Fjordingtråden

Idag körde vi ett snabbt pass i paddocken. Löslongering med fokus på att lyssna på röstkommandona. Han gör det så himla bra! Satte nästan alla kommandona helt perfekt.
Med kommandon menar jag när man säger skritt, trav och galopp etc. Han var så duktig. 😍

Sen när vi skulle gå upp till stallet igen så gick vid förbi fullblodets hage. Fullblodet brallade iväg från ingenstans och Halle blev ju lite förvirrad av det. Men han föll inte för grupptrycket så det är var ju skönt. 😂

IMG_20230323_112241_921.jpg
 
Hur upplever ni fjordingars hovkvalité och form? Är dom lika tinker och de flesta nordsvensk eller nättare och kompaktare, som hos en del små nordisar? Hur ofta får ni sko om eller verka, har ni upplevt några problem?

(funderar på att lägga till fjording på listan av potentiella raser som får lov att flytta hem till mig)
 
Hur upplever ni fjordingars hovkvalité och form? Är dom lika tinker och de flesta nordsvensk eller nättare och kompaktare, som hos en del små nordisar? Hur ofta får ni sko om eller verka, har ni upplevt några problem?

(funderar på att lägga till fjording på listan av potentiella raser som får lov att flytta hem till mig)

Det varierar skulle jag säga. Halles hovar är toppenkvalite och väldigt fina enligt hovslagaren. Han har storlek 1 på skor och jag skulle väl kalla de kompakta och nätta i lagom storlek för en ponny.

Den andra fjordingen i stallet har ingen bra hovkvalite så det beror nog på gener också om de behöver skos oftare eller färre. Och hur ofta de belastas osv.

Men jag rekommenderar iaf att man skor enligt de veckor Hovis föreslår. Halle har exempelvis 7-8 veckor mellan.
 
Hur upplever ni fjordingars hovkvalité och form? Är dom lika tinker och de flesta nordsvensk eller nättare och kompaktare, som hos en del små nordisar? Hur ofta får ni sko om eller verka, har ni upplevt några problem?

(funderar på att lägga till fjording på listan av potentiella raser som får lov att flytta hem till mig)
Leriga och lite sandiga men såhär är Halles hovar. Han är endast skodd fram.

Screenshot_20230323_195324_Gallery.jpg
 
Hur upplever ni fjordingars hovkvalité och form? Är dom lika tinker och de flesta nordsvensk eller nättare och kompaktare, som hos en del små nordisar? Hur ofta får ni sko om eller verka, har ni upplevt några problem?

(funderar på att lägga till fjording på listan av potentiella raser som får lov att flytta hem till mig)

Det varierar verkligen från häst till häst. Mina två första fjordhästar hade superhovar, den ena gick oskodd tills han var sex år, sen skoddes han "för att man ska" av nya ägaren. Tror att han kunnat gå oskodd hela livet. Mitt nuvarande sto hade superbra hovar tills jag började sko henne, sedan har de blivit sämre på så vis att de slits väldigt lätt. Tex gick hon oskodd två månader i gräshage när hon var på betäckning, men var så sliten när hon kom hem att hovis nästan inte hade nåt att spika i. Henne kommer jag aldrig våga sko av. Trots minutiöst trixande med mineralkvoter.

Hennes båda avkommor har haft superkvalitet på hovarna, förra avkomman hade skor i omgångar och var oskodd i omgångar utan några problem. Nuvarande avkomma ska jag verkligen försöka att aldrig sko, det känns mycket smidigare.

Själva hovformen på mina har varit runda och absolut inte att de flyter ut (men säkert individuellt där med) med ben och hovar utefter storlek. Däremot har det dykt upp en del individer som är väldigt klent benade och med nätta hovar, så man får kolla noga.

Jag skor var 8:e vecka på vintern, var 7:e vecka på vår och höst och var 6:e vecka på sommaren.

Fördel fjordhäst jämfört med tinker tycker jag ffa är att hovskägget är inte så gigantiskt, utan precis lagom för att hålla borta lera från karlederna.
 
Det varierar verkligen från häst till häst. Mina två första fjordhästar hade superhovar, den ena gick oskodd tills han var sex år, sen skoddes han "för att man ska" av nya ägaren. Tror att han kunnat gå oskodd hela livet. Mitt nuvarande sto hade superbra hovar tills jag började sko henne, sedan har de blivit sämre på så vis att de slits väldigt lätt. Tex gick hon oskodd två månader i gräshage när hon var på betäckning, men var så sliten när hon kom hem att hovis nästan inte hade nåt att spika i. Henne kommer jag aldrig våga sko av. Trots minutiöst trixande med mineralkvoter.

Hennes båda avkommor har haft superkvalitet på hovarna, förra avkomman hade skor i omgångar och var oskodd i omgångar utan några problem. Nuvarande avkomma ska jag verkligen försöka att aldrig sko, det känns mycket smidigare.

Själva hovformen på mina har varit runda och absolut inte att de flyter ut (men säkert individuellt där med) med ben och hovar utefter storlek. Däremot har det dykt upp en del individer som är väldigt klent benade och med nätta hovar, så man får kolla noga.

Jag skor var 8:e vecka på vintern, var 7:e vecka på vår och höst och var 6:e vecka på sommaren.

Fördel fjordhäst jämfört med tinker tycker jag ffa är att hovskägget är inte så gigantiskt, utan precis lagom för att hålla borta lera från karlederna.
Då antar jag ni inte har isgata till/från hage osv som vi om vintern i perioder ...Anledningen till att jag gav upp och skodde min. Fast upptäckte då hur pass stor skillnad det Blev-jag som ändå tyckt min fungerat barfota..
 
Man kan ju ha boots med broddar också ;)

Min kille klarade sig ganska bra på hästskor fram och bara brodd i trakten. Till nästa vinter ska vi ha scoot boots med broddar. 🤌

Å då bor jag i Mälardalen med vinter och ishalka
 
Man kan ju ha boots med broddar också ;)

Min kille klarade sig ganska bra på hästskor fram och bara brodd i trakten. Till nästa vinter ska vi ha scoot boots med broddar. 🤌

Å då bor jag i Mälardalen med vinter och ishalka
Jo men inget som bör vara på så ofta med risken för skav och antagligen inget stallhyresvärden skulle ta på om morgon, har såna som jag använde vid ridning.
 
Jo men inget som bör vara på så ofta med risken för skav och antagligen inget stallhyresvärden skulle ta på om morgon, har såna som jag använde vid ridning.


Nä, så är det såklart. Scoot bootsen i mitt fall kommer bara användas vid ridning på bakhovar. Den ena fjordingen har det på sina och aldrig fått skav av sina. Jag hoppas min inte får skav iaf. 😬

I övrigt klarade han sig bra utan skor bak i hagen och gick man försiktigt in så gick det även bra att gå på isgata. Annars gick de in i stallet via lösdriften.

Inte optimalt hela tiden såklart att ha isgata. Men det är synd att sätta på skor på fina bakhovar om man inte måste i mitt fall. Å sen har jag inget ridhus eller gillar att rida sådär jättemycket när det är iskallt och snöigt så det är vintern som är min killes viloperiod med längre vila. 🙏😁
 
Då antar jag ni inte har isgata till/från hage osv som vi om vintern i perioder ...Anledningen till att jag gav upp och skodde min. Fast upptäckte då hur pass stor skillnad det Blev-jag som ändå tyckt min fungerat barfota..

Nä, det här var i mellersta Norrland på den tiden vinter var vinter.
 
Era bästa tips på hur man klipper en fjordman effektivast? 🙏

Ha en riktigt vass sax. Ställ upp i stallgång med uppbindning på bägge sidor, så hästen inte kan röra sig alltför mycket. Passa gärna på när det är lite fuktigt (men inte regn) i luften. Det funkar bäst tycker jag.

Sen hur man klipper är väldigt individuellt. Jag föredrar att klippa på vänster sida, det vita och svarta. Sen går jag över på höger sida för att få till den bågen med det vita bra. Avslutar med att stå på en pall för att se så det även är jämnt (det är det aldrig för mig, lyckas på nåt vis få manen att alltid vara längre på höger sida, så då får jag justera).

Tänk på att bågen ska vara som högst precis ovanför bogspetsen och se till att hästen står med god resning när du väljer punkt.

Ska jag inte klippa inför tex tävling/utställning, så brukar jag vara lat och följa den gamla linjen. Det blir ok. Vintertid om jag klipper hästens päls så brukar jag även klippa ned manen helt.
 
Nä, så är det såklart. Scoot bootsen i mitt fall kommer bara användas vid ridning på bakhovar. Den ena fjordingen har det på sina och aldrig fått skav av sina. Jag hoppas min inte får skav iaf. 😬

I övrigt klarade han sig bra utan skor bak i hagen och gick man försiktigt in så gick det även bra att gå på isgata. Annars gick de in i stallet via lösdriften.

Inte optimalt hela tiden såklart att ha isgata. Men det är synd att sätta på skor på fina bakhovar om man inte måste i mitt fall. Å sen har jag inget ridhus eller gillar att rida sådär jättemycket när det är iskallt och snöigt så det är vintern som är min killes viloperiod med längre vila. 🙏😁
Nej används de bara vid ridning borde de inte skava, gjorde inte mina heller :). Jag tyckte det gick hyfsat för jag grusade som en dåre men ingen annan gjorde ju det så gav lixom upp när min häst gick omkull på en dold isfläck,. den enda på en helt ren grusväg.
 
Vad har ni för sadlar på era fjordingar? Inser att de jag har nog inte kommer att passa alls.

Jag har en väldigt kräsen dam som är MYCKET tydlig med vad hon gillar och inte gillar. Så hon har en bomlös sadel (Sensation Ride G3) och två sadlar med sk flexibla bommar. I hoppning är det Trainer's Professional och i dressyr Trainer's Jessica. Har så jag kan byta koppjärn i bägge, då hon när hon är i normalhull blir smalare över ryggen än när hon är sommarrund.
 
Jag har två wintec sadlar. En dressyr och hopp. Passar bra för tillfället. Kommer satsa på andra sadlar nästa år. 😌
Har du någon idé om vilka du tänker satsa på?

Min dam (nåja, snart min) är ju lite överviktig nu, så jag måste först och främst hitta en sadel som går att använda till att börja med för att sedan byta till en mer permanent sadel. Men jag är inte alls sugen på att ge mig ut på sadeljakt. Det var enklare förr när de sa "köp en Lewa Comet de passar på alla fjordingar".

Är tveksam till att de Prestige-sadlar jag har ens går att värma ut till rätt bomvidd och även om det går är jag tveksam om de kommer ha rätt form på bom och bossor. Har fått för mig att jag nog behöver hitta en sadel med U-formad bom och med rundbossor. Och så är jag ganska övertygad om att dressyrsadeln har för långa kåpor. Återstår att se, men även om det skulle funka är jag tveksam till att det är så smart om hon sedan blir mindre rund och man måste värma om igen.
 
Har du någon idé om vilka du tänker satsa på?

Min dam (nåja, snart min) är ju lite överviktig nu, så jag måste först och främst hitta en sadel som går att använda till att börja med för att sedan byta till en mer permanent sadel. Men jag är inte alls sugen på att ge mig ut på sadeljakt. Det var enklare förr när de sa "köp en Lewa Comet de passar på alla fjordingar".

Är tveksam till att de Prestige-sadlar jag har ens går att värma ut till rätt bomvidd och även om det går är jag tveksam om de kommer ha rätt form på bom och bossor. Har fått för mig att jag nog behöver hitta en sadel med U-formad bom och med rundbossor. Och så är jag ganska övertygad om att dressyrsadeln har för långa kåpor. Återstår att se, men även om det skulle funka är jag tveksam till att det är så smart om hon sedan blir mindre rund och man måste värma om igen.

Jag tror på santacruz. Men återstår att se. Kommer tabut sadelprovare när det blir dags så det blir en perfekt match 🙌

Kommer även införskaffa en western sadel 😁
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 213
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 302
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
3 850
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp