Fläckar på träbord

sthu

Trådstartare
Hjälp! Min man ställde en varm pizzakartong på bordet och det blev en vit fläck som inte går bort. Vad kan jag göra?
IMG_20210722_174937.jpg


Hela bordet känns för övrigt lite kladdigt, vad kan jag göra åt det?
 
Hjälp! Min man ställde en varm pizzakartong på bordet och det blev en vit fläck som inte går bort. Vad kan jag göra?
Visa bifogad fil 74097

Hela bordet känns för övrigt lite kladdigt, vad kan jag göra åt det?
Hur länge har fläcken varit där? När jag torkar vårt trägolv, eller om vattendroppar hamnar på golvet, blir det vita fläckar. Men när det har torkat helt igen försvinner fläckarna också. Det kan inte vara fukt som behöver torka?
 
Har finns det "White watermark remover" ... men forsok forst med en del olivolja och en del vinager. Man kan ocksa blanda lika mycket tandkram och "baking soda" och gnugga pa flacken innan man torkar av den. Bilvax kan ocksa hjalpa.
 
Hur länge har fläcken varit där? När jag torkar vårt trägolv, eller om vattendroppar hamnar på golvet, blir det vita fläckar. Men när det har torkat helt igen försvinner fläckarna också. Det kan inte vara fukt som behöver torka?

Fläcken var svart, när jag torkade blev den vit. Någon timme sen nu, är inte bättre än..
 
Jag har ett skap i RVn som far vita flackar om vi inte kor den ofta. Jag anvander en "goop" den snickar intresserade sonen gor for att anvanda pa hans skarbrador men jag lagger pa den med just salt eller tandkram (eller en "gron svamp") och skapet ar som nytt igen. Lagger man sedan pa bil vax haller det sig hur lange som helst.
 
Sonen anvander Mineral olja, beeswax, och carnauba oil. Sedan skickade han mig den har Länken for att ocksa visa hur man kan gora nar man har vita flackar. (4 delar mineral olja, 4 delar beeswax, och 1 del carnauba oil) Utifall att strykjarnet inte fungerar. Faktun ar att hartorken har visat sig ganska effective i RVn, men jag gissar att det ar for att det ar fuktigt inne nar jag startar.
 
Hjälp! Min man ställde en varm pizzakartong på bordet och det blev en vit fläck som inte går bort. Vad kan jag göra?
Visa bifogad fil 74097

Hela bordet känns för övrigt lite kladdigt, vad kan jag göra åt det?

Är bordet lackat? Tycker det ser så ut. Isf är det nog att slipa av och lacka om som gäller.

Med oljade ytor är det lättare att både få men också få bort fläckar.
 
Kanske ska förtydliga att det inte är en fuktfläck utan kartongen fastnade i bordet och lämnade efter en fläck.

Ska prova tandkräm. Måste bara till en affär och köpa först, jag använder bara tabletter..
 
Ok! Hade det varit oljat hade du kunnat torka av med tex linoljesåpa ett par vändor. Det gör jag på min oljade bänkskiva i köket. Tar de flesta fläckar. Skadar iofs kanske inte om du testar? :)

Har skrubbat hela bordet med linoljesåpa men fläcken försvinner inte. Resten av bordet blev fint, men fläcken är kvar..
 
Aha vad dumt! Kanske är det behandlat med ngn form av lack ändå. Går ta bort lacken med div olika kemiska metoder om du inte vill slipa bort den :)
Det jag tänker är att det blir väl konstigt färgskillnader om jag bara slipar skivan. Och det är en del krusiduller och vinklar som inte är så kul att slipa. Och stolar till i samma träslag och färg. Så kul tycker jag inte att det är att slipa..

Jag testar tandkräm och strykjärn först tror jag. Slipa är sista utvägen..
 
Det jag tänker är att det blir väl konstigt färgskillnader om jag bara slipar skivan. Och det är en del krusiduller och vinklar som inte är så kul att slipa. Och stolar till i samma träslag och färg. Så kul tycker jag inte att det är att slipa..

Jag testar tandkräm och strykjärn först tror jag. Slipa är sista utvägen..

Lycka till! Du får uppdatera här sen
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Kan någon förklara detta? Jag åt sushi idag och hade en vit blus (förstås). Naturligtvis fick jag en liten soyaprick på den nytvättade...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 459
Senast: Mia_R
·
Hemmet Detta känns som en väldigt "ängslig" fråga men jag är lite oroligt lagd just kring att förstöra saker 😅 Jag har gjort ett nissebus...
Svar
1
· Visningar
330
Senast: Praefatio
·
Hemmet Jag hörde nyligen om en person som använde Vanish som tvättmedel och blev lite förvånad. Jag förställer mig att det inte gör renare...
Svar
15
· Visningar
1 352
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
658
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp