Fläckborttagning motorolja

Asa_S

Trådstartare
Dottern kom hem med en jättesöt vit klänning som hon fått för 25 kr på en lokal klädbutik eftersom det är fläckar av något som ser ut som skitig motorolja på den. Materialet är 98% bommul och 2% elastan. Jag är tveksam till om det går att få den ren men vad är bästa sättet att börja på?
 
Sv: Fläckborttagning motorolja

Har läst den men där var det en nyöppnad flaska motorolja. De här fläckarna är svarta, det är alltså både skit och fett samtidigt. Expediten trodde att det kunde vara från rulltrappan i butiken. Hade kunnat testa med yes annars men det ser ut som om det finns risk för att skiten som ligger "utanpå" kommer att kladda fast överallt annars om jag löser bara fettet så det behöver nog vara något som tar alltihop samtidigt...

Galltvål, hur fungerar det? Har också hittat tips om lacknafta men också att man måste vara försiktig på ömtåliga tyger, är det någon som vet på vilket sätt det kan gå på tok?
 
Sv: Fläckborttagning motorolja

Lacknafta hade jag nog inte provat förrän alla andra metoder var uttömda. Precis som du säger finns ju risken att man löser upp och kletar ut över större område.

Har inte själv provat galltvål,men jag när nog böjd att hålla med om att ett försök nog är mödan värt.
 
Sv: Fläckborttagning motorolja

Jag har fått lära mig att man använder fett. Har dock aldrig provat, men jag har även läst det i gamla husmorstips-böcker/artiklar.
Alltså typ äkta smör. Det lär ju inte förstöra tyget att kleta på smör, det är ju hyfsat lätt att tvätta bort med diskmedel sen.
 
Sv: Fläckborttagning motorolja

Det tipset har jag också hittat :). Dock känns det lite som att det inte är någon större vits att kleta på mer fett för att få bort fettet när jag antar att Yes löser det ändå och jag är fortfarande fundersam över hur det gråa, som liknar lera eller väldigt fint fettigt stenmjöl, reagerar på att bli behandlat. Vanish Oxi någonting Gel, är det någon som provat det och kan rapportera? Annars får det nog bli galltvål, det låter iallafall smutslösande också... vart köper man det? Kemiskt ren bensin har jag också hittat tips om, vet inte om det är mindre aggressivt mot tyget än lacknafta?
 
Sv: Fläckborttagning motorolja

Jag tror problemet blir att lyfta skiten, inte att lösa den. Risken är ju att du löser den och sedan gnider ut den för att sedan ha den i fibrerna för gott.
 
Sv: Fläckborttagning motorolja

Knapp

Jag hade gnuggat på yes och sen kört plagget i maskinen som vanligt. Funkar på oljefläckar, iaf om de är nya. Äldre vet jag inte, men kanske värt att testa?:)
 
Sv: Fläckborttagning motorolja

Galltvål!

Jag har varit skeptisk och använt olika märken av fläckborttagning tills jag köpte mig en galltvål.

Yngsta dottern lyckades fläcka en blus med underlagskräm och lät den sedan ligga i garderoben i en vecka innan hon kom på att hon ville använda den. Vi behandlade fläcken med "vanligt" fläckborttagningsmedel i omgångar i en vecka med blötläggning däremellan - ingenting påverkade fläcken.

Sedan fick jag min galltvål och nu är fläcken helt borta :)
 
Sv: Fläckborttagning motorolja

Jag skulle ha behandlat fläcken med matolja för att sedan tagit bort oljan med etanol (T-dojja).
Allt annat löser upp elastanet.
 
Sv: Fläckborttagning motorolja

Svarar flera:

En kollegas dotter hade fått sina vita jeans nedkladdade av cykelkedjan och galltvålen hjälpte inte där, så visserligen har jag köpt flytande galltvål men också kemiskt ren bensin och Vanish Oxi Action Gel. Bensinen har vi testat och det gick över förväntan på de svagare fläckarna, de starkare blir blekare men syns tyvärr fortfarande tydligt. De svagare har blivit som mörkare dimmor - fläckarna syns inte särskilt mycket längre men det syns rätt tydligt på håll vart de "har varit". Vi har sköljt klänningen och väntar nu på att den ska åtminstone droppa av en del innan vi testar nästa steg och jag tror det blir Vanish, och så tar vi galltvålen sist. Om det inte finns någon kemist här som kan påpeka att vi då motverkar effekterna eller något sådant... vi har nog inte tid att tvätta den i maskin mer än en gång så det blir handsköljningar tills vi är någorlunda nöjda och så kanske jag kan tillsätta tvättförstärkare i vattnet eftersom klänningen är vit (från Tvättex). Någonstans i mitt huvud cirklar det nu något som har med potatismjöl att göra men det kanske snarare har med vita tecken på hästar än klädrengöring att göra..?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 048
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 166
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Fler här har ju hundar med mycket päls. Som van från dobermann där man liksom badar hunden när den är skitig typ några gånger som valp...
Svar
8
· Visningar
1 407
Senast: Luff
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 976
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp