han led av kolik på hög nivå. De andra skulle jag nog tänka om när det gäller det.

Dock kunde just Herr Grå ha hönätet liggande löst på marken utan att trassla in sig alls medan både Bruno och Burret blir alldeles för otåliga och krafsar på det med hovarna, alltså inte ett alternativ för dem.
I perioder har jag haft näten fast i en låda på marken men det verkar göra att de mer sätter tänderna i än om det hänger.

Jag alternerar höjden på näten, ute. Ibland högt upp och ibland lågt ner för att få skillnad. Inne i stallet har jag antingen i ena hörnet långt ner på marken (där rullar de inte och inte ligger och sover heller) i de stora boxarna eller i från taket, högt upp så de hänger ner över sidan på hästen när de är tomma. Dock på "matstället" så de ligger inte och sover eller rullar där heller.
Dock finns det ju alltid en risk att de fastnar i båda lösningarna.

Jag vet inget annat alternativ liksom.
 
Ja, det är verkligen så att man får välja pest eller kolera i frågan, känner jag. Jag har samma erfarenhet som du med ättiden och det är det som får mig att tycka att det inte är helt ok. Jag har ju dessutom inte ett enda grässtrå i hagarna. Slyet som växte där är slut för 4 år sedan, så även mossan. De har nedfällda granar men SÅ gott är det inte att de är sysselsatta med det.
Nya hagar om ca 2 år, så är det iallafall lite mer att göra då de blir större.

Jag kan berätta om min erfarenhet av nät. Jag har haft nät både på marken och hängande. Ingen av dem tre jag använt nät på (gjort i flera år, några så mycket som 10 år) har fått nackproblem. Skulle nästan säga tvärtom, trots ganska stora kast. Men, det kan ju komma, vem vet.

En av dem (Herr Grå) fick lite nedslitna tänder fram. Dock enligt god vän och veterinär inte ett stort problem. Även om alternativet skulle blivit att ta ut de tänderna hade jag fortsatt med hönät till just honom eftersom han led av kolik på hög nivå. De andra skulle jag nog tänka om när det gäller det.

Dock kunde just Herr Grå ha hönätet liggande löst på marken utan att trassla in sig alls medan både Bruno och Burret blir alldeles för otåliga och krafsar på det med hovarna, alltså inte ett alternativ för dem.
I perioder har jag haft näten fast i en låda på marken men det verkar göra att de mer sätter tänderna i än om det hänger.

Jag alternerar höjden på näten, ute. Ibland högt upp och ibland lågt ner för att få skillnad. Inne i stallet har jag antingen i ena hörnet långt ner på marken (där rullar de inte och inte ligger och sover heller) i de stora boxarna eller i från taket, högt upp så de hänger ner över sidan på hästen när de är tomma. Dock på "matstället" så de ligger inte och sover eller rullar där heller.
Dock finns det ju alltid en risk att de fastnar i båda lösningarna.

Jag vet inget annat alternativ liksom.

Är ju tyvärr livrädd att dom ska fastna, hade känts lite lättare om dom var barfota.
Sen blir ju höjden ett problem.. Lassos kompis är 90cm så det måste sitta så lågt att han når = större fastningsrisk för Lasso.
Visst, lillen är kungen i hagen, Lasso rör inte hans hö. Så kanske att man kunde ha lillens hö som vanligt på marken(han har tandproblem så inga hetsätningsproblem där) och bara Lassos hö i ett nät högre upp.
Deras hage är urtrist. Helt nedbetad gräshage så finns inget växande sly utan jag får slänga in det till dom.
Har ju kollat på dom där bollarna men inte hört talas om det som du skrev om här, så det är ju inte heller ett alternativ då.
En kompis vet jag har lådor och sen som ett lock med hål i över höt. Men det borde ju också slita på tänderna :cautious:
 
Det var det jag misstänkte. Ja sly/grenar får dom en del, tjoffs så har han satt i sig dom också 😂
Fler fordringar är lite svårt att lösa. Men klurar på andra lösningar.. lunchgrind, såna där lådor med timer eller helt enkelt något som förlänger ättiden utan att slita på tänder, nacke/rygg eller ha minsta lilla fastningsrisk... Just nu vräker han i sig två kg hö på bara några minuter och står sen och tjurar :cautious:
En av mina bekanta hade låda med timer till sina hästar, den släppte ner höet på marken vid rätt tidpunkt. Men tror inte deras hästar hetsåt, utan det var deras sätt att fixa lunchfodringen när alla i familjen var på jobbet eller i skolan.

Vi har använt hönät med små maskor i perioder. Tintin drar och slänger med dem en del men sen äter han lugnare (vad jag sett). En häst i stallet hetsåt värre med nät, och ju mindre maskor i nätet desto mer hetsåt hon. Det var knepigt.

Systemet med många små högar utspritt i hagen verkar fungera bäst för våra hästar, men det är ju ändå en större mängd hö som ges till 6 hästar än två. Blir kanske alldeles för pilligt för dej när det är så små mängder?
 
Har gjort slag i saken och anmält Jenta till hennes första körtävling i början på maj. Då blir jag ju tvungen att träna mer körning, också...
och så är hon anmäld till en LA:3 i påsk. Med lite tur kan hon sätta sitt behövda SM-kval men vi får väl se (det är svårt att få poängen här hemma).

Det blir kul på den där körtävlingen: har kollat de anmälningar som hittills kommit in och det är sex fjordingar anmälda, ser ut som om fjording kommer att vara den ras med flest representanter på tävlingen.
 
Red ut ihop med ett par grannar och deras islänningar idag, vädret var strålande. Riktigt rappa små djur, de där. När de töltade, galopperade vi. :o Visserligen arbetsgalopp, men ändå.
I slutet av rundan var det som om Alva plötsligt fick nog av att ligga bakom, vi skulle galoppera uppför en backe och hon bara susade förbi de andra två i en helt vansinnig hastighet. Jag hade inte en suck, hon lyssnade inte över huvud taget, fick klamra mig fast och hoppas på det bästa...
Hann knappt tänka "ojdå" innan vi var uppe på krönet, och väl uppe skulle hon takta och fnorka och trippa. Det var lite väl spännande faktiskt, men kul ändå att det finns lite krut i damen. :D Hon har aldrig stuckit med mig på det viset innan, har ändå haft henne i över åtta år nu. Klart att hon drar på högsta växeln ute ibland men hon har alltid varit kontaktbar. Nästa gång vi rider ut med dem tar jag nog Pelham-bettet som nödbroms, världens mjukaste Nova-bett hade inte mycket att komma med. :D
 
Där står hon och är nöjd med sig själv efter spurten, i sin nya döfula leopardgrimma. Hennes ”sambo” har en likadan...

27275
 
Red ut ihop med ett par grannar och deras islänningar idag, vädret var strålande. Riktigt rappa små djur, de där. När de töltade, galopperade vi. :o Visserligen arbetsgalopp, men ändå.
I slutet av rundan var det som om Alva plötsligt fick nog av att ligga bakom, vi skulle galoppera uppför en backe och hon bara susade förbi de andra två i en helt vansinnig hastighet. Jag hade inte en suck, hon lyssnade inte över huvud taget, fick klamra mig fast och hoppas på det bästa...
Hann knappt tänka "ojdå" innan vi var uppe på krönet, och väl uppe skulle hon takta och fnorka och trippa. Det var lite väl spännande faktiskt, men kul ändå att det finns lite krut i damen. :D Hon har aldrig stuckit med mig på det viset innan, har ändå haft henne i över åtta år nu. Klart att hon drar på högsta växeln ute ibland men hon har alltid varit kontaktbar. Nästa gång vi rider ut med dem tar jag nog Pelham-bettet som nödbroms, världens mjukaste Nova-bett hade inte mycket att komma med. :D

Jag var också på uteritt tillsammans med islänning igår. Men Ärlig fick inte bestämma hastigheten (han kan vara en riktig seg-propp men han blir ordentligt het när han har sällskap ut) för då hade det gått för fort.
Islänningen har en helt OK ökad tölt, de flesta av mina hästar behöver galoppera för att hinna med där. Utom Ärlig. För han har en rätt häftig ökad trav, och islänningen behövde galoppera för att hinna med när Ärlig ökade på traven maximalt (och sedan ville Ärlig galoppera, höll dock en något så när kontrollerad hastighet; Ärlig håller jämna steg i galoppen med de kallblodstravare han sprungit tillsammans med och de brukar ju inte vara helt långsamma).
En halvmil på 15-20 minuter eller så, inräknat att vi skrittade en del i början.

Har också varit väldigt modig och anmält Yngve till en uppsutten LA:3 om bara drygt två veckor. Det vete katten om han kommer att klara galopprogrammet, men jag vill gärna göra ett försök i LA under våren. Det är lite ont om LA:1 i år, de flesta arrangörer har valt LA:3. Den anläggning som har en LA:1 i början av maj, håller sin tävling dagen efter körtävlingen och jag har inte lust att vara på tävling två dagar i rad om jag inte är helt tvungen även om jag gillar den domare som dömer LA:1:an.
Ska jag vänta tills nästa tillfälle så hamnar vi nog omkring midsommar (och det spelar väl i och för sig ingen roll; Yngve ligger på gränsen till att halka över 60% i LA, men jag tror inte trean är så mycket värre än ettan förutom att den förvända galoppen kräver lite mer) om det inte ska krocka med allt annat jag har inplanerat under våren med träningar och liknande.
 
Jag var också på uteritt tillsammans med islänning igår. Men Ärlig fick inte bestämma hastigheten (han kan vara en riktig seg-propp men han blir ordentligt het när han har sällskap ut) för då hade det gått för fort.
Islänningen har en helt OK ökad tölt, de flesta av mina hästar behöver galoppera för att hinna med där. Utom Ärlig. För han har en rätt häftig ökad trav, och islänningen behövde galoppera för att hinna med när Ärlig ökade på traven maximalt (och sedan ville Ärlig galoppera, höll dock en något så när kontrollerad hastighet; Ärlig håller jämna steg i galoppen med de kallblodstravare han sprungit tillsammans med och de brukar ju inte vara helt långsamma).
En halvmil på 15-20 minuter eller så, inräknat att vi skrittade en del i början.

Har också varit väldigt modig och anmält Yngve till en uppsutten LA:3 om bara drygt två veckor. Det vete katten om han kommer att klara galopprogrammet, men jag vill gärna göra ett försök i LA under våren. Det är lite ont om LA:1 i år, de flesta arrangörer har valt LA:3. Den anläggning som har en LA:1 i början av maj, håller sin tävling dagen efter körtävlingen och jag har inte lust att vara på tävling två dagar i rad om jag inte är helt tvungen även om jag gillar den domare som dömer LA:1:an.
Ska jag vänta tills nästa tillfälle så hamnar vi nog omkring midsommar (och det spelar väl i och för sig ingen roll; Yngve ligger på gränsen till att halka över 60% i LA, men jag tror inte trean är så mycket värre än ettan förutom att den förvända galoppen kräver lite mer) om det inte ska krocka med allt annat jag har inplanerat under våren med träningar och liknande.
Ja, i vanliga fall händer inte sånt här. Brukar galoppera jämsides med syrrans fullblodskorsning utan att det blir tävling av det hela, vet inte vad som flög i henne igår. :D

Som ni här inne nog vet har jag aldrig haft något intresse i att tävla med Alva. Nu funderar vi (jag och syrran) dock så smått på om vi ska anmäla oss till någon clear round i augusti eller så, bara för att ha något att sikta på. Tror att det blir hoppning, det blir lite mer av ett projekt för min del. Blir nog intressant.
 
Red ut ihop med ett par grannar och deras islänningar idag, vädret var strålande. Riktigt rappa små djur, de där. När de töltade, galopperade vi. :o Visserligen arbetsgalopp, men ändå.
I slutet av rundan var det som om Alva plötsligt fick nog av att ligga bakom, vi skulle galoppera uppför en backe och hon bara susade förbi de andra två i en helt vansinnig hastighet. Jag hade inte en suck, hon lyssnade inte över huvud taget, fick klamra mig fast och hoppas på det bästa...
Hann knappt tänka "ojdå" innan vi var uppe på krönet, och väl uppe skulle hon takta och fnorka och trippa. Det var lite väl spännande faktiskt, men kul ändå att det finns lite krut i damen. :D Hon har aldrig stuckit med mig på det viset innan, har ändå haft henne i över åtta år nu. Klart att hon drar på högsta växeln ute ibland men hon har alltid varit kontaktbar. Nästa gång vi rider ut med dem tar jag nog Pelham-bettet som nödbroms, världens mjukaste Nova-bett hade inte mycket att komma med. :D
Brukar ofta rida ut med stallets islänning, senast idag. Då är det full rulle som gäller! Tintin blir alltid pigg ute men att springa ikapp islänningen tycks vara extra kul.

För övrigt hade det varit kul om nån hade filmat en snutt på vår uteritt idag, Tintin var så pigg och bara väntade på att få trava eller galoppera. Vi hade skrittat en bra bit (ett par km typ), jag gav en pytteliten skänkelhjälp - Tintin gör ett lipizzanerskutt rakt upp (det var inte en bockning åtminstone) och sen full fart framåt i galopp. Det var ett nytt tricks :D
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 912
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 875
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 295
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 492
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp