Fjordingtråd nr 3

Jag är en velpotta.
Efter gårdagens ridning, strök jag Yngve från tävlingen om ett par veckor (som jag ändå kände var för tidigt och det blev bekräftat av gårdagens träningspass).
Anmälde honom i stället till en tävling i slutet av maj, det blir mer lagom. Dels mer lagom i tid, dels gick det att anmäla till LA:1 på den tävlingen och där är ju förvända galoppen lite snällare (även om den där tiometersvolten inte är helt lätt heller och den är ju inte med i trean).
 
Ridkurs igår - givande pass med Jenta, Yngve och Reggie för instruktören.
Som vanligt är det min sits och ridning det petas i - och det är ju så man behöver göra för att komma vidare.
Sitta lite mer på höger skinka på Reggie, för att han ska länga formen bättre i traven (i momentet "läng formen gradvis genom att länga tyglarna").
Aktivera Yngves bakben lite mer genom att träna ännu mer på samlad trav, i hörnet inför travlängning. Öka lite lite första två stegen, sedan ladda på mer för att få bättre travökning.
Tänka på att vid övergången från skänkelvikning till rakt längs medellinjen, rida fram i stället för att sluta skänkelvika (jo, den mentala skillnaden gör att det blir en väldigt mycket bättre upprätning).
Jaja.

Dessutom bytt till sommarhjul på personbilen.
 
Alltså alla söta små fjordföl det börjar dyka upp bilder på här och där på internet :love: en sån ska jag tillverka nångång.

Följer bland annat ett instagramkonto för Finlands största fjordstall (de föder upp största delen av alla föl varje år), de verkar ha fått tvillingföl igår. Vet att det är första april idag, men de fanns på bild redan igår så det verkar inte vara något skämt :)
 
Alltså alla söta små fjordföl det börjar dyka upp bilder på här och där på internet :love: en sån ska jag tillverka nångång.

Följer bland annat ett instagramkonto för Finlands största fjordstall (de föder upp största delen av alla föl varje år), de verkar ha fått tvillingföl igår. Vet att det är första april idag, men de fanns på bild redan igår så det verkar inte vara något skämt :)
Okejdå, det var inte tvillingföl utan ett sto som adopterat ett extra föl då det fölets mamma fått ljuverinflammation. Läs på bättre nästa gång :angel: söta var de i vilket fall som helst.
 
Skönt att det inte var tvillingar. Måste vara en uppfödares mardröm att få. :crazy:
Ja och det verkade konstigt att man inte skulle ha misstänkt tvillingar innan (eller upptäckt det när stoet dräktighetsundersökts).

Följde med på sociala medier för något år sedan när en finnhäst fick tvillingar. Bägge fölen klarade sig men fick båda tas bort som rätt unga (1-2 år) på grund av diverse fysiska problem som uppstått :(
 
Igår hade jag en väldigt trevlig rid-eftermiddag.

Yngve och Reggie jobbade fint på ridbanan (så nu funderar jag på att efteranmäla Yngve till en LA:3 på påskafton men behöver rida igenom honom ett par pass till i paddocken först för att se om galoppen "håller").
Ärlig på uteritt tillsammans med två islänningar, enorm (men kontrollerbar) energi och stenkul att rida. Hans ökade trav är rolig men jobbig, jag blir andfådd! Och så avslutade vi med ett par skutt i paddocken. Han har inte hoppat sedan någon gång i höstas men det brukar han gilla.
90 cm är plättlätt för honom, har två vanliga rättuppstående hinder i paddocken nu och med ett par stegs ansats så flyger han. Det är inte så noga med taxering heller - hinder nummer två togs med ett jättesprång, ett par decimeters luft mellan hinderbom och hästen trots avsprång rätt långt innan hindret. Tur jag inte flög av.
Ärlig är en rätt speciell herre: han har en vana att inte vara samarbetsvillig, "bara för att".
Men travökningar och hoppning tycker han är kul. Fast hoppning är bara kul när han får ta i lite, ligger hindret på 50-60 centimeter så kan han vägra eller riva. 90 eller högre - då flyger han!
Och kommer aldrig att kunna kvalas till SM eftersom sannolikheten att han väljer att flyga över hinder eller på dressyrbana vid kval, är minimal...
 
Igår hade jag ridsällskap hemma, en arbetskamrat som tycker om att hoppa.
Det är jag jättedålig på, så hon får hjälpa mig att vänja fjordskruttarna vid att hoppa bana.
Igår hade jag lagt upp några hinder på 60-70cm.
Reggie hoppade glatt på det jag styrde mot - men vi är inte så bra på det där med avståndsbedömning så ibland åkte det med någon bom.
Yngve fick avsluta gårdagens dressyrpass (som var rätt dåligt men det berodde mest på att jag var jättemör i ryggen och därför red dåligt) med att prova hoppa 90cm. Och han klarade faktiskt höjden, det hade jag ärligt talat inte trott (lite taskigt kanske att ens prova när jag inte trodde han skulle klara det, men rätt kul att se att han åtminstone fixar enstaka skutt på den höjden - han får också börja träna lite mer på att hoppa framöver).
 
Nån annans häst som också är lite våryr just nu? Tintin är inställd på fullt ös och ingen koncentration verkar det som. Det är förståss kul med pigg och glad häst men lite samarbetsförmåga och lust att lyssna på ryttaren hade varit trevligt.

Nu har ridbanan torkat upp såpass att man kan rida ordentligt där. Tintin gillar den bättre än ridhuset, underlaget passar honom bättre men det finns så mycket att glo på och han vill gärna ha koll på allt som händer. Ridhuset är bättre för hans koncentration men inte motivation.

Men ridbanan känns så liten jämfört med ridhuset.. Ridhuset är ca 25x40 och ridbanan något smalare samt kortare. Vi får plats utan problem men det är en vanesak. Det som är mest intressant är galoppen!

Tintin har svårt med vänster galopp under ryttare i ridhuset. Jobbar jag honom löst väljer han rätt galopp i bägge varven. Men på ridbanan tar han under ryttare både vänster och höger utan större bekymmer! Svårt att hinna kolla galoppen men det känns som att han fattat rätt och jag tycker att han haft rätt galopp när jag kikat.
 
Här göds Bruno på så han är fet och god inför betäckningssäsongen. Givetvis är jag lite så där att jag inte gillar det men han är inte späckad än, dock börjar han (vilket jag heller inte gillar) lägga på sig på hals, nacke och manke. Bakkärran är som vanligt en mindre feta del av honom även om det lagts på där med.

Burret är i bra hull med lite, lite isolering runt höftkulor, höftben och bakom bogbladet men annars i riktigt fint hull. Han lägger snarare på rumpan än fram. Han är den som är minst fet men är den som ser fetast ut av dem.
Detta av två anledningar. Han är en mer lågställd variant och har nästan all pälsen kvar, ”kort” (om man jämför med de flestas vinterpäls) och står rakt ut från kroppen.

Vi har också så smått börjat sätta igång dem.

Vi har longerat lite, varit ute och kört och ridit och i helgen var medryttarna ute och red tillsammans.

De vill inte komma in och jobba när man hämtar dem i hagen. De vänder rumpan till eller står stilla om jag inte har hönät i händerna men när vi sedan rider/kör så är de skittaggade, skakar huvudena, blir rädda för allt och vill inte vända hemåt.

De kopplar liksom inte ihop det hela.

Så har alltid mina hästar varit, så jag känner ingen oro. Mera ”Ni ska fan tycka det är roligt när vi hämtar er i hagen, kreatur”! ;):laugh:

Ena medryttaren, som ju inte ridit på ca två år ville av förklarliga skäl inte galoppera idag, dessutom på helt ny häst ute. De fick trots allt en spontan galopp och hon bara ”WOW”. Burret hade ju 9:a på galoppen som 2,5-åring och det hade ju Herr Grå också men jag skulle säga att Burrets är bättre på många sätt.
Man får ju inte glömma att Burret är ca 3-4 poäng bättre än Herr Grå exteriört så det är ju inte konstigt.
 
@mollyphlox
Nej 😂 Lasso är mest sovande och precis som jag vill ha honom nu :D
F9F09222-6849-4BF7-B5EB-5062BAD2819A.jpeg
 
Jaha, då har jag roat mig med att anmäla mig med tre skruttar till en hopptävling.
Snacka om att bereda mig på att göra bort mig.
Det blir jag och småbarnen.

Reggie, Jenta och Yngve är anmälda till en hopptävling för ponny, och den imponerande klassen lättE (clear round).
Vad tror ni; klarar jag kravla mig runt en hoppbana på den avskräckande höjden om 60cm för Jenta, 70cm för de andra två - bland alla barn?
 
Jaha, då har jag roat mig med att anmäla mig med tre skruttar till en hopptävling.
Snacka om att bereda mig på att göra bort mig.
Det blir jag och småbarnen.

Reggie, Jenta och Yngve är anmälda till en hopptävling för ponny, och den imponerande klassen lättE (clear round).
Vad tror ni; klarar jag kravla mig runt en hoppbana på den avskräckande höjden om 60cm för Jenta, 70cm för de andra två - bland alla barn?

I want your energy!!!!! Om du bara kunde smitta mig lite, lite.....snälla!

Här går det ju framåt men jag önskar bara jag var piggare och orkade mer. Vad sjutton går du och kompanjonen på för uppåttjack, egentligen?
 
I want your energy!!!!! Om du bara kunde smitta mig lite, lite.....snälla!

Här går det ju framåt men jag önskar bara jag var piggare och orkade mer. Vad sjutton går du och kompanjonen på för uppåttjack, egentligen?
havre, kanske???

och du vet, det finns olika sorters drivkraft.
Det här med hopptävlingen är ju lite speciellt.
 
Jaha, då har jag roat mig med att anmäla mig med tre skruttar till en hopptävling.
Snacka om att bereda mig på att göra bort mig.
Det blir jag och småbarnen.

Reggie, Jenta och Yngve är anmälda till en hopptävling för ponny, och den imponerande klassen lättE (clear round).
Vad tror ni; klarar jag kravla mig runt en hoppbana på den avskräckande höjden om 60cm för Jenta, 70cm för de andra två - bland alla barn?
Heja heja! Jag tänkte ju klara ungefär samma sak till sensommaren, jag tror på dig!
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 912
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 875
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 293
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 491
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp