Fjordingtråd nr 3

Lasso har fått en medryttare :) får se hur mycket det blir framöver, just nu har hon jullov och massor av tid, men vet inte hur mycket det kommer bli sen. Men jag är glad för det som blir eftersom jag typ inte vågar rida ut på honom själv 🙄 hon rida ut på honom då och då och sen kör jag med promenader och träning på bana där i mellan :D Lasso sköter sig bra men är ju som ett ånglok i skogen :nailbiting: han tycker att det är så himla kul! Köpte ett kimblewick till honom men får det inte att passa bra, när det är lagom långt i mundelen så klämmer det mellan "skänklarna" upptill 🤔

Man kan manuellt böja till fästena (utåt) så att hästen får lite mer plats. Gör det lite i taget bara, så att det inte blir för mycket.

OBS! kräver verktyg, naturligtvis.
 
Båda hästarna omskodda. Trots enormt mycket lera och sunk i hagarna hade de fantastiska hovar. Ingen röta eller liknande.
Skönt när båda har så bra hovkvalitet.

Annat var det med herr Grå. Han hade usel hovkvalitet även om rötan inte var det överhängande problemet med dem.
 
Så kom den väntade julklappen.....hästarna började fälla den 25 december. Så skönt att veta att de fått tillräckligt med protein under oktober/november och att man räknat rätt även detta år.

Det kommer ju ändå ta minst till april innan all päls är borta, men nu är det ju ändå på väg mot våren.

För övrigt svettas pojkarna i stallet nu när det varit 7-10 plusgrader men de får stå ut. Det har blåst något otroligt så vi har inte kunnat ha dörrarna öppna. Det är ett kallstall men det betyder ju också att det blir samma temperatur inne som ute. Igår mitt på dagen var det faktiskt kallare i stallet än vad det var ute.
 
I morgon flyttar Lasso till sitt nya hem. Känns 100% rätt men beslutet satt långt inne, skulle gjort det här för längesen. Jag har hittat en ägare som passar honom bättre och en ponny som passar mig bättre. Känns så rätt och självklart nu när allt är bestämt.
 
I morgon flyttar Lasso till sitt nya hem. Känns 100% rätt men beslutet satt långt inne, skulle gjort det här för längesen. Jag har hittat en ägare som passar honom bättre och en ponny som passar mig bättre. Känns så rätt och självklart nu när allt är bestämt.
Svårt beslut att ta men vet precis den där känslan. Hoppas allt blir bra i nya hemmet för Lassos del och att det ska funka bra med din nya ponny!
 
Väcker upp tråden lite.

Väldigt lugnt för min och Tintins del, har inte blivit gjort speciellt mycket under hela januari. Har jobbat som en tok så tiden och orken har inte räckt till. Just nu är Tintin lite upprörd då alla hästar nu går tillsammans istället för i två gäng. Det var inte planerat men eftersom nån/några hästar bara sprängde staketet mellan hagarna så får det vara så här tills det blir lite enklare att fixa staketet. Bygga hage mitt i vintern är inte speciellt lätt.
Tintin vill hålla koll på alla sina gamla kompisar men har fått betydligt mer konkurrens, det har varit en stressad och upprörd häst de senaste dagarna. Men bara att ge dem lite tid att hitta sina platser så blir det bra, det är inga stora bråk. Mest bara smågnabb eller "show off", hagen är stor så de har gott om plats att komma undan om det behövs.

På torsdag är det dagen d, då åker vi iväg och hämtar fjording! Så kul och väldigt spännande! Hoppas allt ska gå bra.
 
Väcker upp tråden lite.

Väldigt lugnt för min och Tintins del, har inte blivit gjort speciellt mycket under hela januari. Har jobbat som en tok så tiden och orken har inte räckt till. Just nu är Tintin lite upprörd då alla hästar nu går tillsammans istället för i två gäng. Det var inte planerat men eftersom nån/några hästar bara sprängde staketet mellan hagarna så får det vara så här tills det blir lite enklare att fixa staketet. Bygga hage mitt i vintern är inte speciellt lätt.
Tintin vill hålla koll på alla sina gamla kompisar men har fått betydligt mer konkurrens, det har varit en stressad och upprörd häst de senaste dagarna. Men bara att ge dem lite tid att hitta sina platser så blir det bra, det är inga stora bråk. Mest bara smågnabb eller "show off", hagen är stor så de har gott om plats att komma undan om det behövs.

På torsdag är det dagen d, då åker vi iväg och hämtar fjording! Så kul och väldigt spännande! Hoppas allt ska gå bra.

Hur har det gått med fjordingen ni hämtade? 🙂
 
Hur har det gått med fjordingen ni hämtade? 🙂
Ursäkta för sent svar, är inne så sällan på Buke numera!

Jodå, det har gått bra! Resan gick smidigt och det var en fin liten pålle vi fick hem. Har inte haft så mycket med honom att göra men ägaren är väldigt nöjd med sin häst! :) Så det är väl på bästa vis!
 
Nu tycker jag det är dags att vi gör den här tråden lite aktiv igen :)
Marknaden på fjordhästar är "galen" just nu, det finns i princip inga ridna/körda hästar ute till salu, priserna har stadigt gått uppåt och de föl som annonseras ut verkar vara sålda i princip omgående.
Detta borde innebära att det även tillkommer människor, nya inom rasen, som det vore jättekul att lära känna, kunna följa, även härinne. Kanske vi kan försöka hjälpas åt lite så dom hittar in hit? Men då får det ju vara lite mer aktivitet i tråden såklart, annars är den ju inte så kul .

Sommaren här har bestått av betäckningar, brunstkontroller, ultraljud och att flytta hästar mellan beten och hemmet. Joker har varit en fantastisk hingst att ha i aveln, klok, snäll och med mycket bra känsla för var i brunsten ett sto befinner sig - sådant underlättar ju väldigt mycket för oss.
Alla ston (9 st) har blivit dräktiga, men vårt gamla danska sto var tom på 40 dygn, och vi valde att inte göra ett nytt försök, hon är ändå 23 år, så nu får hon ägna sin ålderdom med att vara sällskapsdam och skogsmullehäst istället.
Själv hoppas jag att jag kan ha hästarna ute på bete september ut i år, så jag får lite semester så här i slutet av sommaren.
Jag har sålt ett åringen Trolltuva till en härlig tjej som kommer att ta väl hand om henne i framtiden.
Och sen, när betet är slut, då är det utbildning av 4 åriga Leia (E Chalander)som gäller, hon har ju föl vid sidan i år (Laleh E: Kronos) så det blir att börja om lite från scratch igen, ser verkligen fram emot det, hon är en trevlig individ, dessutom med bra storlek och härliga steg.
Det var nog allt från mitt håll, hur har ni andra haft det i sommar?
Och vad är höstens planer hos er?

Ja, just det, vi har visst köpt in ett hingstföl också...
 
Ja, och vi har hämtat hem Joker (kompanjonen åkte ner på jobb och hämtade samtidigt). Joker kom hem i ett fantastiskt skick.

Alla våra hingstleasare har lämnat hem Joker i så fint skick att man blir rörd. Han har ju en tendens att gå ner sig lite under värsta betäckningstiden men ni hingsthållare har alltid gett massor med mat (fri tillgång och kraftfoder), berättat ärligt var han ligger för tillfället och alltid fått upp honom i hull till avhämtning. '
Jag är så stolt över våra hingstleasare, det är få förunnat att känna totalt förtroende när man lämnar bort sin guldklimp.

Nu väntar ett tävlingsinriktat år för honom då vi sålt den andra hästen och kompanjonen kan hålla en häst hos sig. Vi bor ju 10 mil mellan varandra så vi försöker ha hästarna lite hos varje men nu hade jag haft dem hela vintern och nu när det blev en häst kunde han ha Joker en längre period.
Det kommer båda må bra av.

Vår andra häst var min drömhäst i det mesta och en så trevlig individ. Vi fick hem ett nervknippe för två år sedan och det tog tid för honom att landa. Allt gick fint och med tiden var han en lugn, trevlig häst som förstod vad som förväntades av honom (för det var där han fick panik).

Det enda som inte fungerade var att köra honom själv. Vi tror att hans sena kastrering fuckade upp något. Han som alltid varit trafiksäker och kunnat köras ut själv med gammhusse hade två ägare mellan honom och mig och där hände något vi inte vet om. Om det nu inte var kastreringen.
Inte ens efter två år blev det speciellt mycket bättre och även om han inte var skenbenägen eller rädd för vagnen så var det en ren trafikfara för oss, även med tryggt sällskap. Han ville ner i diken eller stå på bakbenen.
En fyrhjuling i diket är inte att föredra.

Jag är själv på gården mesta tiden på dagen och måste ha en så säker häst att jag kan köra ut själv minst 4 dagar per vecka. Som det var nu var jag tvungen att ha minst en i vagnen som var väldigt hästvan och vi är alla vuxna personer med familj, heltidsjobb och annat så att få ihop mer än en dag per vecka var nästan omöjligt.

Det har gjort ont i både mitt, medryttarens och kompanjonens hjärta då vi verkligen älskade denna häst. Men, för hans skull så måste han få göra något och jag måste ha något jag kan köra och träna med.
Han har sålts till en fantastisk ridskola som älskar honom och med en massa andra hästar tror vi att han kommer att kanske bli av med det sista som ställt till det för oss.
 
Hur går det för er? Har ni börjat träna igen? Tävla? Hur mår ni och era hästar i coronatider?

Jag är just nu utan häst när han står hos kompanjonen. De båda mår så himla bra av det.
En träning har blivit av och fler lär det bli. Kompanjonen har igår tagit utökat släpkort också så nu kan kompanjonen åka friare och inte förlita sig på någon annan. Skönt, äntligen!

Vi letar häst men har inte bråttom. Vi kan väl säga att det inte saknas fantastiska fjordhästar i vårat land (för de som tror att de måste åka till Norge eller Danmark).
Anledningen till att det inte blir något köp är just tiden; vi vill dra ut på det. Vi har också lite annat på gång till nästa sommar så.........
 
Hur går det för er? Har ni börjat träna igen? Tävla? Hur mår ni och era hästar i coronatider?

Jag är just nu utan häst när han står hos kompanjonen. De båda mår så himla bra av det.
En träning har blivit av och fler lär det bli. Kompanjonen har igår tagit utökat släpkort också så nu kan kompanjonen åka friare och inte förlita sig på någon annan. Skönt, äntligen!

Vi letar häst men har inte bråttom. Vi kan väl säga att det inte saknas fantastiska fjordhästar i vårat land (för de som tror att de måste åka till Norge eller Danmark).
Anledningen till att det inte blir något köp är just tiden; vi vill dra ut på det. Vi har också lite annat på gång till nästa sommar så.........

Det där låter oerhört spännande ju, hoppas, hoppas det är hästrelaterat.
Här planeras det för fullt inför installningen, denna veckan står högtryckstvätt av stall på schemat.
Sto och föl går fortfarande på bete, om vädret är med oss så blir dom kvar där några veckor till, det är ett mycket gott höstbete här i Halland i år.
Ässa- Mi går hemma på lite bantningsbete, och har fått nytt sällskap i hagen av nyinskaffade stoet Bolla Bus (E : Botvid-Eminent Halsnaes).
Så väldigt lite träning uppe på hästryggen än så länge, men mycket kondition o fysträning på mig själv, jag behöver ju gå ner lite o få bättre flås innan jag ska ta tag i ridningen här i höst.
 
Och så har det ju varit hingstprov al'a covid19 på Grevagården. Antar att många följde det via nätsändningen i år.
Vad tyckte ni om de hingstar som godkändes? Var det rätt eller fel hingstar? Och är det någon ni själva känner för att eventuellt använda framöver?

Jag hade ju en solklar favorit, Resdals Galaxy, han har jag följt under uppväxten, och han har hela tiden fortsatt att utvecklas åt rätt håll.
Han står ju bara några kilometer härifrån så han är ett solklart val om allt går enligt planerna till Ässa nästa vår.
 
Och så har det ju varit hingstprov al'a covid19 på Grevagården. Antar att många följde det via nätsändningen i år.
Vad tyckte ni om de hingstar som godkändes? Var det rätt eller fel hingstar? Och är det någon ni själva känner för att eventuellt använda framöver?

Jag hade ju en solklar favorit, Resdals Galaxy, han har jag följt under uppväxten, och han har hela tiden fortsatt att utvecklas åt rätt håll.
Han står ju bara några kilometer härifrån så han är ett solklart val om allt går enligt planerna till Ässa nästa vår.

Jag skulle nog säga att det var de hingstar jag trodde på när jag såg "papprena". Jag brukar alltid ändra mig på plats men nu var man ju inte på plats, så man kanske ska lita papprena ändå? Några är ju alltid förvånande att de går genom då man inte har samma smak som någon annan dock.
Den enda jag skulle kastat pappersvägen var väl Glenzer som jag inte gillar stammen på men som jag blev barnsligt förtjust i redan som fölunge, så den trodde jag på redan då. Som han rörde sig som liten....phu! Det bevisar ju också att stammen inte bara finns på pappret utan det är både jäkligt bra avelsarbete och slump som ger rätt i slutänden.

Galaxy är en jäkligt snygg häst! Vad jag sett på bild.

Jag har ju inga ston och kommer inte att ha heller men angående vilka jag skulle använda beror så mycket på stoet, så där skulle jag inte våga säga något. Jag hade gått till någon av er gamla avelsrävar och frågat vilken hingst som passat mitt sto och om det bara fanns ett alternativ så hade jag tagit det. Hade jag fått fler hade jag valt den jag gillar bäst.

Numer är jag så kunnig att jag inser att jag inte har någon kunskap alls egentligen. Tänker att andra får komma med kunskap.
 
Hur går det för er? Har ni börjat träna igen? Tävla? Hur mår ni och era hästar i coronatider?

Jag är just nu utan häst när han står hos kompanjonen. De båda mår så himla bra av det.
En träning har blivit av och fler lär det bli. Kompanjonen har igår tagit utökat släpkort också så nu kan kompanjonen åka friare och inte förlita sig på någon annan. Skönt, äntligen!

Vi letar häst men har inte bråttom. Vi kan väl säga att det inte saknas fantastiska fjordhästar i vårat land (för de som tror att de måste åka till Norge eller Danmark).
Anledningen till att det inte blir något köp är just tiden; vi vill dra ut på det. Vi har också lite annat på gång till nästa sommar så.........

Alva är fortsatt utlånad till uppfödaren, och nyligen konstaterad dräktig. Ska upp till helgen och hälsa på. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 912
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 875
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 293
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 491
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp