FK vård av barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

biffen

Trådstartare
Hur är reglerna egentligen?
Om jag eller sambon skulle bli riktigt sjuk, bryta benen eller likn. som omöjliggör att man kan ta hand om barnen, får då den friska vara hemma för vård av friska barn de tider som det inte finns andra möjligheter?
 
Sv: FK vård av barn

Jag förstår inte riktigt hur du menar, men ialla fall...

Om tex du är hemma och föräldraledig och blir sjuk så att du blir sjukskriven, då får pappan gå in och ta föräldra ledigheten "istället".

Men om ni inte har några föräldradagar kvar så får ni nog lösa det på annat sätt tex. semester eller dyl.
Jag kanske har missförstått frågan men ialla fall... ;)
 
Sv: FK vård av barn

Nä frågan gäller om båda jobbar eller studerar eller dyl.

Ex. Jag blir sängliggandes av en eller annan anledning - jag kan inte låta barnen 3 o 7 vara vind för våg när sambon är på jobbet? Ingen släkt el dyl kan ställa upp
 
Sv: FK vård av barn

forts. det finns ingen semester eller föräldradagar att ta ut heller.....

Nu är detta inte verklighet för oss, men tanken har slagit mig hur man ska lösa en sådan situation.....
 
Sv: FK vård av barn

Sambon jobbar skift, em skiftet börjar 14.30 och slutar 00.00
Vi har inte något dagis som är öppet efter 18.00 och jag skulle inte vilja att
de skulle behöva vara där heller på sena em/kvällen. Dock är det ganska många timmar som barnen är i full fart mellan 14-20....
 
Sv: FK vård av barn

hmm. jag har oxå funderat på detta. Men visst finns det något som heter vård av anhörig eller liknande?
 
Sv: FK vård av barn

Jag har jobbet på Fk, dock ej med just föräldrapenning, men vad jag förstår så gäller bara vård av barn när BARNEN är sjuka (det hörs ju på namnet, vård av BARN). Om man själv blir för sjuk för att jobba (eller vad man nu gör) så är man naturligtvis sjukskriven. För barnen gäller då att de får gå på dagis eller annan barnomsorg man vanligtvis har. Om man ej har någon barnomsorg så får man nog försöka lösa den situationen själv. Det finns något som heter vård av anhörig, men jag är osäker på hur reglerna ser ut där; hur sjuk den anhöriga måste vara för att den andre ska kunna ta ut sådan ledighet. Om den ene är sjukskriven så kan den andre tex samtidigt ta ut föräldraledighet, men sådana dagar hade ni inte kvar vad jag förstår.

Om en person är väldigt sjuk under lång tid kan man ju ha rätt till hemtjänst, men beviljande av sånt görs ju av socialen/kommunen. Dock tror jag inte hemtjänst gäller annat än INDIVIDENS eget behov och där vete 17 om just barnen "ingår" så att säga.

Det enklaste är väl att gå in på Försäkringskassans hemsida och läsa sig till informationen.
 
Sv: FK vård av barn

Man får Tillfällig Föräldrapeng för vård av barn vid ordinarie vårdnadshavares sjukdom.
Det är inga problem alls.
 
Sv: FK vård av barn

Precis som Inte_ung skrev. Jag är i normala fall hemma med minstingen dagtid (pluggar kvällar) härom veckan var jag magsjuk (och helt däckad) och då tog sambon ut för att han var tvungen att vara hemma istället för mig. Inga problem!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 026
Övr. Barn Min 4 åring älskar att rita och måla och är riktigt duktig på det. Hon utvecklas i rasande fart och ritar framförallt katter men idag...
2
Svar
20
· Visningar
2 728
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 675
Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 207
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp